Gå til innhold

Huseier bryter kontrakten og prøver å få meg ut

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leier en kjellerleilighet der varmtvannet inngår i leien. Huseier bor over meg. Hun ønsker at jeg skal begrense bruken av varmtvann. Jeg er sparsom når det kommer til dusj, men jeg vasker opp for hånd når det har samlet seg opp endel oppvask og dette takler hun ikke. I kontrakten står det bare at varmtvann er inkludert. Nå har hun skrudd av sikringen som varmer varmtvannet mitt og kommer ikke tilbake før i morgen. Hun har ikke ønsket å svare på om hun tenker å sette den på igjen eller ikke. Hvilke rettigheter har jeg?

Anonymkode: e039d...731

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skjerper oppførselen din selvfølgelig.

Og så holder du tilbake leie for manglende varmtvann i tråd med reglene i husleieloven.

• Liker 3
Skrevet

Da klager du skriftlig og påberoper deg en mangle ihht. det som er oppgitt i kontrakt. Står det at varmtvann er inkludert, så er det en klar mangel ved fravære av varmtvann. Hører du ikke noe, klag igjen og be om svar innen en gitt frist der du opplyser om at saken går videre til husleietvistutvalget om du ikke hører noe. Så tar du det derfra. Viktig at du gjør alt skriftlig. 

Anonymkode: 8828e...48e

• Liker 11
  • Nyttig 5
Skrevet

Du får melde deg inn i leieboerforeningen, de kan hjelpe deg med dette.

Ut over det, flytt!  Finn deg et sted der du selv betaler for eget forbruk.

Da slipper du lure på om huseier svindler deg ved å ta for mye betalt for varmtvannet, og når du sparer på strømmen går det ikke på bekostning av andre. Vinn/vinn.

Du vil ikke bo et sted der utleier bryter loven.

Anonymkode: a1bba...005

• Liker 5
Skrevet

Du setter på oppvaskmaskinen! 
… eller var det du som hadde solgt den for å spare strøm og skyve utgiftene over på din eks-venninne husverten? 

Anonymkode: 5fe83...ce1

• Liker 11
  • Nyttig 3
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg leier en kjellerleilighet der varmtvannet inngår i leien. Huseier bor over meg. Hun ønsker at jeg skal begrense bruken av varmtvann. Jeg er sparsom når det kommer til dusj, men jeg vasker opp for hånd når det har samlet seg opp endel oppvask og dette takler hun ikke. I kontrakten står det bare at varmtvann er inkludert. Nå har hun skrudd av sikringen som varmer varmtvannet mitt og kommer ikke tilbake før i morgen. Hun har ikke ønsket å svare på om hun tenker å sette den på igjen eller ikke. Hvilke rettigheter har jeg?

Anonymkode: e039d...731

Slutt å trolle nå. Du har skrevet samme tråd tidligere, var ikke det nok?

Anonymkode: 5f89d...16a

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Sett på oppvaskmaskinen om du har det? Bruker mindre strøm enn håndvask.

Anonymkode: 3ce4d...3db

• Liker 1
Skrevet

Det  du kan gjøre er å koble berederen på en skjøteledning og koble til et sted du fremdeles har strøm. 

Ellers er ikke dette en ubetydelig mangel og du kan holde igjen en ganske stor prosentsats av husleien.

Samt trekke fra alle ekstra kostnader du har som følge av mangelen.

Anonymkode: 8b3c5...ac5

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Det  du kan gjøre er å koble berederen på en skjøteledning og koble til et sted du fremdeles har strøm. 

Ellers er ikke dette en ubetydelig mangel og du kan holde igjen en ganske stor prosentsats av husleien.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da klager du skriftlig og påberoper deg en mangle ihht. det som er oppgitt i kontrakt. Står det at varmtvann er inkludert, så er det en klar mangel ved fravære av varmtvann. Hører du ikke noe, klag igjen og be om svar innen en gitt frist der du opplyser om at saken går videre til husleietvistutvalget om du ikke hører noe. Så tar du det derfra. Viktig at du gjør alt skriftlig. 

Av ren nysgjerrighet: hvordan stiller dette seg når utleier har sagt opp leieavtalen, men leietaker nekter å flytte?  (Med begrunnelsen: "Jeg er heller ikke interessert i å flytte ut da jeg kan risikere å måtte leie et sted hvor jeg betaler for oppvarming av varmtvann. ")

Skrevet

Deg igjen? Flytt nå ut og slutt å lage problemer for venninna di.

Anonymkode: 03402...e49

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Håper venninnen din kaster deg ut og skal bruke leiligheten selv. Har du ikke nok med den tråden du lagde sist!! Du er ekstremt egoist.  

• Liker 3
Skrevet
Lillemy_87 skrev (4 minutter siden):

Håper venninnen din kaster deg ut og skal bruke leiligheten selv. Har du ikke nok med den tråden du lagde sist!! Du er ekstremt egoist.  

Hvis dette er samme person (som jeg tror det er) har venninnen/utleier sagt opp leieforholdet (bedt ts om å flytte ut), men ts nekter å flytte fordi hun ikke vil risikere å måtte betale varmtvannet selv.  

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Av ren nysgjerrighet: hvordan stiller dette seg når utleier har sagt opp leieavtalen, men leietaker nekter å flytte?  (Med begrunnelsen: "Jeg er heller ikke interessert i å flytte ut da jeg kan risikere å måtte leie et sted hvor jeg betaler for oppvarming av varmtvann. ")

Da må utleier skriftlig kreve at leieboer flytter ut og gi beskjed om at det kan føre til tvangsutkastelse å nekte. Likevel har leietaker krav på tilgang til det som fremgår av kontrakten i oppsigelsestiden, så dersom denne ikke har utløpt har leietaker krav på å bo der til den har utløpt. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Da må utleier skriftlig kreve at leieboer flytter ut og gi beskjed om at det kan føre til tvangsutkastelse å nekte. Likevel har leietaker krav på tilgang til det som fremgår av kontrakten i oppsigelsestiden, så dersom denne ikke har utløpt har leietaker krav på å bo der til den har utløpt. 

Takk for svar.

Selvfølgelig har ts krav på varmtvann så lenge hun bor der, men samtidig må det være utrolig fortvilende for utleier å vite at leietaker bevisst går inn for å påføre dem økte kostnader uten at de har noen sanksjonsmuligheter. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvis dette er samme person (som jeg tror det er) har venninnen/utleier sagt opp leieforholdet (bedt ts om å flytte ut), men ts nekter å flytte fordi hun ikke vil risikere å måtte betale varmtvannet selv.  

Det er samme person.

Har ikke fått med meg at ts har fått oppsigelse på leieforholdet, men skjønner utleier her.

Anonymkode: 98a38...f65

• Liker 2
Skrevet

Dette er en ikkesak. Utleier skal ta slike ting inn i beregningen på uforutsette utgifter.

Leieboer må melde seg inn i leieboerforeningen og la fagperson overta kommunikasjon med utleier. Utleier på sin side må innrette seg etter lova og kontakte advokat og betale for å få tatt sak opp i statens hus dersom hun mener hun vil gå den veien for å få avsluttet leieforholdet. 

Jeg på min side forstår godt at leieboer velger å benytte seg av inkludert varmtvann. Det er hennes fulle rett. Tross alt betaler hun for det via husleia.

Og gjelder dette samme utleier diskutert i andre tråder, så er det utleier som selv har tabbet seg ut ved å ikke sørge for egen krets for varmtvann siden det er egen varmtvannstank i ts sin leilighet.

Anonymkode: 631c4...ce2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Dette kommer helt an på effekten av vvb, om den er over 1500kw er dette ulovlig pga brannfaren. 
Huseier vil nok trekke fra eventuelle utgifter dersom det oppstår en brann pga dette, samt om slike ulovligheter blir oppdaget. 

Anonymkode: 41c14...fa1

Skrevet

Jeg bodde en plass der tanken var så liten at jeg måtte velge mellom å dusje eller vaske opp. Ikke var det oppvaskmaskin heller.

Jeg kjøpte pappasjetter i stedet. 

Anonymkode: cd1ae...25f

Skrevet

Hvorfor er du sånn en gjerrig faan som ikke vil betale for ditt eget forbruk?

Anonymkode: a4bd7...5cd

• Liker 2
Skrevet

Nå er det på tide å finne seg et annet sted å bo, TS. Selv om du må betale for varmtvannet. Så kanskje du lærer at det ikke lønner seg å vaske opp og vaske klær for hånd. For jeg har sterk mistanke om at du er samme person som har opprettet tråd om det her inne.

Anonymkode: 3ce4d...3db

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...