AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #1 Skrevet 15. august 2022 Hvor mye info får røde kors om den savnede de leter etter? Får de bare bilde? Bilde og navn? Bilde, navn og grunnen til at de er savnet? Annet? Noen som vet? Grunnen til at jeg spør er at jeg ble meldt savnet en gang jeg stakk av fra psykiatrisk (lang historie og dumt valg, ja jeg vet). Jeg tror ikke røde kors var ute for å lete, men mulig de fikk melding om det likevel? Det som er, er at jeg kunne tenke med å melde meg inn i røde kors, men vet ikke om jeg tør om det er slik at de visste om at jeg var savnet, hvor fra og hvorfor. Anonymkode: dd509...da6
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #2 Skrevet 15. august 2022 Man får vite det man trenger for å ta seg av personen om man finner vedkommende. Om noen har rømt fra psykiatrisk, vil man typisk få beskjed om at personen er psykisk ustabil, og om personen kan være farlig eller ei, enten for seg selv eller andre. Det er jo ganske vesentlig å vite om personen man leiter etter kan gå løs på deg eller ei, og om man må behandle personen på en spesiell måte. Anonymkode: 2eb16...2a1 2
AprilLudgate Skrevet 15. august 2022 #3 Skrevet 15. august 2022 For å svare på en annen måte: Kum de utvalgte som lette etter deg får noe som helst informasjon. Ingen andre. Jeg har jobbet i Røde Kors og delt kontor med ei som hadde vært med i hjelpekorpset også, og de har taushetsplikt også internt. Navnet ditt lagres ikke på noe vis, så om du blir medlem organiseres det utenom selve Hjelpekorpset. Det tar de ansatte på kontoret seg av, og de har ingenting med disse oppdragene å gjøre og heller ikke tilgang på den informasjonen. De frivillige i dette lokale hjelpekorpset du «soknet» til har ikke fått noen informasjon om de ikke var ute og lette etter deg. Taushetsplikt er veldig høyt prioritert i Røde Kors, og alle frivillige og ansatte må skrive under både taushetspliktskjema, etiske regler osv. 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #4 Skrevet 17. august 2022 DundreMilfin skrev (På 15.8.2022 den 13.25): For å svare på en annen måte: Kum de utvalgte som lette etter deg får noe som helst informasjon. Ingen andre. Jeg har jobbet i Røde Kors og delt kontor med ei som hadde vært med i hjelpekorpset også, og de har taushetsplikt også internt. Navnet ditt lagres ikke på noe vis, så om du blir medlem organiseres det utenom selve Hjelpekorpset. Det tar de ansatte på kontoret seg av, og de har ingenting med disse oppdragene å gjøre og heller ikke tilgang på den informasjonen. De frivillige i dette lokale hjelpekorpset du «soknet» til har ikke fått noen informasjon om de ikke var ute og lette etter deg. Taushetsplikt er veldig høyt prioritert i Røde Kors, og alle frivillige og ansatte må skrive under både taushetspliktskjema, etiske regler osv. Takk for utfyllende svar. Jeg vet fortsatt ikke om jeg tør, jeg vet jo ikke om noen av de som er med i hjelpekorpset nå evt var med når de evt fikk info om meg? Anonymkode: dd509...da6
AprilLudgate Skrevet 17. august 2022 #5 Skrevet 17. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for utfyllende svar. Jeg vet fortsatt ikke om jeg tør, jeg vet jo ikke om noen av de som er med i hjelpekorpset nå evt var med når de evt fikk info om meg? Anonymkode: dd509...da6 De har ikke tilgang på medlemsregister. Det er det kun den personen som kobber administrativt med nøyaktig dette som har, og de er ansatte og ikke frivillige. Så det er no chance.
Snublefot62 Skrevet 17. august 2022 #6 Skrevet 17. august 2022 AnonymBruker skrev (På 15.8.2022 den 13.15): Hvor mye info får røde kors om den savnede de leter etter? Får de bare bilde? Bilde og navn? Bilde, navn og grunnen til at de er savnet? Annet? Noen som vet? Grunnen til at jeg spør er at jeg ble meldt savnet en gang jeg stakk av fra psykiatrisk (lang historie og dumt valg, ja jeg vet). Jeg tror ikke røde kors var ute for å lete, men mulig de fikk melding om det likevel? Det som er, er at jeg kunne tenke med å melde meg inn i røde kors, men vet ikke om jeg tør om det er slik at de visste om at jeg var savnet, hvor fra og hvorfor. Anonymkode: dd509...da6 Jeg er og har vært aktiv i hjelpekorpset her lokalt og på distrikt i flere år, så har noe erfaring med dette. Det varierer veldig hva vi får vite når vi blir kalt ut. Alt i fra at en person er savnet i et gitt område til detaljer som navn, alder, høyde og bekledning. Eller alle variasjoner i mellom. Av og til får vi bilde, andre ganger ikke. Av og til får vi og vite om vedkommende har vært lett etter før, andre ganger ikke. Men det som ikke skjer er at vi lagrer informasjonen til senere. Vi har taushetsplikt og vi setter personvern veldig høyt. Vi fører ikke noe register med persondata og de som blir kalt ut på leteaksjoner går ikke å husker navn med mindre det er en gjenganger (typisk 2-3 ganger i kvartalet/halvåret). Ellers blir navn fort glemt ut og de forsvinner i mengden. I tillegg er Røde Kors godt segmentert og, så de ulike avdelingene og aktivitetene deler ikke navn/persondata seg imellom med mindre det er svært god og tydelig definert formål med det. Så jeg vil påstå du trygt kan melde deg inn 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå