AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #1 Skrevet 15. august 2022 Når kunne dere se om babyen ble en aktiv eller rolig type?😊 Anonymkode: 05a16...77e
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #2 Skrevet 15. august 2022 Veldig tidlig.... han satt aldri i ro ved matbordet, for eksempel, mens han var baby. Vi måtte ha bøker liggende i en stabel ved siden av hans spiseplass, og så gå gjennom en bok som underholdning mens vi matet han og han spiste. Så fort boka var slutt, prøvde han å komme seg ut av høystolen og ville ned, da hadde han ikke tålmodighet til å sitte stille og spise mer, uansett hvor lite/mye han hadde fått i seg. Så da var det å ta frem en ny bok, helt til maten var spist opp, eller det var helt klart at han var mett, ikke bare lei av å sitte stille. Det skal sies at han senere fikk diagnosen ADHD. Dette kunne vi se tegnene på allerede som baby. Han måtte også alltid lekes med på gulvet av oss, han kunne aldri sitte og leke i ro og fred for seg selv, ikke mer enn et par minutter i så fall. Vi måtte være der, tilby aktiviteter og leker og leke med han. Det var greit for meg altså, jeg trivdes med å omgås barnet mitt så mye i oppveksten. Men det krevde en del tid, ja. Anonymkode: 16841...8c0
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #3 Skrevet 15. august 2022 Tror det varierer veldig og ting kan endre seg, men hvis jeg tenker tilbake Fra de begynte og bli litt interessert i verden rundt seg. Husker ikke periode, men ca 4-6 mnd. Den ene av dem kunne ligge og ta på bøker, se på fargerike putetrekk, ligge på babygym, holde på med lekene sine, se på hånda / fingrene våre, fokusere på én ting, i sikkert minst 30 min uavbrutt og alene. Koste seg skikkelig, lagde smålyder og sprellet litt. Kunne ligge rolig i vippestol mens vi spiste middag uavbrutt. Måtte ikke prates til, var rett og slett litt i sin egen verden når vi la opp til det. Den andre har vi aldri aldri fått til og ligge eller sitte stille med mindre den sov, og når den var våken, måtte det skje noe nytt hele tiden. Fart og spenning. Helst hele tia. Førstemann er veldig rolig, stille og avslappet, andremann er i farta, snakker mye, styrer på, hele tiden. Som er litt morsomt og tenke på, for førstemann begynte og gå som 8 mnd, vandret rundt oss uten og gjøre så mye ut av seg, og andremann over 1 år, og skapte mye kaos når det først startet Anonymkode: 58149...07a
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #4 Skrevet 15. august 2022 Man kan jo endre seg med alderen. Noen kan være veldig aktive babyer, men bli rolige større barn - og så bli elleville tenåringer. Så jeg ville vært forsiktig med å sette ungen i bås. Elsten min var veldig aktiv som baby, så rolig og forsiktig de første par årene i bhg, og så turbo på storbarn. Minsten min er 18 mnd, og veksler mellom å løpe rundt og være helt galemattias, og å sitte og putle kjempelenge med en bil. Anonymkode: 5ef65...5be
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 15. august 2022 #5 Skrevet 15. august 2022 Har aldri tenkt over det med mine unger, synes de har vært sånn passe aktive? De var mye høyt og lavt som helt små, men samtidig også flinke til å aktivisere seg selv og til å sitte med én aktivitet (f.eks. tegning eller lego) over lengre tid.
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #6 Skrevet 15. august 2022 Vi så veldig tidlig at førstemann var en som ville opp og frem. Vi så det allerede i 5-6 mnd alder da utviklingen hans bare fosset fremover. Mens nr 2 har alltid vært treg av seg. De er nå 11 og 9 år gamle. Anonymkode: b1ef5...d0c
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #7 Skrevet 15. august 2022 16 minutter siden, AnonymBruker said: Tror det varierer veldig og ting kan endre seg, men hvis jeg tenker tilbake Fra de begynte og bli litt interessert i verden rundt seg. Husker ikke periode, men ca 4-6 mnd. Den ene av dem kunne ligge og ta på bøker, se på fargerike putetrekk, ligge på babygym, holde på med lekene sine, se på hånda / fingrene våre, fokusere på én ting, i sikkert minst 30 min uavbrutt og alene. Koste seg skikkelig, lagde smålyder og sprellet litt. Kunne ligge rolig i vippestol mens vi spiste middag uavbrutt. Måtte ikke prates til, var rett og slett litt i sin egen verden når vi la opp til det. Den andre har vi aldri aldri fått til og ligge eller sitte stille med mindre den sov, og når den var våken, måtte det skje noe nytt hele tiden. Fart og spenning. Helst hele tia. Førstemann er veldig rolig, stille og avslappet, andremann er i farta, snakker mye, styrer på, hele tiden. Som er litt morsomt og tenke på, for førstemann begynte og gå som 8 mnd, vandret rundt oss uten og gjøre så mye ut av seg, og andremann over 1 år, og skapte mye kaos når det først startet Anonymkode: 58149...07a Hos oss er det omvendt. Den som lå stille i starten sitter aldri stille nå, mens den som var urolig i starten kan sitte flere timer rolig nå. Anonymkode: f64d4...f5d 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #8 Skrevet 15. august 2022 Fra hun var i magen egentlig, men jeg hadde morkaka framme, så var vel mye derfor jeg kjente lite spark. 🤔 Fra dagen hun ble født er vel et mer riktig svar. Skrek så og si ikke som baby, sa bare "eh-eh". Mens enkelte i barselgruppa var tidlig ute med å krabbe og dra seg opp, var min svært så fornøyd med å ligge på gulvet og observere. (Var ikke forsinket motorisk, gikk ved 14 måneder, men krabbeperioden var kort og hun likte godt å ligge i babygymmen selv etter at hun var begynt å bevege seg rundt om.) Er snart 6 år og er fortsatt rolig av seg. Er ikke noen sofagris altså, er aktiv og har god fantasi, men temperamentet er fortsatt av det rolige slaget. Fordelen er at hun liker godt å sitte og tegne og pusle og kan leke lange perioder med kosedyrene sine. Blir sjelden skikkelig sint. Hadde ikke noen typsisk "trassalder". (Får det helt sikkert igjen når hun blir tenåring, det er det alle forteller meg i hvert fall 😄) Ulempen er at hun synes av og til at andre barn herjer for mye. Hun ser ikke poenget med å løpe i trapper når man kan gå rolig, og så liker hun ikke hyl og skrik. Men det har gått greit i barnehagen, så jeg tror det skal gå bra på skolen også. Anonymkode: d11d3...920
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #9 Skrevet 15. august 2022 I magen 😄 Han ville aldri ligge i ro da han ble født, bare bæres og aktiviseres. Hatet å sove. Han er 3,5 år nå og jeg vet ikke hvor mange ganger i løpet av en dag jeg blir skalla ned ved et uhell og ber ham om å roe ned 🙈 Anonymkode: 46af5...212
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #10 Skrevet 15. august 2022 Tja. Nr.1 var vill i magen, men har vært rolig siden fødsel. Nr.2 var rolig i magen, rolig ute frem til 4 år. Da ble det vilt 😅 Anonymkode: 2c8cc...55e
AprilLudgate Skrevet 15. august 2022 #11 Skrevet 15. august 2022 Sett i ettertid: fra han kunne sparke inni magen og hadde konsekvent nattefest 😂 Skjønte tegninga da.
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #12 Skrevet 15. august 2022 Jeg oppfattet den yngste som en roligere type enn den eldste fra hun var et par mnd. Svigermor sa om den eldste at hun der er veldig aktiv (som faren sin) fra hun var bare noen uker, så hun så det før meg i hvert fall. Nå er hun ikke blant de aller mest aktive typene heller, men antagelig mer aktiv enn snittet. Hun liker å være der ting skjer, og syns det er kjedelig å pusle med ting alene. Det var en tydelig forskjell på barna fra ganske tidlig, den yngste likte å ligge på gulvet å observere verden og kunne kikke lenge på noe eller etter holde på med en leke alene. Det gjorde aldri den eldste på samme alder. Den yngste kan absolutt beskrives som en rolig type. Men hun var helt totalt turbo i magen, magen ristet og hoppet og folk kommenterte at det kom til å bli en vill unge. Anonymkode: 272f6...5e7
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #13 Skrevet 15. august 2022 Lite tro på at det har store sammenhengen. Begge mine var rolige og bedagelige babyer. Kunne sove i timesvis i strekk, gråt ikke og var ikke urolige, trege motorisk. Særlig eldste. Det tok en brå slutt ved toårsalder for å si det sånn. Yngste er heller ikke den rolige typen nå lenger, hun er fire nå. Anonymkode: 60c56...689
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #14 Skrevet 16. august 2022 Jeg trodde jeg hadde en rolig type frem til 6-7 mnd. Frem til det hadde han blitt overkjørt (tatt fra leker) av jentene i barselgjengen, uten en mine😂 pludret rolig, sovet så mye at jeg trippet ved vogga.. Så ble det et helsikes leven med hvining, spoling over gulvet og klatring i absolutt alt. Kunne ikke snu ryggen til et sekund for da var han oppe i høydene.. Og sånn går no dagan ennå, fire år seinere 🙉 Anonymkode: 8c969...f58
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #15 Skrevet 16. august 2022 To uker. To uker med soving hele tiden, så ble det helt max throttle. Rullet ved 12 uker, gikk ved 8 måneder. Syklet uten støttehjul ved 2 år og 2 mnd. Skateboard i skatepark fra 3 år. Energisk og utforskende type. Anonymkode: 2ddcc...96a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå