AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #1 Skrevet 15. august 2022 Hvilke beviser ga dere dem, hva var grunnen og hvordan gikk det videre med relasjonen til den dere meldte inn? Fant de ut av at det var deg som meldte inn? Hva kan man si som anonym, kan man gi tips anonymt - men be dem være tilbakeholden på informasjonen de får, eventuelt gi dem tips om hvordan de kan finne ut av det de har behov for å finne ut av.? Eksempelvis be dem snakke med foreldre av barnets venner, øvrig familie, familiebekjentskap etc.? Vil gjerne slippe å være kryptisk, samtidig som det er et behov for det for å verne meg selv og mine ved å melde ifra.. hevnaksjon vil komme og det er definitivt. Anonymkode: fc6f6...b90
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #2 Skrevet 15. august 2022 Jeg meldte inn foreldrene til ei venninne av datteren min. Hun var den gang 9 år og fortalte om at hun var blitt utsatt for grov vold ved flere anledninger, spesielt ved reiser til morens hjemland. Det ble tatt veldig alvorlig, og allerede samme dag som jeg meldte ble jeg avhørt av politiet. Barnet ble ikke fjernet fra hjemmet, og da barnevernet og politi dukket opp hjemme forstod barnet at det var jeg som hadde meldt, da jeg var den eneste hun hadde betrodd seg til. Moren ringte meg fly forbanna og klikket fullstendig på meg. Det var litt tøft, for vi bor på et lite sted der alle kjenner alle - og mor gikk meget i forsvar. Vi har også endel felles venner og det hele ble veldig nært. Jeg holdt hodet hevet og diskuterte det ikke med noen, og lot henne bare holde på. Det gikk noe tid, men så ble barnet tatt ut av familien og har ikke kommet tilbake. Mor har gitt meg skylden, og sørget for endel ubehageligheter for meg, og det er helt greit. Hva jeg har måttet tåle er ingenting i forhold til hva barnet har gjennomgått. Ville gjort det samme igjen, og igjen og igjen! Anonymkode: 06319...298 5 19 3
Mamajune11 Skrevet 15. august 2022 #3 Skrevet 15. august 2022 Jeg har meldt to tidligere veninner. Men aldri anonymt. Har det blitt hevnaksjon? Ja. Lager de masse styr? Ja. Er det verdt det? Ja! Ingen av disse barna bor hos foreldrene lenger. Barns trygghet kommer forann alle vennskap og familierelasjoner for meg. 3 5 3
Mr&Ro Skrevet 15. august 2022 #4 Skrevet 15. august 2022 Ikke anonymt, men med fullt navn. Kjapt sammendrag er grov vold, utsulting, og seksuelt misbruk av barn under 10 år. Barna ble tatt ut av hjemmet etter noen dager og er aldri kommet tilbake. Barnevernet gjorde i denne saken en kjempejobb for å ta vare på barna, og var veldig profesjonelle ovenfor meg. Men, du kan rapportere anonymt, og legge frem dine mistanker i et møte med barnevernet på telefon. Barnevernet vil gå inn i saken og se etter punktene du oppgir uten at foreldrene får vite hvem du er. 4 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #5 Skrevet 15. august 2022 Man bør ikke ta for gitt at et anonymt varsel forblir anonymt. Min mor varslet anonymt om et forhold hun var klar over. Barnevernet sa rett ut til vedkommende hvem som hadde varslet. Ble ikke noe stor hevnaksjon, men ubehagelig nok til at mor ikke ønsker å varsle om flere tilfeller. Anonymkode: c0850...2bd 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #6 Skrevet 15. august 2022 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Hvilke beviser ga dere dem, hva var grunnen og hvordan gikk det videre med relasjonen til den dere meldte inn? Fant de ut av at det var deg som meldte inn? Hva kan man si som anonym, kan man gi tips anonymt - men be dem være tilbakeholden på informasjonen de får, eventuelt gi dem tips om hvordan de kan finne ut av det de har behov for å finne ut av.? Eksempelvis be dem snakke med foreldre av barnets venner, øvrig familie, familiebekjentskap etc.? Vil gjerne slippe å være kryptisk, samtidig som det er et behov for det for å verne meg selv og mine ved å melde ifra.. hevnaksjon vil komme og det er definitivt. Anonymkode: fc6f6...b90 Vi ble meldt anonymt pga hevn. Skjønte med engang hvem det var da vi får lese papirene. Det var løgn og falske beskyldninger. BV gjorde en god jobb. Og de så at meldingen var tull. Men det er såklart innvaderende. Det går gjennom bhg,skole,helsesøster,lege osv. Er det nær familie kan det bli tungt mellom par. Og for noen ødeleggende! Men om det er oppriktige beskymringer og noe som MÅ meldes der barna trenger hjelp så må du melde uansett. Viktig at de som trenger det får hjelp! Men ikke tullemeldinger som altfor mange driver med siste årene! Anonymkode: bc56c...244 3
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #7 Skrevet 15. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvilke beviser ga dere dem, hva var grunnen og hvordan gikk det videre med relasjonen til den dere meldte inn? Fant de ut av at det var deg som meldte inn? Hva kan man si som anonym, kan man gi tips anonymt - men be dem være tilbakeholden på informasjonen de får, eventuelt gi dem tips om hvordan de kan finne ut av det de har behov for å finne ut av.? Eksempelvis be dem snakke med foreldre av barnets venner, øvrig familie, familiebekjentskap etc.? Vil gjerne slippe å være kryptisk, samtidig som det er et behov for det for å verne meg selv og mine ved å melde ifra.. hevnaksjon vil komme og det er definitivt. Anonymkode: fc6f6...b90 Ei venninne kjørte i full tilstand med barnet sitt i bilen. Nå ringte jeg inn med fullt navn og alt da, så går kanskje ikke under samme kategori. Jeg hadde ingen beviser. Det som skjedde var at de tok en telefon til henne. Så ringte hun meg i fullt raseri, helt ok det. Så fikk hun tiltak i hjemmet for å bli en bedre mor og hun fikk avlastningshjem til barnet sitt. Hun fikk også hjelp til utdanning og hjelp til å få unna en voldelig eks. En dag så ringte en venn av henne igjen for å advare meg. At min venninne kom til å finne på noe for å få meldt meg tilbake. Men det skjedde aldri noe. Skal sies at jeg var vitne til at hun etterlot barnet sitt hos alkoholikere. At hun dro tilbake til voldelig eks 8 ganger. At barnet var vitne til at mor ble utsatt for vold mange ganger. En gang forlot hun sitt 8 uker gamle barn hos meg en hel uke også. Så her var det veldig mye. Det er mange år siden nå og de har klart seg på grunn av barnevernets hjelp. Anonymkode: bfe4b...be2 6
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #8 Skrevet 15. august 2022 Takk for svar. Dette er ikke grov omsorgssvikt på noen som helst måte, men jeg ser at hjemmet er dysfunksjonelt og barnet som er min gudsønn, betror seg til meg om mye han syns er vanskelig i sin relasjon med foreldrene. Det går på hans psykiske helse og jeg ser at de har et behov for hjelp. Mye annet underliggende også, her er bvt allerede i bildet fra tidligere etter foreldrenes ønske om samarbeid for å fungere bedre, men de bistår dem ikke der de føler de har behov. Nå bistår dem ikke i det hele tatt lenger. Nå har jeg summet dette i mitt eget hode i hele dag og kommet frem til at jeg skal snakke med venninnen min som er guttens mor, og fortelle henne at jeg gjerne kan bistå som avlaster om de enda har et ønske om dette. Tar det i samtale om hvordan det går så det ikke virker veldig planlagt. Takk for innspill dere! Anonymkode: fc6f6...b90 2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #9 Skrevet 15. august 2022 Jeg meldte ikke inn anonymt, men barnevernet gjorde det likevel om til en anonym melding, fordi det var noe de enkelt kunne ta tak i uten å involvere oss. Da får man ikke vite noe om hva som skjer videre, men jeg (og min datter) ble holdt utenfor saken. Så det er også mulig å melde inn med navn, men at det holdes utenfor, dersom det er stor sjanse for at melder får problemer, og det er unødvendig angående at barnevernet får undersøkt skikkelig. Anonymkode: 3411b...3b1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #10 Skrevet 15. august 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Man bør ikke ta for gitt at et anonymt varsel forblir anonymt. Min mor varslet anonymt om et forhold hun var klar over. Barnevernet sa rett ut til vedkommende hvem som hadde varslet. Ble ikke noe stor hevnaksjon, men ubehagelig nok til at mor ikke ønsker å varsle om flere tilfeller. Anonymkode: c0850...2bd er det ikke mulig å klage inn til noen, dersom Barnevernet finner på noe sånn? Anonymkode: 931dc...1fa
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #11 Skrevet 15. august 2022 Jeg har meldt anonymt 2 ganger. Det ene barnet er fjernet fra hjemmet, det andre bor hos mor og har no tiltak. Ingen har skjønt at jeg har meldt dem. Anonymkode: 66f2b...870
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #12 Skrevet 15. august 2022 Meldte naboer til barnevernet anonymt. Pga observasjoner av tydelig berusende foreldre ravende i gata til alle døgnets tider, mye bråk og spetakkel fra huset. Var også ambulanse og politi innom noen ganger, og regner med dette også ble meldt. Flere naboer meldte også inn. barna bor der den dag i dag, men opplever at ting har roet seg ned kraftig. Virker som om de får hjelp. Relasjonen er like kald som den alltid har vært. har også meldt inn med navn via jobb. Jobber i barnehage. Følte meg like urolig i etterkant om det var anonymt eller med navn. Har ikke opplevd noe hevn eller noe. Anonymkode: 9d230...3cd 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #13 Skrevet 15. august 2022 Jeg har meldt anonymt. Kjente egentlig ikke personen ordentlig, men det var grunner for å melde. Jeg hadde gått rundt i usikkerhet om jeg ikke meldte. Godt mulig det ikke var noe stort problem, men jeg tenkte det var bedre at BV fikk sett på saken og selv ta en avgjørelse. Vedkommende har så vidt jeg kjenner til ingen mistanke. Personer som kjenner hun bedre har heller ikke kommentert noe spesielt om henne mtp BV (ikke sikkert hun har opplyst noen om det heller). Jeg ville nok ikke meldt anonymt hvis jeg var sikker i min sak. Hørt direkte fra barnet at det ble utsatt for vold, overgrep, rusproblemer hos foreldre osv. Samme med hvis jeg åpenbart så at foreldrene ikke var egnet/evne til omsorg. Da kunne jeg stått inne for det jeg meldte i fra om. Men syns anonymt er best dersom man kun har mistanke, hørt rykter ol. Anonymkode: 7c95e...127
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #14 Skrevet 15. august 2022 Har meldt anonymt, sendte brev i posten uten å oppgi navn. Jeg sa at jeg hadde barn på samme skole, noe som er riktig. Barnet ble fjernet fra hjemmet. Dette dreide seg ikke om vold men om en mor som ikke klarte å sette grenser, samarbeide med skolen, ungen var i fri flyt og mor mente alle andre hadde skylden. Barnet truet andre, og var i stadige konflikter og var nesten ikke sammen med klassen sin. Mor var tidligere narkoman og hadde fått barnet med en halvkriminell voldelig mann, men nå var hun alene med barnet. Jeg var bekymret for barnet i flere år og det toppet seg etter en episode, da sendte jeg melding. Jeg vet at bv allerede var inne i familien og tror mange egentlig hadde sendt melding. Tenker at nå får barnet en sjanse hadde det blitt boende hadde det blitt en kriminell løpebane. Anonymkode: 83cb8...af5
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #15 Skrevet 16. august 2022 AnonymBruker skrev (På 15.8.2022 den 12.50): Hvilke beviser ga dere dem, hva var grunnen og hvordan gikk det videre med relasjonen til den dere meldte inn? Fant de ut av at det var deg som meldte inn? Hva kan man si som anonym, kan man gi tips anonymt - men be dem være tilbakeholden på informasjonen de får, eventuelt gi dem tips om hvordan de kan finne ut av det de har behov for å finne ut av.? Eksempelvis be dem snakke med foreldre av barnets venner, øvrig familie, familiebekjentskap etc.? Vil gjerne slippe å være kryptisk, samtidig som det er et behov for det for å verne meg selv og mine ved å melde ifra.. hevnaksjon vil komme og det er definitivt. Anonymkode: fc6f6...b90 Anonymt er anonymt men det er alltid en sjanse for at avsender kan gjenkjennes igjennom det som blir skrevet. Du må være forberedt på at du ikke nødvendigvis er anonym om saken er så alvorlig at den ender hos fylkesnemnda. Da kan du risikere å ende opp som vitne i saken. Om du mener saken er så alvorlig at BV absolutt burde se på saken er det beste å melde med navn. Det kan også være anonymt ut mot den det gjelder men vil bli tatt mye mer seriøst da du viser at du står inne for det du sier. Anonymkode: 1fa84...953
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #16 Skrevet 16. august 2022 Det er ikke vanskelig å forstå hvem som har meldt når meldingen leses opp. Men uansett så skal man melde om man er virkelig bekymret. Så får man heller stå i det. Bedre det enn at barna har det vondt. Anonymkode: 7fe2f...138 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå