Gå til innhold

Far i permisjon tenker mer på egne behov enn babyens

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hjemmekontor og ser hvordan han legger opp dagen, og det er så frustrerende å måtte bite seg i tunga og aldri blande seg inn siden det er han som er hjemme med barnet nå. Problemet er at han ødelegger et opplegg jeg har brukt hele min permisjon for å bygge opp. 

For eksempel: Ungen sover ikke så lenge av gangen, maks 45 minutter på formiddagen. Han så for seg mye mer fritid enn han fikk. Så fort hun sovner, løper han til pc-en for å drive med hobbyen sin. Når hun våkner blir han irritert over å bli forstyrret og prøver å få henne til å sove videre. Dette fremskyver ettermiddagsluren, som igjen fremskyver leggetiden og alt blir egentlig bare surr

Hver gang jeg kommer inn til dem fra kontoret mitt sitter han og glor på mobilen og ungen leker alene på gulvet. Han sier at hun må lære seg å leke selv, men hun blir så utrolig glad og kontaktsøkende når jeg kommer at jeg får helt vondt.

Jeg synes det virker som om han egentlig ikke trives noe særlig med å være i perm og han har så kort lunte med henne.

Jeg synes han oppfører seg urettferdig mot babyen og jeg merker hvor dårlig søvnen hennes har blitt om nettene etter at han tok over (det er jeg som samsover med henne, han sover alene på eget rom, så det går utover meg.) Han blir veldig sår når jeg blander meg inn, så jeg må virkelig trippe forsiktig rundt dette temaet. Noen tips til hvordan jeg kan ta det opp med ham?

Anonymkode: a6149...031

• Hjerte 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette hadde plaget meg veldig! Og jeg er vel redd det samme skal skje her hos oss. 

Selv om far blir fornærmet av å høre dette fra deg, så tror jeg faktisk du må være brutalt ærlig. Dette er ikke ferie for han, han skal være med barnet sitt og skape gode bånd til henne. Han får heller gå på PC en liten stund når du er ferdig på jobb/på kvelden etter leggetid. Synes også unnskyldningen om at hun må lære seg å leke på egen hånd er vel drøy, all den tid det er snakk om et lite barn :( 

Anonymkode: 66b97...499

• Liker 9
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)

Jeg tenker at et forhold mellom to voksne er bygget på god kommunikasjon, så du må si fra, ikke anklagende eller furtent, men oppriktig at dette opplegget han kjører ikke fungerer for hverken han eller barnet og spør hva han konkret tenker gjøre for at det skal bli bedre for begge to. 

Endret av Carrot
  • Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Carrot skrev (2 timer siden):

Jeg tenker at et forhold mellom to voksne er bygget på god kommunikasjon, så du må si fra, ikke anklagende eller furtent, men oppriktig at dette opplegget han kjører ikke fungerer for hverken han eller barnet og spør hva han konkret tenker gjøre for at det skal bli bedre for begge to. 

Jeg er enig i at man kan ta det opp, men jeg ville passet veldig på og si at dette ikke fungerer for han og for barnet. Det er faktisk anklagende i seg selv i mine øyne. Unngå si at ditt opplegg, som du har brukt så masse tid på og lage er så bra, og at han ødelegger det. Det er ikke din permisjon, og det er også like mye hans barn (uansett hvem som har rett og galt). Hadde du likt at noen satt og overvåket deg som mor når du var i permisjon? At noen satt der og skulle ta opp at du ser på en TV-serie mens babyen er våken? Du vil bli oppfattet som nedlatende og at han er under lupen. Som om du ikke stoler på han. Det vil bryte ned relasjonen deres, og ikke minst, med barnet. 

Spør heller «Nå har du vært i permisjon så og så lenge, hvordan syns du det går? Hva har vært annerledes enn du tenkte deg? Hva er best og hva er mest utfordrende? Hvordan tenker du det kan løses?». Ta en litt spontan prat når det dukker opp en mulighet, ikke legg opp til en «vi må snakke sammen». 

Hadde du ikke hatt hjemmekontor, som de aller fleste ikke har, hadde du ikke vært der konstant for og overvåke han. Så pass på for og kritisere han, men prøv og åpne opp for dialog hvor han kan fortelle hvordan han syns det går, og ta det deretter. Hvis han syns det går strålende, ville jeg tenkt at du må nesten trekke deg litt tilbake og re-evaluere situasjonen et par dager. Se om det hjelper og ha praten med han, om det endrer atferden hans fordi det går opp et lys for han. Og hvis ikke, kan du ta det opp igjen med en «Jeg har tenkt litt siden vi snakket sammen, og la merke til at… du sa jo at det var slik og slik. Hva tenker du om og gjøre det slik? Kanskje det hjelper!». Da har du en samtale og referere til, du vet hva han tenker selv uten og oppleves angripende, og du kan tilby noen råd, som ikke kommer ut av det blå.

Anonymkode: f533e...094

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Han må endre på opplegget, siden det er du som må ta støyten om natta.

Men litt fri på pc i løpet av dagen må jo være ok. Regner med at han tar seg av middag, handling, sengetøyskift, alt vedr klesvask, husvask osv i tillegg til barnet?

Anonymkode: ae520...080

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvorfor samsvar du med barnet når det er han som er i permisjon? Håper du ikke har en krevende jobb hvor feil kan bli kostbart da 😬

Anonymkode: fcc50...5c2

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor samsvar du med barnet når det er han som er i permisjon? Håper du ikke har en krevende jobb hvor feil kan bli kostbart da 😬

Samsover* ikke samsvar

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg er enig i at man kan ta det opp, men jeg ville passet veldig på og si at dette ikke fungerer for han og for barnet. Det er faktisk anklagende i seg selv i mine øyne.

beklager om jeg var utydelig når jeg skrev at man kan ta det opp på en voksen og god måte "uten anklage eller furting" siden du tolket det som anklage
- men nå er det kanskje et passende tidspunkt å nevne at siden TS kjenner sin partner best har hun alle forutsetninger for å ordlegge seg godt tenker jeg.*
Da trenger kanskje ikke TS en detaljert veiledning fra utenforstående. Poenget jeg forsøkte få frem er at det er lov å si fra og ta opp ting uten at den ene parten skal overtolke, analysere og gjøre en big deal av det så lenge den som tar det opp gjør det på en god måte. 

Endret av Carrot
  • Liker 2
Skrevet

La ham ta samsovingen også. Det er det eneste riktig. Så høster han det han sår. 

Anonymkode: 8e989...6ef

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
Carrot skrev (1 minutt siden):

beklager om jeg var utrydelig når jeg skrev at man kan ta det opp på en voksen og god måte "uten anklage eller furting" siden du tolket det som anklage - men nå er det kanskje et passende tidspunkt å nevne at siden TS kjenner sin partner best har hun alle forutsetninger for å ordlegge seg godt tenker jeg og trenger ikke en detaljert veiledning fra utenforstående. Poenget jeg forsøkte få frem er at det er lov å si fra og ta opp ting uten at den ene parten skal overtolke, analysere og gjøre en big deal av det så lenge den som tar det opp gjør det på en god måte. 

Jeg antar at når hun skriver her inne og avslutter innlegget sitt med «Noen råd til hvordan ta det opp med han» at hun søker nettopp råd, tips og veiledning til hvordan ta det opp med han, og da tilbyr jeg det, også i detalj hvordan jeg ville gått frem for det gir henne et perspektiv som hun kan vurdere og bruke hvis det passer henne :) 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg antar at når hun skriver her inne og avslutter innlegget sitt med «Noen råd til hvordan ta det opp med han» at hun søker nettopp råd, tips og veiledning til hvordan ta det opp med han, og da tilbyr jeg det, også i detalj hvordan jeg ville gått frem for det gir henne et perspektiv som hun kan vurdere og bruke hvis det passer henne :) 

å be om råd betyr ikke at man ber om at andre skal gi en "fasit" basert på eget liv eller plukke fra hverandre andre gode råd. Det betyr at man ønsker alle inspill velkommen. 

Anonymkode: 1443b...6f8

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

igjen skjønner jeg ikke hvordan du kan ta et helt nøytralt innlegg og "vri" det til noe negativt så jeg tror jeg slutter av denne ufruktbare dialogen for egen del. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Gjest fransine
Skrevet

Først av alt, hvorfor i all verden samsover du?

Forstår at det kan være frustrerende dette, og det blir feil fra hans side at babyen blir et irritasjonsmoment når han holder på med PC.

Samtidig så ser jeg den klassiske feilen fra oss damer her, at vi takler dårlig at noen har systemer som er annerledes og som vi mener funker dårligere enn våres egne.

Siden det er han som har permisjon nå og hvis babyen skal sove på samme rom, hvorfor kan ikke han ta det ansvaret nå da?

Ammer du om natta og det er derfor enklere at baby sover inne hos deg? Hvis ikke så ser jeg ingen grunn til at babyen kan sove med han så du får sovet ut.

Skrevet

Ikke fokuser på at han gjør noe feil, men fokuser på innvirkningen babyens døgnrytme gir på deg. Ellers får han sove med baby på natt, om det er mulig? Regner med du kanksje nattammer, at det er derfor du sover med baby.. 

Anonymkode: 3f90d...85d

Skrevet

Jeg synes det er ganske sjokkerende at noen kan forsvare far sin oppførsel når han setter egne behov foran babyen sine. Det vil jeg ikke kalle noe «eget system» eller egen måte å oppdra barnet på. Å forlenge formiddagsluren fordi han vil være på PC er jo helt idiotisk. Og i tillegg sitte på mobil i stedet for å aktivisere babyen er for meg helt uhørt. I tillegg synes jeg du bør kunne si at etablerte søvnrutiner er viktig for hele familien. 

Hadde problemstillingen vært at du ikke likte måten han kledde på henne eller hvilken mat hun fikk, så burde du ikke henge deg opp i det. Men de eksemplene du nevner, synes jeg du som mor har rett å stille spørsmål ved. Dette er jo hans unike mulighet til å få en god relasjon til egen datter.

Anonymkode: 66b97...499

• Liker 13
Skrevet

Først og fremst, det er aldri lurt å fokusere på "mitt opplegg". Dere er to om oppdragelsen, og det blir feil om kun en skal bestemme. 

Samsoving er jo ditt/deres valgte problem. Hvorfor forsøkte dere ikke avvenning av dette før din perm var ferdig? Hvorfor kan ikke far samsove? Hvorfor øver ikke dere nå, og far må stå opp om natten ved uro da han er i perm. 

Når det gjelder at barnet ditt blir glad for å se deg, så er det ikke rart om du sitter på eget rom også kommer ut og sier hei etter noen timer. 

Det kan også være vanskelig for far å føle seg overvåket når du er hjemme. Kan du ikke dra på kontoret noen dager? Kan ikke far oppfordres til å ta barnet med ut et par timer i løpet av dagen? Feks på tur. 

Anonymkode: 83e9a...2a7

• Liker 3
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker said:

Først og fremst, det er aldri lurt å fokusere på "mitt opplegg". Dere er to om oppdragelsen, og det blir feil om kun en skal bestemme. 

Samsoving er jo ditt/deres valgte problem. Hvorfor forsøkte dere ikke avvenning av dette før din perm var ferdig? Hvorfor kan ikke far samsove? Hvorfor øver ikke dere nå, og far må stå opp om natten ved uro da han er i perm. 

Når det gjelder at barnet ditt blir glad for å se deg, så er det ikke rart om du sitter på eget rom også kommer ut og sier hei etter noen timer. 

Det kan også være vanskelig for far å føle seg overvåket når du er hjemme. Kan du ikke dra på kontoret noen dager? Kan ikke far oppfordres til å ta barnet med ut et par timer i løpet av dagen? Feks på tur. 

Anonymkode: 83e9a...2a7

Så om den ene synes det er fint å sitte på mobilen mens baby blir oversett så skal den andre bare godta det fordi "begge bestemmer"? Det er jo ikke oppdragelse TS beskriver men forsøk på å unngå å være forelder. Det er ikke "den enes måte" osv det er jo ingen måte det er å forsøke å ikke gjøre noe...

Skal prøve meg på hjemme at samboer må respektere at min måte å vaske opp på er å sette skitten oppvask på benken mens jeg spiller data, han må jo respektere at vi gjør ting forskjellig liksom.

Anonymkode: d8c3d...80c

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Så rart at du er den som samsover med barnet. Du skal på jobb, og trenger å hvile ut, sove nok.

Hilsen ALLE MENN, når mor har permisjon. Og tydeligvis når de selv har permisjon, også. 

Anonymkode: d5466...023

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde sagt det rett ut.

A) Søvnrutinen er viktig, fordi ellers er barnet ofte våken om natt. Det gagner ingen. 

B) Babyer skal ikke ligge alene mens forelder sitter på pc fast. Gå ut en trilletur med barnet som alle andre 🤷‍♀️

Det er greit å svare på en melding eller la barnet sitte i vippestolen eller liknende mens man lager mat, men fordi man skal drive med en hobby? Nei. 

At han ikke trives i perm er nå helt greit, men suck it up og gjør vanlige ting med babyen.

Hva har han tenkt helger og fritid skal bestå av? Sin hobby mens du eller andre har barnet?

Jeg hadde ikke skjelt ham ut osv - men tatt en seriøs samtale. Det der går ikke. 

Man trenger ikke ha fullt program, men man må faktisk være reellt tilstede. 

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...