Gå til innhold

Ekskludering av min datter

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei. Jeg er mamma til 2 jenter, eldste er 8 år og minste er 3 år. 

Jenta mi på 8 år er inne i en «venninnegjeng» med sterke personligheter, noe hun selv også har, og forrige skoleår har det vært mye konflikter og utestengelse. Jeg har lært min datter at det ikke er greit, og hun viser forståelse for det og jeg ser på hun som en inkluderende barn som kan leke med alt og alle(noe hun alltid vært) 

Til saken… Hennes aller nærmeste venninne(H) og også omtrent nabo sluttet plutselig i sommerferien å ta inititativ til å leke med hun. De har vært bestevenninner siden de var 1 år i barnehagen. …. Hver gang min datter ringte på passet det aldri. Det var alltid unnskyldninger som at hun måtte vaske huset eller passe på lillesøsteren, eller at mammaen var syk osv. 

En gang ringte hun til andre venninna si( J ) rett etter hun hadde ringt på til sin bestevenninne (H) og fått avslag, og fikk da beskjed at vedkommende var på besøk hos (H). Datteren min ble såra og lei seg og konfronterte (H) at hun hadde løyet til henne. 
Nå 2 mnd senere, etter en vanskelig sommer med mye utestengelse satt jeg meg ned for en prat med min datter som hele tiden har sagt at hun ikke skjønner hvorfor hun aldri kan leke med henne. 

Da kommer det frem at foreldrene til bestevenninna til min datter ikke ønsker at de leker sammen fordi min datter visstnok hadde vært frekk og tullete på besøk hjemme hos de. (De er jo barn??). Skal sies at bestevenninnen til datteren min er MEGET høflig på en unormal måte og har kurdisk bakgrunn, mens vi har italiensk og høylytt bakgrunn). Bestevenninnen får også lov å ha besøk av andre barn, men med en gang min datter kommer inn i gjengen(hvis de er ute feks) så må H dra hjem med en gang. Det som er vanskelig her er at de ønsker så mye å leke sammen begge to men at det er foreldrene hennes som ikke tillater det. 

Utestengelse har vært stort fokus på skolen, og jeg blir helt rådvill når det faktisk er foreldrene som jobber imot og er roten til mobbing og ekskludering i venninnegjengen hennes.  

Hva gjør jeg med dette her? Har mest lyst til å ringe på døra dems og skrike til dem at de må skjerpe seg, men kan jo ikke gjøre det. HJELLLPP? 

ciao 

Endret av lottepotte
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er dessverre ikke så mye vi får gjort, vi kan ikke tvinge noen til å være sammen. Her i gaten er det nabojenta som trekker seg unna de andre jentene. De er 5 stk. Jeg prøver å få inkludert henne og at min datter og hun gjør ting alene. Det fungerer til et visst punkt, men jeg kan ikke tvinge de. 

Vi er i kontakt med foreldre som er fortvilet, denne jenta blir ikke ekskludert da (så vidt jeg vet) men hun er lite sosial og  når man alltid sier nei så er det jo til slutt at man ikke gidder å invitere mer. 

Anonymkode: 02cf2...99a

Skrevet

foreldrene jobber jo ikke imot dere, de sier bare at oppførselen hennes er uønsket fordi hun ikke oppfører seg og du forsvarer det med at "slik er vi og sånn er det"?? 

Anonymkode: 1d31c...b4d

• Liker 5
Skrevet

Jeg tror kanskje jeg hadde forsøkt å snakke ordentlig med disse foreldrene om hva som har gått galt og hvorfor de ikke ønsker at deres datter leker med din? Kanskje det er noe som det går an å rydde opp i? 

Anonymkode: 61704...dcd

• Liker 1
Skrevet

Vi har opplevd det samme. Foreldre som aktivt jobber for å utestenge enkelte barn. Det er helt hjerteskjærende. Og myrsnipene ("mitt barn gjør aldri noe galt og er penest/snillest/best/skikkelig inkluderende") er det sjukt mange av. De fleste gir fullstendig faen så lenge det ikke er deres eget barn som blir ekskludert. Hun jenta der hadde jeg bare gitt opp, for det er ingenting du kan si eller gjøre som vil endre på det når foreldrene har satt seg på bakbeina. 

Jeg har selv en sønn som ble ekskludert av en kamerat. Og det kom etter mye om og men frem at mitt barn ved en anledning hadde slått hans barn og at slikt ville de ikke ha noe av. Det var ingen interesse i å prøve å nøre opp i hvorfor det hadde skjedd, nei det var bare helt uaktuelt.  Nå skal det sies at jeg selv skilte denne kameraten fra et annet barn noen uker senere i en bursdag (altså en slosskamp), men for all del... De hadde en skikkelig fredelig pasifistsønn de altså.... 🙃

Anonymkode: 4a54c...ace

• Liker 1
Skrevet

Lære ungen din folkeskikk kanskje, så de voksne orker henne. Jeg hadde aldri orka en frekk og i uoppdratt unge hjemme med mitt barn heller. Dårlig innflytelse på mitt barn og plagsomt for meg generelt. 

Anonymkode: 89754...313

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Da må jo datteren din endre oppførsel??

Anonymkode: 3fe3e...928

Skrevet

Hun må jo kunne oppføre seg på besøk hos andre fordi om hun er et barn. Orker heller ikke frekke, herjete unger.

Her i huset må alle følge våre regler. Lov å leke og ha det gøy. Men ikke å være frekk og tullete.

Høflighet er en fin ting.

Anonymkode: ea5b4...0ba

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
lottepotte skrev (3 timer siden):

Hei. Jeg er mamma til 2 jenter, eldste er 8 år og minste er 3 år. 

Jenta mi på 8 år er inne i en «venninnegjeng» med sterke personligheter, noe hun selv også har, og forrige skoleår har det vært mye konflikter og utestengelse. Jeg har lært min datter at det ikke er greit, og hun viser forståelse for det og jeg ser på hun som en inkluderende barn som kan leke med alt og alle(noe hun alltid vært) 

Til saken… Hennes aller nærmeste venninne(H) og også omtrent nabo sluttet plutselig i sommerferien å ta inititativ til å leke med hun. De har vært bestevenninner siden de var 1 år i barnehagen. …. Hver gang min datter ringte på passet det aldri. Det var alltid unnskyldninger som at hun måtte vaske huset eller passe på lillesøsteren, eller at mammaen var syk osv. 

En gang ringte hun til andre venninna si( J ) rett etter hun hadde ringt på til sin bestevenninne (H) og fått avslag, og fikk da beskjed at vedkommende var på besøk hos (H). Datteren min ble såra og lei seg og konfronterte (H) at hun hadde løyet til henne. 
Nå 2 mnd senere, etter en vanskelig sommer med mye utestengelse satt jeg meg ned for en prat med min datter som hele tiden har sagt at hun ikke skjønner hvorfor hun aldri kan leke med henne. 

Da kommer det frem at foreldrene til bestevenninna til min datter ikke ønsker at de leker sammen fordi min datter visstnok hadde vært frekk og tullete på besøk hjemme hos de. (De er jo barn??). Skal sies at bestevenninnen til datteren min er MEGET høflig på en unormal måte og har kurdisk bakgrunn, mens vi har italiensk og høylytt bakgrunn). Bestevenninnen får også lov å ha besøk av andre barn, men med en gang min datter kommer inn i gjengen(hvis de er ute feks) så må H dra hjem med en gang. Det som er vanskelig her er at de ønsker så mye å leke sammen begge to men at det er foreldrene hennes som ikke tillater det. 

Utestengelse har vært stort fokus på skolen, og jeg blir helt rådvill når det faktisk er foreldrene som jobber imot og er roten til mobbing og ekskludering i venninnegjengen hennes.  

Hva gjør jeg med dette her? Har mest lyst til å ringe på døra dems og skrike til dem at de må skjerpe seg, men kan jo ikke gjøre det. HJELLLPP? 

ciao 

Jeg ville snakket med foreldrene til jente J. Ikke om foreldrene til H men for å styrke forholdet mellom mitt barn og J. Ta du grep: inviter J med på en aktivitet, knytt bånd mellom J og ditt barn. Hvis det er andre barn i nærområdet ville jeg oppmuntret barnet til å bli venn med dem også. 
Når foreldrene til H nevnte at ditt barn var ufin, hvordan reagerte du på det? 
Hvis du mener H er «unormalt høflig», hva legger du i det? Kanskje er det helt greit at ditt barn ikke leker hjemme hos H om forholdene er slik. Men de kan da møtes hjemme hos J eller hos deg, eller når de er utendørs. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Lære ungen din folkeskikk kanskje, så de voksne orker henne. Jeg hadde aldri orka en frekk og i uoppdratt unge hjemme med mitt barn heller. Dårlig innflytelse på mitt barn og plagsomt for meg generelt. 

Anonymkode: 89754...313

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hun må jo kunne oppføre seg på besøk hos andre fordi om hun er et barn. Orker heller ikke frekke, herjete unger.

Her i huset må alle følge våre regler. Lov å leke og ha det gøy. Men ikke å være frekk og tullete.

Høflighet er en fin ting.

Anonymkode: ea5b4...0ba

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da må jo datteren din endre oppførsel??

Anonymkode: 3fe3e...928

Typiske «Angrip TS- KG svar». Det står fint lite i HI om hva datteren har gjort og hvordan TS responderte ovenfor foreldrene til venninna og eget barn.
Og dessuten så er det et utrykk som heter «it takes a village». Om jeg skulle hive alle unger på dør som har vært inn her og kanskje hatt en dårlig dag hadde jeg gjort barna mine til Viggo Venneløs. Alle foreldre til såpass små barn vet at det er fullt mulig å sette grenser til barna uten å nekte dem vennskap. Så dette er bare tull og tøys, å svare TS slik.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Det kan være slitsomt med folk som er på besøk og tar mye plass og er frekk og rampete, da må man ihvertfall skjønne at man blir nedprioritert eller får komme sjeldnere på besøk eller at de heller er sammen ute og ikke hjemme hos noen. Men er ikke bra at hun blir helt utestengt sånn at hun ikke får møte henne.

Anonymkode: e015b...757

Skrevet

Jeg syns det er sært at du vil skrike til foreldrene til H at de må skjerpe seg når du ikke aner hverken hva din datter har gjort, eller hvordan hun oppfører seg på besøk. Kanskje du heller skal ringe på og spørre i et interessert og normalt toneleie hvorfor H ikke få lov å leke med din datter? Og så bør du være åpen for at du ikke liker svaret, men det kan jo være at andre ser annerledes på din datters oppførsel enn deg. Du mener jo også deres barn er unormalt høflig, lurer på hva du legger i det. Jeg syns det er veldig slitsomt at mange dropper å lære ungene folkeskikk for tiden, og bare kommer med sånn "barn er barn" når de ikke kan oppføre seg, kan det være noe der? Utestenging er ikke greit, men fri oppdragelse er ikke greit det heller. 

Anonymkode: c127c...3ae

Skrevet

Jeg syns at barn skal selv få bestemme hvem de vil leke og være med. Så lenge de oppfører seg da. 

Anonymkode: a9b99...c3c

Skrevet

Det jeg undrer meg over her er at et barn bare utestenges uten gi tilbakemelding til foreldre om hvorfor, slik at de har mulighet til å rette opp. 

Anonymkode: 16045...34b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Du må ta en ordentlig prat med disse foreldrene, og finn ut hva din datter faktisk har sagt og gjort. Noe må det jo være, når andre barn får leke med venninna. Det er jo sånn at foreldre er bekymret for om egne barn blir negativt påvirket av andre barn. Husk at her er det også kulturforskjeller som spiller inn. Det som er greit i din families kultur, kan være helt uakseptabelt i en annes familie sin kultur. 

Så kan dere prøve å komme frem til en løsning, slik at barna kan leke sammen igjen. Men du kan ikke tvinge noen. Det er heller ikke lurt å skrike til andre mennesker😅

Anonymkode: 8ef1b...fc4

• Liker 1
Skrevet

Har selv opplevd utestenging av min datter, foreldrene sto bak det. Jeg sa i fra på en ordentlig måte men ble avfeid med at «det gjorde de ihvertfall IKKE». Heldigvis hadde datteren min andre venninner i klassen som ikke bodde akkurat der vi andre bodde så hun gikk heller med dem. Nå går de på ungdomsskolen og jeg tror ikke de andre jentene heller henger sammen mer. I denne alderen er det dessverre enkelte foreldre som fortsatt kan styre hvem barnet deres skal være med. Si i fra, på en saklig måte. 

Anonymkode: 6f717...fc0

Skrevet

Ring foreldrene, og spør undrende. Du trenger ikke konfrontere de, men spørre noe sånt som: Hei. Dattera mi har prøvd å spørre deres datter om å få komme på besøk, men hun sier at min datter ikke får lov. Vi syns jo dette er litt kjipt, og lurer på om dere har hørt noe prat om dette hjemme?

Anonymkode: 83d99...972

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...