Gå til innhold

Alene og syk. Nå er det slutt på oppsparte midler, hvordan skal dette gå?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Fjernet innlegget, ble for vanskelig

Endret av Callie01
For vanskelig
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde du ikke hatt rett på sykepenger, så hadde du fått sosial stønad. Så hvordan du kan stå helt uten inntekt gir ikke mening.

Hvorfor må du gå privat om du er syk? Du får vell raskere og gratis behandling i det offentlige. 

Er du over 50% syk, så har du rett på AAP. Hvorfor har du ikke søkt det? 

Her er det noe som skurrer veldig. For hadde du virkelig vært syk så hadde du mottatt enten sykepenger, AAP eller sosial stønad og sikkert flere andre ytelser også. Hvorfor har ikke NAV bedt deg om å søke sosial stønad i påvente av andre stønader? Ja, alle midler må brukes opp før man mottar det, men det gjelder kun langtidsmottakere, ikke korttidsmottakere og folk som har rettigheter for andre stønader. 

Anonymkode: 234bd...740

• Liker 5
Skrevet

Hvorfor har ikke du søkt AAP?

Som AB over skriver: Er du over 50% syk, så har du rett på AAP. 

Anonymkode: 7e6e2...c80

• Liker 3
Skrevet

Tenker at dette er noe tullegreier du selv har bestemt deg for at du har. Mtp at du får avslag på sykepenger så er ikke sykdommen din noe som er reelt. 

Lyser tull og tøys av hele greia di.

Anonymkode: f174c...e97

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hadde du ikke hatt rett på sykepenger, så hadde du fått sosial stønad. Så hvordan du kan stå helt uten inntekt gir ikke mening.

Hvorfor må du gå privat om du er syk? Du får vell raskere og gratis behandling i det offentlige. 

Er du over 50% syk, så har du rett på AAP. Hvorfor har du ikke søkt det? 

Her er det noe som skurrer veldig. For hadde du virkelig vært syk så hadde du mottatt enten sykepenger, AAP eller sosial stønad og sikkert flere andre ytelser også. Hvorfor har ikke NAV bedt deg om å søke sosial stønad i påvente av andre stønader? Ja, alle midler må brukes opp før man mottar det, men det gjelder kun langtidsmottakere, ikke korttidsmottakere og folk som har rettigheter for andre stønader. 

.

Endret av Callie01
B
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg skjønner at folk ikke får dette til å henge i hop. Du ble syk for et år siden, fikk avslag for sykepenger og sendte inn klage før ferien? Jeg kjenner en del til systemet og dette gir ikke så mye mening. Ja, de er trege med sykepengesøknader, men ikke så ille.

Anonymkode: 762d9...37a

• Liker 1
Skrevet

Mistenker at enten så er dette en trolletråd, eller så er TS uansvarlig/hjelpesløs. Det er faktisk ditt eget ansvar å finne ut av hvilke stønader du har rett på. 

Anonymkode: 7e6e2...c80

• Liker 3
Skrevet
Callie01 skrev (14 minutter siden):

Jeg har rett på sykepenger, derfor dette håndteres av advokat. Jeg har vært i dialog med nav angående dette men de har bare dratt ting ut med at de innhenter dokumentasjon og behandlingstider. 

Grunnen til at behandling skal skje privat, er som sagt at det offentlige er grunnen til at jeg er syk. Som nevnt over. 

Noe som skurrer? Ja! Det har jeg kjent på i nesten ett år nå. Det kjennes utrolig urettferdig.

Det krevde mye bare å skrive innlegget, å bli møtt på en slik måte må jeg si sjokkerer meg..

Så lenge man får skrevet ut sykemelding av lege, så er man pr definisjon syk. 
Igjen, trist å bli møtt på denne måten. At man må forsvare seg selv i et innlegg som krever mye å skrive.. Det er virkelig sårende å ikke bli tatt på alvor når man lettet på hjertet, litt av en kynisme man kan forvente seg av enkelte. 

TS

Dette henger ikke helt på greip. Hvorfor får du ikke sykepenger om du virkelig har rett på det? Det er det som kjent lege som avgjør. Hvilken rolle har "det offentlige" her?

Definitivt noe som skurrer, ja. Kunne du hatt hjelp av psykolog/psykiater?

Anonymkode: cb9d0...9fb

• Liker 2
Skrevet

Var du fast ansatt i 100% stilling når du ble syk?

Er du fortsatt ansatt i samme stilling og stillingsprosent?

Hvem har avslått krav om sykepenger og hva var begrunnelsen?

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Jeg skjønner at folk ikke får dette til å henge i hop. Du ble syk for et år siden, fikk avslag for sykepenger og sendte inn klage før ferien? Jeg kjenner en del til systemet og dette gir ikke så mye mening. Ja, de er trege med sykepengesøknader, men ikke så ille.

Anonymkode: 762d9...37a

.

Endret av Callie01
B
Skrevet

Forstår at dette er vanskelig, men jeg er også litt forvirret.

Siden du skal ha sykepenger fra NAV, så må det bety at du har vært sykemeldt ganske lenge. Dvs at du har først fått penger fra arbeidsgiver som syk. Deretter skal NAV ha kontaktet deg for å høre om du kan ha møte med arbeidsgiver ang tilrettelegging av arbeidsmiljø. Har du gjennomført et slikt møte? Selv om det ikke er noe som kan gjøres for at du skal klare å jobbe, så er det greit å få dette dokumentert.

Du bør også ta kontakt med NAV og forklare situasjonen slik at du kan få sosial trygd mens du venter på avgjørelsen ang sykepenger.

Anonymkode: 0391e...e9e

• Liker 1
Skrevet

Jeg er som de fleste andre forvirret, ikke fordi jeg ikke tror på hva du skriver, men fordi jeg ikke trodde det kunne skje.

Hvis jeg blir sykemeldt så blir jeg det av legen, som sender inn sykemelding. Det gjør vi med én gang. Etter 16(?) dager hvor arbeidsgiver betaler for meg, så går det automatisk over til NAV. Har de bestridt sykemeldingen, at de ikke tror du er syk? Eller er du selvstendig næringsdrivende eller noe?

Litt skummelt hvis man blir syk, legen erklærer deg syk, men NAV gir ikke ut pengene. Har du mottatt sykepenger fra arbeidsgiver?

Anonymkode: 887da...a0b

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Du har rett til å få sykepenger hvis du selv er arbeidsufør på grunn av sykdom eller skade. Du har ikke rett på sykepenger hvis du er arbeidsufør på grunn av sosiale, økonomiske eller andre grunner. Folketrygdloven regner ikke livshendelser som for eksempel normale sorgreaksjoner, konkurs og skilsmisse som sykdom, men mange mennesker kan bli syk i forbindelse med slike livshendelser, og vil i så fall ha rett til sykepenger.
Utfordringen din er nok hvorvidt du i folketrygden har rett på sykepenger

Anonymkode: ed1d2...07e

Skrevet
Callie01 skrev (3 timer siden):

.

Du slettet svaret ditt, men ser det over i tråden, så svarer.

Det er ingen som tviler på at du er syk, det jeg stiller spørsmål til er påstanden om at du må leve av oppsparte midler og den er nå tom. "Jeg er med andre ord uten inntekt, har levd på oppsparte midler men nå er det ikke mer igjen." - Dine egne ord i HI. 

For det er umulig å sette seg selv i en slik situasjon, når du er så syk at du går å vente på behandling. For det første så bruker ikke NAV så lang tid på sykepenger og om de gjør det, så får du beskjed om å søke sosialhjelp i midlertidig. For alle har rett på sosialhjelp om man ikke er i stand til å forsørge seg selv. Har du en aktiv sak og klage inne, så vil du få beskjed om å søke sosialhjelp om du har behov for det. Siden du er syk, så er arbeidsavklaringspenger en selvfølge. For du skriver på en måte som tilsier at du må ha behandling for å komme deg tilbake til jobb og det vil ta tid. Og når man er sykmeldt over en viss tid, så er AAP riktig stønad. 

Økonomisk sosialhjelp er noe alle har rett på. Veien til boligsalg og å bruke oppsparte midler er lang og er ikke for mennesker som er for syke til å jobbe. For da har man andre rettigheter, sykepenger, AAP og uføretrygd og ikke sosialhjelp. Sosialhjelp har ingen krav til sykdom eller skade og det er individuelt tilpasset hver søker. Det som er likt for alle er at man ikke har rett på sosialhjelp hvis man oppholder seg i utlandet. Ellers så er alt tilpasset og mye, men, hva, om og hvis. Det er en midlertidig stønad for de som ikke kan forsørge seg selv økonomisk og det kommer med visse vilkår og krav om å søke jobb for å bli selvstendig. Det er forskjell på langtidsmottakere og korttidsmottakere og det er første nevnte som må bruke alt av oppsparte midler. Når du nå har en klage og en sak inn, så vil du gå under korttidsmottakere og om det går over 6 mnd (eller 8 mnd, husker ikke eksakt hvor grensen går), så vil de avvike fra kriteriene for å flytte og å bruke andre midler. Fordi det er NAV som liksom bruker så lang tid og ikke du som ikke søker på jobber for å bli økonomisk selvstendig. Poenget er, det at du har levd på oppsparte midler og nå ikke har mer igjen... det er enten løgn eller så har du valgt det helt selv og NAV må ha nevnt enten AAP eller sosialhjelp og du har selv takket nei til det. 

Hvordan mener du at vi skal komme med råd og hjelpe deg, når du serverer oss løgner?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du slettet svaret ditt, men ser det over i tråden, så svarer.

Det er ingen som tviler på at du er syk, det jeg stiller spørsmål til er påstanden om at du må leve av oppsparte midler og den er nå tom. "Jeg er med andre ord uten inntekt, har levd på oppsparte midler men nå er det ikke mer igjen." - Dine egne ord i HI. 

For det er umulig å sette seg selv i en slik situasjon, når du er så syk at du går å vente på behandling. For det første så bruker ikke NAV så lang tid på sykepenger og om de gjør det, så får du beskjed om å søke sosialhjelp i midlertidig. For alle har rett på sosialhjelp om man ikke er i stand til å forsørge seg selv. Har du en aktiv sak og klage inne, så vil du få beskjed om å søke sosialhjelp om du har behov for det. Siden du er syk, så er arbeidsavklaringspenger en selvfølge. For du skriver på en måte som tilsier at du må ha behandling for å komme deg tilbake til jobb og det vil ta tid. Og når man er sykmeldt over en viss tid, så er AAP riktig stønad. 

Økonomisk sosialhjelp er noe alle har rett på. Veien til boligsalg og å bruke oppsparte midler er lang og er ikke for mennesker som er for syke til å jobbe. For da har man andre rettigheter, sykepenger, AAP og uføretrygd og ikke sosialhjelp. Sosialhjelp har ingen krav til sykdom eller skade og det er individuelt tilpasset hver søker. Det som er likt for alle er at man ikke har rett på sosialhjelp hvis man oppholder seg i utlandet. Ellers så er alt tilpasset og mye, men, hva, om og hvis. Det er en midlertidig stønad for de som ikke kan forsørge seg selv økonomisk og det kommer med visse vilkår og krav om å søke jobb for å bli selvstendig. Det er forskjell på langtidsmottakere og korttidsmottakere og det er første nevnte som må bruke alt av oppsparte midler. Når du nå har en klage og en sak inn, så vil du gå under korttidsmottakere og om det går over 6 mnd (eller 8 mnd, husker ikke eksakt hvor grensen går), så vil de avvike fra kriteriene for å flytte og å bruke andre midler. Fordi det er NAV som liksom bruker så lang tid og ikke du som ikke søker på jobber for å bli økonomisk selvstendig. Poenget er, det at du har levd på oppsparte midler og nå ikke har mer igjen... det er enten løgn eller så har du valgt det helt selv og NAV må ha nevnt enten AAP eller sosialhjelp og du har selv takket nei til det. 

Hvordan mener du at vi skal komme med råd og hjelpe deg, når du serverer oss løgner?

Man får ikke sosialstønad når man har oppstarte midler.

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Man får ikke sosialstønad når man har oppstarte midler.

Har du egentlig lest det jeg skrev før du skrev dette? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...