Gå til innhold

Hvor mange mnd var din baby da den ble interessert i boklesing?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså at den sitter på fanget og ser gjennom en baby/barnebok med deg og er interessert i det?

Min er 4,5 mnd og finnes ikke interessert😅

Anonymkode: 738f3...f8f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er litt vanskelig å huske, men han kunne sitte selv i alle fall, og vi brukte pekebøker med klare farger og tegninger og bilder i starten. Å lese en historie kom litt senere. Kan tippe han var rundt 10 mnd da jeg begynte med bøker for han, og han var interessert fra første stund. Å lese bøker på sengekanten var en ordentlig kosestund for oss på kveldene. Han elsket det.

Skrevet

Tja når han begynte å kjenne igjen ting på bilder.. 9-10 mnd kanskje? Først bare pekebøker med bilder. Så utviklet interessen hans seg samtidig med språket. Etter hver som han skjønte flere ord/setninger ble der mer spennende å lese også. Ved to år skjønte han såpass mye at han likte å bli lest for fra bøker med mer tekst enn bilder, typ kardemomme by.

Ikke stress! En baby på fire mnd er mest interessert i sine egne fingre og tær 😂

Anonymkode: 3e10c...81d

Skrevet

Min første ble interessert i å bli lest for ved 5 måneders alder. Mitt andre barn fant først interessen ved 11 måneder. Så det er store forskjeller på barn ❤️

• Nyttig 1
Skrevet

Begge mine var interessert fra de kunne feste blikket omtrent. Først var det jo mest pekebøker med bilder og sånt, men begge var tydelig kjempegiret, med fekting og smiling og babling og koing. Brukte det til magetrening også, la dem på magen og satte boken opp foran dem, og de kjempet alt de kunne for å klare å løfte hodet og se på boken. 

Nå er mine 2 og 5, og begge elsker å lese bøker :) Eldsten var veldig tidlig ute med å ville lese mer enn bare billedbøker, det har de kommentert i bhg også, at de må lese andre bøker for ham enn de andre barna, for han vil ha mer enn bare det helt enkle. 

Jeg elsker å lese selv, så jeg var veldig på å begynne med bøker fra de var nyfødt. 

Anonymkode: bd314...1b3

Skrevet (endret)

Fra 6 måneder var de interessert i å rive ut boksider, i hvertfall 😅. Kjekt med boksider av solid kartong. Først var det pekebøker av ymse slag. Bøker med historier fenget vel først fra et par år, tror jeg. Men de kan jo godt like kosestunden å bli lest for får de får med seg hele historien.

Endret av Alauda
Skrevet

Interessert i pekebøker fra kanskje rundt 6 mnd, men godt over året før han gadd å høre på høytlesning. Likte bøker som lagde lyd rundt 1 årsdagen. 

Leser hver kveld nå :)

Skrevet

Min på litt over 4 måneder elsker bøkene sine, men det er bildebøker med noen korte strofer med rim på hver side. Han sitter på fanget og er superengasjert, men det er nok ikke på grunn av lesingen 😅

Anonymkode: 1a08b...e33

Skrevet

Eldste: Veldig tidlig. Elsker bøker.

Yngste: Venter på fortsatt på at interessen skal dukke opp - er to år nå.

Anonymkode: b4487...d86

Skrevet

Dette er avhengig av sååå mye. Først og fremst erfaring! De har svært kort konsentrasjon, og kanskje er det andre ting da som er mer viktig. det er også veldig avhengig av hvor interessant boka er og hvordan den "leses". Det viktigste er å la de bli kjent med bøker og lage noen lyder til det som nevnes, ikke at det skal være en "koselig" tid på fanget. 

Fortsett å ha bøker tilgjengelig, så kommer det mer og mer etterhvert. 

Anonymkode: a9feb...4f6

Skrevet

Min er 3 år og har aldri hatt tid til å lese bok - hverken høytlesing eller pekebøker/bildebøker 😛 

Skrevet

Eldste var interessert fra ca 1 år, mens yngste hadde ikke ro til å sitte stille ett sekund før han var 2 år. 

Anonymkode: 32a45...a81

Skrevet

Har sett i bok for baby med fine mønstre osv fra hun var 1 mnd ca, veldig populært :) Har "lest" for henne siden ca 2,5-3 mnd i noen bøker med sterke farger og tykke pappsider eller myke sider. litt opp og ned på interesse men hun liker det som regel (men i blant vil hun bare spise boken.) Har noen myke bøker hun får spise på og se i selv også. Trenger ikke sitte for å lese man kan lese for dem når de ligger også + la dem ta på boka.

Anonymkode: a97ac...0df

Gjest Anonyme-meg
Skrevet

Min er 7 år og syntes det fortsatt er kjedelig 🤣🤣 har ikke tid..

Skrevet

Første hadde ingen stor interesse. Hun var vel 3 mnd da vi begynte. Men jeg vet ikke. Jeg tok initiativ og rigget oss til, og det var ikke noe motstand, men heller ingen synlig interesse. Nå er hun fem år og vi pleier å lese på kveldstid og det er gøy når hun har fått noen favoritter 😊 bukkene bruse til Syden er veldig populært ☺️

Andre likte det fra første stund, begynte vel omtrent samme tid, og har alltid likt å sitte i fanget å bli lest for. Nå er han ett og et halvt år og henter bøker selv til kvelden ❤️🥺🥺

Anonymkode: 99d89...b93

• Nyttig 1
Skrevet

Bøker med lyd (f.eks. Lyder fra sjøen) har vært spennende siden han var 3 måneder, men det er bare lydene som er kule. Bildene, de små historiene og boka i seg selv er ikke noe spennende.

Er 6 måneder nå og interesserer seg mest for lydene, men har begynt å bable sammen med meg mens jeg leser de små historiene. Når han ikke gidder mer bare ruller han vekk. 😂

Anonymkode: 1185e...5d7

• Nyttig 1
Skrevet

Til å tygge på? Tidlig. Til å lese? Ikke enda. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...