Gå til innhold

Håndverkere: Hvordan få i gang jobben?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en liten jobb som skal gjøres (skifte en lekk dør). Ringte rundt til snekkere og byggmestere. Halvparten takket nei, noen måtte tenke på det og noen kom på befaring. Det er nå over en måned siden befaring, men jeg har fortsatt ikke fått noe pristilbud. Jeg purrer, de svarer at de skal komme tilbake til meg så fort som mulig. Og det er det. 

Hva kan jeg gjøre? Hvorfor sender de ikke pris? Jeg trenger å få fikset døra mi!

Anonymkode: d3331...acb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sikkert fordi det ikke er lønnsomt med noe så lite.

Anonymkode: f1743...40f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Sikkert fordi det ikke er lønnsomt med noe så lite.

Anonymkode: f1743...40f

Men da kan de vel si nei?

Jobben var opprinnelig større, men det hadde de ikke tid til, så måtte skjære vekk alt overflødig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sliter med det samme - skulle få rehabilitert en trapp og satt inn en ny dør, men de kommer jo aldri med pristilbud etter befaring, og virker forøvrig totalt uinteressant i jobben 😕

Så vi ordner det selv nå 🙈

Er nok mangel på håndverkere som spiller inn, så bli med å oppmuntre barna deres til å gå yrkesfag folkens! Fetteren min og svogeren min er tømrere og de er travle og tjener godt!

Anonymkode: 48465...503

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frysepinne
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Er nok mangel på håndverkere som spiller inn, så bli med å oppmuntre barna deres til å gå yrkesfag folkens! Fetteren min og svogeren min er tømrere og de er travle og tjener godt!

Jepp, og så skader det ikke at vi får delta litt i praktiske oppgaver gjennom barndommen heller. Det burde egentlig være obligatorisk å bli sendt til farmor og farfar for litt hyttebygging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

gå yrkesfag hvis du vil ha dårlig lønn, jobbe i et sliteyrke, ødelegge kroppen din, repetivt arbeid og dårlige vilkår.

Anonymkode: 984e3...7c6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slet med det samme selv da vi hadde en småjobb til "bare" 10 000. Av en eller annen grunn tør de ikke å bare si nei... Som om det fremstår bedre å bare ignorere kunden? 😂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

gå yrkesfag hvis du vil ha dårlig lønn, jobbe i et sliteyrke, ødelegge kroppen din, repetivt arbeid og dårlige vilkår.

Fortsett å spre denne myten, så blir det ihvertfall vanskelig å skaffe håndverkere i fremtiden 🙄

Yrkesfag rommer utrolig mange utdanninger og yrker, og ikke minst videreutdanninger, du kan ikke generalisere så kraftig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fortsett å spre denne myten, så blir det ihvertfall vanskelig å skaffe håndverkere i fremtiden 🙄

Yrkesfag rommer utrolig mange utdanninger og yrker, og ikke minst videreutdanninger, du kan ikke generalisere så kraftig.

Helt enig! I omgangskretsen min er det blant annet flere med høyere utdanning innen teknologi, juss og økonomi, men de som er best betalt er de som gikk yrkesfag. Noen har startet egne suksessfulle bedrifter og noen har tatt videreutdanning og er veldig ettertraktet på arbeidsmarkedet.

Anonymkode: 635be...6e4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker å få en jobb gjort selv i Lillehammer, beregner det koster ca 1 mill., men har gitt opp, ingen er interessert eller har kapasitet. Synes likevel det burde være et minimum at man får svar på henvendelsen, men de fleste bare ignorerer forespørselen. Er det for mye stress å svare «beklager» på en mail?

Anonymkode: 1308c...df3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For dette er en liten jobb, innbringer lite penger. Og for at de sikkert har mange større oppdrag som er på vent, og som de prioriterer foran småjobbene. Det er ikke mangel på oppdrag for håndverkere.

Så prøv å fikse det selv om du er litt handy.

Anonymkode: ea40a...af5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor pristilbud? Jeg ville bedt om timeprisen, og evt. påslag på materialer de kjøper inn. Og få det gjort på timebasis. Det blir billigere enn fastpris i de aller fleste tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Mmm.  Som maler så er det å bli håndverker det siste jeg ønsker for barna.  

Anonymkode: a9fe3...b3a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg er håndverker, har stor frihet, regner på egne jobber etc. Blir litt hva du gjør det til :)

Anonymkode: 7ef29...c88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-jk- skrev (4 minutter siden):

Hvorfor pristilbud? Jeg ville bedt om timeprisen, og evt. påslag på materialer de kjøper inn. Og få det gjort på timebasis. Det blir billigere enn fastpris i de aller fleste tilfeller.

+1 på denne. Lekk rundt dør er jo typisk en dags jobb så lenge det ikke er veldig omfattende og litt tape og fugemasse så under 10k om det ikke er noe mer som må byttes. 

Har det vært lekkasje over tid kan jobben bli 'uendelig' mye større med skader på det som er under og rundt. Tid til uttørking, av med masse kledning, bytte eventuelt treverk rundt dør osv. 

Anonymkode: 65a84...f55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som mange andre sier så er det en liten jobb, med liten inntjening. I tillegg kan det plutselig bli mer arbeid enn det som er medregnet, og bli en tapsjobb. Fra mine år som håndverker så var de små jobbene for privatpersoner de vi likte minst å påta oss.

Selvfølgelig ikke greit å ignorere kunden, men de har nok mye å gjøre, som håndverkere flest.

Anonymkode: 528f5...fbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.8.2022 den 10.02):

Jeg har en liten jobb som skal gjøres (skifte en lekk dør). Ringte rundt til snekkere og byggmestere. Halvparten takket nei, noen måtte tenke på det og noen kom på befaring. Det er nå over en måned siden befaring, men jeg har fortsatt ikke fått noe pristilbud. Jeg purrer, de svarer at de skal komme tilbake til meg så fort som mulig. Og det er det. 

Hva kan jeg gjøre? Hvorfor sender de ikke pris? Jeg trenger å få fikset døra mi!

Så sett igang da, youtube og pågangsmot. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Muffin man
AnonymBruker skrev (På 15.8.2022 den 10.02):

Hva kan jeg gjøre?

Legg ut jobben på mittanbud?

Kan hende at noen selvstendige er interessert ta jobben som ekstraarbeid. Få firmaer er intressert i disse jobbene pga. at det er for lite å tjene i forhold til tidsbruk.

Endret av Muffin man
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...