Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg prøver å bestemme meg for om vi skal ta en NIPT-test eller ikke. For ordens skyld, jeg er ikke ute etter en diskusjon rundt motivasjon eller etikk. Men slik jeg forstår det dekker den «bare» trisomi 13, 18 og 21 - og det kan vel også sees i uke 12? 
 Noen som har kunnskap og/eller erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, de kan ikke se dette i uke 12. 

Med NIPT får du vire med over 99% sannsynlighet om barnet har noen av disse trisomiene. I tillegg er det mange andre ting de kan sjekke, mange andre genetiske sykdommer.

På tidlig ultralyd i uke 12 (som jeg regner med er det du mener), kan de se etter forstørret nakkefold. Det kan være en indikasjon på downs - men en ekstremt dårlig en. Det er en forferdelig usikker metode. Og man får ikke vite noe om de andre trisomiene. 

Anonymkode: b28c7...387

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Med NIPT får du vire med over 99% sannsynlighet om barnet har noen av disse trisomiene. I tillegg er det mange andre ting de kan sjekke, mange andre genetiske sykdommer.

På tidlig ultralyd i uke 12 (som jeg regner med er det du mener), kan de se etter forstørret nakkefold. Det kan være en indikasjon på downs - men en ekstremt dårlig en. Det er en forferdelig usikker metode. Og man får ikke vite noe om de andre trisomiene. 

De sjekker ikke noe mer enn disse tre i Norge, så det er ikke noe mer å hente 

Anonymkode: 60b98...877

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ja det med nakkefold kan gå begge veier. Kjenner ei som fikk beskjed om at ungen mest sannsynlig ville ha downs, men ungen var helt frisk og fin når han ble født. 

Anonymkode: d4687...075

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Dette.  Blodprøve er mye sikrere og man kan tidligere begynne å utrede med flere prøver. 

Anonymkode: 337d5...6a2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja det med nakkefold kan gå begge veier. Kjenner ei som fikk beskjed om at ungen mest sannsynlig ville ha downs, men ungen var helt frisk og fin når han ble født. 

Regner med at du ikke mente det som jeg leste det, men de med downs er også friske og fine😂

Det med nakkefold er nok ikke så lett, nei, jeg har også hørt om tilfeller hvor det ikke stemmer. En venninne er gynekolog, og mener hun sa at der var best å sjekke dette rundt uke 14, men den ordinære ultralyden er jo i uke 18-20. Da kunne det i følge min venninne være for sent til at de kan se det på ultralyd. Emnet dukket opp etter at en venninne av oss fødte et barn med downs, selv om nakkefolden ble målt på ultralyd i uke 19, og skulle være fin. 

Anonymkode: f516f...1fc

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Regner med at du ikke mente det som jeg leste det, men de med downs er også friske og fine😂

Det med nakkefold er nok ikke så lett, nei, jeg har også hørt om tilfeller hvor det ikke stemmer. En venninne er gynekolog, og mener hun sa at der var best å sjekke dette rundt uke 14, men den ordinære ultralyden er jo i uke 18-20. Da kunne det i følge min venninne være for sent til at de kan se det på ultralyd. Emnet dukket opp etter at en venninne av oss fødte et barn med downs, selv om nakkefolden ble målt på ultralyd i uke 19, og skulle være fin. 

Ja herlighet. Mente det som i at barnet ikke hadde downs 😛 

• Liker 1
Skrevet

Hvis du vil sjekke mer enn de 3 trisomiene kan du ta test via Danmark eller Sverige hvor de tester mer. Du må betale selv da, selvfølgelig

Anonymkode: 99385...45a

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Sjekk av nakkefold så sent er en vits. Vil man sjekke for downs er det enten tidlig ultralyd eller nipt. Selv med tidlig ultralyd for noen år siden hadde ikke den som utfører den "lov" til å sjekke for avvik som downs 😅 Men de gjorde det jo likevel. 

Anonymkode: db901...a37

Skrevet

Jeg tok NIPT privat i Norge, dyrt, men virkelig verdt det om barnet slipper å bli født med trisomi. En eventuell neste gang hadde jeg gjort det i Danmark/Sverige for å få undersøkt flere ting. 

Anonymkode: d5c61...317

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Sjekk av nakkefold så sent er en vits. Vil man sjekke for downs er det enten tidlig ultralyd eller nipt. Selv med tidlig ultralyd for noen år siden hadde ikke den som utfører den "lov" til å sjekke for avvik som downs 😅 Men de gjorde det jo likevel. 

Anonymkode: db901...a37

Ja, det er sånn jeg har forstått det. Hvis jeg ikke misforstår, så har de private lov til å sjekke, men de har ikke lov til å gi en diagnose. Da må de henvise til sykehuset med mistanke om noe.

Jeg synes det er litt snålt noen ganger. Dette er helt off toppic, men:  Min første graviditet var utenfor livmoren, og det fant vi ut på tidlig ultralyd i uke 9. Hun skrev ut bilde og ringte sykehuset, men jeg måtte likevel bli sjekket der også, siden jeg hadde vært hos en privat gynekolog. Praksisen er visst slik at det må sjekkes og konstateres av to forskjellige leger, og den private telles ikke. Jeg nektet sistemann på sykehuset å føre ultralyden opp i skjeden min, for jeg orket bare ikke mer og hadde veldig vondt. Da måtte de diskutere om det gikk greit å droppe det, til tross for at de sto med et bilde i hånden som viste tydelig at den satt i egglederen, klar til å sprekke anytime. 

Hvis private ikke kan gi en diagnose, så burde alle ha krav om en ultralyd rundt uke 7 for å utelukke nettopp dette, og en ultralyd rundt uke 14 eller NIPT for å utelukke Downs eller andre ting. 

Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis du vil sjekke mer enn de 3 trisomiene kan du ta test via Danmark eller Sverige hvor de tester mer. Du må betale selv da, selvfølgelig

10 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg tok NIPT privat i Norge, dyrt, men virkelig verdt det om barnet slipper å bli født med trisomi. En eventuell neste gang hadde jeg gjort det i Danmark/Sverige for å få undersøkt flere ting. 

Anonymkode: d5c61...317

Husk at prøver tatt i Danmark analyseres i Kina, ergo de har tilgang til dit barns fulle genetiske materiale.. 

Anonymkode: 71149...760

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Husk at prøver tatt i Danmark analyseres i Kina, ergo de har tilgang til dit barns fulle genetiske materiale.. 

Ja, og kva tenker du dei skal gjere med det...? 

Anonymkode: 89ea6...250

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

...det er jo ikke nødvendigvis sant at de er friske da. Mange av de har hjerteproblemer og andre komplikasjoner. Men fine er de vel for det :) 

Anonymkode: 62d1a...957

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

De testet i USA her. De kommer sikkert til å genmanipulerte jenta mi nå 🥹

Anonymkode: 60617...649

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvis også DS er friske og fine, så vet jeg ikke hvem som kan kategoriseres til det da? 

Anonymkode: 60617...649

Skrevet

Hvor gammel er du? 

Anonymkode: 6a649...46b

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, i USA. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...