AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #1 Skrevet 15. august 2022 Hei, jeg kan ikke så mye om dette da det gjelder min samboer.. men jeg synes dette er ille og kan ikke tro det er sant at dem kan gjøre det.. men min samboer hadde en dårlig periode som førte til inkassogjeld.. har ikke mulighet til å ta opp lån.. eller gjeldsordning.. jeg selv er 100% sykmeldt og får lite penger, vi har ei datter sammen som går i bhg. nå i det siste blir det trekt 20 000kr fra lønnen hans, og det gjør at vi sliter.. er det lov å trekke så mye??? Får ca 8000kr i lønn da.. noe han kan gjøre? Er ikke levelig, vi får ca 20 000 kr til sammen denne måneden 😭 Anonymkode: 3f7d5...66b
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #2 Skrevet 15. august 2022 Han får avsatt penger til halvparten av boutgiftene, samt halvparten av livsopphold for samboere+barn. Dersom du har utbetalt mindre enn din halvpart, får han avsatt til å dekke opp det som mangler. Han skal ha mottatt informasjon fra namsmannen om hvordan trekket er beregnet. Dersom trekket er satt for høyt, må han klage på trekket, henvender seg da til namsmannen. Anonymkode: 751da...22a 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #3 Skrevet 15. august 2022 Før de tar trekk i lønn får man alltid et brev fra namsmannen hvor man skal fylle ut husleie, faste utgifter, hvor mye en kreditor maks kan trekke fordi man skal sitte igjen med livsopphold. Samboeren min hadde postkasseskrekk som førte til at han ikke åpnet disse brevene så kreditorene bare trakk det de ville og han fikk 3000kr utbetalt en måned.. Rådgiveren hos nav sa at kreditoren ser på at sånn at når man ikke en gang «gidder» å fylle ut brevet med inntekt osv er man fritt vilt hos kreditorene og de kan omtrent trekke det de vil. Anonymkode: 28594...2af 3
Snublefot62 Skrevet 15. august 2022 #4 Skrevet 15. august 2022 Han må ta grep. Og et av disse grepene er å få oversikt over utestående gjeld og budsjett over ALLE utgifter han har pr måned (egne og felles) samt inntekter. Namsmannen skal ikke trekke mer enn at han sitter igjen med satsen for livsopphold pluss halve boutgiftene deres. Dette skal da være nok til å dekke hans del pr måned. Det er stramt, men oppnåelig. Problemet her er at namsmannen ikke har denne informasjonen og samboeren din har fått et brev hvor det er et skjema for disse opplysningene han skal fylle ut og sende i retur. Dersom han ikke gjør det så blir det satt etter skjønn og som regel tatt i litt ekstra for å vekke skyldner til å reagere og ta kontakt. Tar han ikke kontakt så går namsmannen ut i fra at det trekket er akseptert (og kanskje litt til) pga høy inntekt eller at han blir forsørget av noen (deg?). Så alt starter med at samboeren din må ta grep. Eller så må du akseptere at hans økonomiske bidragsevne fremover i beste fall er varierende. Realistisk sett fraværende. 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #5 Skrevet 15. august 2022 Har vel ikke fylt ut skjemaet for boutgifter ,barn osv.. Anonymkode: 3e0be...78e 2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #7 Skrevet 15. august 2022 Da har han droppet å gi tilbakemelding om sine utgifter til namsmannen, og da er det sånn det går. Dette er hans eget rot, du får tvingen han til å rydde opp. Anonymkode: 6a92b...4c7 2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #8 Skrevet 15. august 2022 Så bra! Ikke bare skylder han penger, men han svarer ikke namsmann når de ber om opplysninger heller. Da blir det sånn. Så fint at kreditor får tilbake pengene sine. Anonymkode: eccd5...583 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #9 Skrevet 16. august 2022 Snublefot62 skrev (På 15.8.2022 den 16.57): Har dere pratet sammen enda TS? Ja, men ser ikke ut til at jeg oppnår noe.. Tror han føler seg dum og skamfull.. men dette går utover meg også, da jeg må la vær å betale mine regninger for å dekke mat o.l.. jeg tar tak i det og får hjelp med rådgiving fra nav hvis det blir mye jeg ikke får betalt.. men ja får ikke sove om natta Anonymkode: 3f7d5...66b
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #10 Skrevet 16. august 2022 AnonymBruker skrev (På 15.8.2022 den 17.40): Da har han droppet å gi tilbakemelding om sine utgifter til namsmannen, og da er det sånn det går. Dette er hans eget rot, du får tvingen han til å rydde opp. Anonymkode: 6a92b...4c7 Ba han gjøre det, men «gidder» ikke å utfylle opplysninger om meg og sykdom siden det er et ork Anonymkode: 3f7d5...66b
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #11 Skrevet 16. august 2022 Snublefot62 skrev (På 15.8.2022 den 10.28): Han må ta grep. Og et av disse grepene er å få oversikt over utestående gjeld og budsjett over ALLE utgifter han har pr måned (egne og felles) samt inntekter. Namsmannen skal ikke trekke mer enn at han sitter igjen med satsen for livsopphold pluss halve boutgiftene deres. Dette skal da være nok til å dekke hans del pr måned. Det er stramt, men oppnåelig. Problemet her er at namsmannen ikke har denne informasjonen og samboeren din har fått et brev hvor det er et skjema for disse opplysningene han skal fylle ut og sende i retur. Dersom han ikke gjør det så blir det satt etter skjønn og som regel tatt i litt ekstra for å vekke skyldner til å reagere og ta kontakt. Tar han ikke kontakt så går namsmannen ut i fra at det trekket er akseptert (og kanskje litt til) pga høy inntekt eller at han blir forsørget av noen (deg?). Så alt starter med at samboeren din må ta grep. Eller så må du akseptere at hans økonomiske bidragsevne fremover i beste fall er varierende. Realistisk sett fraværende. Det er han som må forsørge meg egentlig da jeg er syk.. men nå må jeg droppe mine utgifter for å få mat på bordet.. han har høy lønn 100% Anonymkode: 3f7d5...66b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå