AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #1 Skrevet 15. august 2022 Skremmende å se at dette er normen. Møter du et nytt menneske kan du ikke starte med avhør, ting går av seg selv. Oppgående mennesker med sosiale evner forstår slikt, men tror det mangler mange av disse i norge. Selv kunne jeg aldri funnet på å spurt om private ting hos en kollega uten at hun forteller selv, om min kollega er gift/barn/bolig etc...er ikke viktig for meg. Folk klarer å dele selv. Så har du disse som blir aggressive, "Å NEI, du vil ikke bli kjent med meg!" Dette er usikkre mennesker som må vite posisjonen sin i forhold til andre. Jeg er mer opptatt av personligheten din, ikke hva du har. Men måten du oppfører deg mot andre mennesker, måten du omgås andre på. Da betyr det lite om hvor mange barn du har, eller stor leilighet som du eier selv. Glad jeg klarer å omgås mennesker ukomplisert, husk at de fleste mennesker lever ganske like liv. Glem tankegangen spennende mennesker, det finnes det svært få av i verden. Når du bli mer "Kjent" med et menneske finner du ut at de stort sett er som alle andre. Anonymkode: d997d...b79 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #2 Skrevet 15. august 2022 Har aldri vært borti at noen bombarderer noen nye kolleger med spørsmål, og har aldri opplevd det selv. Hva er folk redde for egentlig? Det er ikke "lov" å si noenting til noen snart, før unge i dag faller sammen i krenkelse! Beste råd er; ikke snakk med andre - de kan bli krenket! (Men de blir vel krenket av det også..... - "ingen av de nye kollegene bryr seg om meg"...."tror ikke de liker meg", osv) Anonymkode: 2ee15...aa8 7
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #3 Skrevet 15. august 2022 Enda en slik tråd??? Du skal være glad du ikke bor i utlandet (feks USA) hvor smalltalk med fremmende mens man venter på grønn mann ellee står i kø på butikken er helt vanlig. Anonymkode: f71b9...603 13 3
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #4 Skrevet 15. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Enda en slik tråd??? Du skal være glad du ikke bor i utlandet (feks USA) hvor smalltalk med fremmende mens man venter på grønn mann ellee står i kø på butikken er helt vanlig. Anonymkode: f71b9...603 Det går fint ann å smaltalke, men er jo HVA man spør folk om som er poenget her. Jeg er vandt med å reise rundt i verden, derfor jeg reagerer på måten nordmenn omgås. Du forstod ingenting av tråden. Anonymkode: d997d...b79 2 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #5 Skrevet 15. august 2022 Jeg er også glad jeg kan omgås mennesker ukomplisert, både med og uten spørsmål om sivilstatus, familie, jobb, hjem, været osv... Man spør ikke fordi man tror folk er så himla spennende! 🙄 Og man tenker kanskje ikke at det er så voldsomt privat og hemmelig om man har familie/barn/hobbyer/bosted... Har aldri møtt noen som spør og graver mer enn overfladiske spørsmål, eller tar seg nær av slike spørsmål... Anonymkode: c535c...c98 2 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #6 Skrevet 15. august 2022 Kan du ikke gi eksempler på hvilke spørsmål det er du føler er invaderende da TS? Anonymkode: 0e269...e93 3
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 15. august 2022 #7 Skrevet 15. august 2022 Hvor i landet er det vanlig med disse avhørene? Jeg møter ofte nye folk pga jobb med reiseaktivitet og har aldri opplevd å bli avhørt på noen som helst måte. Dette er et problem jeg kun har hørt om på KG.
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #8 Skrevet 15. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kan du ikke gi eksempler på hvilke spørsmål det er du føler er invaderende da TS? Anonymkode: 0e269...e93 Det skal du jo klare å forstå selv. Er det som kalles sosiale evner, å være sosial Få nordmenn forstår dette dessverre... Anonymkode: d997d...b79
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #10 Skrevet 15. august 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Enda en slik tråd??? Du skal være glad du ikke bor i utlandet (feks USA) hvor smalltalk med fremmende mens man venter på grønn mann ellee står i kø på butikken er helt vanlig. Anonymkode: f71b9...603 Men de spør faktisk aldri hva du jobber med, det gjør man i Norge. Anonymkode: 1e667...bbd
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #11 Skrevet 15. august 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men de spør faktisk aldri hva du jobber med, det gjør man i Norge. Anonymkode: 1e667...bbd Rart. Vet ikke om jeg har smalltalket med en amerikaner som IKKE har spurt meg hva jeg jobber med. Anonymkode: f21fb...334 1
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 15. august 2022 #12 Skrevet 15. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det skal du jo klare å forstå selv. Er det som kalles sosiale evner, å være sosial Få nordmenn forstår dette dessverre... Anonymkode: d997d...b79 Men siden du tydeligvis er et sosialt geni, så kan du vel fortelle oss sosialt evneveike hva man kan og ikke kan spørre om. Vi lærer jo aldri hvis ekspertene ikke kan fortelle hva som er rett å gjøre.
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #13 Skrevet 15. august 2022 Herregud er du seriøs? Mener du at man ikke skal spørre å vise interesse i møte med nye mennesker! Stor forskjell på avhør og det å være oppriktig interessert. Verste jeg vet er mennesker som bare deler selv, uten å spørre tilbake. Meningen er vel at vi er to stk i en samtale, da er det jo helt normalt å stille spørsmål begge veier, og lytte å vise interesse. Anonymkode: e2bdb...2ca 2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #14 Skrevet 15. august 2022 Enda en tråd om dette?! TS må ha det fryktelig vanskelig i arbeidslivet. Ta det heller opp med kollegene dine, hvis det er så plagsomt at du må opprette flere tråder om temaet her inne. Anonymkode: 63307...3b4 6
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #15 Skrevet 15. august 2022 De gangene det føles som avhør er de gangene man bare får enstavelsesord tilbake. For folk med sosiale antenner så flyter samtalen: Lise: Så hvor er du fra? Trine: Jeg kommer fra Hardanger. Hva med deg, da? Lise: Jeg er fra Ålesund, opprinnelig, men flyttet til Oslo for ti år siden. Hardanger, ja. Er fint der, var der på ferie i fjor... osv... Hvis man vet å føre en samtale, så vil det ikke føles som avhør. Anonymkode: e484e...fe8 6
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #16 Skrevet 16. august 2022 Grunnen til at man spør slike spm er gjerne for å komme igang med en samtale, altså for å være sosial og bli kjent. Bare fordi om du ikke er interessert i å vite om andre har barn, er gift osv så kan det fremdeles være av interesse for andre. Det er ganske grunnleggende sosial intelligens å forstå at andre mennesker kan ha andre interesserer enn deg selv🤦♀️ Anonymkode: 345ca...ff3 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #17 Skrevet 16. august 2022 21 hours ago, AnonymBruker said: Det skal du jo klare å forstå selv. Er det som kalles sosiale evner, å være sosial Få nordmenn forstår dette dessverre... Anonymkode: d997d...b79 Men det er jo ikke til å stikke under en stol at det kan virke som du er den med manglende sosial forståelse, med tanke på at du havner i samtaler som føles som avhør såpass ofte? Anonymkode: 0e269...e93 4 2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #18 Skrevet 16. august 2022 Typisk nordmenn å spørre hva du jobber med innen 2 minutter ut i samtalen. Kleint. Anonymkode: d793c...9e4
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #19 Skrevet 16. august 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Typisk nordmenn å spørre hva du jobber med innen 2 minutter ut i samtalen. Kleint. Anonymkode: d793c...9e4 Hvis man er flau over jobben sin så kan det fort bli kleint ja. Ellers er det ikke kleint. Anonymkode: 051cd...dae 4 4
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #20 Skrevet 16. august 2022 Det er TS som mangler sosiale antenner. Har bodd i flere land utenom Norge selv. Nordmenn spør og graver generelt veldig lite. Hvis du har problemer med privatlivet ditt TS, så får du lage deg faste usanne svar, siden dette er så vanskelig for deg. Anonymkode: 7c883...d54 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå