Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en kjæreste som tjener veldig godt, men han bruker nesten aldri penger. Jeg er student og lever derfor også sparsommelig, men det hender allikevel at jeg spiser ute eller koser meg på annet vis. Han blir aldri med på dette når jeg tar initiativ til dette. Det er aldri snakk om at han skal spandere på meg, jeg betaler alltid allting selv..

K24

Anonymkode: c2c56...9cd

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har en kjæreste som tjener veldig godt, men han bruker nesten aldri penger. Jeg er student og lever derfor også sparsommelig, men det hender allikevel at jeg spiser ute eller koser meg på annet vis. Han blir aldri med på dette når jeg tar initiativ til dette. Det er aldri snakk om at han skal spandere på meg, jeg betaler alltid allting selv..

K24

Anonymkode: c2c56...9cd

Ok? Hva er poenget? 

Skrevet

Usjarmerende oppførsel. Han blir nok ikke annerledes heller. 

De tar ofte med seg gjerrigheten sin og bidrar aldri på sammenkomster heller, er gjerne free loadere som lar alle andre betale. 

Anonymkode: 5c502...f6f

• Liker 3
Skrevet

Kanskje greit å være sparsommelig frem til man kommer inn på boligmarkedet og har fått nedbetalt den verste gjelden. Du er 24 og skal leve i 80 år til. Du har mange år på deg til å spise ute:) Han hjelper også miljøet ved å ikke ha overforbruk.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Majer skrev (1 minutt siden):

Kanskje greit å være sparsommelig frem til man kommer inn på boligmarkedet og har fått nedbetalt den verste gjelden. Du er 24 og skal leve i 80 år til. Du har mange år på deg til å spise ute:) Han hjelper også miljøet ved å ikke ha overforbruk.

Dette.

Samtidig kan det være greit å sjekke hans bakgrunn, om han har foreldre som har slitt økonomisk. Oppvekst med økonomisk bekymringer gjør noe med en. Min far f.eks vokste opp i trange kår og det gjør at han for alltid vil ha en sikkerhet og tenke seg om. Han vil aldri gå tilbake til utryggheten.

En tredje ting er din rolle. Jeg er gift med ei dame som bruker det hun tjener , jeg lærte tidlig at hun aldri hadde noe ekstra. Hun brukte opp alt. Hun kjøpte når hun hadde penger, når hun ikke hadde penger måtte hun vente på lønn. Så i vårt forhold har hun kjøpt mat, interiør og oppdukkende. Alle større løft som oppussing, ny bil, bad, ferier faller på meg. Og det har vært mønsteret.

Folk faller inn i forskjellige mønstre. Når den en bruker, føler den andre et ansvar for at det ikke skal krasje økonomisk. Kanskje er du (eller hans eks) som min kone. Og han føler at trygghet i økonomien faller på han?

Anonymkode: 0a54b...f79

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tenker også at det er flott for planeten å ikke bidra til overforbruk, og at man bør spare penger for å komme seg inn på et stadig mer krevende boligmarked. Vet du forresten hva han gjør med overskuddspengene sine? Du har jo for så vidt ikke noe med hva han gjør med sine penger, men dersom det blir dere to, så må dere bestemme dere for hva dere gjør når inntektene deres er så skjevfordelt. Eller kommer du opp i hans inntekt når du er ferdig utdannet? 

Anonymkode: 8eebb...1ec

• Liker 3
Skrevet

Man er ikke nødvendigvis gjerrig fordi man er sparsommelig. Jeg ser mange som mener de er sparsommelig og faktisk klager over at de har dårlig råd. Og de spiser og drikker ute ganske mye mer enn de tenker over. Jeg tenker heller at typen din er smart!

Anonymkode: aecc0...eb2

• Liker 4
Skrevet

For meg hadde dette vært deal-breaker. Man lever bare en gang.

Anonymkode: a3bf7...2c0

• Liker 3
Skrevet

Fint å være sparsommelig og fornuftig med penger og nå sine sparemål, men det kan definitivt bikke over. Det er ikke noe trivelig med slike som alltid er gnitne og lite rause. Man er fornuftig med penger i hverdagen slik at man både når sparemålene men også har rom til å unne seg noe i ny og ne.

Hadde tenkt meg om og observert. Er han typen som mener at gravidtøy og sånt må du betale fordi det er jo kvinnen som går gravid? 

Anonymkode: d7773...917

• Liker 1
Skrevet

Min eks var uhyre sparsommelig og det var deler av grunnen til at det ble slutt. 

Vi spiste aldri ute vi heller. En gang vi var på hyttetur med min familie, skulle vi på cafe. Men gan ville ikke ha noe! Bare satt der sammen med oss under hele lunsjen. Kjempeflaut!

Greit nok å være fornuftig, men jeg synes det er for drøyt når man veier pastaen («to porsjoner er 200 gram - det står jo på pakken!») eller går innom en ekstra matbutikk fordi paprikaen (den ene han skulle ha) var for dyr på den første butikken. 

Anonymkode: fa220...828

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Greit nok å være fornuftig, men jeg synes det er for drøyt når man veier pastaen («to porsjoner er 200 gram - det står jo på pakken!») eller går innom en ekstra matbutikk fordi paprikaen (den ene han skulle ha) var for dyr på den første butikken.

Syns faktisk ikke det er så ekstremt. Å spise normale porsjoner er bedre for helsa, og å ikke ville betale for mye er også greit. 

Men passer man ikke sammen økonomisk, så kan det bli vanskelig å være sammen. Man bør i alle fall ha separat økonomi om den ene vil bruke og den andre spare. Jeg var sammen med en som skulle shoppe hele tiden og ble sprø av det, dessverre med felles midler (ung og dum ja). Nå er jeg gift, og jeg og mannen er enig i hvordan vi prioriterer penger. Utrolig mye lettere.

Anonymkode: 8921a...ddd

• Liker 2
Skrevet

Jeg er slik selv men har blitt bedre etter å ha aktivt jobbet med problemet. Det er lurt å spare, for all del, men det er ikke noe hyggelig verken for meg selv eller andre når det blir en mental kamp hver gang jeg skal bruke penger på noe ikke-essensielt. Tror det har noe med at jeg vaks opp uten særlig mye penger og har aldri hatt høy lønn, så føler at jeg må spare "i tilfelle". Men jeg må jo ikke det, selv med lav lønn har jeg råd til å kjøpe fine ting og spise ute osv, jeg trenger ikke en svær sparekonto som ikke brukes. 

Anonymkode: b1078...cdc

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Usjarmerende oppførsel. Han blir nok ikke annerledes heller. 

De tar ofte med seg gjerrigheten sin og bidrar aldri på sammenkomster heller, er gjerne free loadere som lar alle andre betale. 

Anonymkode: 5c502...f6f

Usjarmerende hvordan han selv velger å bruke sine egne penger 🤔 Han syns vel det er helt waste å spise ute - dårlig mat, dårlig service, dårlig sted - og betale blooodpris for det. 

Behøver ikke å være likhetstegn med at man ikke sløser med penger - spiser og drikker ute for 2200 kr eller kjøper mobil til 10,000 - og at man er en sleip faen som ikke bidrar på spleis osv 😂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...