Gå til innhold

Mat i barnebursdag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal ha barnebursdag og ingen av barna har matallergier eller er vegetarianere/veganere. Jeg tenker at kyllingpølser gjerne er det enkleste, men bør jeg ha pizza i tillegg i tilfelle noen ikke liker pølse? Har dere tips til en pizza de fleste barn liker som er halal?

Anonymkode: a4ef2...2e9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi serverer alltid pølser. De som ikke liker, spiser pølsebrød😆

Anonymkode: 3515c...b87

• Liker 3
Skrevet

Anbefaler Quesadillas.

Tortilla med kjøttdeig/mais/løk/saus med ost som binde middel, og tortilla nr 2 på andre siden

Stekes på begge sider til osten smelter og avkjøles og kuttes i pizza slice, har aldri møtt på en unge som ikke liker det med kylling kjøttdeig, men kan lages med bønner i veggie også.

Brukte det i bursdager og på skolen til avslutninger. 

Skrevet (endret)

Amerikansk gryte og rundstykker pleier å være en hit hos oss. Til og med et par av barna som er kresne i "gjengen" spiser det, men med masse ketchup på. Også har du alltids rundstykker ved siden av.

Endring: P.S; det er ganske rimelig å lage til mange 😊

Endret av Turtellure12
  • Liker 1
Skrevet

Det er helt ok å bare ha pølser. De som ikke liker pølsen, spiser pølsebrødet. Og kake. Her jeg bor er det ikke vanlig med kjempestort utvalg. Enten er det bare pølse eller bare pizza (aldri noe annet, er bare de to tingene 😛 ). Ungene er ikke så opptatt av den maten, de er mer giret på kake og snop og leking. 

Så jeg ville holdt meg til pølsene, jeg. Halal-pizza aner jeg ikke.. Ren vegetar er du da trygg med. 

Anonymkode: c6555...529

• Liker 4
Skrevet
NakenPanda skrev (19 minutter siden):

Anbefaler Quesadillas.

Tortilla med kjøttdeig/mais/løk/saus med ost som binde middel, og tortilla nr 2 på andre siden

Stekes på begge sider til osten smelter og avkjøles og kuttes i pizza slice, har aldri møtt på en unge som ikke liker det med kylling kjøttdeig, men kan lages med bønner i veggie også.

Brukte det i bursdager og på skolen til avslutninger. 

Pølser er nok mer safe. 

Hilsen mor til to som ikke liker quesadillas

Anonymkode: b6eac...62b

• Liker 3
Skrevet

Veganere kan vel ikke spise kaken heller.. lykke til da!

Anonymkode: 28a10...2e0

Skrevet

At noe ikke inneholder svin gjør det ikke halal, så hvis du vet det er gjester som er muslimer ville jeg sjekket med foreldrene hva barnet kan spise, Min erfaring er at noen ikke er så nøye så lenge det ikke er svin, mens andre er nøye på at alt kjøtt skal være halal og derfor ikke spiser vanlige kyllingpølser. Hvis hensikten er å ha mat en muslim garantert kan spise er det tryggest å gå for en enkel vegetarpizza (evt bare tomatsaus og ost), men igjen blir det enklest for deg om du spør foreldrene. Hvis barnet deres kan spise kyllingpølser sparer du deg jo for litt arbeid. :) Du trenger ikke ha mer enn én varmrett. Det kommer kaker etterpå så de blir nok mette, men jeg ville uansett vært mest opptatt av å sørge for at alle får noe de kan spise og vært mindre opptatt av "liker ikke". 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Forsøk å velge EN rett, og ikke tilpasse til alle som "ikke liker". Barn kan være ganske kresne, og kan få det for seg at de ikke liker ganske mye forskjellig. 
Hva gjør du med lille Ole som ikke spiser verken pizza eller pølse? 
Skal du ha flere forskjellige kaker, hvis lille Pia ikke liker sjokoladekake? 

Om du lager pizza, så er det nok like greit å bare lage en del med kun tomatsaus og ost. De fleste barn spiser det. Evt. så har du to varianter. En med tomatsaus og ost, og en som også har skinke eller kjøttdeig. 

Vi har servert pølser i de fleste barnebursdager hjemme, og pizza når det har vært "ute" et sted der de tilbyr det. Vi prøvde gryterett en gang eller to, men da var det mange som satt og pirket i maten. (De spiste gjerne brødet vi hadde til da, så noe fikk de i seg.) 

Anonymkode: 2cae1...70f

Skrevet
Arkana skrev (23 minutter siden):

At noe ikke inneholder svin gjør det ikke halal, så hvis du vet det er gjester som er muslimer ville jeg sjekket med foreldrene hva barnet kan spise, Min erfaring er at noen ikke er så nøye så lenge det ikke er svin, mens andre er nøye på at alt kjøtt skal være halal og derfor ikke spiser vanlige kyllingpølser. Hvis hensikten er å ha mat en muslim garantert kan spise er det tryggest å gå for en enkel vegetarpizza (evt bare tomatsaus og ost), men igjen blir det enklest for deg om du spør foreldrene. Hvis barnet deres kan spise kyllingpølser sparer du deg jo for litt arbeid. :) Du trenger ikke ha mer enn én varmrett. Det kommer kaker etterpå så de blir nok mette, men jeg ville uansett vært mest opptatt av å sørge for at alle får noe de kan spise og vært mindre opptatt av "liker ikke". 

https://oda.com/no/products/27645-kylling-wiener-halal/

Det var disse jeg tenkte på, men det kan altså være at de ikke er halal selv om det står de skal være det? Det viktigste for meg er såklart at alle barna kan spise maten.

Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

https://oda.com/no/products/27645-kylling-wiener-halal/

Det var disse jeg tenkte på, men det kan altså være at de ikke er halal selv om det står de skal være det? Det viktigste for meg er såklart at alle barna kan spise maten.

Jo, hvis det står halal så er det riktig. :) 

Jeg tenkte mer på f.eks. Prior kyllingpølser (jeg har bare sett disse i butikk), de er ikke halal. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Vi skal ha barnebursdag og ingen av barna har matallergier eller er vegetarianere/veganere. Jeg tenker at kyllingpølser gjerne er det enkleste, men bør jeg ha pizza i tillegg i tilfelle noen ikke liker pølse? Har dere tips til en pizza de fleste barn liker som er halal?

Pølser er bra , noe 99,9% barn spiser!

De vil leke og ha det gøy , ikke sitte å spise i en halv time. Ta noe enkelt. Mange kresne barn. 

Anonymkode: e9640...771

• Liker 2
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Veganere kan vel ikke spise kaken heller.. lykke til da!

Anonymkode: 28a10...2e0

Det sto at INGEN av barna var veganer/vegetarianer

Anonymkode: 130ec...7cd

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.8.2022 den 8.57):

vi har enten

pizza

hamburger og chips

pølser

taco

pannekaker

de 2 som bruker halal har gjerne med, ikke at de trenger,men foreldrene deres har alltid sendt med mat

Anonymkode: 58722...fed

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...