AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #1 Del Skrevet 15. august 2022 Jeg og far er skilt, hun har egen bankkonto og kort. Kan jeg opprette sparing i hennes navn enten bsu eller sparekonto? Far kan vel ikke ta ut de pengene uansett? og ikke jeg heller så klart. Er det vanlig med bsu til 10 åringer? Anonymkode: 1788e...b85 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #2 Del Skrevet 15. august 2022 Jeg ville nok bare spart på en egen sparekonto, ikke i hennes navn, dersom du er litt usikker på far. Dersom de utelukkende skal gå til bolig, så er jo selvsagt bsu kjekt. Men dersom du tenker at de kanskje skal brukes til andre ting (som førerkort eller bil), så er det dumt å låse de til bsu. Anonymkode: 1c90b...c58 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #3 Del Skrevet 15. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg ville nok bare spart på en egen sparekonto, ikke i hennes navn, dersom du er litt usikker på far. Dersom de utelukkende skal gå til bolig, så er jo selvsagt bsu kjekt. Men dersom du tenker at de kanskje skal brukes til andre ting (som førerkort eller bil), så er det dumt å låse de til bsu. Anonymkode: 1c90b...c58 Men kan far gå inn og ta ut penger? Anonymkode: 1788e...b85 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #4 Del Skrevet 15. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men kan far gå inn og ta ut penger? Anonymkode: 1788e...b85 Det er jeg dessverre ikke sikker på. Det er derfor jeg hadde sikret meg med å ha det i mitt navn. Anonymkode: 1c90b...c58 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #5 Del Skrevet 15. august 2022 Ikke ta fra barnet potensielt skattefradrag ved. Spare i BSU. Velg vanlig konto, eller helst fond. Anonymkode: 34a3e...046 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #6 Del Skrevet 15. august 2022 BSU er ikke lurt når barnet ikke har inntekt. Hvis det er langsiktig sparing, er fondssparing i ASK (i ditt navn) den beste løsningen. Sparekonto går an (men er et tapsprosjekt mtp rente og inflasjon), det kan opprettes sparekonto i barnets navn. Da må begge foreldre samtykke til alle uttak. Hvis det er konfliktfylt mellom dere ville jeg ikke hatt sparing som involverte far på noen måte. Husk også Lånekassens regler for formue hvis du sparer i barnets navn + barnet får full tilgang på pengene når hen blir 18 år. Ikke sikkert du ønsker at pengene skal gå til bil, sydentur eller klær… Anonymkode: 29191...bc2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #7 Del Skrevet 15. august 2022 (Sjekk med banken ang at begge foreldre må samtykke til uttak. Det er slik i vår bank, men ikke sikkert det er slik overalt. Når du lurer på om far kan ta ut pengene, viser det en mangel på tillit mellom dere. Så jeg ville ikke hatt en sparekonto i barnets navn i et slikt tilfelle. Spar i ditt eget navn, så har du full kontroll, og han trenger ikke vite noe). Anonymkode: 29191...bc2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #8 Del Skrevet 15. august 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ikke ta fra barnet potensielt skattefradrag ved. Spare i BSU. Velg vanlig konto, eller helst fond. Anonymkode: 34a3e...046 Finnes egne bsu konto for barn. Den har ikke skattefradrag og barnet kan åpne egen med skattefradrag når de blir 18. Den andre bsu kontoen kommer i tillegg og har, i DnB i hvert fall, en rente på 1,8% Anonymkode: c62a4...b7e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #9 Del Skrevet 15. august 2022 Bsu er lurt. Om du ikke skal spare iht førerkort bil osv. Vi sparte til førerkort og bil. Dvs at noen av konf penger også ble att av til dette. Som ung voksen så trenger man penger til 3 mnd depositum osv så veldig mye utgifter i 18 års alder. Så har du ikke nok til å hjelpe med dette på lønna di. Bør du også spare litt til dette. Så spmer jo hvor mye du kan spare totalt pr.mnd. bsu får du ikke tatt ut før kjøp av bolig. Mens førerkort kan være viktigere iht å skaffe jobb osv. Så litt vanskelig å gi råd uten å vite hvor mye pr mnd. Skal du spare feks til fører kort start i alder 16 år bør du spare ca 700kr i mnd. Da har du ca 50.000 kr til 16 år. Har du mulighet til å spare 1000kr i mnd. Så ville jeg ha lagt 300kr på bsu i tillegg. Har du mindre å spare, så ville jeg ha prioritert fører kort fremfor bsu. Bsu har de mulighet til å spare selv når de har en jobb. Feks bo hjemme i ett år. Og spare 10.000 kr i mnd iht sparte boutgifter, så har de raskt 120.000 på konto som kan gå rett på bsu senere. Feks. Det er jo variert hva man har å leve av og bo utgifter, samt inntekt. Så hva man har og hvordan man fordeler det, vil jo variere iht hva man har mulighet til. Vet noen sparer Feks barnetrygd hver mnd, til dette formålet. Så har du mulighet til det er jo det en grei sum pr.mnd Anonymkode: bbec2...f85 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #10 Del Skrevet 15. august 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Men kan far gå inn og ta ut penger? Anonymkode: 1788e...b85 Ja det kan han, ikke på bsu, siden de er låst til boligkjøp. Andre sparepenger bør du ha i ditt navn så ex ikke kan ta de ut. Kjenner noen der bla mor tok ut alt på begge barnas konto når hun flyttet ut, for å kjøpe hus til seg. 100K pr konto ble brått borte. Penger stort sett far hadde satt inn til fremtidige formål. Anonymkode: bbec2...f85 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #11 Del Skrevet 15. august 2022 Støtter forslag om ASK og fondssparing i ditt navn. Fordelene er; Bedre avkastning. Far har ingen rettigheter, uansett. Man slipper en umoden 18-åring som svir av alt på tull. Om det blir litt penger slipper man avkorting i stipend ved studier på grunn av formue. Og om barnet kommer skeivt ut som voksen har du fortsatt full kontroll på pengene. Anonymkode: 5dbca...9fb 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #12 Del Skrevet 15. august 2022 Den største fordelen med BSU er skattefradraget, så ikke start med BSU før barnet har inntekt og kan benytte seg av skattefordelen. Anonymkode: 99812...837 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #13 Del Skrevet 15. august 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja det kan han, ikke på bsu, siden de er låst til boligkjøp. Andre sparepenger bør du ha i ditt navn så ex ikke kan ta de ut. Kjenner noen der bla mor tok ut alt på begge barnas konto når hun flyttet ut, for å kjøpe hus til seg. 100K pr konto ble brått borte. Penger stort sett far hadde satt inn til fremtidige formål. Anonymkode: bbec2...f85 Man kan ta du fra BSU uten å bruke de til bolig, men da må skattefordelen tilbakebetales. Siden dette er et barn uten inntekt har det ikke fått noen skattefordel. Anonymkode: 51eab...370 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #14 Del Skrevet 15. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Man kan ta ut fra BSU uten å bruke de til bolig, men da må skattefordelen tilbakebetales. Siden dette er et barn uten inntekt har det ikke fått noen skattefordel. Anonymkode: 51eab...370 Rettet skrivefeil. Anonymkode: 51eab...370 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #15 Del Skrevet 15. august 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Man kan ta du fra BSU uten å bruke de til bolig, men da må skattefordelen tilbakebetales. Siden dette er et barn uten inntekt har det ikke fått noen skattefordel. Anonymkode: 51eab...370 Men når penger tas ut av en BSU, kan man ikke fortsette å sette inn penger. Og man får kun én BSU-konto. Verdt å tenke på. Anonymkode: 29191...bc2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #16 Del Skrevet 15. august 2022 Da vi opprettet sparekonto til barnet ble vi bedt om å signere på at vi begge skulle kunne ta ut av kontoen uten at den andre var med, ellers ville vi ikke kunne gjøre det. (De gikk automatisk ut fra at vi ønsket det, men det gjorde vi ikke ettersom den kontoen uansett ikke skal røres før barnet er myndig.) Men da vi flyttet opprettet vi ny sparekonto i en annen bank, for å ha en med innskuddsautomat i nærheten. Der signerte vi kun på oppretting av kontoen, men jeg har likevel tilgang til å overføre fra den i min nettbank. Så dette er tydeligvis ikke likt i alle banker. Eller mulig det har endret seg? Gikk noen år imellom de to kontoene... Men det går jo an å høre med banken. Det enkleste er jo uansett å opprette en konto i ditt eget navn. Vi har forresten boligsparekonto for barn i tillegg til vanlig sparekonto. Den kan jeg ikke overføre fra i nettbanken, bare se saldo. Men aner ikke om jeg kan ta ut fra den på annen måte uten at far er med. Pengene er ikke låst, men man må betale gebyr om de skal tas ut til noe annet enn bolig. Tror det er 3-4% av summen. Anonymkode: 955dc...8df 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå