Gå til innhold

Tilvenning i barnehagen, er det vanlig at foreldre skal ta så mye fri?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en jente som begynte i barnehagen forrige mandag. Det stod at det var tilvenning i 2 dager, altså mandag og tirsdag der vi skulle være der en stund og hente tidlig. Etter de to dagene gikk det kjempefint med jenta vår, men de ville at vi skulle hente før soving hele den uken, altså før halv 12. så da måtte vi ta halv dag fra jobb hele den uken. Nå i dag skal hun sove der og de ønsker at vi skal hente med en gang hun våkner, så kl. 1 ca. Da må en av oss ta fri noen timer i dag også. 

Er dette vanlig? Jeg kan forstå det hvis vi hadde en som syns det var tøft med barnehagen, men vår jente elsker så langt å være der. Hvor mye er det forventet at foreldrene skal ta fri? 
vi hadde egentlig tenkt å hente etter jobb hele denne uken.

Anonymkode: b9d25...474

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge hun trives syns jeg dette hørtes overdrevet ut fra barnehagen. Hva er begrunnelsen for at de allerede har bestemt at hun skal hentes klokka 13 hele denne uka? Hvis dette ikke er noe som er opplyst godt om før barnehagestart hadde jeg nok satt meg bakbeina, gitt. 

Anonymkode: 0b82e...b23

Skrevet

Hvis jeg husker rett hadde jeg rett på tre dager fri med lønn i forbindelse med innkjøring i barnehagen. Og mannen min hadde også rett på noen fridager. Har dere sjekket ordningene som er på arbeidsplassen deres? At barn har det bra er jo noe av det som er viktigst for foreldre (og arbeidstakere).

Anonymkode: 12623...4de

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så lenge hun trives syns jeg dette hørtes overdrevet ut fra barnehagen. Hva er begrunnelsen for at de allerede har bestemt at hun skal hentes klokka 13 hele denne uka? Hvis dette ikke er noe som er opplyst godt om før barnehagestart hadde jeg nok satt meg bakbeina, gitt. 

Ser nå at du skriver at dere er bedt om å hente rett etter soving i dag, ikke hele uka. Hadde spurt om begrunnelse, og sagt at de i det minste fikk se an hvordan hun hadde det før de ba dere hente tidlig nok en dag. Det beste hadde vært om hun fikk med seg hele kjernetiden, i det minste. Så fremt alt går fint, vel og merke. 

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi har en jente som begynte i barnehagen forrige mandag. Det stod at det var tilvenning i 2 dager, altså mandag og tirsdag der vi skulle være der en stund og hente tidlig. Etter de to dagene gikk det kjempefint med jenta vår, men de ville at vi skulle hente før soving hele den uken, altså før halv 12. så da måtte vi ta halv dag fra jobb hele den uken. Nå i dag skal hun sove der og de ønsker at vi skal hente med en gang hun våkner, så kl. 1 ca. Da må en av oss ta fri noen timer i dag også. 

Er dette vanlig? Jeg kan forstå det hvis vi hadde en som syns det var tøft med barnehagen, men vår jente elsker så langt å være der. Hvor mye er det forventet at foreldrene skal ta fri? 
vi hadde egentlig tenkt å hente etter jobb hele denne uken.

Anonymkode: b9d25...474

Det er vel standard at barnehagen setter av 5 dager til tilvenning, også trenger noen barn mer.

Man har som arbeidstaker vanligvis mulighet å ta 3 dager fri hver for tilvenning barnehage, så om man er to voksne i familien har man mulighet til å bruke 6 dager til sammen. Sjekk tariff/arbeidsavtale:)

Anonymkode: b0889...646

Skrevet

Mange har rett på fri med lønn. Og mange har fleksibel arbeidstid. Så mulig barnehagen ikke har tenkt over det en gang. Kan du ikke bare si at det er utfordrende for dere å få fri, og høre om hvorfor de ønsker det slik? På en spørrende måte, selvfølgelig, det er de som har erfaringen her. 

Anonymkode: b7673...d18

• Liker 1
Skrevet

Tror ikke det er vanlig nei. Jeg har hatt barn i 3 barnehager, og i alle var det sånn at barnet skulle være der med forelder 1-2 timer første dag, andre dag skulle forelder dra etter en liten stund og hente rett før soving, tredje dag hente rett etter soving. Fra 4. dag kunne barnet ha vanlige dager i bhg, men de anbefalte å ikke ha så lange dager i starten om mulig.

Hadde avtale om at de skulle ringe hvis det ble vanskelig for barnet, og det var lov å bruke lenger tid på tilvenning hvis man ønsket det, men ikke noe krav fra bhg.

Anonymkode: ed4b4...481

Skrevet

Det med 3 dagers tilvenning er noe de fleste barnehager er begynt å gå bort fra, da man ser at det ikke er godt for ungene.  Snakk med dem, de vurderer tydeligvis ditt barns behov annerledes enn deg,  ts. Greit at dere snakker sammen slik at dere vet hvorfor og hvordan. 

Anonymkode: bc1cc...815

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...