Gå til innhold

Hvorfor jobber vi gratis på Kvinneguiden ...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kanskje et dumt spørsmål, men i en tid der kryptovaluta brukes mer og mer, og folk som utvinner krypto, blir rikelig belønnet for dette, har jeg tenkt litt på hvorfor man ikke får lønning i dette forumet med tanke på all tiden folk bruker til å skape innholdet på Kvinneguiden - innhold som i andre sammenhenger hadde blitt betalt med en grei timelønn.

I praksis utgjør brukerne her gratis arbeidskraft for innhold Kvinneguidens eiere fritt kan bruke andre steder, og som tilfører forumet markedsverdi ved videresalg.

En egen kryprovaluta som man faktisk kunne bruke til noe, hadde vært interessant; kvalitetspoengene er greie nok, men de har ingen praktisk nytte; for et stort selskap som Egmont ville det neppe by så store problemer å lage en ny kryptovaluta som man kunne få i stedet for dagens belønningssystem.

Hva tenker dere andre ...?

Anonymkode: e0f20...b9b

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har helt rett, det var et dumt spørsmål. 

Anonymkode: 54111...ae1

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Du har helt rett, det var et dumt spørsmål. 

Så en advokat kan ta seg klekkelig betalt for å skrive to setninger, mens en bruker som bruker tre kvarter på å skrive et langt og velskrevet innlegg på Kvinneguiden skal gjøre det gratis.

Jeg aksepterer at det er slik, men forstår ikke helt logikken når dette forumet ikke er et amatøropplegg laget på dugnad, men en kommersiell del av et stort konsern, og desto flere brukere og flere innlegg det er her, desto mer øker markedsverdien av forumet.

Hvorfor er da spørsmålet mitt så dumt ...?

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Så en advokat kan ta seg klekkelig betalt for å skrive to setninger, mens en bruker som bruker tre kvarter på å skrive et langt og velskrevet innlegg på Kvinneguiden skal gjøre det gratis.

Jeg aksepterer at det er slik, men forstår ikke helt logikken når dette forumet ikke er et amatøropplegg laget på dugnad, men en kommersiell del av et stort konsern, og desto flere brukere og flere innlegg det er her, desto mer øker markedsverdien av forumet.

Desto mer du prøver å resonere og forklare, desto dummere blir det. Er i grunn ikke noe mer å si om saken. 

God bedring. 

• Liker 10
Skrevet

Nå høres du ut akkurat som elevene mine: "Hvorfor får du betalt for å være her og ikke vi? Det er urettferdig!"

KG er en tjeneste, og det er valgfritt å skrive på KG. Forventer du å få betalt for å bruke andre tjenester også? Kanskje du forventer å få betalt for å se filmer på Netflix også? Du bruker jo tross alt av din tid til å se filmene/seriene og forteller sikkert vennene dine hva som er bra og ikke bra, og da burde du vel få betalt for at du kvalitetstester innholdet deres?
(Eller kanskje du bare troller bittelittegranne?)

KG burde heller betale moderatorene sine.

Anonymkode: 194b0...0f2

• Liker 11
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Nå høres du ut akkurat som elevene mine: "Hvorfor får du betalt for å være her og ikke vi? Det er urettferdig!"

KG er en tjeneste, og det er valgfritt å skrive på KG. Forventer du å få betalt for å bruke andre tjenester også? Kanskje du forventer å få betalt for å se filmer på Netflix også? Du bruker jo tross alt av din tid til å se filmene/seriene og forteller sikkert vennene dine hva som er bra og ikke bra, og da burde du vel få betalt for at du kvalitetstester innholdet deres?
(Eller kanskje du bare troller bittelittegranne?)

KG burde heller betale moderatorene sine.

Anonymkode: 194b0...0f2

At moderatorene burde få betalt, er jeg fullstendig enig i.

Men om KG er en tjeneste i forhold til brukernes innsats er jeg uenig i; tidligere hadde forumet en bruker i koronaforumet som skrev solide og velbegrunnede innlegg der; i stillingen hans kan jeg umulig tenke meg at han ikke ville få godt betalt ved å i stedet bruke tiden på andre oppgaver.

Så i hvilken grad var forumet en "tjeneste" for ham? Ja, forumet kan være en tjeneste for en usikker 20-åring som lurer på hva flekkene på brystet er for noe, men dette gjelder ikke alle.

Å sammenligne dette med elever og Netflix blir meningsløst; for enkelte brukere er KG en tjeneste, men man har også brukere som bidrar til å øke kvaliteten på forumet, og dette er ikke 6-åringer på skolebenken.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

At moderatorene burde få betalt, er jeg fullstendig enig i.

Men om KG er en tjeneste i forhold til brukernes innsats er jeg uenig i; tidligere hadde forumet en bruker i koronaforumet som skrev solide og velbegrunnede innlegg der; i stillingen hans kan jeg umulig tenke meg at han ikke ville få godt betalt ved å i stedet bruke tiden på andre oppgaver.

Så i hvilken grad var forumet en "tjeneste" for ham? Ja, forumet kan være en tjeneste for en usikker 20-åring som lurer på hva flekkene på brystet er for noe, men dette gjelder ikke alle.

Å sammenligne dette med elever og Netflix blir meningsløst; for enkelte brukere er KG en tjeneste, men man har også brukere som bidrar til å øke kvaliteten på forumet, og dette er ikke 6-åringer på skolebenken.

Ja, det er noen folk som driver samfunnstjeneste og folkeopplysning her helt gratis. Og mange som gir hjelp og støtte til folk som sliter. 

Anonymkode: d3f9d...a67

• Liker 7
Skrevet

Det finnes steder på nettet hvor man kan få betalt for å skrive innlegg på forum. Bare å melde seg opp hvis man er interessert. :) 

Anonymkode: 0d18a...826

• Liker 1
Skrevet

Det finnes steder på nettet hvor man kan få betalt for å skrive innlegg på forum. Bare å melde seg opp hvis man er interessert. :) 

Anonymkode: 0d18a...826

Ikke misforstå - jeg selv har ikke noe imot å skrive gratis her, men jeg bare tenkte på selve prinsippet; mens en advokat vil ta seg betalt for det minste komma på kontoret, kan han skrive lange innlegg der han kommer med gode råd på KG uten å få noe som helst igjen for det. Hva blir motivasjonen hans til å fortsette å skrive i det lange løp?

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, det er noen folk som driver samfunnstjeneste og folkeopplysning her helt gratis. Og mange som gir hjelp og støtte til folk som sliter. 

Anonymkode: d3f9d...a67

Nettopp. For disse menneskene er KG ikke en "tjeneste", men noe de bidrar til.

Og enten man liker det eller ei, øker dette forumets markedsverdi i kroner og øre.

• Liker 1
Skrevet

Man får betalt, men ikke i penger. Man får rådog støtte. Man får utløp for trangen til å diskutere, synse, argumenterr.

Anonymkode: d13a3...089

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Man får betalt, men ikke i penger. Man får rådog støtte. Man får utløp for trangen til å diskutere, synse, argumenterr.

Anonymkode: d13a3...089

Korrekt, men ikke alltid; man kan bruke lang tid på å skrive et virkelig godt innlegg, men er ikke innlegget i politisk korrekt "KG-ånd" og blir besvart med tåpelige svar eller hets fra troll, øker ikke dette motivasjonen for å fortsette å skrive.

Atskillige tidligere brukere med lang fartstid i forumet har sluttet å skrive; har man spurt seg om hvorfor ...?

Det jeg hadde i tankene i hovedinnlegget da jeg nevnte kryptovaluta, var ikke utdeling av pengesekker, men en liten kompensasjon for innsatsen, som man eksempelvis kunne bruke som betaling for produkter fra Egmont; de hadde neppe gått konkurs som følge av dette.

Og betaling til moderatorene støtter jeg fullt ut; det hadde hevet kvaliteten på forumet, og oppmuntret dem.

Greit at man i Norge har en fin innstilling til dugnadsånd, men alt blir ikke bedre av dette.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er du helt sikker på at du forstår hva et internettforum er?

Anonymkode: de6da...679

• Liker 5
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Er du helt sikker på at du forstår hva et internettforum er?

Anonymkode: de6da...679

Ja, jeg gjør faktisk det.

Men jeg lurer på om du ser forskjellen på et idealistisk forum som Fridiskusjon.no, der brukerne selv eier det de har skrevet, og et forum som KG, eid av et stort mediekonsern, der man kan bruke tekstene som man vil i kommersiell sammenheng:

Fra regelverket:

Når du skriver et innlegg på Kvinneguiden gir du samtidig Kvinneguiden rett til å bruke innlegg og spørsmål slik de måtte ønske - på alle måter og i alle media, uten vederlag.

Du ser tydeligvis ikke problematikken i dette ...?

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Vi, som influensere flest, jobber gratis for at andre - Egmont i dette tilfellet - skal tjene enda mer penger.

Jeg har vært med å starte mangt et idealistisk påfunn, men det blir som regel kjøpt opp eller "kapitalisert" via reklame eller lignende, bare inntektsgrunnlaget blir stort nok.

Anonymkode: 6b853...416

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi, som influensere flest, jobber gratis for at andre - Egmont i dette tilfellet - skal tjene enda mer penger.

Jeg har vært med å starte mangt et idealistisk påfunn, men det blir som regel kjøpt opp eller "kapitalisert" via reklame eller lignende, bare inntektsgrunnlaget blir stort nok.

Vi, som de fleste følgere av infuensere* skulle det stå. For å gi et eksempel, bare.

• Liker 1
Skrevet

Det er jo brukerne (og til dels moderatorene) som skaper forumet, så jeg mener spørsmålet er legitimt. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er jo ikke sånn at du ikke drar nytte av tjenesten som tilbys heller da. Synes de som jobber for KG skal få lønn for drift, men at man kan ta i bruk en gratis tjeneste for egen underholdning er ikke noe som fortjener betaling.

Skrevet
1 minutt siden, Aymi said:

Det er jo ikke sånn at du ikke drar nytte av tjenesten som tilbys heller da. Synes de som jobber for KG skal få lønn for drift, men at man kan ta i bruk en gratis tjeneste for egen underholdning er ikke noe som fortjener betaling.

Men snu litt på det, hadde ikke vi brukt KG (totalt ulønnet, vel og merke), hadde ingen jobbet for KG. I hvert fall ikke med lønn.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men snu litt på det, hadde ikke vi brukt KG (totalt ulønnet, vel og merke), hadde ingen jobbet for KG. I hvert fall ikke med lønn.

Det kan man selvfølgelig, poenget er at det ikke er tilfellet. Brukerne holder liv i forumet men det er ikke en tjenesteutveksling kun fra vår side som brukere. Vi drar nytte av det og drift og opprettholding av servere og databaser er ikke gratis.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

1 minutt siden, Tiuren said:

Det er jo brukerne (og til dels moderatorene) som skaper forumet, så jeg mener spørsmålet er legitimt. 

Nettopp.

Dagens utgave av Kvinneguiden eksisterer i en helt annen medievirkelighet enn det lille, dugnadsbaserte forumet Bryllupsguiden som det begynte som, og sosiale medier som Twitter er verdt enorme beløp, ikke som følge av oppsettet de tilbyr brukerne, men på grunn av brukerne selv.

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...