AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #1 Skrevet 14. august 2022 Hvis du f.eks er i utlandet og møter på andre nordmenn som spør hvor i Norge du er fra. Hva svarer du da? Stedet du er født? Stedet du vokste opp? Stedet du har bodd lengst? Stedet du bor nå? Hva er det riktige svaret her egentlig? Anonymkode: 704f6...722
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #2 Skrevet 14. august 2022 Telemark. Født, bor, bodd og oppvokst. Anonymkode: 4cffb...8af
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #4 Skrevet 15. august 2022 Svaret på dette avhgenger av hva man legger i spørsmålet. Hva er det den som spør er ute etter av informasjon. Det er neppe stedet du er født. Det kan være helt tilfeldig og sier egentlig ingenting om deg. De som spør er nok ute etter hvor du bor nå. Eventuelt hvor du har bodd lengst. Anonymkode: 0046a...5e0
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #5 Skrevet 15. august 2022 Det kommer litt an på. Sier nok først byen jeg kommer fra. Er man fra samme by eller kjent i byen, nevner man kanskje bydelen/området man bor/eller var oppvokst. Møter jeg noen som kommer fra eller bor på øyen jeg er født og oppvokst på (like utenfor byen), nevner jeg at jeg også opprinnelig kommer derfra, og eventuelt hvor på øyen. Anonymkode: b60be...a7c
Maskinfører Skrevet 15. august 2022 #7 Skrevet 15. august 2022 (endret) Der jeg er Født eventuelt der jeg skal gå bort (Tønsberg) Endret 15. august 2022 av Maskinfører
Gjest Adobyen Skrevet 15. august 2022 #8 Skrevet 15. august 2022 (endret) AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Telemark. Født, bor, bodd og oppvokst. Anonymkode: 4cffb...8af Sier Telemark uten mer detaljer. Endret 15. august 2022 av Adobyen
Silva Pluvialis Skrevet 15. august 2022 #9 Skrevet 15. august 2022 Da ville jeg sagt landsdel, altså nord, sør, øst eller vest, siden jeg har bodd på samme kant av landet hele mitt liv. Og så spesifisert by ved behov.
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #10 Skrevet 15. august 2022 Jobber i butikk og er tilflytter. Dialekten min røper meg, og det er en del som spør hvor jeg kommer fra. Svarer distriktet, men det er faktisk noen som ikke gir seg og vil ha eksakt sted. Har begynt å lyve og si et av nabostedene. En ting er å vise høflig interesse i et selskap eller noe, men synes det er litt spesielt å forhøre en butikkansatt som du neppe kommer til å se igjen om sånt. Og det er alltid menn, 40-50+. Anonymkode: da1b6...d15
Million Skrevet 15. august 2022 #12 Skrevet 15. august 2022 Jeg sier i hvert fall ikke stedet jeg er født. Det er Bergen. Derfra flyttet jeg da jeg var fem år bare, så bodde jeg resten av oppveksten i Oslo. Etter ett år i Oslo var Bergens-dialekten borte og siden har jeg snakket Oslo-dialekt. Jeg svarer altså Oslo.
Sola de Skrevet 15. august 2022 #13 Skrevet 15. august 2022 Jeg svarer distriktet der jeg kommer fra. Om de er kjent der spør de gjerne om nøyaktig hvor og da svarer jeg på det.
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #14 Skrevet 15. august 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Telemark. Født, bor, bodd og oppvokst. Anonymkode: 4cffb...8af Samme. Jeg er oppvokst og bor på samme plass jeg ble født. Bodde et par år en annen plass, og da hadde jeg nok bare svart 'er fra xxx plass, men bor på yyy plass'. Anonymkode: edc73...7e2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #15 Skrevet 15. august 2022 Jeg svarer at jeg bor i xx, men er egentlig fra yy. Mange spør hvor dialekten min er fra og da svarer jeg på det. Anonymkode: 45c4c...58b
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #17 Skrevet 15. august 2022 Når man møter noen i utlandet, så sier stedet jeg bor nå. Med mindre jeg hadde hatt en typisk dialekt som avslørte meg, da ville jeg sagt stedet dialekten er fra... Men det har jeg ikke, kjedelig typisk østlandsk (vestfold). Men for å bruke en kjendis som eksempel: Synnøve Skarbø kommer jo fra Stranda, men har bodd i Oslo i 20 år minst... Men om noen spør henne hvor hun kommer fra, regner jeg med hun ville fått oppfølgingsspørsmål om hun hadde svart Oslo... Anonymkode: 5a337...55f
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #18 Skrevet 15. august 2022 Jeg bor i samme kommune som jeg vokste opp, flyttet bare en mil eller to hjemmefra. Så hvis jeg snakker med noen fra en annen del av landet, så holder det å si kommunen, evt nærmeste kjente by. Den vil være den samme for både der jeg er født og der jeg bor nå. Treffer jeg noen som er herfra så sier jeg "Jeg er født og oppvokst i X, men bor nå i Y". Anonymkode: 951dc...57e
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #19 Skrevet 15. august 2022 Det kommer jo an på hvem som spør, men oftest svarer jeg bare byen jeg bor i nærheten av. Om de er lokalkjente, vil de jo gjerne følge opp med flere spørsmål. Og da svarer jeg på dem. Om de nå skulle høre at jeg har en antydning til dialekt fra et annet sted, så får de svaret på hvor og hvorfor, hvis de spesifikt spør om det. Men jeg har sjelden slike samtaler med andre nordmenn i utlandet. Har dem oftere når jeg reiser rundt i Norge. Anonymkode: 5f3bd...702
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #20 Skrevet 15. august 2022 Kommer helt an på hvem som spør. Utlandet - der jeg har bodd hele mitt voksenliv, og ser på som hjemme. Full farten spm i Norge fra noen som ikke bryr seg - svarer Oslo. Spm fra noen som oppriktig er interessert - xxx, litt sør for Oslo. Men nå har jeg altså bodd her siden... Anonymkode: 679bf...28b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå