AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #1 Skrevet 14. august 2022 For 15 år siden, slutten av tennåra gikk jeg ned 65 kg, når helsa gikk skriv, skilsmisse og koronarestreksjonene og nedstigningen slo inn begynte vekten å bare stige igjen. Jeg var fysisk og mentalt rimelig nedbrutt, men ikke greid å ta tak i ting. Jeg er tilbake på sikkert 130 kg nå. Jeg vet ikke hvorden greie ta tak i ting og greie gå ned i gjen. Jeg er rimelig desperat men fortsatt litt på felgene så vansklig å gjennomføre. Mye ekstra jobb og tenke over pg planlegge. Sette seg inn i ting. Vet ikke jeg.. trenger råd og motivasjon. Jeg har to barn så må ta hensyn til at de skal kunne ha normal hverdag og jeg ikke skal veldig synlig veie alt og sånt å. Eller påføre de anstrengt syn på mat. Ikke det at å se morra si så diger er greit heller.. Anonymkode: d1ec5...4de
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #2 Skrevet 14. august 2022 Gå til legen og få slankemedisin, som hjelper på å få mindre matlyst og blir fortere mett. Anonymkode: 01012...bdf 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #3 Skrevet 23. august 2022 Jeg har alltid vært lubben, og før vi skulle på sydentur da jeg var 17 gikk jeg raskt ned fra 95 kg til 72 kg (165 cm) Kuttet ut sukkerdrikke, telte kalorier, ingen junkfood, og ikke kaker og godis. Og masse trening… Det rare var at jeg ikke fikk noe bedre selvfølelse av å bli tynnere. Jeg mistrivdes bare med å ikke kunne spise hva jeg ville, og å trene så mye. Så jeg ga f… Kutta ut treninga og begynte å spise hva jeg ville! Da gikk vekta fort oppover igjen, og nå veier jeg 145 kg og har det bedre med meg selv enn noen gang! Anonymkode: 4e7dd...de3
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #4 Skrevet 24. august 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Jeg har alltid vært lubben, og før vi skulle på sydentur da jeg var 17 gikk jeg raskt ned fra 95 kg til 72 kg (165 cm) Kuttet ut sukkerdrikke, telte kalorier, ingen junkfood, og ikke kaker og godis. Og masse trening… Det rare var at jeg ikke fikk noe bedre selvfølelse av å bli tynnere. Jeg mistrivdes bare med å ikke kunne spise hva jeg ville, og å trene så mye. Så jeg ga f… Kutta ut treninga og begynte å spise hva jeg ville! Da gikk vekta fort oppover igjen, og nå veier jeg 145 kg og har det bedre med meg selv enn noen gang! Anonymkode: 4e7dd...de3 Dette er helt uforståelig for meg. Er det ikke tungt? Og hva med sommervarmen når man har så mye å bære på? For ikke å snakke om belastningen på ledd og hjertet? Anonymkode: 71fcc...ab1 2
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #5 Skrevet 24. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette er helt uforståelig for meg. Er det ikke tungt? Og hva med sommervarmen når man har så mye å bære på? For ikke å snakke om belastningen på ledd og hjertet? Anonymkode: 71fcc...ab1 Jeg er ikke den du spør, men jeg har gått ned 50 kilo, fra fedme til normalvekt. Det var ikke tyngre å være meg den gangen, jeg var i god form og ble ikke mer plaget av sommervarmen enn jeg er nå. Det er nok bedre for ledd og hjerte, men det merker jeg ikke noe til, så det er sånt man ikke tenker over. Jeg har ikke bedre selvtillit, har det ikke bedre med meg selv eller noe. Jeg er jo glad jeg har gått ned, det er lettere med klær og det er som du sier mindre belastende for hele kroppen, men det er nå alt. Anonymkode: a7fe0...c57 1
Sunshade83 Skrevet 24. august 2022 #6 Skrevet 24. august 2022 Med små barn er det vanskelig å få tid til så mye av trening og annet. Det første er jo kostholdet som bør tas tak i, men vil anbefale drahjelp i forhold til MySimba og/eller Saxenda. Det vil regulere matlysten din og du vil kjenne metthetsfølelse. Dette er nok det enkleste og beste steget om alt ser litt håpløst og mørkt ut akkurat nå. Send meg gjerne en PM om du trenger noen å snakke med.
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #7 Skrevet 24. august 2022 Sunshade83 skrev (1 time siden): Med små barn er det vanskelig å få tid til så mye av trening og annet. Det første er jo kostholdet som bør tas tak i, men vil anbefale drahjelp i forhold til MySimba og/eller Saxenda. Det vil regulere matlysten din og du vil kjenne metthetsfølelse. Dette er nok det enkleste og beste steget om alt ser litt håpløst og mørkt ut akkurat nå. Send meg gjerne en PM om du trenger noen å snakke med. Det er ikke trening som er problemet når man veier for mye, det er kostholdet. Og det er ikke noe som krever tid, men det krever jo andre ting. Og det er ikke alltid det er på plass hos folk som ønsker å gå ned i vekt. Mye psykisk som ofte ligger bak, eller rett og slett manglende overskudd til å ta tak. Det er også slitsomt å gå sulten, jeg vet alt om det der. Anonymkode: a7fe0...c57 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #8 Skrevet 24. august 2022 Det er ikke nødvendig å veie mat og telle kalorier. Dette vil bare potensielt være skadelig for barna å være vitne til. Kutt ut all drikke utenom vann. Kutt ut alt godteri, kaker, is. Spis mye protein - kylling, egg, bønner, linser, magre meieriprodukter, og MYE grønnsaker. Frukt går an, men ikke druer, banan og mango - disse er sukkerbomber. Fyll på med melon, ananas, epler og pærer istedenfor. Kutt ut smør og begrens olje. Bak ting i ovnen eller kok istedenfor å steke. Avokado kan brukes istedenfor smør på brødskiva. Hvis du må ha olje, bruk olivenolje. Prøv å gå 8 000 skritt om dagen, skaff deg en skritteller. Så skal du se at du går ned i vekt. Vei deg hver mandag (ikke oftere, for det kan være demotiverende, da kroppen fluktuerer mye fra dag til dag). Skriv ned tallene - det blir motiverende! Og viktigst av alt: hvis du sprekker og skeier ut en dag, ikke gi opp! Du kommer til å sprekke flere ganger - det viktigste er at du fortsetter. Ta deg heller en ekstra gåtur neste morgen, og legg det bak deg! Slik gikk jeg ned 22 kilo, og er nå veldig fornøyd. Har aldri veid mat eller talt kalorier. Anonymkode: 269bc...817
aazy Skrevet 24. august 2022 #9 Skrevet 24. august 2022 10 hours ago, AnonymBruker said: Dette er helt uforståelig for meg. Er det ikke tungt? Og hva med sommervarmen når man har så mye å bære på? For ikke å snakke om belastningen på ledd og hjertet? Anonymkode: 71fcc...ab1 Det fine med å vere stor er at du óg blir ganske sterk av det. Var sjølv i overkant av 120, men null problemer med varme, ledd, eller hjarte. Berre kjipt å vere stor.
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #10 Skrevet 24. august 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Dette er helt uforståelig for meg. Er det ikke tungt? Og hva med sommervarmen når man har så mye å bære på? For ikke å snakke om belastningen på ledd og hjertet? Anonymkode: 71fcc...ab1 Jeg føler ikke at det er spesielt tungt. Men så holder jeg ikke så mye på med aktiviteter hvor vekta har betydning. Har ikke noe behov for å gå toppturer eller turne rundt, er behagelig anlagt! Sommervarmen er ingen problem. Heller ikke hjertet. Har knær som kan bli litt vonde om det blir mye gåing og ståing, men det er heller ikke noe problem i dagliglivet! Anonymkode: 4e7dd...de3 1
Crazydoglady Skrevet 24. august 2022 #11 Skrevet 24. august 2022 AnonymBruker skrev (På 14.8.2022 den 23.02): For 15 år siden, slutten av tennåra gikk jeg ned 65 kg, når helsa gikk skriv, skilsmisse og koronarestreksjonene og nedstigningen slo inn begynte vekten å bare stige igjen. Jeg var fysisk og mentalt rimelig nedbrutt, men ikke greid å ta tak i ting. Jeg er tilbake på sikkert 130 kg nå. Jeg vet ikke hvorden greie ta tak i ting og greie gå ned i gjen. Jeg er rimelig desperat men fortsatt litt på felgene så vansklig å gjennomføre. Mye ekstra jobb og tenke over pg planlegge. Sette seg inn i ting. Vet ikke jeg.. trenger råd og motivasjon. Jeg har to barn så må ta hensyn til at de skal kunne ha normal hverdag og jeg ikke skal veldig synlig veie alt og sånt å. Eller påføre de anstrengt syn på mat. Ikke det at å se morra si så diger er greit heller.. Anonymkode: d1ec5...4de Ett godt tips er å fokusere på det man kan få til å skape positive endringer. Ikke så nøye med veie mat osv. Eksempler på relativt enkle tiltak. Drikke nok vann, ha gode søvnvaner/sove nok, gjøre små endringer med maten, som feks mer grønnsaker, spise "renere", spise mer frukt, sørge for å få i seg nok proteiner og mat som metter godt. Små endringer som er gjennomførbare og som gjerne fører med seg det man ønsker å oppnå. Spiser du mye godis og snacks så kan man jo evt se på alternativer som er bedre for kroppen og/eller er mindre kaloririke. Feks en proteinbar istedet for godteri, fiinnes noen som er veldig gode, og selv om man ser bort fra kalorier og velger en som er ganske energitett så er det likevel ett bedre alternativ, fordi det ikke bare er sukker, men ett mer balansert måltid hva næring gjelder. Eller fruktsalat/bær/frukt med vaniljesaus etc. Også er det lov og ufarlig å kose seg litt med det man har lyst til og, men snavler man hver dag så kan det være nødvendig å finne noen alternativer. Alt med måte, men ingen vits i å spise for lite. Eller for dårlig mat fordi man går å er redd for kalorier å bare spiser lettprodukter. Kroppen trenger næring og byggesteiner, viss ikke går ting i stå og du ender opp med å spise lite uten at det hjelper deg noe som helst. Fokuser på bra mat. Proteiner, grønnsaker, grove kornprodukter, spis nok, lytt til kroppen og la det ta den tiden det tar, med ett bærekraftig opplegg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå