Fjella Skrevet 14. august 2022 #1 Skrevet 14. august 2022 Hvordan er livet med fem års aldersforskjell mellom søsken? Ser for meg at de vil ha lite felles og er lei for å ha fratatt muligheten deres for et nærmere søskenforhold. Jeg utsatte for mange ganger og nå ble det slik.
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #2 Skrevet 14. august 2022 Det er 5 år mellom søsteren min og jeg. I voksen alder er det helt topp, vi fant hverandre når jeg var ca 20 år, og vært gode venner siden. For stort aldersprang før dette, for oss. Anonymkode: b35fa...c23 5
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #3 Skrevet 14. august 2022 4,5 år mellom mine, synes det er perfekt. Eldste er gutt, han har stor omsorg for lillesøster og lekte også mye med henne når de var små(og han ikke hadde andre i nærheten😁) De har fått god tid til oppfølging hele veien, fordelen med avstand mellom barna er at de ikke konkurrerer om det samme. De er på en måte på ulike steder i livet. Men nå er eldstemann 14,5 og full av hormoner og tror du ikke minsta også er på vei inn i puberteten, jeg trodde vi slapp to hormontroll på samme tid😅 Anonymkode: 25c79...945 5
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #4 Skrevet 14. august 2022 Hmm er 5 år mellom mine gutter, de er 1 år og 6 år nå. Lillebror ELSKER storebror, han lyser opp når storebror kommer inn i rommet, løper bort å klemmer han mens han sier mmmm 💙 Storebror syntes nok at lillebror er litt kjedelig kanskje 😅 Men han passer jo godt på han og er flink til å leke med han når vi er ute i parken sammen feks, men hjemme så har de jo ikke noen felles lek akkurat. Lillebror vil vel være en litt irriterende lillebror etterhvert, når han største blir eldre og har mer venner på besøk osv, men samtidig så har de et veldig fint bånd til hverandre. Alder er jo ikke synonymt med vennskap/ikke gode venner. Det ble som det ble hos oss, og det går egentlig helt fint her 🥰 Anonymkode: 5a00d...c20 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #5 Skrevet 14. august 2022 Jeg har 4,5 år mellom de to eldste. Det var jo stas å få liten søster for den eldste. Vi gikk tur sammen med hver vår vogn- Hun hadde dukkevogn og jeg hadde babyvogn Jeg var hjemme og hadde god tid til eldste og baby som sov en god del. Vi fikk jo mye bedre tid til kos og litt mindre barnehagetid/SFO. Jeg husker det som en god periode. De har hatt glede av hverandre, og har det den dag i dag. Som voksen er de nærere enn da feks eldste var ungdom og yngste var barn. Dette med å være storesøster har vært den eldste sin identitet og noe hun både har vokst på, og hatt glede av. ...selv om hun har irritert seg også. Slik er det jo Den yngste er jo ikke bare født for at den eldste skal ha et søsken, selv om det kanskje er et ting vi foreldre tenker på. Det er jo helt eget individ som sammen med dere og eldste skaper familien, Og det er jo også en stor glede. Anonymkode: 66283...e77 2 1
Gjest Ghostface Skrevet 14. august 2022 #6 Skrevet 14. august 2022 Jeg har en bror som er fire år eldre enn meg, og vi lekte sammen så lenge vi bodde i samme hus. Vi hadde et fint søskenforhold. Vi har sklidd litt fra hverandre i voksen alder, ikke på grunn av alder, men han har barnefamilie og ikke jeg.
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #7 Skrevet 14. august 2022 Fire år mellom meg og min søster. For mye da vi var barn, men som tenåringer ble det bedre, og som voksne har det ingenting å si. Anonymkode: c0b83...593 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #8 Skrevet 14. august 2022 Det er en kjempefin aldersforskjell 😊 Anonymkode: 325db...602 2
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #9 Skrevet 14. august 2022 .. glemte å legge til at det også er veldig deilig å ikke ha to «bleiebarn» også, men en eldre og mer selvstendig som klarer å få på seg sko og jakke selv. Føler også at jeg som foreldre har mer tid til begge barna, eldste startet i 1 klasse da yngste var baby feks mens jeg var i permisjon, og det var veldig godt å ha en sånn «rolig» start med mye tid til eldste i hverdagen. Har en eldre datter også, og det er helt klart mindre hektisk med kun èn liten om gangen Minstemann legger seg tidligere enn de andre, og man har tid til litt kveldskos og hygge, i sommer har vi kost oss mye med spillkvelder når minstemann er lagt feks. Ikke at der svarte deg på noe ang søskenforholdet da, men sånn fra en mors perspektiv så er det ingen dum aldersforskjell. De to andre er det to år mellom, og det var intenst 😬 Anonymkode: 5a00d...c20 1 1
Fjella Skrevet 14. august 2022 Forfatter #10 Skrevet 14. august 2022 Tusen takk for alle svar hittil!
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #11 Skrevet 14. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): .. glemte å legge til at det også er veldig deilig å ikke ha to «bleiebarn» også, men en eldre og mer selvstendig som klarer å få på seg sko og jakke selv. Føler også at jeg som foreldre har mer tid til begge barna, eldste startet i 1 klasse da yngste var baby feks mens jeg var i permisjon, og det var veldig godt å ha en sånn «rolig» start med mye tid til eldste i hverdagen. Har en eldre datter også, og det er helt klart mindre hektisk med kun èn liten om gangen Minstemann legger seg tidligere enn de andre, og man har tid til litt kveldskos og hygge, i sommer har vi kost oss mye med spillkvelder når minstemann er lagt feks. Ikke at der svarte deg på noe ang søskenforholdet da, men sånn fra en mors perspektiv så er det ingen dum aldersforskjell. De to andre er det to år mellom, og det var intenst 😬 Anonymkode: 5a00d...c20 Gud, sent på kvelden. «Eldste gutten» og skrev «begge barna» fordi det handlet utgangspunktet om de med 5 års mellomrom, men jeg har altså bedre tid til alle TRE. Nå tar jeg natta 🤓 Anonymkode: 5a00d...c20 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #12 Skrevet 14. august 2022 Fem år mellom lillebroren min og meg, mentalt enda større forskjell i oppveksten siden jeg som jente var moden for alderen. Vi hadde lite glede av hverandre i oppveksten og har aldri blitt nære som voksne heller. Men tipper dette også har med personlighet å gjøre, ikke bare aldersforskjellen. Anonymkode: c41f4...056 3
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #13 Skrevet 16. august 2022 Fjella skrev (På 14.8.2022 den 22.29): Hvordan er livet med fem års aldersforskjell mellom søsken? Ser for meg at de vil ha lite felles og er lei for å ha fratatt muligheten deres for et nærmere søskenforhold. Jeg utsatte for mange ganger og nå ble det slik. er det mellom meg og lillebror, helt perfekt Anonymkode: c5d39...923 1
Fjella Skrevet 17. august 2022 Forfatter #14 Skrevet 17. august 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): er det mellom meg og lillebror, helt perfekt Anonymkode: c5d39...923 Så fint! Kan du fortelle litt om hva som er bra og hvordan dere hadde det sammen som barn?
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #15 Skrevet 17. august 2022 Er nesten fem å mellom mine. Jente og gutt. De er helt avhengige av hverandre, uten at de er klar over det selv! Om den ene er borte savner de hverandre. Selvfølgelig krangler de også og har dager hvor de hater hverandre, noe annet hadde vært unaturlig😅 Anonymkode: a9a64...9f7 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #16 Skrevet 17. august 2022 Min søster har litt over fem år mellom barna, og nå de siste årene (de er 14 og 8,5) så har det vært vanskelig å finne på ting som fenger begge. De har også hatt veldig ulike behov oppover og er ikke akkurat venner (men venner er ikke mine med 2,5 år mellom heller så det har man ingen garanti for 😆) Anonymkode: 81a41...e87 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #17 Skrevet 17. august 2022 Det lite aldersforskjell mellom meg mitt søsken, kun 1 år. Men fram til vi var i 20 årene var vi så forskjellige at vi nesten aldri var sammen. Nå er vi nære venner. Så jeg tror ikke det har med alder å gjøre. Mellom min eldste og yngste er det 10 år, men de koser seg sammen. Eldste får være litt leken med minsten og minsten får gjøre gøye tenåringsting med eldste. Om de blir gode venner som voksen handler mer om personlighet tror jeg. Det er 6 år mellom yngste og mellomste. De deler rom tilogmed, av egen fri vilje (vi har flere ledige soverom). Så tror ikke det er alderen som har noe å si der. Konklusjon; alder har lite å si all den tid de er lengst voksen i sitt liv. Anonymkode: 2fd12...034 3
Miss91 Skrevet 17. august 2022 #18 Skrevet 17. august 2022 Det er 6 år mellom broren min og meg. Jwg syns jo det var stas med baby, og passet generelt godt på han, mrn ble mer omsorgsperson enn søsken. Har sett lite til hverandre siden jeg flyttet hjemmefra da jeg var 16, ikke hatt noe særlig søskenforhold. Skulle ønske jeg hadde søsken som er nærmere i alder. 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #19 Skrevet 17. august 2022 5 år er for mye til at de leker sammen. Er du heldig kan den eldste jenke seg litt og leke på den yngstes nivå. Som voksne kan de derimot få et fint og likeverdig forhold. Anonymkode: b7c86...92a 2
Lonelily Skrevet 17. august 2022 #20 Skrevet 17. august 2022 4 år og 8 mnd mellom mine. Jeg var bekymret for det samme, men fy søren så mye glede de har av hverandre. Første året var det litt sjalusi og lengsel etter at lillebror skulle bli så gammel at storesøster kunne leke med han. Fra minste var 1 år var de perlevenner, drakk alltid med 2 sugerør fra samme glass og uendelig glad i hverandre. De finner alltid på noe å gjøre sammen tross i aldersforskjellen! De var mye uvenner den perioden minste var i verste trassalder, men nå som yngste har blitt 4 år så er forholdet gull igjen. Veldig forskjellige i personlighet, men har utrolig mye kjærlighet for hverandre ❤️ 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå