Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg og min samboer skal å prate med banken i morgen. Så sant skal sier var det først jeg som skulle prate med dem. Fast jobb men har ikke spart opp til egenkapitalen. Bor i utleie leilighet der vi betale 10 000.

mitt spm er…er det noe hensikt å ha med kjæresten som er lærling (har fagbrev fra før av) og heller ikke har egenkapitalen(langt mindre enn meg). 

Er det mulig å komme til enighet med banken at dersom man sparer så så mye på en periode at man da kan få lån?

Anonymkode: 96d1a...d71

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å være to vil stort sett gi bedre muligheter. Og om han kan få kontrakt nå på at han får fast jobb etter lærlingtiden, så vil banken kanskje gjøre unntak for inntektskrav.

Men så kommer det an på hva dere faktisk har i egenkapital. Det lille han har spart opp vil legges sammen med din, og dere har dermed høyere egenkapitalen. Om det er nok, eller om banken vil gjøre unntak fra forskriften for dere er umulig si...

• Nyttig 1
Skrevet

Dere kommer ikke til å få lån nå, men banken kan kanskje gi dere noen tips til hva dere bør gjøre for å kunne få lån om noen år.

Det vil jo bety å jobbe og spare så mye som mulig.

Anonymkode: 385fe...0ed

• Liker 1
Skrevet

Dere kommer som tidligere sagt ikke langt uten egenkapital.  

Anonymkode: b4799...cbe

Skrevet (endret)

Man får ikke lån, dessverre, mot at man lover å spare i fremtiden så og så mye. Det er dessverre ikke slik det fungerer.

I de tilfellene der banken har lov til å gå utenom kravet om egenkapital, er det som oftest til kunder med ganske så høy inntekt, som derfor klarer større lån uansett. Bankene er pålagt av loven å kreve 15% egenkapitalskravet, men har tillatelse til å omgå dette kravet i 10% av lånetilfellene.

Endret av Million
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.8.2022 den 4.37):

Dere kommer ikke til å få lån nå, men banken kan kanskje gi dere noen tips til hva dere bør gjøre for å kunne få lån om noen år.

Det vil jo bety å jobbe og spare så mye som mulig.

Anonymkode: 385fe...0ed

Jeg ville gi en liten oppdatering. 
jeg tok med samboer til samtalen, vi fikk et fast sparebeløp i mnd, så skulle vi og veileder prates igjen om et år. De sa at de var ikke vanskelige dersom det ikke var total egenkapital, men at de ønsker å se at vi sparer dt vi ble enige om☺️

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg ville gi en liten oppdatering. 
jeg tok med samboer til samtalen, vi fikk et fast sparebeløp i mnd, så skulle vi og veileder prates igjen om et år. De sa at de var ikke vanskelige dersom det ikke var total egenkapital, men at de ønsker å se at vi sparer dt vi ble enige om☺️

😅 

Anonymkode: 25aa9...ab9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...