AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #1 Skrevet 14. august 2022 Første dagen i tilvenningen fortalte en ansatt hvor vanlig det er at barna gråter i tilvenningsperioden. At de reagerer mer hvis et barn IKKE gråter.. Så kom dagene hvor jeg skulle la barnet mitt på 1,5 være igjen der alene. Og hun gråter jo ikke.. jeg sier «hadet, nå skal mamma dra» også gir jeg henne en klem og går. Kontaktpersonen hennes leker med henne for å avlede litt. Og det har gått problemfritt. Så blir jeg jo bekymret pga den kommentaren. Er ikke barnet mitt knyttet nok til meg, siden det ikke gråter når jeg drar? 😭 Eller sa den ansatte bare det for å berolige meg med at det er vanlig at de gråter? Anonymkode: 78c8e...583
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #2 Skrevet 14. august 2022 Hei, du. Det du beskriver kalles for å ha et TRYGT barn. Barnet ditt er TRYGG. Ærlig talt, du får det til å handle om deg. Er du skuffet over at barnet ikke er mer needy? 😅 Anonymkode: 04152...d51 9 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #3 Skrevet 14. august 2022 For en teit kommentar!? Mitt barn har aldri grått ved levering, for hun er et veldig trygt og sosialt barn, og tilvenningen var god og de ansatte trygge. Det er ikke alle barn som gråter ved levering, og det betyr ikke at det er noe galt Anonymkode: 00b68...659 2 2
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #4 Skrevet 14. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hei, du. Det du beskriver kalles for å ha et TRYGT barn. Barnet ditt er TRYGG. Ærlig talt, du får det til å handle om deg. Er du skuffet over at barnet ikke er mer needy? 😅 Anonymkode: 04152...d51 Jeg tror ikke hun mente å få det til å handle om seg, men hun ytret bekymring om noe kunne være galt med tilknytningen til barnet. Det er en helt legitim bekymring. Anonymkode: 00b68...659 5 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #5 Skrevet 14. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg tror ikke hun mente å få det til å handle om seg, men hun ytret bekymring om noe kunne være galt med tilknytningen til barnet. Det er en helt legitim bekymring. Anonymkode: 00b68...659 Hvorfor det? Anonymkode: 04152...d51
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #6 Skrevet 14. august 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvorfor det? Anonymkode: 04152...d51 Jeg kan ikke nok om det, men jeg vet at det er viktig med samspill og tilknytning. Du kan jo Google det? Søk også opp trygghetssirkelen. Anonymkode: 00b68...659
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #7 Skrevet 14. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg kan ikke nok om det, men jeg vet at det er viktig med samspill og tilknytning. Du kan jo Google det? Søk også opp trygghetssirkelen. Anonymkode: 00b68...659 TS har gjort alt riktig. 😊 Anonymkode: 04152...d51 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #8 Skrevet 14. august 2022 Du har et barn på 1,5 år. Det er noe helt annet enn et barn på 10-14 måneder som de fleste er ved oppstart. Ditt barn er i bedre stand til å forstå konseptet med at du drar og kommer tilbake igjen. Barnet ditt er trygt. Grunnen til at de sier slikt er for å berolige deg, og når man har vært der på tilvenning noen dager er mange trygge. Vi har flere barn. Et skrek uten stopp nærmest ved levering mens de to andre har tatt det hele med ro. Friske og velfungerende barn. Barn er forskjellige. Anonymkode: ed2d6...bb9 3 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #9 Skrevet 14. august 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg tror ikke hun mente å få det til å handle om seg, men hun ytret bekymring om noe kunne være galt med tilknytningen til barnet. Det er en helt legitim bekymring. Anonymkode: 00b68...659 Bekymrer du deg mye? Ikke bra! Anonymkode: 04152...d51
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #10 Skrevet 14. august 2022 Vår første gråt heller ikke noe i tilvenningen, og vi hadde jo jobbet masse med at hun skulle være trygg og besøkt barnehagen og hilst på de ansatte og øvd på å gå hjemme. Så tenker det er kun positivt! Dessuten var hun alltid en blid unge og selvstendig. Etter at vi byttet barnehage da hun var 2,5 ble hun litt mer vanskelig ved levering - det var midt i koronarestriksjoner og alt var dritt. Minstemann er en skikkelig klengete mammadalt som gråter og vil bæres av mamma hele dagen, men til og han kan være blid når vi går i barnehagen hvis vi timer det rett 👍 Du er flink og gjør alt rett, TS! Anonymkode: b4910...759 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #11 Skrevet 14. august 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Du har et barn på 1,5 år. Det er noe helt annet enn et barn på 10-14 måneder som de fleste er ved oppstart. Ditt barn er i bedre stand til å forstå konseptet med at du drar og kommer tilbake igjen. Barnet ditt er trygt. Grunnen til at de sier slikt er for å berolige deg, og når man har vært der på tilvenning noen dager er mange trygge. Vi har flere barn. Et skrek uten stopp nærmest ved levering mens de to andre har tatt det hele med ro. Friske og velfungerende barn. Barn er forskjellige. Anonymkode: ed2d6...bb9 Det er ikke nødvendigvis noe helt annet med yngre barn heller - vårt barn gråt heller ikke og var trygg og glad selv om hun var 11mnd ved oppstart Anonymkode: b4910...759 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #12 Skrevet 14. august 2022 Det som er skremmende her er jo at den ansatte leker og avleder når du går, det er helt feil måte å gå fram på. Anonymkode: 38f8a...764 1
JegMotStrømmen Skrevet 14. august 2022 #13 Skrevet 14. august 2022 Det er nok ganske vanlig. Jeg har jobbet i barnehage, og det er langt fra alle som gråter. De fleste ja, de par-tre første dagene, men noen syns det er kjempespennende å komme i barnehage fra første stund av. Syns du har opptrådd akkurat så trygt som en mamma skal gjøre, signaliserer du trygghet, så oppfatter nok barnet det. Eldste min gråt heller ikke, og det syns jeg var litt sårt selv dengang, et år senere så ville han heller aldri hjem fra barnehagen. Det var flaut faktisk. Med lillesøster var det motsatt, hun hylte noe så forferdelig når jeg leverte, følte meg dårlig hver gang jeg gikk, og hun prøvde å rømme hjem flere ganger. Siste var glad for å bli levert og glad for å bli hentet, det var en lettelse med den varianten. 1 1
Gjest Athena Catalina Skrevet 14. august 2022 #14 Skrevet 14. august 2022 Dette er jo kjempebra, det betyr at barnet ditt har det trygt i barnehagen og vet du kommer tilbake
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #15 Skrevet 14. august 2022 Enig med de andre her, det tyder på at barnet ditt har trygg tilknytning og har erfart at omsorgspersoner, i familien og nå barnehagen er til å stole på, og vil sørge for at behovene er dekket. Barnehagen er full av spennnende leker, og forhåpentligvis omsorgsfulle ansatte, som er nok til at det er greit at mamma går uten gråt. Det kan allikevel hende at barnet etter en stund viser tegn til at det savner mamma. Min eldste gråt heller ikke ved tilvenning de første ukene, men når det gikk opp for henne at dette var den nye hverdagen, kom det litt mer protester. Så det ikke som negativt at hun ikke gråt, mer matchende med personligheten - utadvent, sosial og trygg. Anonymkode: 8da2b...e5f 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #16 Skrevet 14. august 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det er ikke nødvendigvis noe helt annet med yngre barn heller - vårt barn gråt heller ikke og var trygg og glad selv om hun var 11mnd ved oppstart Anonymkode: b4910...759 Det er noe helt annet fordi forståelsen barna innehar er veldig ulik. Jeg mener ikke at yngre barn alltid gråter, men grunnen til hvorfor et barn gråter eller ikke gråter er ulik avhengig av alder. Anonymkode: ed2d6...bb9 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #17 Skrevet 14. august 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): TS har gjort alt riktig. 😊 Anonymkode: 04152...d51 Ja, jeg har ingen tvil om det. Jeg bare sier at jeg tolket innlegget som at det var bekymringen hennes, og ikke at hun prøvde å sanke sympati og oppmerksomhet til seg selv. Anonymkode: 00b68...659
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #18 Skrevet 14. august 2022 Det handler om personlighet i de fleste tilfeller. Jeg jobber på småbarnsavdeling, og jeg gjetter i hvert fall at den ansatte sa dette med gråt til deg for å trøste/berolige. Flertallet gråter noe når de tar avskjed med foreldrene i løpet av den første tiden i barnehagen. Det er ikke så uvanlig at det kommer litt senere, noen uker etter oppstart og tilvenningsperiode. Men det er en del som ikke gråter i det hele tatt også. Det er gjerne litt robuste, utforskende, nysgjerrige barn, som har en trygg tilknytning til foreldrene sine, men samtidig syns barnehagen er en utrolig spennende verden og føler at kontaktpersonen i barnehagen er til å stole på. Og når det er sagt, det er ikke noe galt med barn som blir helt fortvilte og gråter veldig mye heller. Det betyr ikke automatisk utrygg tilknytning, men kan handle f.eks. et mer forsiktig og sensitivt barn. Altså litt gråt (mye i noen dager, litt i mange dager) er det vanligste, men både ingen og veldig mye gråt kan være helt normalt. I sistnevnte tilfelle bør personalet i barnehagen og foreldrene se på hva de kan gjøre får å gjøre det lettere for barnet. Anonymkode: 27e9f...2b3 2 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #19 Skrevet 14. august 2022 Jeg jobber på småbarn, og har sett begge deler. Og aldri tenkt at det er noe galt med tilknytning til foreldre og barn om de gråter eller ikke gråter. Noen barn (særlig de små) gråter ikke, de har da ofte vist seg nysgjerrig og utforskende ved oppstart mens foreldrene er der, og de ansatte har jobbet godt med å få god kontakt med barnet. Og de vinker bare og sier hade til forelderen som drar. Men så kan det plutselig ta 2-5 uker, eller enda lengre, så forstår barnet hva som akkurat hadde skjedd. Mamma/pappa dro!! Det er krise, og barnet hylgråter. Jeg opplevde det selv med mitt barn, det gråt ikke når jeg leverte, men en dag mange måneder etterpå gikk det litt opp for det, og verden raste. Men det ble også bedre. Når vi bytta bhg, så ble det ekstremt vanskelig igjen, da var barnet noen år eldre og gikk på storbarn. Mens noen barn gråter fra dag 1, og virker utrygt. Det er like normalt begge deler, og den ansatte fortalte nok det, dor at du ikke skulle bli helt satt ut om barnet ditt gråter ved levering. Men du bør ha i bakhodet (men ikke kverne for mye på når og hvordan) at en dag kan plutselig verden rase når du leverer. Selv var jeg uforberedt på det, og ble veldig fra meg iallefall. Anonymkode: 17a57...0db 2
Arkana Skrevet 14. august 2022 #20 Skrevet 14. august 2022 Noen barn gråter ved barnehagetilvenning, noen ikke. Begge deler er normalt. Det er heller ikke slik at barn som gråter er utrygge, mens barn som ikke gråter er trygge, eller omvendt. Gråt og trygghet trenger på ingen måte ha noe med hverandre å gjøre. Dere er dessuten ikke ferdige med tilvenningen og noen barn gråter ikke de første dagene, men gråter etter hvert når de innser at å være i barnehage ikke er en spesiell situasjon, men noe som skal skje hver eneste dag. Det meste er normalt så ikke bekymre deg for at noe er galt. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå