Gå til innhold

Vektoperasjon eller medikamentell vektreduksjon, og vil psyken min bli bedre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger noen å dele tanker ang vekt med. Litt usikker på om dette er riktig sted, men jeg har ikke så mange andre alternativer.  Jeg er snart 40, 1.66 og veier mellom 135 og 140 kg.For snart ti år siden var jeg gjennom en livsstilsendrings opplegg og gikk ned ganske mye, men takket være zoloft og at jeg ikke var på riktig sted mentalt la jeg på meg alt og litt til. Etter at jeg slutta på zoloft har vekta stoppa og jeg har holdt meg på samme sted vektmessig siden. Jeg vil ikke si jeg har spiseforstyrrelser sånn egentlig, jeg binger ikke og spiser ikke følelsene mine, men normalt forhold til mat har jeg jo tydeligvis ikke. Mye av vekta mi kommer av sukker og treg forbrenning.

Jeg har hele tiden vært bestemt på at vektoperasjon skal jeg ikke ha! Livredd for å få senskader av noe slag eller at jeg ikke klarer å holde vekta likevel...men nå har jeg begynt å lure på om man skulle undersøke det der nærmere likevel... jeg har også lest masse tråder her om mysimba ,osempic og lignende og lurer på om det er verdt et forsøk. Igjen livredd for bivirkninger og for at de skal gjøre den sarte psyken min verre. Men én vektreduksjon vil vel gjøre psyken bedre,eller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta kontakt med fastlegen din. En vektreduksjonsoperasjon burde alltid følges opp av psykolog i tillegg.

Anonymkode: 82367...57c

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg opplever meg mer psykisk stabil etter jeg begynte på ozempic fordi jeg opplever at stress som tidligere gjorde at jeg trøstespiste ikke gir dem effekten lenger. Jeg blir mindre impulsiv 

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ta kontakt med fastlegen din. En vektreduksjonsoperasjon burde alltid følges opp av psykolog i tillegg.

Anonymkode: 82367...57c

Ja, jeg tenkte jeg skulle bestille meg en time igjen nå når hun kommer tilbake fra svangerskapspermisjon

Skrevet
Topsi skrev (16 minutter siden):

Jeg opplever meg mer psykisk stabil etter jeg begynte på ozempic fordi jeg opplever at stress som tidligere gjorde at jeg trøstespiste ikke gir dem effekten lenger. Jeg blir mindre impulsiv 

Prøvde du noe annet før du begynte med ozempic?

Skrevet
Squirtle skrev (Akkurat nå):

Prøvde du noe annet før du begynte med ozempic?

Nei, begynte direkte på det

• Liker 1
Skrevet
Topsi skrev (12 timer siden):

Nei, begynte direkte på det

Pga bmi eller underliggende sykdommer?

Skrevet
Squirtle skrev (Akkurat nå):

Pga bmi eller underliggende sykdommer?

Bmi på 30.4  men gått opp mye på kort tid

Skrevet

Med en sånn vekt er det nesten ikke noe vits å forsøke uten operasjon. Statistisk sett kommer du aldri til å klare det. Forstår at du er redd for bivirkninger knyttet til operasjon, men det er MANGE bivirkninger knyttet til så ekstrem overvekt også og de er mye farligere. 

Anonymkode: 64dbe...3bc

• Liker 2
Skrevet

Vektnedgang og bedre mental helse er vanlige "bivirkninger" av keto/lavkarbo og jeg er selv en av mange som har erfart det. Om jeg var i din situasjon ville jeg prøvd det før medisiner og kirurgi.

Anonymkode: d56f8...b07

• Liker 2
Skrevet

Mange som tar operasjon blir slanke. De får en kjempeopptur de par første årene. Får masse komplimenter og skryt, og føler seg fantastisk. Tror den fasen kalles honey moon. Så går de opp i vekt igjen. Og DA blir det veldig vanskelig psykisk. De føler seg ekstremt mislykket, siden de ikke klarte det med operasjon engang. Føler seg flaue. Så da kan man ende opp verre psykisk enn før operasjon.

Anonymkode: 94589...0e1

• Liker 4
Skrevet
Topsi skrev (13 timer siden):

Jeg har positiv erfaring med samme medisin, gått ned 20 kilo. Ingen vet hvorfor jeg la på meg da jeg ikke hadde endret hverken treningsrutiner, mat eller medisiner, alle prøver var innenfor normalen og legen var like frustrert som meg og så dette som et siste alternativ i mitt tilfelle og jeg er veldig takknemlig for å være meg selv igjen. Men det har ikke vært noen "dans på roser" da det er bivirkninger for de fleste medisiner og noen får dem alle mens andre får ingen - start hos legen din, våg å være 100% ærlig - noe som selvsagt fordrer at du er det med deg selv først. 

Anonymkode: b97ce...d99

• Liker 2
Skrevet (endret)

Både medisin og operasjon funker bra for mange i kombinasjon med livsstilsendring. Eg var sjølv langt nede, inn og ut av dps heile tenårane. Var stabil i nokre år, men hadde framleis null livsglede og det var tungt å leve med mange kilo ekstra. Når eg la om livsstilen min turte eg endeleg å byrje treining, og det har vore ein gamechanger. Saxenda lot meg kun med få matinntaket under kontroll, men det var ein aktiv livsstil som faktisk utgjorde ein forskjell for den psykiske helsa. Medikamentell behandling er seff eit godt supplement, lettare å bevege seg med mindre belastning og ein får ikkje den psykiske belastninga frå å vere på diett. Har du historie med psykisk sjukdom vil du ikkje få tilbod om Mysimba, kun Saxenda (eller Ozempic evnt)

Operasjon kan eg ikkje seie noko om, fekk personleg så god effekt av Saxenda at eg har gått ned tilsvarande ein slankeoperert person.

Endret av aazy
  • Liker 3
Skrevet

Jeg tok selv operasjon (sleeve) og raste fra 45 til 22 i BMI på et knapt år. Har vært stabil i vekt siden jeg nådde 22-tallet og jeg føler ikke at jeg er på diett lenger, spiser det jeg vil i mindre mengder. Det eneste negative har vært en del halsbrann, holder det helt fint under kontroll med en pille syredempende hver morgen heldigvis. 

En av mine beste venninner begynte på medisiner og gikk ned masse på den. Hun fikk en del bivirkninger så hun måtte hoppe av etterhvert, men det var kickstarten hun trengte. Går ikke like fort som operasjon såklart, men det er sluttresultatet som er viktig. Hun har heller ikke mistet masse hår, det gjorde jeg. 

Anonymkode: 01021...549

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Med en sånn vekt er det nesten ikke noe vits å forsøke uten operasjon. Statistisk sett kommer du aldri til å klare det. Forstår at du er redd for bivirkninger knyttet til operasjon, men det er MANGE bivirkninger knyttet til så ekstrem overvekt også og de er mye farligere. 

Anonymkode: 64dbe...3bc

Nei det er det der jeg tenker å, at jeg oddsene ang vekt mot meg. Jeg kjenner det begynner å slite på kroppen å være tung

Skrevet
1 hour ago, Squirtle said:

Nei det er det der jeg tenker å, at jeg oddsene ang vekt mot meg. Jeg kjenner det begynner å slite på kroppen å være tung

Er det noen spesielle grunner til at du ikke ser omlegging av kosten som et alternativ?

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Er det noen spesielle grunner til at du ikke ser omlegging av kosten som et alternativ?

Jeg har gjort mye endringer i kosten, men det hjelper liksom ikke, så sliter veldig med motivasjonen. Så trenger litt hjelp til å komme i gang, så jeg ser det nytter

Endret av Squirtle
Ufullstendig tekst
Skrevet

Kjære deg - vær så snill å oppsøk hjelp. Når du nærmer deg en BMI på 50 (!), og du er 40 år, så er det faktisk ganske kritisk. Ingen her kan gi deg en klar vei, men få til en ærlig dialog med legen din om mulighetene dine. Mange med alvorlig overvekt skyr helsevesenet av ulike grunner, men ikke undervurder den faglige kompetansen. De kan hjelpe, foreslå alternativer og ha en dialog med deg etter dine behov ❤️ 

Anonymkode: 8dd22...3e5

• Liker 2
Skrevet

Hadde hvertfall ikke nølet med å prøve medisiner! Blir bivirkningene for ille er det jo bare å slutte..

Anonymkode: 6e9a7...c09

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hadde hvertfall ikke nølet med å prøve medisiner! Blir bivirkningene for ille er det jo bare å slutte..

Anonymkode: 6e9a7...c09

Sant! Er nok det som blir første skritt når legen min kommer tilbake

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...