AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #1 Skrevet 14. august 2022 I hele sommerferien har utleieren min vært en sann plage. Han sa at han skulle male huset i juni. Jeg spurte om han kunne vente til ferien var over og heller ta det i august, men det nektet han. Det som skjedde var at han kom en time nå og en time da, plutselig sto han utenfor vinduet og holdt på med noe, så kom han ikke på flere uker. Ingen beskjed. Hele sommeren har vi måttet dekke til alle vinduene hele tiden, siden vi aldri vet når han er der. Så finner han plutselig ut at ting skal gjøres og da er det sånn «du må gjøre dette innen i morgen», og så forventer han at jeg dropper alt av egne planer for å tilrettelegge for han. Jeg har selvsagt sagt fra, men da blir han kjempesint og sender lange e-poster om at dette gjør han for min skyld og jeg burde heller sette pris på det osv. Er dette vanlig oppførsel hos utleiere? Kan man i det hele tatt gjøre noe med det? Anonymkode: c7398...758
origin Skrevet 14. august 2022 #3 Skrevet 14. august 2022 31 minutter siden, AnonymBruker said: I hele sommerferien har utleieren min vært en sann plage. Han sa at han skulle male huset i juni. Jeg spurte om han kunne vente til ferien var over og heller ta det i august, men det nektet han. Det som skjedde var at han kom en time nå og en time da, plutselig sto han utenfor vinduet og holdt på med noe, så kom han ikke på flere uker. Ingen beskjed. Hele sommeren har vi måttet dekke til alle vinduene hele tiden, siden vi aldri vet når han er der. Så finner han plutselig ut at ting skal gjøres og da er det sånn «du må gjøre dette innen i morgen», og så forventer han at jeg dropper alt av egne planer for å tilrettelegge for han. Jeg har selvsagt sagt fra, men da blir han kjempesint og sender lange e-poster om at dette gjør han for min skyld og jeg burde heller sette pris på det osv. Er dette vanlig oppførsel hos utleiere? Kan man i det hele tatt gjøre noe med det? Anonymkode: c7398...758 Jeg kan ikke helt svare på om dette er normalt men jeg tror jeg vill satt meg i sofaen/senga med hodetelefoner, smågodt og et blad evt bok i et forsøk på å ignorere huseier som er rett utenfor vindu. Jeg vet det ikke er lett. Opplevde på forrige stedet jeg bodde på at huseier og svigersønnen stod på stige tidlig en morgen for å ordne noe. Jeg var litt morgengretten og ville sove så jeg kikket forsiktig ut og ned på de 1
Gjest ti10 Skrevet 14. august 2022 #4 Skrevet 14. august 2022 Hva er det egentlig det er snakk om når du må gjøre noe innen i morgen for at han skal noe? Skjønner det er irriterende med malingen, men jeg går ut fra at han skal male alle veggene på huset, og han holder vel ikke kun på utenfor vinduene dine? Ellers høres det ikke ut som han er så interessert i å ta hensyn uansett, så det er kanskje lurt å se seg om etter noe annet.
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #5 Skrevet 14. august 2022 Han er «en sann plage» fordi han vedlikeholder..? Hadde han ikke gjort det, så hadde du vel klaget på det også. Er vel ikke nødvendig å dekke til alle vinduene bare fordi han maler. Du går vel ikke rundt naken? Anonymkode: 9aa62...8c6 7
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #6 Skrevet 15. august 2022 AnonymBruker skrev (På 14.8.2022 den 20.59): Han er «en sann plage» fordi han vedlikeholder..? Hadde han ikke gjort det, så hadde du vel klaget på det også. Er vel ikke nødvendig å dekke til alle vinduene bare fordi han maler. Du går vel ikke rundt naken? Anonymkode: 9aa62...8c6 De som leier har rett på privatliv og å kunne planlegge hverdagene sine de også, som andre. Respekt går begge veier. Huseieren høres plagsom ut. Anonymkode: 6249e...0f8 14 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #7 Skrevet 15. august 2022 ti10 skrev (På 14.8.2022 den 20.53): Hva er det egentlig det er snakk om når du må gjøre noe innen i morgen for at han skal noe? Skjønner det er irriterende med malingen, men jeg går ut fra at han skal male alle veggene på huset, og han holder vel ikke kun på utenfor vinduene dine? Ellers høres det ikke ut som han er så interessert i å ta hensyn uansett, så det er kanskje lurt å se seg om etter noe annet. Jeg leier hele huset, så jo, han er kun utenfor mine vinduer. Det er sånt som «innen i morgen må du flyte alle søppelkassene til xxx» «innen i morgen må du flytte alle utemøbler» osv. AnonymBruker skrev (På 14.8.2022 den 20.59): Er vel ikke nødvendig å dekke til alle vinduene bare fordi han maler. Du går vel ikke rundt naken? Anonymkode: 9aa62...8c6 Ærlig talt. Det er mitt hus, jeg betaler for å bo der. Da skal jeg kunne gå rundt naken om jeg vil. Nå vet jeg aldri når han står utenfor og glor inn, og det er ubehagelig. Anonymkode: c7398...758 10
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #8 Skrevet 15. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg leier hele huset, så jo, han er kun utenfor mine vinduer. Det er sånt som «innen i morgen må du flyte alle søppelkassene til xxx» «innen i morgen må du flytte alle utemøbler» osv. Ærlig talt. Det er mitt hus, jeg betaler for å bo der. Da skal jeg kunne gå rundt naken om jeg vil. Nå vet jeg aldri når han står utenfor og glor inn, og det er ubehagelig. Anonymkode: c7398...758 Et helt hus krever mye vedlikehold og han kan ikke male hus om vinteren. Hvis du ikke vil han skal ta det, så får du jo tilby deg å male selv mot reduksjon i leie da. Anonymkode: 61dcc...c52
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #9 Skrevet 15. august 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Et helt hus krever mye vedlikehold og han kan ikke male hus om vinteren. Hvis du ikke vil han skal ta det, så får du jo tilby deg å male selv mot reduksjon i leie da. Anonymkode: 61dcc...c52 Finnes det ingen mellomting mellom at ts må tilby seg å male og det at huseier dukker uanmeldt opp for å male noen kvadratdesimeter om gangen, altså? Anonymkode: 2d370...48b 9
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #10 Skrevet 15. august 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Finnes det ingen mellomting mellom at ts må tilby seg å male og det at huseier dukker uanmeldt opp for å male noen kvadratdesimeter om gangen, altså? Anonymkode: 2d370...48b I store deler av landet har det vært en drittsommer, der det har vært vanskelig å få gjort ting som krever opphold og her er ikke huseier engang inne i boligen. Greit nok for henne å vanskeliggjøre vedlikehold siden det ikke er hennes eiendom som blir ødelagt med mangelfullt vedlikehold. Dessuten: hvis håndverkere hadde tatt jobben hadde der vært stilas og masse mer.. Anonymkode: 61dcc...c52 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #11 Skrevet 15. august 2022 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Jeg leier hele huset, så jo, han er kun utenfor mine vinduer. Det er sånt som «innen i morgen må du flyte alle søppelkassene til xxx» «innen i morgen må du flytte alle utemøbler» osv. Ærlig talt. Det er mitt hus, jeg betaler for å bo der. Da skal jeg kunne gå rundt naken om jeg vil. Nå vet jeg aldri når han står utenfor og glor inn, og det er ubehagelig. Anonymkode: c7398...758 Å flytte noen søppelkasser eller utemøbler er gjort på noen minutter. Du virker veldig vanskelig. Å male huset kan man ikke gjøre når som helst, det krever pent vær og god temperatur. Og huseieren har vel kanskje brukt ferien sin på det. Det går mange år mellom hver gang huset males, så det er ganske ubegripelig at du klager på dette som kanskje skjer én eneste gang i din leietid. Anonymkode: 9aa62...8c6 6
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #12 Skrevet 15. august 2022 Du virker temmelig vanskelig selv, TS. Han må jo få male når han har tid og mulighet for det. Å flytte på ting utendørs tar ikke lang tid. Bare det å si at det passer ikke deg at han ville male i juni, sier egentlig sitt. Anonymkode: a9dbf...d8f 4
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #13 Skrevet 15. august 2022 Du er lite ydmyk og oppfører deg ikke som en god leietager slik du beskriver. Vær glad du har en plass og bo og takknemelig du. Anonymkode: 69383...d4d 3
Gjest ti10 Skrevet 16. august 2022 #14 Skrevet 16. august 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg leier hele huset, så jo, han er kun utenfor mine vinduer. Det er sånt som «innen i morgen må du flyte alle søppelkassene til xxx» «innen i morgen må du flytte alle utemøbler» osv. Ærlig talt. Det er mitt hus, jeg betaler for å bo der. Da skal jeg kunne gå rundt naken om jeg vil. Nå vet jeg aldri når han står utenfor og glor inn, og det er ubehagelig. Anonymkode: c7398...758 Men å flytte søppelkasser og utemøbler er jo ikke akkurat en enorm belastning, du framstilte det jo som at han er virkelig plagsom. Har du tenkt på at det kan være værforhold som gjør at det blir slik, han kan jo ikke akkurat male i øsende regn ... Dessuten har han vel andre ting han må gjøre også, og har kanskje ikke mulighet til å male hele dager. Og hvis du vet at han f.eks. skal male på den siden du har kjøkken, så må du nesten ha klær på deg på kjøkken den dagen. Det er noe med å være litt samarbeidsvillig.
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #15 Skrevet 16. august 2022 Altså…. Her er det faktisk du som er problemet 😅 Er du på leiemarkedet må du tåle at boligen du bor i MÅ vedlikeholdes. Tror ikke du vet hvor mye jobb det er.. Anonymkode: 9b814...b26 3
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #16 Skrevet 17. august 2022 AnonymBruker skrev (På 15.8.2022 den 22.42): Jeg leier hele huset, så jo, han er kun utenfor mine vinduer. Det er sånt som «innen i morgen må du flyte alle søppelkassene til xxx» «innen i morgen må du flytte alle utemøbler» osv. Ærlig talt. Det er mitt hus, jeg betaler for å bo der. Da skal jeg kunne gå rundt naken om jeg vil. Nå vet jeg aldri når han står utenfor og glor inn, og det er ubehagelig. Anonymkode: c7398...758 Hvorfor har ikke du tilbudt deg å male huset isteden, nå i sommer? Det kunne jo vært en smart avtale for å betale betydelig mindre i leie i 2 måneder, samt da legger du også grunnlag for et bedre forhold med denne huseieren. Iom at det er et helt hus du leier, så er nok huseieren veldig opptatt av fasaden og vedlikehold - det forstår jeg godt, men det kan bli på grensen til kontrollerende, hvis du har alt på stell og ikke ting ligger slengt rundt i hage og oppkjørsel med masse dritt,. Neste gang han skal gjøre noe vedlikehold, spør han om du kan gjøre det for han - da for å betale mindre husleie de to neste månedene 👍🏼😊. Anonymkode: f1727...1bc 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #17 Skrevet 17. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor har ikke du tilbudt deg å male huset isteden, nå i sommer? Det kunne jo vært en smart avtale for å betale betydelig mindre i leie i 2 måneder, samt da legger du også grunnlag for et bedre forhold med denne huseieren. Iom at det er et helt hus du leier, så er nok huseieren veldig opptatt av fasaden og vedlikehold - det forstår jeg godt, men det kan bli på grensen til kontrollerende, hvis du har alt på stell og ikke ting ligger slengt rundt i hage og oppkjørsel med masse dritt,. Neste gang han skal gjøre noe vedlikehold, spør han om du kan gjøre det for han - da for å betale mindre husleie de to neste månedene 👍🏼😊. Anonymkode: f1727...1bc Må også legge til; syntes jo faktisk det er utrolig frekt av deg som leietaker, og spørre huseier om han kan vente til august med å male huset? Altså hallo. Oppegående folk vet, og forstår - at maling av fasade må skje om sommeren siden været da er på sitt beste. Jeg hadde aldri i min villeste fantasi, svart et voksent menneske på den måten der. Ihvertfall ikke når jeg leier huset deres 🙈🙈… Kanskje ikke så merkelig at han ber deg flytte søppelkasser og hagemøbler, jeg mistenker sterkt at her er det du som er problemet og ikke han. Anonymkode: f1727...1bc 3
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #18 Skrevet 17. august 2022 AnonymBruker skrev (På 14.8.2022 den 20.03): I hele sommerferien har utleieren min vært en sann plage. Han sa at han skulle male huset i juni. Jeg spurte om han kunne vente til ferien var over og heller ta det i august, men det nektet han. Det som skjedde var at han kom en time nå og en time da, plutselig sto han utenfor vinduet og holdt på med noe, så kom han ikke på flere uker. Ingen beskjed. Hele sommeren har vi måttet dekke til alle vinduene hele tiden, siden vi aldri vet når han er der. Så finner han plutselig ut at ting skal gjøres og da er det sånn «du må gjøre dette innen i morgen», og så forventer han at jeg dropper alt av egne planer for å tilrettelegge for han. Jeg har selvsagt sagt fra, men da blir han kjempesint og sender lange e-poster om at dette gjør han for min skyld og jeg burde heller sette pris på det osv. Er dette vanlig oppførsel hos utleiere? Kan man i det hele tatt gjøre noe med det? Anonymkode: c7398...758 Mange ”naziutleiere” det ute. Har vært borte i mang. Desverre. Og er pedant så reint er det altid hjemme hos meg. Men tydligvis ikke godt nokk! Vi leietakere er oppussingsobjekt før utleiere. Inget annet Anonymkode: f0001...253
Snok1 Skrevet 18. august 2022 #19 Skrevet 18. august 2022 Jeg leier ut selv. Når jeg må gjøre vedlikehold, så må jeg jo det. Da gir jeg beskjed innen rimelig tid, og så får leietaker tid til å forberede seg og komme med ønsker. Jeg ga alle nøklene til leietaker, men leietaker ønsket at jeg skal ha én i tilfelle. Har kun vært inne hos dem én gang uten at de var der, og det var etter avtale. Ellers avtales det på forhånd. Vi etterstreber å også være gode naboer, og det fungerer bra. De har nettopp forlenget kontrakt. 2
Daisy-love Skrevet 18. august 2022 #20 Skrevet 18. august 2022 Her har huseier vært i gang tidlig og sent, helg og ikke helg. Jeg leier deler av sokkelen og de har byttet farge på huset så alt har trengt å bli malt. For meg er det selvsagt at de får gjøre det når det passer dem. Synes faktisk utleier har vært rå som har fått gjort mye på relativt kort tid 🙌 Jeg har måttet tenke meg om noen ganger, og passet på hva jeg går med inne, og jeg har gardinene igjen pga varmen, men dette er småting, og hus må vedlikeholdes. Flere år til neste gang TS. Eier en hus må de vedlikeholdes, sånn er det, og som leietaker må det aksepteres. Er også på utsiden av huset, så så lenge han ikke vil inn og ut til deg så bør det tåles. De bruker nok ferien sin på dette, og må innrette seg etter været. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå