AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #1 Skrevet 14. august 2022 Jeg er flau over yrke mitt. Jeg ser rett og slett ned på meg selv da jeg føler alle andre gjør det også. Har vel egentlig kun lest om det her inne, men er her såpass mye at det i hodet mitt har blitt til at de fleste tenker det. Føler meg mindre intelligent enn andre som har bedre lønn, eller bedre utdannelse. Jeg har en bachelor men jobber i ett lavtlønnet yrke hvor det kun kreves vgs (helsesektoren, autorisert). Hva tenker du om mennesker med kun vgs? Ser du ned på oss? Når vi i tillegg tjener kun 450....? Anonymkode: 56054...088 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #2 Skrevet 14. august 2022 Ser ikke ned på det nei. Anonymkode: 06c71...f1e 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #4 Skrevet 14. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kun 450……? Anonymkode: a98fb...918 450 000 Anonymkode: 56054...088
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #5 Skrevet 14. august 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg er flau over yrke mitt. Jeg ser rett og slett ned på meg selv da jeg føler alle andre gjør det også. Har vel egentlig kun lest om det her inne, men er her såpass mye at det i hodet mitt har blitt til at de fleste tenker det. Føler meg mindre intelligent enn andre som har bedre lønn, eller bedre utdannelse. Jeg har en bachelor men jobber i ett lavtlønnet yrke hvor det kun kreves vgs (helsesektoren, autorisert). Hva tenker du om mennesker med kun vgs? Ser du ned på oss? Når vi i tillegg tjener kun 450....? Anonymkode: 56054...088 Jeg tenker ikke noe negativt på de som "kun" har vgs, men jeg synes DU er idiot som tenker så lavt om deg selv og attpåtil blir PÅVIRKA av folk på kvinneguiden!?! Anonymkode: cdd32...8a2
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #6 Skrevet 14. august 2022 Nei, ts, jeg ser virkelig ikke ned på deg eller andre i tilsvarende situasjon, og oppfatter deg heller ikke som mindre intelligent. Og apropos intelligens og yrkesvalg har Mensa blant annet dette å si: Quote Personlighetstesting har vist at høyt intelligente gjerne er veldig nysgjerrige og lærenemme, og lett tilegner seg kunnskap og ferdigheter. Vi tenker både mye, bredt og dypt, og ser gjerne ting fra flere vinkler. Vi spør hvorfor og hvordan, og finner løsninger. Utover det, er det stor variasjon i medlemsmassen. Noen er sprudlende og utadvendte, noen er sære og innadvendte, mens de fleste er midt i mellom. Blant medlemmene finner du taxisjåfører, sykepleiere, lærere, politi, forskere, økonomer, snekkere, arbeidsledige, psykologer og dørvakter. Kort sagt, alle typer mennesker fra alle samfunnslag. https://www.mensa.no/mensa/ommensa/ Anonymkode: 61c0a...4f5
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #7 Skrevet 14. august 2022 Du tjener bedre enn mange med kun bachelorgrad. Anonymkode: 02fb1...05d 1
JegMotStrømmen Skrevet 14. august 2022 #8 Skrevet 14. august 2022 Hvorfor skulle vi se ned på noen som helst som gjør sitt beste? I samfunnet trengs alle slags arbeidere, renholdere, omsorgsarbeidere, butikkmedarbeidere, lærere, sykepleiere, politi....osv. Fjern en av disse gruppene så stopper Norge. Det er absolutt ikke utdanningen som får meg til å se opp til eller beundre et menneske. Og jeg blir ikke blendet av en spesifikk utdannelse eller tittel- 1
Portia Catonis Skrevet 14. august 2022 #9 Skrevet 14. august 2022 Det kommer alltid til å være noen som ser ned på deg, uansett hva du jobber med. Folk (spesielt på internett) rakker ned på advokater og leger, på politikere, «papirflyttere», direktører og på Kongen sjøl. Du finner ingen jobber der du ikke er underlagt folks dømmende blikk. Du må jobbe med din egen innstilling, ikke prøve å forandre andres. Liker du jobben din? Hvis nei, så jobb med å skaffe deg en jobb som du trives bedre med.
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #10 Skrevet 14. august 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): 450 000 Anonymkode: 56054...088 Ja, det forsto jeg, burde lagt mer trykk på kun. Så la meg prøve igjen: Kun 450……? Det er 37500 i mnd Anonymkode: a98fb...918
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #11 Skrevet 14. august 2022 Ser ikke ned på noen og har forståelse for at mange smarte folk havner i lavterskeljobber. Jeg har vært der selv også. Jeg har god jobb selv, men det er bare flaks og antagelig er det mange smartere mennesker enn meg bak kassa på butikken. Anonymkode: cdba4...b93
Raven.Writingdesk Skrevet 14. august 2022 #12 Skrevet 14. august 2022 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Jeg er flau over yrke mitt. Jeg ser rett og slett ned på meg selv da jeg føler alle andre gjør det også. Har vel egentlig kun lest om det her inne, men er her såpass mye at det i hodet mitt har blitt til at de fleste tenker det. Føler meg mindre intelligent enn andre som har bedre lønn, eller bedre utdannelse. Jeg har en bachelor men jobber i ett lavtlønnet yrke hvor det kun kreves vgs (helsesektoren, autorisert). Hva tenker du om mennesker med kun vgs? Ser du ned på oss? Når vi i tillegg tjener kun 450....? Anonymkode: 56054...088 Nei. Hvordan mener du verden skulle gå rundt om ingen utførte praktiske gjøremål i jobben sin? Alle kan ikke jobbe på et kontor. Vær stolt av deg selv og jobben din 💪🏼
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #13 Skrevet 14. august 2022 Er 450k så dårlig da? Jeg har mastergrad og bare 100k mer i året. Anonymkode: 00f6b...e1c
Iia Skrevet 14. august 2022 #14 Skrevet 14. august 2022 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Jeg er flau over yrke mitt. Jeg ser rett og slett ned på meg selv da jeg føler alle andre gjør det også. Har vel egentlig kun lest om det her inne, men er her såpass mye at det i hodet mitt har blitt til at de fleste tenker det. Føler meg mindre intelligent enn andre som har bedre lønn, eller bedre utdannelse. Jeg har en bachelor men jobber i ett lavtlønnet yrke hvor det kun kreves vgs (helsesektoren, autorisert). Hva tenker du om mennesker med kun vgs? Ser du ned på oss? Når vi i tillegg tjener kun 450....? Anonymkode: 56054...088 Høyt utdannede har bedre kompetanse enn de med kun VGS, men jeg ser opp til mennesker i omsorgsyrker, spesielt i lavtlønnede. Jeg tenker at det er flott når noen hjelper andre slik, selv med lav lønn. Det står det respekt av.
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #15 Skrevet 14. august 2022 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Ja, det forsto jeg, burde lagt mer trykk på kun. Så la meg prøve igjen: Kun 450……? Det er 37500 i mnd Anonymkode: a98fb...918 Ja, jeg syns det er veldig lite. Igjen er jeg nok påvirket her inne hvor "alle" tjener 600+ Anonymkode: 56054...088
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #16 Skrevet 14. august 2022 Ser absolutt ikke ned på deg pga yrket/utdannelsen din. MEN jeg ser litt ned på folk som er misfornøyd med situasjonen sin og syter i år etter år uten å gjøre noe med det. Hvis DU ikke er fornøyd med hvor du er i livet ditt burde DU gjøre noe med det. Anonymkode: fbc06...922 1 2
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #17 Skrevet 14. august 2022 Mennesker med «kun vgs» bygger og reparerer huset mitt, fikser bilen min, fjerner søppelet mitt og sørger for mat og klær i butikkene jeg handler i. Blant annet. Jeg hadde vært en idiot om jeg så ned på mennesker som er så viktige for meg. Men hvis du er misfornøyd selv og klager til folk rundt deg men ikke gjør noe for å forandre situasjonen din kan jeg kanskje komme til å tenke noen negative tanker. Anonymkode: fd4eb...fcc
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #18 Skrevet 14. august 2022 Nei, selvfølgelig gjør jeg ikke det. Like lite som jeg ser opp til mennesker i såkalte statusyrker. Anonymkode: d464f...e6c
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #19 Skrevet 14. august 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Ser absolutt ikke ned på deg pga yrket/utdannelsen din. MEN jeg ser litt ned på folk som er misfornøyd med situasjonen sin og syter i år etter år uten å gjøre noe med det. Hvis DU ikke er fornøyd med hvor du er i livet ditt burde DU gjøre noe med det. Anonymkode: fbc06...922 Jeg var ikke fornøyd da jeg jobbet med yrke jeg hadde bachelor i. Derfor jeg gjorde dette. Har det bedre men fortsatt ikke optimalt. Mye av grunnen tror jeg nettopp er det jeg tar opp i tråden. Anonymkode: 56054...088
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå