AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #1 Skrevet 14. august 2022 Eier en selveierbolig i et sameie. Fått en naboklage fra mr styreleder selv. Har hørt rykter om at han er en type som sender klager over alt og ingenting, men har ikke hatt noen personlig erfaring med han før nå. Jeg hadde klesstativet ute på verandaen før klokken 17:00 på dagtid på en ukedag (som om det utgjør en forskjell?). Han hadde vist hatt bursdagsfest og mente det var sjenerende og ubehagelig for gjestene å se et stativ med håndklær på verandaen!! Jeg vet ikke om jeg skal le eller grine! Bor i 2. etasje, du ser så vidt verandaen fra parkeringsplassen/ankomstplassen. Han bor rett over meg, null innsyn fra egen bolig med andre ord. Det var ikke en gang snakk om verken bestemortruser eller sexy undertøy, men håndklær! Han ringe meg nå nettopp fordi jeg ikke har svart på klagen (har ikke sjekket posten siden torsdag, vi får ikke post hver dag lengre) og da spurte jeg hvilken regel jeg har brutt, så mente han det bare gikk på norsk lov, naboloven §2 for å være eksakt og ikke sameiets regler. For det står så klart ingenting i våre regler om dette. Klagen står, 2 til og jeg blir kastet ut. Han ville bare informere meg også la han på telefonen. 😳 Jeg holder på å skriver en mail til styret (han er en av 3 i styret). Jeg vil ha denne klagen slettet, for jeg mener han har null rett til å klage på dette... hva tenker dere? Har jeg noe hold her? Jeg vet ikke om de andre i styret vet om klagen, jeg har ingen erfaring med dette. Har vært boligeier i 4 måneder, velkommen til voksenlivet si 🙃 Anonymkode: 489c7...609 7
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #2 Skrevet 14. august 2022 Dette er ikke velkommen til voksenlivet, det er velkommen til naboen fra helvete. Noen sameier/borettslag har tulleregler om at klesstativ ikke skal vises over balkongrekkverket, men her sier jo herr styreleder at det ikke er tilfelle hos dere. Han har ingen sak. send mail til alle i styret og si at du ikke godtar denne klagen og ber om bekreftelse på at den slettes. Skriv samtidig at du ikke kan se at herr styreleder har gitt nabovarsel for sin egen bursdagsfest og at den var støyende (gitt at det finnes noe sannhet i det da). Anonymkode: d0e3b...1c4 39 1 6
Istinde Skrevet 14. august 2022 #3 Skrevet 14. august 2022 Skade og ulempe Skade etter naboloven § 2 går ut på det man kan ta og føle på – altså en fysisk skade. Eksempler på dette kan være at en vegg eller mur sprekker, grunn raser ut, osv. Personskader vil også omfattes, og antakelig også psykisk skade. En skade kan være kombinert med en ulempe, for eksempel støy fra en byggeplass. Ulemper vil typisk være forstyrrende elementer som støy, lukt, sot og skitt, eller noe kan være så uestetisk at det er en ulempe. For å være ulovlig må skaden eller ulempen være unødvendig (”uturvande”) eller urimelig. Det er tilstrekkelig at ett av kravene er oppfylt jf. ”eller”.. Hengte du ut klær som var møkkete og med lukt som sjenerte?? 😂😂😂😂 4 5
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #4 Skrevet 14. august 2022 Nei, dette rammes ikke av naboloven. Det er verken til skade eller ulempe. Hilsen jurist Anonymkode: 0f775...264 10 1 14
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #5 Skrevet 14. august 2022 Han har ingen sak. Anonymkode: 9b081...8b0 6 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #6 Skrevet 14. august 2022 For en dust 😂 han har ingen sak Anonymkode: 34164...dcc 8 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #7 Skrevet 14. august 2022 Er det virkelig mulig med slike folk. ingenting som sjokkerer meg lenger. Anonymkode: 96a5e...7c2 5 1
Olive_North Skrevet 14. august 2022 #8 Skrevet 14. august 2022 Istinde skrev (6 minutter siden): Skade og ulempe Skade etter naboloven § 2 går ut på det man kan ta og føle på – altså en fysisk skade. Eksempler på dette kan være at en vegg eller mur sprekker, grunn raser ut, osv. Personskader vil også omfattes, og antakelig også psykisk skade. En skade kan være kombinert med en ulempe, for eksempel støy fra en byggeplass. Ulemper vil typisk være forstyrrende elementer som støy, lukt, sot og skitt, eller noe kan være så uestetisk at det er en ulempe. For å være ulovlig må skaden eller ulempen være unødvendig (”uturvande”) eller urimelig. Det er tilstrekkelig at ett av kravene er oppfylt jf. ”eller”.. Hengte du ut klær som var møkkete og med lukt som sjenerte?? 😂😂😂😂 Såå ts kan sende klage på naboen?😂 6 6
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #9 Skrevet 14. august 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): For en dust 😂 han har ingen sak Anonymkode: 34164...dcc En skikkelig "Narvestad"-type. Finnes nok av de i virkeligheten, tåler ikke å ha makt. Bare sett han på plass. Anonymkode: 30f55...2a0 2 4
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #10 Skrevet 14. august 2022 16 minutter siden, AnonymBruker said: Eier en selveierbolig i et sameie. Fått en naboklage fra mr styreleder selv. Har hørt rykter om at han er en type som sender klager over alt og ingenting, men har ikke hatt noen personlig erfaring med han før nå. Jeg hadde klesstativet ute på verandaen før klokken 17:00 på dagtid på en ukedag (som om det utgjør en forskjell?). Han hadde vist hatt bursdagsfest og mente det var sjenerende og ubehagelig for gjestene å se et stativ med håndklær på verandaen!! Jeg vet ikke om jeg skal le eller grine! Bor i 2. etasje, du ser så vidt verandaen fra parkeringsplassen/ankomstplassen. Han bor rett over meg, null innsyn fra egen bolig med andre ord. Det var ikke en gang snakk om verken bestemortruser eller sexy undertøy, men håndklær! Han ringe meg nå nettopp fordi jeg ikke har svart på klagen (har ikke sjekket posten siden torsdag, vi får ikke post hver dag lengre) og da spurte jeg hvilken regel jeg har brutt, så mente han det bare gikk på norsk lov, naboloven §2 for å være eksakt og ikke sameiets regler. For det står så klart ingenting i våre regler om dette. Klagen står, 2 til og jeg blir kastet ut. Han ville bare informere meg også la han på telefonen. 😳 Jeg holder på å skriver en mail til styret (han er en av 3 i styret). Jeg vil ha denne klagen slettet, for jeg mener han har null rett til å klage på dette... hva tenker dere? Har jeg noe hold her? Jeg vet ikke om de andre i styret vet om klagen, jeg har ingen erfaring med dette. Har vært boligeier i 4 måneder, velkommen til voksenlivet si 🙃 Anonymkode: 489c7...609 Kjære styret. Jeg ber om at klagen mottatt xx.xx.xxxx slettes da jeg hverken har brutt sameiet vedtekter eller nors lov. Videre vil jeg informere om at jeg selvfølgelig ønsker å ta hensyn til naboene mine, så neste gang styreleder skal ha fest, så er han velkommen til å sende et nabovarsel, så skal jeg sørge for at klesvasken ikke generer neste gang. Anonymkode: 8d648...428 25 2 4
minister-mio Skrevet 14. august 2022 #11 Skrevet 14. august 2022 Haha, tørker du tøy to ganger til er det rett ut med deg 5 2
Istinde Skrevet 14. august 2022 #12 Skrevet 14. august 2022 Olive_North skrev (1 minutt siden): Såå ts kan sende klage på naboen?😂 Send tilbake brev til sameiet og be om et møte med styret. Og ang bursdagsfesten, så håper jeg at denne ble søkt om og at alle naboer fikk nabovarsel. Slike Narvestadledere tror dem eier hele verden!!! 7
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #13 Skrevet 14. august 2022 Neste år henger du opp en ballong på klesstativet i tillegg Anonymkode: d7160...992 10 3 4
Gjest kira87 Skrevet 14. august 2022 #14 Skrevet 14. august 2022 Han kan vel heller ikke true med at du blir kastet ut, vel? Du eier jo boligen og han og styret i et sameie har vel ikke rett til å kreve boligen tvangssolgt grunnet klager? Det skal MYE til for at det går til det steget. https://advokatenhjelperdeg.no/jus-artikler/strenge-krav-ved-utkastelse/ Meld deg inn i huseiernes landsforbund, så kan du få gratis advokathjelp og råd i slike tvister hvis det blir behov.
Olive_North Skrevet 14. august 2022 #15 Skrevet 14. august 2022 Istinde skrev (6 minutter siden): Send tilbake brev til sameiet og be om et møte med styret. Og ang bursdagsfesten, så håper jeg at denne ble søkt om og at alle naboer fikk nabovarsel. Slike Narvestadledere tror dem eier hele verden!!! Jeg er ikke TS altså 😅 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #16 Skrevet 14. august 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Dette er ikke velkommen til voksenlivet, det er velkommen til naboen fra helvete. Noen sameier/borettslag har tulleregler om at klesstativ ikke skal vises over balkongrekkverket, men her sier jo herr styreleder at det ikke er tilfelle hos dere. Han har ingen sak. send mail til alle i styret og si at du ikke godtar denne klagen og ber om bekreftelse på at den slettes. Skriv samtidig at du ikke kan se at herr styreleder har gitt nabovarsel for sin egen bursdagsfest og at den var støyende (gitt at det finnes noe sannhet i det da). Anonymkode: d0e3b...1c4 Du ser det så vidt fra parkeringsplassen. Har aldri tenkt over hva jeg ser og ikke ser på min og andres veranda. Det står i regelverket at vi burde varsle "ved større sammenkomster og arbeid som medfører støy". Jeg aner ikke hvor mange gjester han hadde, jeg viste ikke han hadde fest før i dag. Istinde skrev (9 minutter siden): Skade og ulempe Skade etter naboloven § 2 går ut på det man kan ta og føle på – altså en fysisk skade. Eksempler på dette kan være at en vegg eller mur sprekker, grunn raser ut, osv. Personskader vil også omfattes, og antakelig også psykisk skade. En skade kan være kombinert med en ulempe, for eksempel støy fra en byggeplass. Ulemper vil typisk være forstyrrende elementer som støy, lukt, sot og skitt, eller noe kan være så uestetisk at det er en ulempe. For å være ulovlig må skaden eller ulempen være unødvendig (”uturvande”) eller urimelig. Det er tilstrekkelig at ett av kravene er oppfylt jf. ”eller”.. Hengte du ut klær som var møkkete og med lukt som sjenerte?? 😂😂😂😂 Er det jeg finner også. Synes det er tungt å lese på nynorsk som det står på lovdata, men fant denne siden https://advokatmatch.no/hva-er-naboloven hvor det står står følgende. "For at naboloven § 2 skal trå i kraft, er det en minstekrav om at naboen har foretatt seg noe som er til skade eller ulempe for deg. Det står derfor helt sentralt å fastlegge hva som ligger i disse begrepene. “Skade” i loven sikter til materielle ødeleggelser på din eiendom som skyldes forhold på naboeiendommen. For eksempel kan dette være skader på din eiendom som følger av sprengningsarbeid på nabotomta. Med “skade” er også personskaden inkludert. Dette kan være strålingsskader etter kjemisk arbeid på nabotomten, eller hørselskader etter sprengningsarbeid. “Ulempe” i naboloven er negative og uønskede forhold som ikke konkret gir en skade. Dette kan være forhold i form av høye lyder, estetiske forhold, vond lukt, eller lignende som er til sjenanse for deg." Kan ikke si meg enig i at et klesstativ med 5-6 svarte håndklær går under "estetiske forhold". TS Anonymkode: 489c7...609 2 2
BobbySocks Skrevet 14. august 2022 #17 Skrevet 14. august 2022 Jeg ber om at det ikke sendes eller ringes om flere ikke-lovbrudd, hverken på sameiets lover eller Norges lover. Neste urettmessige kontakt vil anses som en trussel og vil politianmeldes. I tillegg forventer jeg at et sittende styre skal ha noe kontroll på styreformann. Vis ikke vil jeg om denne kastes ved neste generalforsamling. 14 4
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #18 Skrevet 14. august 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Neste år henger du opp en ballong på klesstativet i tillegg Anonymkode: d7160...992 Det var en god ide 😂 Det setter vell han stor pris på. Men ja, takk for hjelpen alle, da har jeg sendt mailen og bedt om å få den slettet. En ting er sikkert, han får ikke min stemme ved neste valg av styremedlemmer og leder! TS Anonymkode: 489c7...609 8 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #19 Skrevet 14. august 2022 Hjelpes. Jeg er opptatt av at naboer skal ta hensyn til hverandre, men her kan jeg ikke se at du har gjort noe galt. Men han der styreren tror åpenbart at han tilhører føydaltidens adel, der vanlige folk måtte adlyde herskerens minste innfall og for eksempel sørge for pene omgivelser til adelige festligheter. Anonymkode: eefdf...069 3 1
Istinde Skrevet 14. august 2022 #20 Skrevet 14. august 2022 Olive_North skrev (51 minutter siden): Jeg er ikke TS altså 😅 😘
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå