Gå til innhold

Hvorfor synker ikke brukte hagemøbler i pris?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hage for første gang, og har hatt et fast Finn-søk på hagemøbler nå siden i våres. Jeg har ikke veldig mye å rutte med, og har hvertfall ikke råd til å kjøpe nytt. Men brukt er sørenmeg ikke billigere! 
«Innemøbler» synker ganske fort i pris, svært få forventer å få 80% av prisen for en fem år gammel sofa. Men en fem år gammel rottingsofa med hull i rottingen på armlenet selges fortsatt til 4000kr?! Jeg forstår det ikke! 
Har ikke allverdens å velge mellom heller, jeg bor i Øst-Telemark uten bil (pappa kan hjelpe til med å leie henger når jeg trenger da), så det er ikke like stort utvalg som i en storby for eksempel. 
Kan noen forklare meg logikken i hvorfor prisene holder seg så høye? 

Anonymkode: 882d1...670

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prisen man får for brukte ting har en sammenheng med hva folk faktisk vil betale. 

Så her har du svaret. 

Anonymkode: 4a904...e21

• Liker 5
Skrevet

Selv pruter jeg på ting jeg kjøper på Finn og får nesten alltid mye avslag. 

Prøver meg med minst 30 % lavere pris først, sier jeg kommer og henter og betaler nå! Og de vil gjerne bli kvitt det så fort som mulig. 

• Liker 1
Skrevet

Vi har også lett etter brukte hagemøbler i sommer og er helt fascinert over fenomenet du beskriver her. Folk betaler helt syke summer for brukte hagemøbler, ofte langt over ny pris! Jeg ser 4 år gamle halvveis ødelagte sittegrupper fra Europris som koster 6000 kr nye gå for 7000-8000 kr brukt og folk byr som ville dyr... 

Underlig fenomen. 

Anonymkode: 7145a...de9

• Liker 4
Skrevet

Har du sjekket om det finnes lokale kjøp/salg grupper på Facebook?

Her ser det ut til at mye av det lokale heller legges ut der, og da er det gjerne billig eller gratis fordi folk bare vil ha ting unna fort.

Finn er litt mer de som er ute etter å tjene penger på tingene sine. Er i hvert fall min følelse utfra her hvor jeg bor, også et litt mindre sted.

Anonymkode: 94f4b...171

• Liker 2
Skrevet

Det er feil årstid å kjøpe hagemøbler på, vent til utpå vinteren eller vårparten når folk handler nytt.

Anonymkode: d6163...679

• Liker 1
Skrevet

Jeg la selv ut brukte hagemøbler til salgs i sommer og på 20min fikk jeg 50meldinger og fikk bud langt over det jeg la ut for. 

Jeg tror det skyldes lang leveringstid fra leverandører og private ser sitt snitt til å tjene ekstra på gamle møbler. Det var det jeg ble forklart av de som kjøpte møblene av meg. 

Anonymkode: 855dd...68c

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er feil årstid å kjøpe hagemøbler på, vent til utpå vinteren eller vårparten når folk handler nytt.

Anonymkode: d6163...679

Så du der jeg skrev at jeg har hatt et søk ute siden i våres? Det har vært det samme hele veien. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har du sjekket om det finnes lokale kjøp/salg grupper på Facebook?

Her ser det ut til at mye av det lokale heller legges ut der, og da er det gjerne billig eller gratis fordi folk bare vil ha ting unna fort.

Finn er litt mer de som er ute etter å tjene penger på tingene sine. Er i hvert fall min følelse utfra her hvor jeg bor, også et litt mindre sted.

Anonymkode: 94f4b...171

Jeg følger med på FB også, men der blir det lagt ut veldig lite hagemøbler, både i grupper og på marketplace. Og prisnivået er ganske likt, og siden folk ofte legger ut HBO så blir det høyt der også! 

Skrevet

Jeg har fundert over det samme! Endte med å følge med på lagertømmingene til butikkene, og fikk nytt rottingsett til 3000.. Henta det riktignok i september, og det er ett par år siden, men ble billigere og bedre enn å kjøpe fra Finn/marketplace. 

Anonymkode: 6d892...65b

Skrevet

Hmmm...kjøpte en plastrotting gruppe til 1300,- i går faktisk. Så ikke brukt ut. Koster 5999 på europris. 

Ikke så fancy, men veldig den typen jeg trengte. Kjøp og salg på facebook. 

Anonymkode: 079e8...231

Skrevet

Jeg sjekket opp mye hagemøbler rett før korona, og opplevde ikke det samme. 
Det meste var lagt ut ett godt stykke under ny-pris, men det var fortsatt grisedyrt da. 

Valgte til slutt bygge meg pallesofa for å ha frem til jeg tar meg råd til å kjøpe skikkelig utesofa. 

Anonymkode: b53ea...41a

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.8.2022 den 16.37):

Selv pruter jeg på ting jeg kjøper på Finn og får nesten alltid mye avslag. 

Prøver meg med minst 30 % lavere pris først, sier jeg kommer og henter og betaler nå! Og de vil gjerne bli kvitt det så fort som mulig. 

Hvorfor finnes folk som deg? "Jeg henter og betaler nå for 30%"

Anonymkode: 98656...116

• Liker 2
Skrevet

Hm.. kanskje jeg skal legge ut hagemøblene for salg, vi har ikke plass til dem 😅

Anonymkode: 533b9...c27

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.8.2022 den 16.33):

Jeg har hage for første gang, og har hatt et fast Finn-søk på hagemøbler nå siden i våres. Jeg har ikke veldig mye å rutte med, og har hvertfall ikke råd til å kjøpe nytt. Men brukt er sørenmeg ikke billigere! 
«Innemøbler» synker ganske fort i pris, svært få forventer å få 80% av prisen for en fem år gammel sofa. Men en fem år gammel rottingsofa med hull i rottingen på armlenet selges fortsatt til 4000kr?! Jeg forstår det ikke! 
Har ikke allverdens å velge mellom heller, jeg bor i Øst-Telemark uten bil (pappa kan hjelpe til med å leie henger når jeg trenger da), så det er ikke like stort utvalg som i en storby for eksempel. 
Kan noen forklare meg logikken i hvorfor prisene holder seg så høye? 

I Notodden selges et fint sett til 2000, eller 1500 hvis du henter raskt.

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=268428493

Har du mulighet til å dra til Vestfold, så ligger det mye ute i Sandefjord, Larvik og Tønsberg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...