Gå til innhold

Bør jeg gå til lege eller overdriver jeg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble klort av katten min for noen dager siden, nå har jeg noen overfladiske sår som ser infisert ut. Er dette noe som går over av seg selv eller overdriver jeg?

20220814_162647.jpg

Anonymkode: cded7...037

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har blitt klort mye av katt, og det har aldri sett sånn ut. Tror faktisk jeg hadde tatt en tur til lege, katter kan ha utrolig mye ugg i munn og under klør. Kan skje trenger du oppfriskning av stivkrampesprøyte også? 

• Liker 12
Skrevet

Lege, helt klart. Hadde gått til legevakten i dag om jeg så sånn ut.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Det der bør du nok få noen til å se på. Kan være stafylokokker. Ta en kjapp telefon til legevakta og spør.

Anonymkode: 5cb57...a12

• Liker 3
Skrevet

Det der ville jeg fått sjekket.

Skrevet

Har du sårutstyr hjemme, så må du rense sårene. De er betente. Kan vaske med Lactacyd for eksempel. Sørg for å få bort alt pusset og legg bandasje over. Gjerne med sårsalve under.

Om ikke så tar du en tur til legen i morgen. Er ingen grunn til å dra på legevakt så lenge du har god allmenntilstand.

Skrevet

Det er betent i selve såret, ingen større hevelser og feber så i gen krise. Skrap opp, få ut verken og rens. Men blir det mer hovent og varmt så oppsøke heller lege. Det er mye farligere å få ett bitt av en katt, da tre gs det som regel både antibiotika og stivkrampe. Men dette her klarer kroppen din å fikse selv, men rens godt.

Anonymkode: 1c8ce...1dd

• Liker 1
Skrevet

Jeg føler meg i fin form, men tenker å evt ringe fastlegen imorgen og få en akuttime... men  jeg har legeskrekk, så er ikke artig å gå til lege og få høre at jeg overdriver. Men utfra svarene deres så høres det ikke ut som at jeg gjør det... takk

Ts

Gjest Athena Catalina
Skrevet (endret)

Hadde ikke ventet til i morgen, ville ringt legevakt. Ikke vanlig å se sånn ut etter katteklor. 

Endret av Athena Catalina
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er betent i selve såret, ingen større hevelser og feber så i gen krise. Skrap opp, få ut verken og rens. Men blir det mer hovent og varmt så oppsøke heller lege. Det er mye farligere å få ett bitt av en katt, da tre gs det som regel både antibiotika og stivkrampe. Men dette her klarer kroppen din å fikse selv, men rens godt.

Anonymkode: 1c8ce...1dd

Heldigvis bet hun meg ikke, hun bare hoppet på meg og klorte meg skikkelig. Stivkrampe har jeg så det trenger jeg ikke. Tenker du at jeg skal kutte hull i det?

Ts

Skrevet

Ingen grunn til legevakt som noen over her sier iallefall! Med mindre andre symptomer som feks feber så er det ikke akutt og kan fint vente til fastlege åpner.

Jeg hadde nok bare kommet til å stelt sårene selv i noen dager og sett hvordan det gikk. Vasket/skrapet bort puss, hatt på sårsalve hvis jeg hadde og plaster over.

Anonymkode: 90f89...fb2

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Heldigvis bet hun meg ikke, hun bare hoppet på meg og klorte meg skikkelig. Stivkrampe har jeg så det trenger jeg ikke. Tenker du at jeg skal kutte hull i det?

Ts

Anonymkode: cded7...037j

Jeg jobber frivillig med mange katter som klorer og biter når deskal temmes. Er veldig vant til sånne bitt og sårskader. Stivkrampe holder i 10 år så det er det da ingen fare for. Men som sagt, skrap opp eller ta hull og rens godt. Eventuelt er det noen veldig gode plaster på apoteket som heter sorbact. De inneholder antibakterielle stoffer og de tar knekken på alt sånt. Det går nok bra 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ts

Jeg ville tørket litt hardhendt for å fått vekk verken. Da fått renset såret godt.

• Liker 1
Skrevet

Ta en dusj før sårstell. Da er huden rundt så ren som mulig før rensing, og mykere. Kanskje går det hull på betennelsen i dusjen også, bare skyll godt ut med vann.

Anonymkode: df66e...daa

• Liker 2
Skrevet

Beklager for avsporelsen, men jeg har alltid følt meg alene om å ha svarte hår på armene så glad for å se noen andre har det og. Er du kvinne? Jeg føler meg alene om å ha det 

Anonymkode: b928b...f4a

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Beklager for avsporelsen, men jeg har alltid følt meg alene om å ha svarte hår på armene så glad for å se noen andre har det og. Er du kvinne? Jeg føler meg alene om å ha det 

Anonymkode: b928b...f4a

Det der er på beina, har bare ikke barbert dem de siste dagene 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ta en dusj før sårstell. Da er huden rundt så ren som mulig før rensing, og mykere. Kanskje går det hull på betennelsen i dusjen også, bare skyll godt ut med vann.

Kan prøve det, i kombinasjon med sorbact kanskje, kan stikke innom apoteket imorgen

Skrevet

Hvis du har grønnsåpe i huset kan du ta et grønnsåpebad, det hjelper hvis du ikke har noe annet antibakterielt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kan prøve det, i kombinasjon med sorbact kanskje, kan stikke innom apoteket imorgen

Ja, bør gjøre vanlig rensing og sårstell etter dusjen, det skulle jeg selvfølgelig sagt :) 

Skrevet

Men har du ikke noe å rense såret med hjemme, så er vask med såpe og vann - og skylle godt - bedre enn ikke noe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...