Gå til innhold

Dere som har tatt barna deres "ulovlig" ut av osloskolen for ferie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan gikk dere frem? Har forstått det sånn at det ikke er vits i å søke, fordi alt som ikke er begravelse eller proffidrett får avslag? 

Vi har mannens familie "på andre siden av jorda", og deres sommerferie er når det er vinter her. Vi må derfor besøke i juleferien, og kan ikke betale 40 000 i flybilletter og reise et helt døgn fram og tilbake bare for å være der i 10 dager. Så annet hvert år kommer vi til å ta en ca 3 uker lang juleferie. 

Hvordan ville dere lagt dette frem for skolen? Hvilke sanksjonsmuligheter har de? 

Hvordan har dere gjort det? 

Anonymkode: b653d...b7a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På vår skole får man ikke godkjent, men ingen hever et øyebryn om man er borte noen dager i tillegg til vanlig ferie. Barna lærer jo masse av å reise!

Men hør med læreren hva som står på programmet - rett før jul er det mye jallagreier uansett 😊

Anonymkode: 163c4...79c

• Liker 7
Skrevet

Vi har bare informert kontaktlærer og fått ønske om god tur.

Pass på at de ikke blir borte mer enn ti skoledager på rad, da kan de skrives ut.

Anonymkode: bcd7c...2ee

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Pass på at de ikke blir borte mer enn ti skoledager på rad, da kan de skrives ut.

Ok, høres så strengt ut, men da er det kanskje litt mer laid back enn jeg har fryktet. 

Vi kommer jo til å ligge helt på grensa til 10 dager, så får være forsiktig med det. 

Er det da de i teorien kan skrives ut av skolen, og få plass på naboskolen eller noe 😬

Skrevet

Vi har tatt ungene ut av skolen ved noen få tilfeller. Den første skolen fikk vi faktisk tillatelse til å ta en uke fra (Oslo). De ble naturlig nok strengere siste året før ungdomsskolen. Vi tok ferie fra 14.12. ett år, gikk fint annet enn at de selvfølgelig fikk fravær. Det var siste jula før covid så glad vi dro tross alt 😄 Ville nok prøvd å timet det best mulig til årene med f.eks. julaften på man/tirsdag. og tatt noen ekstra dager før og etter fridagene. 

Anonymkode: 1c3a7...732

• Liker 1
Skrevet

Eksen gjorde det med våre barn og ungene mistet skoleplassene. Da de kom hjem var skolen de gikk på full og de måtte begynne på en annen skole. Det var krise! Etter 1 år fikk de komme tilbake på skolen. Noen hadde flyttet og det ble ledige plasser 

Anonymkode: 38cae...3d3

• Liker 8
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Man kan miste skoleplassen, så vær forsiktig med å spekulere for mye i dette. Mye fravær er også sånn skoler skal ta alvorlig og følge tett opp. 

Noen år er juleferien lang og om man da tar et par dager fri før og etter juleferien er det knapt noen som legger merke til det. Prøv å time det litt til det?

I Kommunen jeg er lærer kan foreldre søke om fri i opptil to dager sammenhengende til kontaktlærer, hvis det er 3 dager eller mer m det gis vedtak fra rektor. Kontaktlærer vil sjelden si noe på det om man er borte et par dager. 

Det er dumt hvis barnet alltid går glipp av de sosiale, morsomme tingene man gjør på skolen i slutten av skoleåret, så pass litt på det bare. Det sosiale er også viktig! 

Anonymkode: 2cdbe...456

• Liker 6
Skrevet

Jeg søkte om en uke til min 6 klassing ds vi skulle til usa mot at han gjorde alle lekser, oppgaver som de skulle gjøre på skolen den uka samt holde foredrag på skolen om usa. Så det er mulig å gjøre avtaler 

Anonymkode: a1b01...ca1

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

De kan det, men jeg har aldri noen sinne hørt om noen som har blitt det. Føler det er en litt sånn tom trussel.

Anonymkode: e9752...c04

• Liker 2
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

De kan det, men jeg har aldri noen sinne hørt om noen som har blitt det. Føler det er en litt sånn tom trussel.

Nja, i min kommune går det automatisk, man mister skoleplassen og ramler ut av systemet. Da må man skrive seg inn når man kommer tilbake, det er jo litt styr. Som regel har det gått helt fint og de får komme tilbake i den klassen de gikk i, men ikke alltid.

Anonymkode: 2cdbe...456

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er absolutt ingen tom trussek

Anonymkode: 62a14...e6d

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er ikke en tom trussel, nei. Vi dro til Australia i jobbsammenheng da vi hadde førsteklassing, og da måtte barnet skrives ut av skolen. Det var uproblematisk i seg selv og rektor ønsket oss god tur. Men hvis skolen eller klassen er full, kan man risikere å ikke komme tilbake i samme klasse/skole igjen etterpå. Formelt sett overtar foreldrene ansvaret for at barnet får opplæring når barnet skrives ut av skolen, så det er en ganske stor greie rent juridisk. Så jeg skjønner veldig godt dere vil reise, men pass på at dere ikke er borte mer enn 10 skoledager. 

Anonymkode: 80996...4eb

• Liker 6
Skrevet

Jeg jobber på en skole som er full og der skrives barn som er borte mer enn ti dager ut av skolen. Det er nok av andre barn på ventelisten. Om det er mange ledige plasser på skolen til barna deres mister de neppe plassen sin.

Anonymkode: 70488...e29

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jeg jobber på en skole som er full og der skrives barn som er borte mer enn ti dager ut av skolen. Det er nok av andre barn på ventelisten. Om det er mange ledige plasser på skolen til barna deres mister de neppe plassen sin.

Men det er 10 sammenhengende dager, er det ikke? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvorfor det? 

Skrevet

Vi er i 2022. Det er noe som heter nettundervisning. Det har til og med begynt å komme roboter som skal erstatte en elev som ikke har mulighet til å delta i skolen! 

Da jeg gikk på skolen var det isåfall helt vanlig at foreldre tok dem med til syden i skoledagene. Men det var nok ikke 10 dager og vet ikke om regelen gjaldt da.

• Liker 1
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker said:

Men det er 10 sammenhengende dager, er det ikke? 

Ja, det stemmer. Og det gjelder ugyldig fravær, ikke sykdom såklart.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Spør fordi jeg ikke har peiling: Hvordan blir dette ifht. nærskoleprinsippet? Blir ikke dette prinsippet brutt, om barnet ikke får gå på nærskolen?

Anonymkode: 8e8bb...253

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Ok, høres så strengt ut, men da er det kanskje litt mer laid back enn jeg har fryktet. 

Vi kommer jo til å ligge helt på grensa til 10 dager, så får være forsiktig med det. 

Er det da de i teorien kan skrives ut av skolen, og få plass på naboskolen eller noe 😬

De har faktisk rett på skoleplassen, så det er bare å søke dem inn igjen 😛 
Samme skolen sannsynligvis. Men ikke nødvendigvis samme klasse... 
Og akkurat der kan det vel være greit å tenke litt på at barnet skal trives på skolen resten av året, og kanskje slippe potensiell ny klasse annenhvert år, bare for å være lenge borte. Hva med å invitere familie hit i barnets 10 uker lange sommerferie? Kanskje får dere barnepass og kan ha mer ferie sammen også? Må jo ikke gå bare en vei det å treffe familie på andre siden av jorda :)  Det er MYE tid å ta om sommeren.

Anonymkode: 11a1b...069

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Spør fordi jeg ikke har peiling: Hvordan blir dette ifht. nærskoleprinsippet? Blir ikke dette prinsippet brutt, om barnet ikke får gå på nærskolen?

Anonymkode: 8e8bb...253

Kanskje det ikke gjelder da, når eleven i forkant har brutt med tilstede-reglene? Man kan ikke bryte reglene selv, men så komme og forvente at andre skal overholde reglene.

Anonymkode: 8928b...7ed

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...