Lillemor_Meg Skrevet 14. august 2022 #1 Skrevet 14. august 2022 Over hele landet jobber det frivillige hver eneste helg for å ordne med cuper, kamper, oppvisninger, konserter osv. En god del av de som melder seg til frivillig innsats dukker aldri opp til riktig tid - de er såkalte tidsoptimister. På den ene siden er man veldig glad for alle som stiller opp for å hjelpe, men på den andre siden skaper tidsoptimistene store problemer når de ikke forstår at tidsskjemaet må holdes ved slike store arrangementer, og at det får store konsekvenser, både praktiske og økonomiske, hvis de ikke kommer til riktig tid. Bare 10 minutters forsentkomming kan føre til 2 timers forsinkelse på slutten av dagen, for enhver forsinkelse forplanter seg. Og det verste av alt, de færreste tidsoptimistene jeg har møtt gir beskjed om forsinkelsen. I går tråkket jeg i salaten da jeg sa dette til en frivillig som kom 30 minutter forsinket uten å gi beskjed. Jeg prøvde å være både hyggelig og forståelsesfull om at jeg forsto at ting kunne komme i veien, men var bestemt på at da gir man beskjed med en gang man ser at man ikke rekker å komme til tiden. Det ble tatt veldig ille opp! Så derfor spør jeg dere tidsoptimister, hvordan ville dere satt pris på å få høre at enten må dere komme til tiden (helst før), og hvis dere ser at dere blir forsinket, gir beskjed så fort som mulig. (Ikke 10 minutter etter at dere skulle vært der) Og hvis dere ikke klarer dette er det best om dere ikke melder dere som frivillige i det hele tatt. 3 2
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #2 Skrevet 14. august 2022 Lillemor_Meg skrev (10 minutter siden): Over hele landet jobber det frivillige hver eneste helg for å ordne med cuper, kamper, oppvisninger, konserter osv. En god del av de som melder seg til frivillig innsats dukker aldri opp til riktig tid - de er såkalte tidsoptimister. På den ene siden er man veldig glad for alle som stiller opp for å hjelpe, men på den andre siden skaper tidsoptimistene store problemer når de ikke forstår at tidsskjemaet må holdes ved slike store arrangementer, og at det får store konsekvenser, både praktiske og økonomiske, hvis de ikke kommer til riktig tid. Bare 10 minutters forsentkomming kan føre til 2 timers forsinkelse på slutten av dagen, for enhver forsinkelse forplanter seg. Og det verste av alt, de færreste tidsoptimistene jeg har møtt gir beskjed om forsinkelsen. I går tråkket jeg i salaten da jeg sa dette til en frivillig som kom 30 minutter forsinket uten å gi beskjed. Jeg prøvde å være både hyggelig og forståelsesfull om at jeg forsto at ting kunne komme i veien, men var bestemt på at da gir man beskjed med en gang man ser at man ikke rekker å komme til tiden. Det ble tatt veldig ille opp! Så derfor spør jeg dere tidsoptimister, hvordan ville dere satt pris på å få høre at enten må dere komme til tiden (helst før), og hvis dere ser at dere blir forsinket, gir beskjed så fort som mulig. (Ikke 10 minutter etter at dere skulle vært der) Og hvis dere ikke klarer dette er det best om dere ikke melder dere som frivillige i det hele tatt. Hvis dette var måten du tok det opp på, og det ble tatt ille opp, er det ikke håp. Får være måte på hvor lite folk kan tåle Anonymkode: b6762...a21 13 2
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #3 Skrevet 14. august 2022 Avtale er en avtale...har man avtalt et tidspunkt må man klare å holde det. Eller sifra. Anonymkode: 74335...562 3
Lillemor_Meg Skrevet 14. august 2022 Forfatter #4 Skrevet 14. august 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hvis dette var måten du tok det opp på, og det ble tatt ille opp, er det ikke håp. Får være måte på hvor lite folk kan tåle Anonymkode: b6762...a21 Det var måten jeg tok det opp på ja. Jeg sa at jeg forstod at det kan dukke opp ting som gjør at man blir forsinket, men at jeg mente han skulle ha tatt kontakt med en gang han så at han ikke rakk å komme til tiden. "He-he, jeg er tidsoptimist skjønner du, jeg klarer aldri beregne hvor lang tid noe tar" - Det forstår jeg, men jeg forventer at du gir beskjed når du ser du blir forsinket. "Jeg sa at det var vanskelig for meg å beregne tid" - det å ringe eller sende melding tar mindre enn ett minutt, det hadde du hatt tid til når du så at du ville bli sen. Da surnet han helt, og jeg fikk høre hvilken maktsyk hurpe jeg var. Jeg mener selv at jeg sa i fra på en ordentlig måte, men reaksjonen tatt i betraktning gjorde jeg visst ikke det. Derfor ville jeg høre med andre tidsoptimister hvordan de mener jeg burde sagt i fra. 1
Lillemor_Meg Skrevet 14. august 2022 Forfatter #5 Skrevet 14. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Avtale er en avtale...har man avtalt et tidspunkt må man klare å holde det. Eller sifra. Anonymkode: 74335...562 Hvordan formidle dette på en ok måte til de som mener dette ikke er så viktig?
Elle Melle Skrevet 14. august 2022 #6 Skrevet 14. august 2022 Men det er likevel mulig han lærte noe. Og kanskje ikke tar like lett på det neste gang. Bare synd det gikk ut over deg, du hadde helt rett. 5
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #7 Skrevet 14. august 2022 17 minutter siden, Lillemor_Meg said: Jeg mener selv at jeg sa i fra på en ordentlig måte, men reaksjonen tatt i betraktning gjorde jeg visst ikke det. Du gjorde alt rett. Personen er åpenbart en ynkelig mannebaby med stort ego som ikke tåler å bli irettesatt. Når det gjelder å kjefte på folk som kommer for sent, så bare fortsett å gi blaffen i å såre sarte folks følelser. Anonymkode: 38f09...c0c 2 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #8 Skrevet 14. august 2022 "tidsoptimist"? Det synonymet til "jævla idiot 'hadde jeg ikke hørt før. Artig. Anonymkode: 0a54a...e44 3 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #9 Skrevet 14. august 2022 Man behøver ikke å være så veldig hyggelig mot folk som er forsinket (uten god grunn). De oppfører seg respektløst, og kaster ofte bort DIN tid. Orker stort sett ikke forholde meg til sånne folk. Har svoger/svigerinne som vi til slutt måtte begynne å gi 30 min tidligere tidspunkt når de skulle hit på middag. Og har en venninne som gjerne sender mld om at "nå kjører jeg", og dukker opp etter 40 min når turen tar 15 min. Irriterende. Anonymkode: da4ff...968 3 2
kmik Skrevet 14. august 2022 #10 Skrevet 14. august 2022 Jeg personlig mener man skal ha respekt for andres tid. Kommer man for sent til avtale o.l. så respekterer man ikke tiden til den/dem man skal møte. Er det noe man ikke har nok av i hverdagen, så er det tid. Så de som sløser med andres tid fordi man ikke klarer å planlegge og følge klokka burde skamme seg. Det er direkte ufint.
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #11 Skrevet 14. august 2022 Jeg anser meg selv som en «tidsoptimist», men jeg dukker jo opp til korrekt tid når det er noe som starter på et visst klokkeslett. En tidsoptimist er heller ikke 30 min for sen uten beskjed. «Tidsoptimist» for meg er at jeg beregner at det tar 2 min å finne klær og ta de på, men så tar det 3 min. Det tar lengre tid enn beregnet å samle mobil, nøkler, ta på sko og jakke, gå ut i bilen osv. Som voksen tidsoptimist så kutter jeg ned på gjørelisten når jeg ser at det begynner å skli ut, og hvis jeg skal på jobb, kino eller arrangement så må jeg ta meg i nakken å begynne mye tidligere. Da har jeg plutselig en halvtime med dødtid før det starter😅 Jeg er nok slappere når det kommer til å møte noen på en café eller stranda, og det er jo ikke greit det heller, men det er snakk om 5-10 min. Ikke 30 min. Også gir jeg beskjed… Anonymkode: 8f66d...591 5
smurfebuss Skrevet 14. august 2022 #12 Skrevet 14. august 2022 Jeg er også tidsoptimist, men har jeg meldt meg til frivillig jobbing sidestilles det med vanlig arbeid i min bok. Jeg kommer ikke for seint til jobben min heller. 5
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #13 Skrevet 14. august 2022 Jeg regner med at du selv skjønner at de aller fleste ikke ville tatt i mot beskjeden din på samme måte som han du sa fra til? Han var heller unntaket enn regelen. Føler denne tråden ble laget mest for sympati 😛 Anonymkode: 0323f...4d2 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #14 Skrevet 14. august 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Man behøver ikke å være så veldig hyggelig mot folk som er forsinket (uten god grunn). De oppfører seg respektløst, og kaster ofte bort DIN tid. Orker stort sett ikke forholde meg til sånne folk. Har svoger/svigerinne som vi til slutt måtte begynne å gi 30 min tidligere tidspunkt når de skulle hit på middag. Og har en venninne som gjerne sender mld om at "nå kjører jeg", og dukker opp etter 40 min når turen tar 15 min. Irriterende. Anonymkode: da4ff...968 Problemet er når dette er folk som stiller opp frivillig. Jeg er enig i at det er surt og jeg blir selv forbanna på de som alltid kommer for seint. Men jeg har også stilt opp så mye frivillig at jeg har sett folk både dra hjem med en gang, ikke dukke opp dagen etterpå eller slutte å bidra når de får kjeft. Så man må velge sine ord med omhu. Anonymkode: 3a510...f59 4
Lillemor_Meg Skrevet 14. august 2022 Forfatter #15 Skrevet 14. august 2022 (endret) AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Jeg regner med at du selv skjønner at de aller fleste ikke ville tatt i mot beskjeden din på samme måte som han du sa fra til? Han var heller unntaket enn regelen. Føler denne tråden ble laget mest for sympati 😛 Anonymkode: 0323f...4d2 Helt ærlig, nei. Men jeg må vel innrømme at jeg har et lite håp om at tilsvarende tidsoptimister (de som ikke tåler å få høre at deres forsentkomming har konsekvenser for andre) skulle se det bisarre i denne mannens oppførsel, og kanskje prøve å rekke avtalen neste gang, eller i det minste ta den telefonen neste gang de ser at de ikke rekker en avtale. Og jeg ønsker oppriktig svar fra tidsoptimister om hvordan de selv ville likt å bli konfrontert med forsentkomming. Endret 14. august 2022 av Lillemor_Meg 3
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #16 Skrevet 14. august 2022 Lillemor_Meg skrev (3 minutter siden): Helt ærlig, nei. Men jeg må vel innrømme at jeg har et lite håp om at tilsvarende tidsoptimister (de som ikke tåler å få høre at deres forsentkomming har konsekvenser for andre) skulle se det bisarre i denne mannens oppførsel, og kanskje prøve å rekke avtalen neste gang, eller i det minste ta den telefonen neste gang de ser at de ikke rekker en avtale. Jeg forklarte vare at jeg var tidsoptimist, og unngikk jo det egentlige spørsmålet ditt. Du sa i fra på en korrekt måte, og jeg hadde helt ærlig vært utrolig flau og beklaget. Nå hadde jeg ikke vært for sen til en sånn avtale uansett, og hadde jeg vært det pga noe utenfor min kontroll så hadde jeg ringt i god tid. Hilsen tidsoptimist Anonymkode: 8f66d...591 2
Lillemor_Meg Skrevet 15. august 2022 Forfatter #17 Skrevet 15. august 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg forklarte vare at jeg var tidsoptimist, og unngikk jo det egentlige spørsmålet ditt. Du sa i fra på en korrekt måte, og jeg hadde helt ærlig vært utrolig flau og beklaget. Nå hadde jeg ikke vært for sen til en sånn avtale uansett, og hadde jeg vært det pga noe utenfor min kontroll så hadde jeg ringt i god tid. Hilsen tidsoptimist Anonymkode: 8f66d...591 Takk for svaret. Jeg trodde som sagt at jeg tok det opp på en ok måte (hyggelig, men bestemt), og det var greit å få det bekreftet fra en annen tidsoptimist. Men jeg hører gjerne fra andre tidsoptimister også, gjene de som som har et alternativt forslag til hvordan slike episoder kan løses. Det er greit å få tips, og å ha flere "verktøy" å bruke hvis den ene metoden jeg brukte ikke er riktig der og da. 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #18 Skrevet 15. august 2022 Vi prøver så godt vi kan Anonymkode: a125c...5c1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #19 Skrevet 15. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi prøver så godt vi kan Anonymkode: a125c...5c1 Det er ikke godt nok. Skjerp dere! Anonymkode: a924f...a68 2 2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #20 Skrevet 15. august 2022 At personen tok det ille opp, betyr ikke at du gjorde noe galt. Noen blir sure uansett hvor fint de får beskjed. Og selvsagt skal du gi beskjed. Å sette klare grenser for forventet oppførsel, er sunn oppførsel. Anonymkode: 9f7e7...045 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå