AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #1 Skrevet 14. august 2022 Hvor stor sjanse er det for å få avslag på uføretrygd og hva gjør man om det skjer? Anonymkode: 671a8...6e2
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #2 Skrevet 14. august 2022 Det er jo helt umulig og svare på hvor stor sjanse det er for det uten og vite noe som helst om situasjonen. Vel, eventuelt må du vel klage og søke om sosialhjelp da, om og fortsette på aap er uaktuelt. Anonymkode: 352f3...d67 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #3 Skrevet 14. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er jo helt umulig og svare på hvor stor sjanse det er for det uten og vite noe som helst om situasjonen. Vel, eventuelt må du vel klage og søke om sosialhjelp da, om og fortsette på aap er uaktuelt. Anonymkode: 352f3...d67 Det forstår jeg. Bare lurte på hva som skjer generelt sett. Får man fortsette på AAP etter at man har søkt uføretrygd da? Det trodde ikke jeg. Anonymkode: 671a8...6e2
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #4 Skrevet 14. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det forstår jeg. Bare lurte på hva som skjer generelt sett. Får man fortsette på AAP etter at man har søkt uføretrygd da? Det trodde ikke jeg. Anonymkode: 671a8...6e2 Nei, det gjør man ikke. Da er man ferdig avklart. Anonymkode: 14fbe...570
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #5 Skrevet 14. august 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det forstår jeg. Bare lurte på hva som skjer generelt sett. Får man fortsette på AAP etter at man har søkt uføretrygd da? Det trodde ikke jeg. Anonymkode: 671a8...6e2 Nei, er du ferdig avklart som arbeidsfør og uenig så blir det vel nav sosial. Anonymkode: 352f3...d67 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #6 Skrevet 14. august 2022 For meg åpnet de for å søke uføretrygd i juni. Veileder ga samtidig beskjed om at dersom det ikke ble innvilget, så ville det være fordi de vurderer at jeg err godt nok utprøvd i arbeidsutprøving. Da vil jeg få nytt vedtak på AAP. Det var altså beskjeden jeg fikk. Diagnosene er klare, og de ser ikke at behandlig vil gjøre meg bra nok til å fungere i arbeidslivet. Anonymkode: d8408...278
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #7 Skrevet 14. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): For meg åpnet de for å søke uføretrygd i juni. Veileder ga samtidig beskjed om at dersom det ikke ble innvilget, så ville det være fordi de vurderer at jeg ikke er godt nok utprøvd i forhold til arbeidsutprøving. Da vil jeg få nytt vedtak på AAP. Det var altså beskjeden jeg fikk. Diagnosene er klare, og de ser ikke at behandlig vil gjøre meg bra nok til å fungere i arbeidslivet. Anonymkode: d8408...278 Måtte bare rette opp, selv om sikkert alle forstår hva jeg mente 😊 Anonymkode: d8408...278
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #8 Skrevet 14. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): For meg åpnet de for å søke uføretrygd i juni. Veileder ga samtidig beskjed om at dersom det ikke ble innvilget, så ville det være fordi de vurderer at jeg err godt nok utprøvd i arbeidsutprøving. Da vil jeg få nytt vedtak på AAP. Det var altså beskjeden jeg fikk. Diagnosene er klare, og de ser ikke at behandlig vil gjøre meg bra nok til å fungere i arbeidslivet. Anonymkode: d8408...278 Hvor lenge har du hatt AAP? Så bra du vil få nytt vedtak dersom du ikke skulle få det innvilget, er vanskelig å skulle stå uten inntekt. Det er noe jeg bekymrer meg veldig for. Anonymkode: 671a8...6e2
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #9 Skrevet 14. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvor lenge har du hatt AAP? Så bra du vil få nytt vedtak dersom du ikke skulle få det innvilget, er vanskelig å skulle stå uten inntekt. Det er noe jeg bekymrer meg veldig for. Anonymkode: 671a8...6e2 Det med inntekt forstår jeg godt - det har også vært/er noe om stresser meg mye. Jeg hadde hatt AAP i 3år og 3mnd da de åpnet for å søke. Da hadde de ventet på en spesialistuttalelse i ca et halvt år og åpnet raskt etterpå (veileder skrev arbeidsevnevurdering og fikk den "godkjent" av en annen saksbehandler slik jeg forstod det.) Anonymkode: d8408...278
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #10 Skrevet 14. august 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det med inntekt forstår jeg godt - det har også vært/er noe om stresser meg mye. Jeg hadde hatt AAP i 3år og 3mnd da de åpnet for å søke. Da hadde de ventet på en spesialistuttalelse i ca et halvt år og åpnet raskt etterpå (veileder skrev arbeidsevnevurdering og fikk den "godkjent" av en annen saksbehandler slik jeg forstod det.) Anonymkode: d8408...278 Takk for svar. Ja, er jo ganske stressende når det er såpass usikkert og man ikke vet om man kommer til å klare å betale eller ikke. Er det slik at veileder skriver arbeidsevnevurderingen ut i fra det som står i spesialistuttalelsen? Vet du? Anonymkode: 671a8...6e2
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #11 Skrevet 14. august 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Takk for svar. Ja, er jo ganske stressende når det er såpass usikkert og man ikke vet om man kommer til å klare å betale eller ikke. Er det slik at veileder skriver arbeidsevnevurderingen ut i fra det som står i spesialistuttalelsen? Vet du? Anonymkode: 671a8...6e2 Den ble skrevet utfra behandleres tilbakemeldinger, to spesialistuttalelser og en samtale med meg på telefon for å klargjøre hvordan jeg opplever hverdagen hva som har skjedd tidligere. Anonymkode: d8408...278
mo1234 Skrevet 14. august 2022 #12 Skrevet 14. august 2022 Sånn jeg forstår dere; Hvis man får avslag på uføretrygd, så kan man fortsatt få AAP videre?
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #13 Skrevet 14. august 2022 mo1234 skrev (1 minutt siden): Sånn jeg forstår dere; Hvis man får avslag på uføretrygd, så kan man fortsatt få AAP videre? Jeg vet ikke hvilke vurderinger som ligger til grunn for å få fortsatt AAP. Min veileder (og også den forrige) har vært veldig klar på at det er uføretrygd som er løsningen. Det samme var fastlege og spesialister. Fastlegen sa rett ut at å sende meg i arbeidsutprøving ikke ville ha noen annen effekt enn å plage meg. Så veileder var veldig tydelig på telefon at jeg fortsatt fyller kravene til AAP om jeg ikke får innvilget søknaden i første omgang. Jeg vet ikke om det gjelder alle. Anonymkode: d8408...278 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #14 Skrevet 14. august 2022 mo1234 skrev (22 minutter siden): Sånn jeg forstår dere; Hvis man får avslag på uføretrygd, så kan man fortsatt få AAP videre? Karensåret er foreløpig tatt bort så om du ikke er ferdig avklart vil jeg tro du kan gå på AAP igjen til regjeringen har funnet ut hvordan de skal fikse denne ordningen. Akkurat denne overgangen er litt i limbo nå. Anonymkode: 3219b...984 2
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #15 Skrevet 14. august 2022 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Den ble skrevet utfra behandleres tilbakemeldinger, to spesialistuttalelser og en samtale med meg på telefon for å klargjøre hvordan jeg opplever hverdagen hva som har skjedd tidligere. Anonymkode: d8408...278 Takker for svar 🙂 Anonymkode: 671a8...6e2
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #16 Skrevet 14. august 2022 Sjansen for å få uføretrygd er utrolig liten. Jeg fikk avslag 8 gang før jeg fikk uføretrygd. Det tok meg 15år. Anonymkode: 8b5ca...7f4
Million Skrevet 14. august 2022 #17 Skrevet 14. august 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Sjansen for å få uføretrygd er utrolig liten. Jeg fikk avslag 8 gang før jeg fikk uføretrygd. Det tok meg 15år. Anonymkode: 8b5ca...7f4 Det høres jo helt utrolig ut. Har aldri lest noe lignende her inne. Selv fikk jeg uføretrygdsøknaden godkjent første gang jeg søkte. Jeg tror kanskje det er det mest vanlige. Ikke 8 ganger.
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #18 Skrevet 14. august 2022 2 minutter siden, Million said: Det høres jo helt utrolig ut. Har aldri lest noe lignende her inne. Selv fikk jeg uføretrygdsøknaden godkjent første gang jeg søkte. Jeg tror kanskje det er det mest vanlige. Ikke 8 ganger. Ja det var mange runder innom trygde retten Anonymkode: 8b5ca...7f4
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #19 Skrevet 14. august 2022 Da må du finne deg en jobb eller få sosialstønad. Anonymkode: 30bba...351
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #20 Skrevet 14. august 2022 Ca 80% får søknaden innvilget. Har NAV åpnet for at man kan søke, så får man det oftest innvilget. Hvis NAV ikke har åpnet for det, så får man nesten alltid avslag. Hvis man får avslag, så stoppes AAP (fordi man har fått AAP etter en annen paragraf enn vanlig AAP mens uføresøknaden behandles). Man kan søke gjenopptak eller ny AAP hvis NAV mener at man ikke er ferdig avklart. Det kan man kontakte NAV og få hjelp med. Også kan man selvsagt klage på avslaget. Anonymkode: 14fdf...f65
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå