AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #1 Skrevet 14. august 2022 Jeg skal snart til legen for å snakke om hvordan jeg har det psykisk. Men jeg kjenner at det at jeg bare har 10-15 min på meg stresser meg veldig. Hvordan klarer man liksom å oppsummere hvordan man har hatt det de siste 2 ukene på så kort tid og samtidig få snakket om det? Har tenkt på det å bestille dobbelttime men det er visst ikke så veldig lett å få til samtidig som jeg har dårlig samvittighet overfor de andre pasientene at jeg skal ta opp så mye tid. Anonymkode: 7fcde...827
Blåjojo Skrevet 14. august 2022 #2 Skrevet 14. august 2022 Eneste måten å løse det på er nok å bestille dobbeltime. 12 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #3 Skrevet 14. august 2022 Og skrive alt ned og gi det så lege kan lese . Anonymkode: 0fa74...63c 4
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #4 Skrevet 14. august 2022 Helt klart dobbelttime. Anonymkode: 5fcec...938 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #5 Skrevet 14. august 2022 Blåjojo skrev (4 timer siden): Eneste måten å løse det på er nok å bestille dobbeltime. Ja, du har nok rett. Er bare synd at fastlegen har veldig få timer man kan gjøre om til dobbelttime 😕 Så da får jeg kanskje time en gang i måneden heller enn annenhver uke som jeg egentlig skulle hatt. Men jeg får vel bare takle det og. Anonymkode: 7fcde...827
Blåjojo Skrevet 14. august 2022 #6 Skrevet 14. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, du har nok rett. Er bare synd at fastlegen har veldig få timer man kan gjøre om til dobbelttime 😕 Så da får jeg kanskje time en gang i måneden heller enn annenhver uke som jeg egentlig skulle hatt. Men jeg får vel bare takle det og. Anonymkode: 7fcde...827 Er det ingen andre du kan snakke med? Som kanskje har vel så god kompetanse som en fastlege? Så kan du kanskje få time der til og med hver uke.
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #7 Skrevet 14. august 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, du har nok rett. Er bare synd at fastlegen har veldig få timer man kan gjøre om til dobbelttime 😕 Så da får jeg kanskje time en gang i måneden heller enn annenhver uke som jeg egentlig skulle hatt. Men jeg får vel bare takle det og. Anonymkode: 7fcde...827 Annenhver uke hos fastlege? Det virker vel mer som at du skal henvises videre til sekundærhelsetjenesten? En fastlege er ikke psykiatriker, sosionom, psykolog eller annet. Anonymkode: c4a0f...5a7 3
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #8 Skrevet 14. august 2022 Blåjojo skrev (Akkurat nå): Er det ingen andre du kan snakke med? Som kanskje har vel så god kompetanse som en fastlege? Så kan du kanskje få time der til og med hver uke. Ikke egentlig. Jeg gikk til psykolog tidligere, men det er nå avsluttet. Det er vel sett på som at jeg ikke har så veldig store problemer så derfor fikk jeg ingen ny behandler. Jeg har nå oppfølging fra ett psyk team i kommunen, men det er alltid forskjellige personer som kommer så er sjeldent jeg orker å snakke om hvordan jeg har det ettersom man aldri får en kontinuitet i samtalene og bare må begynne på nytt hele tiden. Det finnes jo også psyk sykepleier der man får enesamtaler, men siden jeg alt har ett tilbud og man ikke får ha to så utgår det dessverre. Anonymkode: 7fcde...827
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #9 Skrevet 14. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Annenhver uke hos fastlege? Det virker vel mer som at du skal henvises videre til sekundærhelsetjenesten? En fastlege er ikke psykiatriker, sosionom, psykolog eller annet. Anonymkode: c4a0f...5a7 Ja. Jeg gikk til psykolog tidligere, men det er nå avsluttet. Det er vel sett på som at jeg ikke har så veldig store problemer så derfor fikk jeg ingen ny behandler. Jeg har nå oppfølging fra ett psyk team i kommunen, men det er alltid forskjellige personer som kommer så er sjeldent jeg orker å snakke om hvordan jeg har det ettersom man aldri får en kontinuitet i samtalene og bare må begynne på nytt hele tiden. Det finnes jo også psyk sykepleier der man får enesamtaler, men siden jeg alt har ett tilbud og man ikke får ha to så utgår det dessverre. Anonymkode: 7fcde...827
Blåjojo Skrevet 14. august 2022 #10 Skrevet 14. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ikke egentlig. Jeg gikk til psykolog tidligere, men det er nå avsluttet. Det er vel sett på som at jeg ikke har så veldig store problemer så derfor fikk jeg ingen ny behandler. Jeg har nå oppfølging fra ett psyk team i kommunen, men det er alltid forskjellige personer som kommer så er sjeldent jeg orker å snakke om hvordan jeg har det ettersom man aldri får en kontinuitet i samtalene og bare må begynne på nytt hele tiden. Det finnes jo også psyk sykepleier der man får enesamtaler, men siden jeg alt har ett tilbud og man ikke får ha to så utgår det dessverre. Anonymkode: 7fcde...827 Kan du be om en fast kontakt i psyk. team i kommunen kanskje? Evt avslutte der og ha samtaler med psyk. spl?
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #11 Skrevet 14. august 2022 Blåjojo skrev (Akkurat nå): Kan du be om en fast kontakt i psyk. team i kommunen kanskje? Evt avslutte der og ha samtaler med psyk. spl? Jeg har forsøkt spørre om en fast kontakt i psyk team men ettersom at de jobber langvakter og har mye fri og i tillegg alltid bytter på listene så er det vanskelig å få til. Jeg kunne forsåvidt avsluttet dem og heller ha samtaler med psyk spl, men ordningen jeg har nå med psyk team er at de kommer hjem til meg 2 ganger i uken og bytter jeg til psyk spl så vil jeg bare få 1t i uken og jeg må møte opp på ett kontor (noe som ikke alltid er like lett for meg). Anonymkode: 7fcde...827
Blåjojo Skrevet 14. august 2022 #12 Skrevet 14. august 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Jeg har forsøkt spørre om en fast kontakt i psyk team men ettersom at de jobber langvakter og har mye fri og i tillegg alltid bytter på listene så er det vanskelig å få til. Jeg kunne forsåvidt avsluttet dem og heller ha samtaler med psyk spl, men ordningen jeg har nå med psyk team er at de kommer hjem til meg 2 ganger i uken og bytter jeg til psyk spl så vil jeg bare få 1t i uken og jeg må møte opp på ett kontor (noe som ikke alltid er like lett for meg). Anonymkode: 7fcde...827 Ok. Ja da kan det bli vanskelig. Lag deg en huskeliste med noen prioriterte tema til legetimen da. Så er du bedre forberedt til timen og kan være mer effektiv😊
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #13 Skrevet 14. august 2022 Blåjojo skrev (Akkurat nå): Ok. Ja da kan det bli vanskelig. Lag deg en huskeliste med noen prioriterte tema til legetimen da. Så er du bedre forberedt til timen og kan være mer effektiv😊 Det skal jeg gjøre 😊 Også får jeg vel kanskje heller vurdere bytte til sykepleier om det ikke skulle fungere å snakke med fastlegen. Anonymkode: 7fcde...827
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #14 Skrevet 14. august 2022 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): ordningen jeg har nå med psyk team er at de kommer hjem til meg 2 ganger i uken og bytter jeg til psyk spl så vil jeg bare få 1t i uken og jeg må møte opp på ett kontor (noe som ikke alltid er like lett for meg). Anonymkode: 7fcde...827 Høres ut som at en bedre løsning for deg hadde vært telefonkonsultasjon med psykolog. Omtrent alle privatpraktiserende psykologer tilbyr nå konsultasjon per telefon eller skype/facetime/teams. Anonymkode: 92144...a3d 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #15 Skrevet 14. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Høres ut som at en bedre løsning for deg hadde vært telefonkonsultasjon med psykolog. Omtrent alle privatpraktiserende psykologer tilbyr nå konsultasjon per telefon eller skype/facetime/teams. Anonymkode: 92144...a3d Ja, det hadde jo vert supert. Hadde det bare ikke vert for at jeg ikke har råd til å betale 1500 kr per time. Anonymkode: 7fcde...827
Blåjojo Skrevet 14. august 2022 #16 Skrevet 14. august 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det skal jeg gjøre 😊 Også får jeg vel kanskje heller vurdere bytte til sykepleier om det ikke skulle fungere å snakke med fastlegen. Anonymkode: 7fcde...827 Lykke til😊
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #17 Skrevet 14. august 2022 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Ja, du har nok rett. Er bare synd at fastlegen har veldig få timer man kan gjøre om til dobbelttime 😕 Så da får jeg kanskje time en gang i måneden heller enn annenhver uke som jeg egentlig skulle hatt. Men jeg får vel bare takle det og. Anonymkode: 7fcde...827 Det er ikke meningen at du skal bruke fastlegen som en psykolog, dette er kun dersom det er veldig behov for å snakke i ventetiden. Be om en henvisning til psykolog, gjerne en som ikke har to års ventetid. Anonymkode: ea9ce...cc8 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #18 Skrevet 14. august 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, det hadde jo vert supert. Hadde det bare ikke vert for at jeg ikke har råd til å betale 1500 kr per time. Anonymkode: 7fcde...827 Privatpraktiserende psykolog med refusjon. Da betaler du kun egenandel frem til frikort. Anonymkode: ea9ce...cc8
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #19 Skrevet 14. august 2022 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Annenhver uke hos fastlege? Det virker vel mer som at du skal henvises videre til sekundærhelsetjenesten? En fastlege er ikke psykiatriker, sosionom, psykolog eller annet. Anonymkode: c4a0f...5a7 Det er da billigere at ts går til fastlegen enn at hen ikke fungerer. Masse folk med kronisk sykdom som går til lege ofte. Om den kroniske sykdommen er psykisk eller fysisk er vel irrelevant? Ts: det naturlige er jo at du og legen avtaler dette på neste time. Og sammen setter opp en plan fremover. Anonymkode: e19a2...fe5
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #20 Skrevet 14. august 2022 Blåjojo skrev (1 minutt siden): Lykke til😊 Takk 😊 Anonymkode: 7fcde...827
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå