AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #1 Skrevet 14. august 2022 Jeg var på legekontoret og tok serumspeil for å måle konsentrasjonen av et medikament (litium) i blodet på tirsdag. Når er det innafor å etterlyse blodprøvesvaret? Jeg har en legetime 1. september så vet ikke om fastlegen egentlig hadde tenkt til å vente med å gi meg svaret til da. Men jeg skulle gjerne visst det før ettersom det er mulig at jeg kan øke dosen (noe jeg etterspurte fordi jeg begynner å bli dårligere). Men er det likevel ok å sende en melding og spørre? Anonymkode: d9fe9...6fa
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #2 Skrevet 14. august 2022 Etter en ukes tid kan du fint ringe og spørre etter dem. Anonymkode: a1c31...687
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #3 Skrevet 14. august 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Etter en ukes tid kan du fint ringe og spørre etter dem. Anonymkode: a1c31...687 En ukes tid inkl. helg? Så jeg kan ringe nå på tirsdag? Vil bare ikke være en sånn masete og innpåsliten pasient, hehe. Anonymkode: d9fe9...6fa
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #4 Skrevet 17. august 2022 AnonymBruker skrev (På 14.8.2022 den 14.03): En ukes tid inkl. helg? Så jeg kan ringe nå på tirsdag? Vil bare ikke være en sånn masete og innpåsliten pasient, hehe. Anonymkode: d9fe9...6fa Noen som vet? Anonymkode: d9fe9...6fa
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #5 Skrevet 17. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Noen som vet? Anonymkode: d9fe9...6fa Du kan etterlyse svar i morgen😉 Anonymkode: a1c31...687
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #6 Skrevet 17. august 2022 Jeg jobber på et laboratorie og en sånn type prøve ville jeg ringt etter når det hadde gått ca 1 uke (inkludert helgen). Anonymkode: 5a95b...4d0
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #7 Skrevet 17. august 2022 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Du kan etterlyse svar i morgen😉 Anonymkode: a1c31...687 Supert, takk for svar! AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Jeg jobber på et laboratorie og en sånn type prøve ville jeg ringt etter når det hadde gått ca 1 uke (inkludert helgen). Anonymkode: 5a95b...4d0 Anonymkode: d9fe9...6fa
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #8 Skrevet 17. august 2022 send melding til lege på helsenorge Anonymkode: 43c7c...7af
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #9 Skrevet 17. august 2022 Vet du hvilket labratorium legen din bruker? Er det Furst, kan du selv logge deg inn på Furstpasient.no å sjekke svarene etter ca 24 timer. Så lenge det ikke er dyrkningsprøver skal svarene være klare etter 24 timer, så etter 2-3 dager kan du fint ta kontakt med legesenteret. hvis du ikke kan sjekke selv. Mange leger ringer ikke ut svar hvis det ikke haster, spessielt ikke om svaret bare er litt unna referanseverdi Anonymkode: 6cbd3...339
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #10 Skrevet 17. august 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Vet du hvilket labratorium legen din bruker? Er det Furst, kan du selv logge deg inn på Furstpasient.no å sjekke svarene etter ca 24 timer. Så lenge det ikke er dyrkningsprøver skal svarene være klare etter 24 timer, så etter 2-3 dager kan du fint ta kontakt med legesenteret. hvis du ikke kan sjekke selv. Mange leger ringer ikke ut svar hvis det ikke haster, spessielt ikke om svaret bare er litt unna referanseverdi Anonymkode: 6cbd3...339 ...med mindre det er mer enn 24 timers tid for frakt, eller analysen ikke kjøres hver dag, eller det er travelt på laben... langt fra alle prøver tatt fra alle steder er klare etter 24 timer. Anonymkode: 6e8dc...6e4 2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #11 Skrevet 17. august 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vet du hvilket labratorium legen din bruker? Er det Furst, kan du selv logge deg inn på Furstpasient.no å sjekke svarene etter ca 24 timer. Så lenge det ikke er dyrkningsprøver skal svarene være klare etter 24 timer, så etter 2-3 dager kan du fint ta kontakt med legesenteret. hvis du ikke kan sjekke selv. Mange leger ringer ikke ut svar hvis det ikke haster, spessielt ikke om svaret bare er litt unna referanseverdi Anonymkode: 6cbd3...339 Fürst kjører ikke spesialanalyser. Der er det kun vanlige analyser i store volum. Analyser med lavt volum er ikke lønnsomt. Pengene som rår. Etter en uke er det innenfor å etterlyse svaret. Anonymkode: d3fb2...07d
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #12 Skrevet 17. august 2022 Helt fullstendig merkelig at sånn ikke bare kan sendes til Helsenorge syns jeg 🤔 Jeg har tatt masse blodprøver og diverse som gravid, vet ikke resultatet av noe av det. Anonymkode: b4d8e...43e
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #13 Skrevet 17. august 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): send melding til lege på helsenorge Anonymkode: 43c7c...7af Er ikke alle som har den tjenesten Anonymkode: 517bc...efd
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #14 Skrevet 17. august 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Helt fullstendig merkelig at sånn ikke bare kan sendes til Helsenorge syns jeg 🤔 Jeg har tatt masse blodprøver og diverse som gravid, vet ikke resultatet av noe av det. Anonymkode: b4d8e...43e Nå vet jeg ikke hvordan det er med HelseNorge og overføring av prøvesvar dit, men sånn generelt er det ikke alle laboratorier som har mulighet til å sende elektroniske svar da de tekniske løsningene ikke er på plass. Fastlegen eller jordmor du gikk til under graviditeten har prøvesvarene så du kan få kopi der. Anonymkode: d3fb2...07d
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #15 Skrevet 17. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Helt fullstendig merkelig at sånn ikke bare kan sendes til Helsenorge syns jeg 🤔 Jeg har tatt masse blodprøver og diverse som gravid, vet ikke resultatet av noe av det. Anonymkode: b4d8e...43e Fordi blodprøvesvar skal bli tolket klinisk og ikke bare utifra verdi. Det hjelper lite å lese at du har forhøyet AST og stresser og googler deg syk av det, når det ikke er en verdi av relevans uten andre forhøyete blodprøver og symptomer. Anonymkode: c4a15...e9f
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #16 Skrevet 18. august 2022 Etter 14 dager ca. Det er altfor tidlig å etterlyse om du tok prøvene på tirsdag. Nå vet ikke jeg om de kan analysere prøvene der du tok de eller om de må sendes videre, men her sendes litium videre til sykehuset og tar derfor 14 dager. Analyseres de på stedet tar det kanskje en uke. Anonymkode: f0084...3b5
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #17 Skrevet 18. august 2022 Min erfaring er at det tar lang tid. Det er lenge siden jeg fikk målt serumskonsentrasjonen nå, men det tok over 1 uke å få svar. Anonymkode: 33940...ef9
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #18 Skrevet 18. august 2022 AnonymBruker skrev (På 14.8.2022 den 13.50): Jeg var på legekontoret og tok serumspeil for å måle konsentrasjonen av et medikament (litium) i blodet på tirsdag. Når er det innafor å etterlyse blodprøvesvaret? Jeg har en legetime 1. september så vet ikke om fastlegen egentlig hadde tenkt til å vente med å gi meg svaret til da. Men jeg skulle gjerne visst det før ettersom det er mulig at jeg kan øke dosen (noe jeg etterspurte fordi jeg begynner å bli dårligere). Men er det likevel ok å sende en melding og spørre? Anonymkode: d9fe9...6fa Du kan jo sjekke det på furst.no Anonymkode: 5de93...d3e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå