AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #1 Skrevet 14. august 2022 Hei! Vi er forelder, barn og steforelder. Vi bor sammen alle tre og barnet går godt overens med steforelderen. Vi har vært sammen noen år, og skal snart gifte oss og har derfor begynt å diskutere familieøkonomi. Til nå, mens vi har prøvd ut om dette funker og hvordan barn og voksne går sammen, har vi hatt splittet økonomi og vi har betalt halve regninger hver og betalt for mat alt ettersom når det passer. Vi ønsker for oversikts skyld å ha mer samlet økonomi men hvor vi betaler inn et beløp til en felles konto, vi vil gjerne spare litt til større hus og så videre. Her kommer uenigheten inn. Steforelder mener at vi skal dele alle utgifter på tre, siden forelder og barn er to og hen er en. Det vil si at utgifter til mat, husleie, strøm osv. skal fordeles slik at forelder betaler 2/3 og steforelder 1/3. Hen mener at dette skal gjelde også hvis vi får et felles barn, slik at fordelingen blir 2,5/4 og 1,5/4. Vi tjener for ordens skyld det samme og barnet er 5 år. Hvordan fordeler dere det i deres familie? Er dette en normal måte å gjøre det på? Forelder synes det virker knotete og steforelder synes det er det eneste rettferdige. Vi skjønner begge to at vi ser det fra helt forskjellige utgangspunkt. Anonymkode: 395a5...440
fru Alving Skrevet 14. august 2022 #2 Skrevet 14. august 2022 Jeg har ikke selv erfaring men synes dette blir feil. Jeg tenker at dere når dere starter en familie må dele likt på hus og utgifter til dere. Den som er foreldre til barnet må ta alle utgiftene knyttet til barnet, som klær, fritidsaktiviteter og utstyr, den får vel også bidrag og barnetrygd? Foreldren betaler også SFO og kanskje litt mer i mat og ferieutgifter. Det er helt ok. Det hadde vært noe annet om en av dere hadde tre tenåringer synes jeg, men en på fem kan umulig ta så mye plass og bruke så mye strøm eller? Hvordan hadde dere bodd om du ikke hadde barn(regner med det er mor som har barn og skriver innlegget) Hadde dere virkelig bodd så mye mindre da? Jeg tenker det går an å vise skjønn og at den som har barnet betaler litt ekstra, men brøkregning i familien blir helt feil. 6
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #3 Skrevet 14. august 2022 håff hadde funnet meg en annen å gifte meg med gitt når det allerede er kommet hit. spiller ingen rolle hvem sitt barn det er om man skal gifte seg serriøst??? Anonymkode: 7e5dc...d13 11 4
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #4 Skrevet 14. august 2022 Om jeg hadde vært sammen med en som krevde 1/3 for en 5-åring.... Da tror jeg det forholdet hadde vært slutt. For da må det være en god del mer som ikke er riktig innstilt hos vedkommende. Anonymkode: 96a3e...930 13 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #5 Skrevet 14. august 2022 Dere deler alle faste utgifter på to, men du dekker klær, barnehage og personlige ting til ditt barn. At en på 5 skal "betale" 1/3 av bo-utgifter, strøm og lignende er uakseptabelt. Dere er familie nå og han bør oppføre seg som det, han skal ikke tjene tusenvis på et lite barn. Anonymkode: 91ea4...2d7 13
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #6 Skrevet 14. august 2022 Kan godt skjønne den personen som ikke ønsker å betale utgifter til stebarn, men hvis dere har tenkt å gifte dere, så får du med en del bagasje på kjøpet. Skal alt deles rettferdig ser jeg for meg mange uenigheter fremover. Det blir rett og slett for komplisert i praksis. Anonymkode: 5013a...74e 3
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #7 Skrevet 14. august 2022 Wow, dette er et kjemperødt flagg!! Anonymkode: dd83f...d08 7 6
Sola de Skrevet 14. august 2022 #8 Skrevet 14. august 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hei! Vi er forelder, barn og steforelder. Vi bor sammen alle tre og barnet går godt overens med steforelderen. Vi har vært sammen noen år, og skal snart gifte oss og har derfor begynt å diskutere familieøkonomi. Til nå, mens vi har prøvd ut om dette funker og hvordan barn og voksne går sammen, har vi hatt splittet økonomi og vi har betalt halve regninger hver og betalt for mat alt ettersom når det passer. Vi ønsker for oversikts skyld å ha mer samlet økonomi men hvor vi betaler inn et beløp til en felles konto, vi vil gjerne spare litt til større hus og så videre. Her kommer uenigheten inn. Steforelder mener at vi skal dele alle utgifter på tre, siden forelder og barn er to og hen er en. Det vil si at utgifter til mat, husleie, strøm osv. skal fordeles slik at forelder betaler 2/3 og steforelder 1/3. Hen mener at dette skal gjelde også hvis vi får et felles barn, slik at fordelingen blir 2,5/4 og 1,5/4. Vi tjener for ordens skyld det samme og barnet er 5 år. Hvordan fordeler dere det i deres familie? Er dette en normal måte å gjøre det på? Forelder synes det virker knotete og steforelder synes det er det eneste rettferdige. Vi skjønner begge to at vi ser det fra helt forskjellige utgangspunkt. Anonymkode: 395a5...440 Det der hadde ikke jeg giddet. Kan se for meg det blir mange krangler i fremtiden på ferier og slikt. Hvor du må betale det meste. Når man går inn i et forhold med noen som har barn fra før, så må man ta dem som en pakke. Vet nok av de barna som får høre av steforeldrene sine hvor stor økonomisk ulempe de er for dem og deres familieliv. Fellesbarn får alt det peker på, mens særbarna får høre det om steforelder må betale for en is f.eks. Sånn skal det ikke være. 2 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #9 Skrevet 14. august 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Steforelder mener at vi skal dele alle utgifter på tre, siden forelder og barn er to og hen er en. Det vil si at utgifter til mat, husleie, strøm osv. skal fordeles slik at forelder betaler 2/3 og steforelder 1/3. Hen mener at dette skal gjelde også hvis vi får et felles barn, slik at fordelingen blir 2,5/4 og 1,5/4. Vi tjener for ordens skyld det samme og barnet er 5 år. Hjelp! Tror jeg hadde droppet både samboerskap og giftemål med en sånn partner. Er stemor til to tenåringer og her bidrar jeg (selvsagt) med det jeg kan, tjener tre ganger mer enn mannen min og skulle jeg tenkt sånn, kunne vi aldri bodd sammen. I hverdagen betaler jeg klart mest, det vi har gjort for å "rettferdiggjøre" mitt bidrag til familien, er at vi har forskjellig eierbrøk på huset. Jeg eier 70 og mannen min 30 %. Selv har jeg ingen barn som bor hjemme. Anonymkode: c3615...9ef 3 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #10 Skrevet 16. august 2022 AnonymBruker skrev (På 14.8.2022 den 12.59): Hei! Vi er forelder, barn og steforelder. Vi bor sammen alle tre og barnet går godt overens med steforelderen. Vi har vært sammen noen år, og skal snart gifte oss og har derfor begynt å diskutere familieøkonomi. Til nå, mens vi har prøvd ut om dette funker og hvordan barn og voksne går sammen, har vi hatt splittet økonomi og vi har betalt halve regninger hver og betalt for mat alt ettersom når det passer. Vi ønsker for oversikts skyld å ha mer samlet økonomi men hvor vi betaler inn et beløp til en felles konto, vi vil gjerne spare litt til større hus og så videre. Her kommer uenigheten inn. Steforelder mener at vi skal dele alle utgifter på tre, siden forelder og barn er to og hen er en. Det vil si at utgifter til mat, husleie, strøm osv. skal fordeles slik at forelder betaler 2/3 og steforelder 1/3. Hen mener at dette skal gjelde også hvis vi får et felles barn, slik at fordelingen blir 2,5/4 og 1,5/4. Vi tjener for ordens skyld det samme og barnet er 5 år. Hvordan fordeler dere det i deres familie? Er dette en normal måte å gjøre det på? Forelder synes det virker knotete og steforelder synes det er det eneste rettferdige. Vi skjønner begge to at vi ser det fra helt forskjellige utgangspunkt. Anonymkode: 395a5...440 her fordeler vi det slik : jeg betaler for mine barn og 40% for fellesbarna, ellers er alt annet likt. Han betaler for sitt barn og 60% på fellesbarna, ellers alt likt. Jeg har 4 fra før og tjener langt mindre enn han og vi har 3 felles, han har et barn fra før og våre 3 stk Anonymkode: 5ee72...088
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #11 Skrevet 16. august 2022 On 8/14/2022 at 12:59 PM, AnonymBruker said: Steforelder mener at vi skal dele alle utgifter på tre, siden forelder og barn er to og hen er en. Det vil si at utgifter til mat, husleie, strøm osv. skal fordeles slik at forelder betaler 2/3 og steforelder 1/3. Hen mener at dette skal gjelde også hvis vi får et felles barn, slik at fordelingen blir 2,5/4 og 1,5/4. Vi tjener for ordens skyld det samme og barnet er 5 år. Anonymkode: 395a5...440 Jeg tenker umiddelbart det er en litt urettferdig fordeling når barnet er 5, men mer enn greit når han blir tenåring. Anonymkode: 34cd2...e65
Summeer Skrevet 16. august 2022 #12 Skrevet 16. august 2022 Bor barnet der hele tiden? Putter dere barnehageregningen inn i fellespotten? Tjener dere likt? Jeg har et stebarn, men vi deler utgifter likt i "familen as". Barnebidraget betaler far utenom, men feks flybilletter havner på felleskassa. Far kjøper klær og utstyr til særkullsbarnet, mens fellesbarna betaler vi vel ca halvparten hver
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #13 Skrevet 16. august 2022 Dersom steforelder vil dele i den brøken der så er den ikke steforelder. Da er den kun kjæresten til mamma/pappa. Ikke en omsorgsperson å regne med. Anonymkode: bd5e2...c32 5
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #15 Skrevet 16. august 2022 Hvis dere typ har leilighet med to soverom mens dere ellers bare hadde trengt et soverom er det fair enough at forelder betaler det ekstra det koster for to soverom. Det er dog neppe 1/3 ekstra i husleie av den grunn? Strøm bør forelder betale litt mer, men ikke 2/3. På mat kommer det veldig an på. Spiser 5-åringen mye og dyr mat? Min 5-åring spiste mye avokado, friske bær, laks, biff etc, så her hadde det kanskje vært fair enough at jeg betalte 2/3 av maten, selv om ungen spiste mindre i mengde. Hvis 5-åringen derimot spiser kneipbrød med first Price syltetøy, pasta med ketchup, eple, appelsin og banan, kan man bare dele det på de to voksne. En steforelder skal ikke betale ekstra for at partner har valgt å få barn, men steforelder skal da virkelig heller ikke snylte på forelder og barn. Hvis du har barnet bare 50 % av tiden kan det med maten løses veldig ryddig ved at han handler inn mat den uka dere er alene og du handler inn den uka ungen er hos dere. Men er ungen der hele tiden kommer det an på hvor mye ungen fordyrer matbudsjettet. Anonymkode: 880c3...cd8
SPOCA Skrevet 17. august 2022 #16 Skrevet 17. august 2022 For meg virker dette veldig merkelig, men så har det viktig for både min samboer og jeg å ha fullstendig felles økonomi. Det betyr at selv om samboer har et barn, altså mitt stebarn, er vi sammen om alle utgifter. Vi tjener omtrent likt. Jeg synes det er rart og litt smålig å ikke ha denne fellestankegangen så lenge vi tenker å være sammen livet ut, dessuten blir det veldig knotete den dagen vi får barn sammen. 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #17 Skrevet 17. august 2022 Jeg er steforelder, og jeg ser ikke hvorfor noen barn skal ha 3 forsørgere. Det er to foreldre (det påpekes jo ovenfor oss steforeldre støtt og stadig). Hos oss har vi gjort det slik: Forelder betaler mer inn på matkontoen, og er selvfølgelig ansvarlig for alle innkjøp og utgifter som barnet trenger. Ellers deler vi alt på to. Vi har et mye større hus enn vi hadde trengt om vi bare var to, der utgifter er fordelt helt etter vår eierbrøk. Jeg har aldri påpekt det, eller at barnet bruker strøm og varmtvann. Menn mat, klær og utstyr, det er de 2 foreldrenes ansvar. Anonymkode: 51ade...021 2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #18 Skrevet 17. august 2022 SPOCA skrev (1 time siden): For meg virker dette veldig merkelig, men så har det viktig for både min samboer og jeg å ha fullstendig felles økonomi. Det betyr at selv om samboer har et barn, altså mitt stebarn, er vi sammen om alle utgifter. Vi tjener omtrent likt. Jeg synes det er rart og litt smålig å ikke ha denne fellestankegangen så lenge vi tenker å være sammen livet ut, dessuten blir det veldig knotete den dagen vi får barn sammen. Mens jeg tenker at det er skikkelig smålig og griskt av samboeren din å forvente at du skal finansiere hans barn. Veldig hyggelig av deg å gjøre det, det er ikke noe feil med det, men det er jo fordi du er veldig snill og gavmild, og ikke fordi det på noen som helst måte er en selvfølge. Samboeren til venninnen min er ofte med å betale for aktiviteter, utstyr, opplevelser etc for barna hennes. Det er utrolig snilt av ham, og noe hun er svært takknemlig for, og ikke tar for gitt. Han gjør det heller ikke hver gang, og det er heller ikke forventet. Jeg er derimot ikke takknemlig eller glad for at min mann betaler halvparten av utgiftene for vårt felles barn, det skulle jo bare mangle. Ser du forskjellen? Anonymkode: 880c3...cd8 1
Istinde Skrevet 17. august 2022 #19 Skrevet 17. august 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hvis dere typ har leilighet med to soverom mens dere ellers bare hadde trengt et soverom er det fair enough at forelder betaler det ekstra det koster for to soverom. Det er dog neppe 1/3 ekstra i husleie av den grunn? Strøm bør forelder betale litt mer, men ikke 2/3. På mat kommer det veldig an på. Spiser 5-åringen mye og dyr mat? Min 5-åring spiste mye avokado, friske bær, laks, biff etc, så her hadde det kanskje vært fair enough at jeg betalte 2/3 av maten, selv om ungen spiste mindre i mengde. Hvis 5-åringen derimot spiser kneipbrød med first Price syltetøy, pasta med ketchup, eple, appelsin og banan, kan man bare dele det på de to voksne. En steforelder skal ikke betale ekstra for at partner har valgt å få barn, men steforelder skal da virkelig heller ikke snylte på forelder og barn. Hvis du har barnet bare 50 % av tiden kan det med maten løses veldig ryddig ved at han handler inn mat den uka dere er alene og du handler inn den uka ungen er hos dere. Men er ungen der hele tiden kommer det an på hvor mye ungen fordyrer matbudsjettet. Anonymkode: 880c3...cd8 Du kunne vært en perfekt partner for denne steforeldern 💞
SPOCA Skrevet 17. august 2022 #20 Skrevet 17. august 2022 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Mens jeg tenker at det er skikkelig smålig og griskt av samboeren din å forvente at du skal finansiere hans barn. Veldig hyggelig av deg å gjøre det, det er ikke noe feil med det, men det er jo fordi du er veldig snill og gavmild, og ikke fordi det på noen som helst måte er en selvfølge. Samboeren til venninnen min er ofte med å betale for aktiviteter, utstyr, opplevelser etc for barna hennes. Det er utrolig snilt av ham, og noe hun er svært takknemlig for, og ikke tar for gitt. Han gjør det heller ikke hver gang, og det er heller ikke forventet. Jeg er derimot ikke takknemlig eller glad for at min mann betaler halvparten av utgiftene for vårt felles barn, det skulle jo bare mangle. Ser du forskjellen? Anonymkode: 880c3...cd8 Hvor skriver jeg at samboer forventer dette? Han forventet ikke at jeg skulle være med på å betale for hans barn. At vi begge ønsket felles økonomi betyr ikke at han har forventet noe som helst med tanke på hans barn. Jeg synes derfor du kan holde deg for god til å kalle han smålig og grisk, er det noe han overhodet ikke er så er det ihvertfall smålig og grisk. Jeg elsker barnet som det skulle vært mitt eget, det er derfor en selvfølge at jeg også bidrar. Jeg ser derfor ikke forskjellen, fordi du tar utgangspunkt i at min samboer forventer noe som ikke er riktig. Din problemstilling blir derfor ikke gyldig for min del, slik jeg ser det. Dvs: ja, det er forskjell på felles barn og stebarn, men for min samboer og meg er det ingen forskjell. Det gir meg stor glede at min samboer har like god råd som meg, og at vi er sammen om det økonomiske rundt hans barn. Nå skal det sies at jeg også har testamentert halvparten av mine eiendeler til hans barn, da jeg ønsker at barnet får et godt økonomisk liv etter jeg har gått bort (barnet har spesielle behov som vil trenge mye tilrettelegging). 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå