Gå til innhold

Bo i utlandet i 6 mnd, hvor får man mest for pengene i Europa?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er uføretrygdet og ønsker å reise vekk vinters tid, da jeg blir dårligere med kulde. Men jeg fikser ikke 40 grader heller, så Thailand og Asia er uaktuelt. Nå er alt så dyrt ( kvittet meg med bilen) så jeg ønsker å kunne spise det jeg ønsker uten å gå i minus hver måned. Jeg har ca 15000 utbetalt. Hvor bør jeg dra? Skal sies at mannen også mest sannsynlig blir uføretrygdet innen kort tid( søknad inne) og han hadde god opptjening, så vil nok få mer. Så vi skal fremdeles bo i leiligheten vår, men da fryse internett og slike ting , kun betale for varmtvann og husleie. ( Vi leier) 

Noen som har tips til fine steder? Må ikke være kyst, og vi gjør ikke så mye hobby messig , men ønsker altså billig mat og billig husleie der. .. et sted man kan ha litt fin natur er viktig, og hyggelige mennesker man kan bli kjent med...

Anonymkode: 5b72d...8b7

• Liker 1
Skrevet

Spania, Italia, Hellas, Serbia, Kosovo, Montenegro, Makedonia, Albania osv.. Er mange land å velge blant

Anonymkode: 91975...fe2

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Spania, Italia, Hellas, Serbia, Kosovo, Montenegro, Makedonia, Albania osv.. Er mange land å velge blant

Anonymkode: 91975...fe2

Er alle disse landene billige å bo i? Er de trygge alle sammen også? Vært i Hellas en gang, men ingen av de andre .. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er uføretrygdet og ønsker å reise vekk vinters tid, da jeg blir dårligere med kulde. Men jeg fikser ikke 40 grader heller, så Thailand og Asia er uaktuelt. Nå er alt så dyrt ( kvittet meg med bilen) så jeg ønsker å kunne spise det jeg ønsker uten å gå i minus hver måned. Jeg har ca 15000 utbetalt. Hvor bør jeg dra? Skal sies at mannen også mest sannsynlig blir uføretrygdet innen kort tid( søknad inne) og han hadde god opptjening, så vil nok få mer. Så vi skal fremdeles bo i leiligheten vår, men da fryse internett og slike ting , kun betale for varmtvann og husleie. ( Vi leier) 

Noen som har tips til fine steder? Må ikke være kyst, og vi gjør ikke så mye hobby messig , men ønsker altså billig mat og billig husleie der. .. et sted man kan ha litt fin natur er viktig, og hyggelige mennesker man kan bli kjent med...

Budapest Ungarn. Og det er også ansett som en trygg by.

https://www.travelsafe-abroad.com/hungary/budapest/

https://handluggageonly.co.uk/2015/02/18/cheapest-cities-europe-need-visit/

Anonymkode: 05815...d16

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Budapest Ungarn. Og det er også ansett som en trygg by.

https://www.travelsafe-abroad.com/hungary/budapest/

https://handluggageonly.co.uk/2015/02/18/cheapest-cities-europe-need-visit/

Anonymkode: 05815...d16

Hvis du hadde bodd i Budapest selv i januar hadde du ikke foreslått det. Det er iskalde vintre og en kald gufs fra Donau….og maten har samme pris som i Norge. I butikk og på restaurant.

Jeg hadde heller satset på Noe lenger sør. Albania er nok ikke dyrt vil jeg tro. Ellers er vel Malta et varmt sted. Samme med Madeira og Tyrkia. 

må det være Europa?

Anonymkode: 29123...25d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis du hadde bodd i Budapest selv i januar hadde du ikke foreslått det. Det er iskalde vintre og en kald gufs fra Donau….og maten har samme pris som i Norge. I butikk og på restaurant.

Jeg hadde heller satset på Noe lenger sør. Albania er nok ikke dyrt vil jeg tro. Ellers er vel Malta et varmt sted. Samme med Madeira og Tyrkia. 

må det være Europa?

Må ikke være Europa! Men ja, jeg så at Budapest var kaldt! Malta har jeg bodd i , og der er det nydelig! Men det er blitt ganske dyrt å leie leilighet der .. Madeira har jeg ikke hørt mye om?  Så spennende!

Skrevet

Albania eller Nordmakedonia 

Anonymkode: c52ed...959

• Liker 1
Skrevet

Costa Rica.

Anonymkode: fc531...ee4

• Liker 1
Skrevet

For mest mulig for pengene og greie vintre, ttenker jeg Balkan. Albania og Kosovo er vel omtrent så billig du kan få det i Europa. Albania er nok mest vant til turister, men Kosovo er også trygt. Ellers har du Serbia, Bosnia, Montenegro og Nord-Makedonia. Alle er trygge og greie, men det er Montenegro som er mest vant med turister. Bulgaria, Romania og Moldova kan også være verdt å sjekke ut, men der kan enkelte områder bli skikkelig kalde om vinteren. 

Om du foretrekker vintre som er litt mildere enn i disse landene, kan du kanskje se på Kypros. Det er litt dyrere, men ikke dyrt.

Anonymkode: 18299...b76

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

må det være Europa?

Enig - jeg elsker Budapest, men det er bikkjekaldt der om vinteren. TS, jeg ville satset på Middelhavet. Jo lengre sør, jo bedre. 

Anonymkode: bb32b...175

• Liker 1
Skrevet

Ang Albania.

Har vært der, og det ble ikke billig. Turist priser, og alt utenfor turist områder er i svært dårlig standard. Vi var i Saranda, men måtte ta fly til Tirana. Tirana er et sted jeg aldri vil dra igjen. Går svære løshunder (kamphunder) i gatene som har territorium. De driter i mennesker. Store valper som kommer og napper deg i bena. Etter å være dritt lei av dårlig mat, dro vi til Tiranas beste resturante i byen, og til og med det var drit dårlig 

Anonymkode: ce67a...84a

Skrevet

Og en annen ting jeg vil nevne, siden dere leier. Dere må si ifra til huseier og få godkjennelse til å la leiligheten stå tom så lenge. Skader kan oppstå om en leilighet står tom slik, og trenger noe tilsyn 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og en annen ting jeg vil nevne, siden dere leier. Dere må si ifra til huseier og få godkjennelse til å la leiligheten stå tom så lenge. Skader kan oppstå om en leilighet står tom slik, og trenger noe tilsyn 

Takk for tips. Det går helt fint, min mor bor over oss som tar seg av det. 👍 Vi kommer heller ikke til å slå av ALT. 

Skrevet

Bare husk å ta med i beregningen at dere kanskje trenger tilgang til et trygt og velfungerende helsevesen, noe som ikke alltid finnes i lavkostnadsland. 

Og sjekk at det er ansett som forsvarlig å reise utenlands med de helseplagene dere har slik at det ikke blir vansker med helseforsikringen deres.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Takk for tips. Det går helt fint, min mor bor over oss som tar seg av det. 👍 Vi kommer heller ikke til å slå av ALT. 

Ååja da så, da er det null stress 😄

• Hjerte 1
Annonse
Skrevet
Elle Melle skrev (7 minutter siden):

Bare husk å ta med i beregningen at dere kanskje trenger tilgang til et trygt og velfungerende helsevesen, noe som ikke alltid finnes i lavkostnadsland. 

Og sjekk at det er ansett som forsvarlig å reise utenlands med de helseplagene dere har slik at det ikke blir vansker med helseforsikringen deres.

Takk for det! Men det skal gå helt fint. Vi har spart opp så vi kan reise tilbake umiddelbart om det er noe, og har forsikringen i orden. Sånt er viktig. 

Skrevet

Hvor varmt er ok? Hva er ønskelig temperatur 😊 Da dere tenker et lenger opphold, så vil jo også tempen endre seg veldig…. Så kan hende det kan være lurt med 3 måneder et sted og 3 måneder et annet også

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvor varmt er ok? Hva er ønskelig temperatur 😊 Da dere tenker et lenger opphold, så vil jo også tempen endre seg veldig…. Så kan hende det kan være lurt med 3 måneder et sted og 3 måneder et annet også

Ja du sier noe der! Det er jo for å komme unna den norske vinteren, og leve billigere enn her... Men 35 grader er i overkant for meg. Opplevde det på Malta i Juli og August det året jeg bodde der... Litt ubehagelig! Men fint for snorkling osv da.. så 25-30 grader er ok!  Og helst over 15. 😅

Ts

Skrevet

Slik jeg forstår dette kartet, så er Europa ganske kaldt i januar 😒 Følg den svarte stripen, og det står i svart tempen for januar (om jeg forsto kartet riktig?)

07818B58-F402-4E9B-B214-BB44485EAAFE.jpeg

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja du sier noe der! Det er jo for å komme unna den norske vinteren, og leve billigere enn her... Men 35 grader er i overkant for meg. Opplevde det på Malta i Juli og August det året jeg bodde der... Litt ubehagelig! Men fint for snorkling osv da.. så 25-30 grader er ok!  Og helst over 15. 😅

Ts

Da tror jeg Kypros kanskje er det tryggeste i Europa. Eventuelt Malta  men det har jeg ikke så god kjennskap til. Balkan er i alle fall kaldere enn 15 grader om vinteren. Kanskje du kan se på litt fjernere øygrupper som tilhører europeiske land, for eksempel Kanariøyene eller Azorene. Men da blir jo også prisen deretter. 

Anonymkode: 18299...b76

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...