AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #1 Skrevet 14. august 2022 Hva er best sånn ca.? Anonymkode: fdd54...469
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #2 Skrevet 14. august 2022 Det spørs jo om du skal beholde vekten du har, gå ned eller gå opp. Hvis du skal gå ned i vekt, så er det som regel best å ligge på ca 500 kcal i underskudd per dag. Anonymkode: 96460...315
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #3 Skrevet 14. august 2022 Det beste er å spise bare når man er sulten, og stoppe når man er mett, da går det stort sett av seg selv. Problemet er ikke at folk er dårlige til å beregne kalorier, men at de spiser mat som ikke er næringsrik nok. Anonymkode: 0915d...03b 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #4 Skrevet 14. august 2022 Minst 0 kcal om dagen. Du klarer ikke å få i deg mindre enn det Anonymkode: cd75d...fd5
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #5 Skrevet 14. august 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Det beste er å spise bare når man er sulten, og stoppe når man er mett, da går det stort sett av seg selv. Problemet er ikke at folk er dårlige til å beregne kalorier, men at de spiser mat som ikke er næringsrik nok. Anonymkode: 0915d...03b Dette fungerer ikke hvis du skal ned eller opp i vekt, eller har problemer med hormonene som sier i fra om du er mett eller sulten. Magesekken utvides og krymper i forhold til hvor mye/lite du spiser. Og da kan det være vanskelig å spise riktig. Det er derfor man kan fjerne deler av magesekken i operasjon for å spise mindre. Anonymkode: e84c3...ee2
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #6 Skrevet 14. august 2022 Evt, istedenfor å være så dramatisk å fjerne noe av organene dine, så kan du heller telle kcalorier og stoppe når du har fått i deg nok. Anonymkode: cd75d...fd5
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #7 Skrevet 14. august 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Dette fungerer ikke hvis du skal ned eller opp i vekt, eller har problemer med hormonene som sier i fra om du er mett eller sulten. Magesekken utvides og krymper i forhold til hvor mye/lite du spiser. Og da kan det være vanskelig å spise riktig. Det er derfor man kan fjerne deler av magesekken i operasjon for å spise mindre. Anonymkode: e84c3...ee2 Sykdommer kan klusse med hormonene, men de fleste sykdommer vil også bli bedre av å spise riktig. Det er ikke mange som ville bli overvektige av å spise ordentlig, ren, lite prosessert mat. For det blir vi mette av (ikke bare fordi magesekken fylles, men fordi vi får i oss næringsstoffene vi trenger). Problemet er at folk spiser is og chips i stedet for mat, eller i tillegg, og derfor får i seg for lite næring og for mye energi. Tenk bare på hvor lett du kan spise to skåler karamellpudding selv om du ikke ville klart en eneste bit til av laks eller biff. Og hvordan du kan spise en skål godteri selv om du ikke er sulten. Det kan ta tid for kroppen å komme i lage når man bytter ut snacks med ordentlig mat, men det pleier å bli lettere ganske snart. Anonymkode: 0915d...03b 1 3
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #8 Skrevet 14. august 2022 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Det beste er å spise bare når man er sulten, og stoppe når man er mett, da går det stort sett av seg selv. Problemet er ikke at folk er dårlige til å beregne kalorier, men at de spiser mat som ikke er næringsrik nok. Anonymkode: 0915d...03b Tull, jeg gikk opp i vekt ved å følge eksempelet ditt. Næringsrik mat = kaloririk mat. Nå teller jeg heller kalorier og spiser sunt, men dropper mat som er veldig mye kalorier i, samme hvor sunn den er. Anonymkode: 28a1f...a5c 2
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #9 Skrevet 14. august 2022 5 minutter siden, AnonymBruker said: Tull, jeg gikk opp i vekt ved å følge eksempelet ditt. Næringsrik mat = kaloririk mat. Nå teller jeg heller kalorier og spiser sunt, men dropper mat som er veldig mye kalorier i, samme hvor sunn den er. Anonymkode: 28a1f...a5c Hva spiste du da? Ingen måter å spise på fungerer 100% garantert på absolutt alle, for folk kan ha sykdommer osv som gjør at næringsstoffene ikke fordeles som de skal i kroppen osv. Men de aller fleste vil bli overvektige av å spise ordentlig mat. Anonymkode: 0915d...03b 1 2
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #10 Skrevet 14. august 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Hva spiste du da? Ingen måter å spise på fungerer 100% garantert på absolutt alle, for folk kan ha sykdommer osv som gjør at næringsstoffene ikke fordeles som de skal i kroppen osv. Men de aller fleste vil bli overvektige av å spise ordentlig mat. Anonymkode: 0915d...03b Vil IKKE bli overvektige, skulle det selvsagt stå. Anonymkode: 0915d...03b
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #11 Skrevet 14. august 2022 42 minutter siden, AnonymBruker said: Sykdommer kan klusse med hormonene, men de fleste sykdommer vil også bli bedre av å spise riktig. Det er ikke mange som ville bli overvektige av å spise ordentlig, ren, lite prosessert mat. For det blir vi mette av (ikke bare fordi magesekken fylles, men fordi vi får i oss næringsstoffene vi trenger). Problemet er at folk spiser is og chips i stedet for mat, eller i tillegg, og derfor får i seg for lite næring og for mye energi. Tenk bare på hvor lett du kan spise to skåler karamellpudding selv om du ikke ville klart en eneste bit til av laks eller biff. Og hvordan du kan spise en skål godteri selv om du ikke er sulten. Det kan ta tid for kroppen å komme i lage når man bytter ut snacks med ordentlig mat, men det pleier å bli lettere ganske snart. Anonymkode: 0915d...03b Enig i det meste du sier her, men ta en som er kraftig overvektig og har utvidet magesekk og kluss med hormonene. Den personen kan ikke bare spise til den er mett, og så forvente å gå ned i vekt, da personen har fått i seg for mye kcal enn hva den trenger. Kaloritelling er et must her (selvfølgelig i kombinasjon med sunt kosthold ellers). Ditt første innlegg virket for enkelt og at det er «bare å» men avhengig av personens utgangspunkt så er det ikke «bare å». Man kan spise dessert etter man er mett fordi sukker sender signaler til magen om å utvide magesekken. Men vi er litt ute av tema til ts. Anonymkode: e84c3...ee2
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #12 Skrevet 14. august 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hva spiste du da? Ingen måter å spise på fungerer 100% garantert på absolutt alle, for folk kan ha sykdommer osv som gjør at næringsstoffene ikke fordeles som de skal i kroppen osv. Men de aller fleste vil bli overvektige av å spise ordentlig mat. Anonymkode: 0915d...03b Spiste egg, avokado, nøtter, rugsprø, kylling, skinke, fisk. Spiste når jeg var sulten, stoppet når jeg var mett. Gikk opp i vekt. Jeg kan ikke stole på min metthetsfølelse. Nå jobber jeg med å gå ned kiloene igjen. Anonymkode: 28a1f...a5c
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #13 Skrevet 14. august 2022 53 minutter siden, AnonymBruker said: Evt, istedenfor å være så dramatisk å fjerne noe av organene dine, så kan du heller telle kcalorier og stoppe når du har fått i deg nok. Anonymkode: cd75d...fd5 Vet ikke om du skulle sitere meg, men siden ingen annen har nevnt operasjon så svarer jeg. Jeg har ikke sagt at «jeg» skal fjerne magesekken eller at jeg trenger å telle kalorier. Jeg sliter hverken med overvekt eller undervekt. Og hvis innlegget ditt var til ts så spurte han/hun om hvor mange kalorier man bør få i seg og det svarte du ikke på. Anonymkode: e84c3...ee2
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #14 Skrevet 14. august 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Hva er best sånn ca.? Anonymkode: fdd54...469 Du bør få i deg så mange kcal som kroppen trenger for å fungere. Basalforbrenning. BMR. Finnes mange kalkulatorer for dette hvis du googler. Anonymkode: e84c3...ee2 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #15 Skrevet 14. august 2022 4 minutter siden, AnonymBruker said: Spiste egg, avokado, nøtter, rugsprø, kylling, skinke, fisk. Spiste når jeg var sulten, stoppet når jeg var mett. Gikk opp i vekt. Jeg kan ikke stole på min metthetsfølelse. Nå jobber jeg med å gå ned kiloene igjen. Anonymkode: 28a1f...a5c Kjipt å høyr høre, men du tilhører heldigvis mindretallet. Overvektige går som regel ned i fettprosent når de spiser så lite karbohydrater og annen "tom energi". Og så er det jo mange som tror at brød og pasta og sånt er næringsrikt også. Tenker du at appetittreguleringen din er ødelagt for alltid? Har du fått sjekket deg for sykdommer som kan ha forårsaket det? Anonymkode: 0915d...03b
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #16 Skrevet 14. august 2022 Minimum? Altså tja. Spørs på hvor aktiv du er, vekt og endel andre faktorer. Men helt generelt kan man si at normalt aktive voksne kvinner bør ha mellom 2000-2200 kcal, menn husker jeg ikke. Trener man endel trenger man mer, er man veldig inaktiv kan man kanskje holde seg på 1800 kcal om man ikke ønsker øke vekten. Her inne vil du nok se mange nevner veldig lavkalori dietter rundt 12-1500 kcal, men det anbefales jo ikke av helsepersonell. Med mindre du har fedme og må ned i vekt raskt fordi kirurgi eller noe liknende. Anonymkode: 8c093...ccd 1
Embla Othea Skrevet 14. august 2022 #17 Skrevet 14. august 2022 Aldri gå under 1200 kcal/dag. Det er feilen mange desperate slankere gjør. 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #18 Skrevet 14. august 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Her inne vil du nok se mange nevner veldig lavkalori dietter rundt 12-1500 kcal, men det anbefales jo ikke av helsepersonell. Det anbefales ikke av helsepersonell fordi folk har så liten selvkontroll at de til slutt gafler i seg det de kommer over. Men det gjør det jo ikke til et dårlig råd. Anonymkode: 573bd...8aa
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #19 Skrevet 14. august 2022 I følge tester jeg har gjort på overvektsklinikk må jeg ha ca 1250 kcal pr dag om jeg ikke er noe Sterling fysisk aktiv, for å beholde en normal vekt. Men om jeg er aktiv må jeg spise mer deretter. Men det varierer jo veldig far person til person, vekt, høyde og kjønn blant annet. Anonymkode: a7c42...197
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #20 Skrevet 14. august 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det anbefales ikke av helsepersonell fordi folk har så liten selvkontroll at de til slutt gafler i seg det de kommer over. Men det gjør det jo ikke til et dårlig råd. Anonymkode: 573bd...8aa Det anbefales av helsepersonell i enkelte tilfeller. Jeg har spist rundt 1300 kcal i over ett år nå. Og derfor gått ned 40 kg under oppfølging av leger. Man burde ha oppfølging med kcal inntak under 1500. Anonymkode: a7c42...197
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå