AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #1 Skrevet 14. august 2022 Mannen min har en gjenværende syk far som vi ikke vet hvor lenge lever. Mannen er enebarn, så alt faller på ham - og han er ikke den mest organiserte. Så jeg tenker jeg kan ta det praktiske sammen med min familie, mens han konsentrerer seg om selve begravelsen og de største avgjørelsene han må ta. Faren bor i en 100 m2 bolig som er FULL av nips og egentlig småskrot(ingenting helsefarlig, han er bare litt semihoarder og vil ikke ordne opp nå i alle tingene). Det er noen få ting der vi beholder. Han har også røyket inne i åresvis, så vi må gjøre full grovnedvask før salg av bolig. Jeg prøver også å tenke på hvilke kostnader vi må sette av selv (vi vet jo ikke hvordan økonomien står til den dagen han går bort). Faren er ufør, nå pensjonist. Ting jeg vet vi må gjøre/lurer på: - Begravelse (uviss kostnad åpenbart, vi ender nok på en snittsum) - Leie inn byrå som kan kaste og ta full nedvask - Selge bolig (få inn megler) - Selskaper som må kontaktes: bank, strømselskap……er det noen flere her som må kontaktes når en eldre person dør? Han var ansatt i kommunal sektor før uførhet, men det er vel ingen forsikringer/støtte ifbm dødsfall for eldre over pensjonsalder? Gir NAV en grunnstøtte til begravelser? Ellers bør vi vel ha et såkalt offentlig skifte for å unngå å arve gjeld dersom noe er utestående. Har noen erfaring og råd? Anonymkode: 55a76...e65
Hareena Skrevet 14. august 2022 #2 Skrevet 14. august 2022 Her kan du laste ned et hefte med praktiske råd utgitt av Helsedirektoratet. https://sshf.no/avdelinger/documents/når-en-av-våre-nærmeste-dør-.pdf 1 2
Hareena Skrevet 14. august 2022 #3 Skrevet 14. august 2022 Denne er også nyttig https://www.norge.no/nb/livssituasjon/dodsfall-og-arv 2
Gjest ti10 Skrevet 14. august 2022 #4 Skrevet 14. august 2022 En ting er å ha det i bakhodet, men er det ikke litt tidlig å planlegge begravelsen, tømme leiligheten og disponere arven nå? Hvis han bor hjemme ennå, kan det vel ikke ha sånn bråhast?
GammelKaktus Skrevet 14. august 2022 #5 Skrevet 14. august 2022 (endret) Synes det er rimelig tidlig å starte planleggingen før han i det hele tatt er død, men men. Offentlig skifte er jo ikke så vanlig, er jo kun hvis dere er usikre på gjeld og slikt. Man får rimelig god oversikt når man får tilgang til selvangivelse og slikt så er ikke sikkert det er nødvendig han er jo enebarn og så ting går veldig greit og raskt da. Ville og forberedt meg på at dere må ha folk til å male eller noe sånt for å få vekk lukta. Å ja, huske å avbestille telefon, avis og slike ting. Endret 14. august 2022 av FrøkenMånestråle La til noe... 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #6 Skrevet 14. august 2022 Please vent til han er borte, og heller vær sammen med han hans siste dager. Anonymkode: e4ad4...fd7
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #7 Skrevet 14. august 2022 Har han Facebook, andre sosiale media? E-post? Andre digitale konto? Bilder lagret på nett? Forsøk å få oversikt og passord mens han er i live. Det gjør ting så mye lettere i ettertid. Anonymkode: c52dc...3c0 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #8 Skrevet 16. august 2022 ti10 skrev (På 14.8.2022 den 21.12): En ting er å ha det i bakhodet, men er det ikke litt tidlig å planlegge begravelsen, tømme leiligheten og disponere arven nå? Hvis han bor hjemme ennå, kan det vel ikke ha sånn bråhast? TS her. Skjerp deg, ingen har snakket om å disponere arv. Herregud. Poenget er at samboer har stor omsorgsbyrde i eget hjem, og jeg er for syk til å kunne ta dette på strak arm slik jeg ville kunnet ellers. Så for at dette skal kunne gjennomføres må vi faktisk vite litt om det praktiske før omveltningen skjer. Vi har vært med på denne prosessen før, og det var MYE jobb. Vi var 4-5 voksne som tok alt i fellesskap - og det dukket opp mye uventet. Personen viste seg å ha mye skjult gjeld, og vi sitter enda med masse gjenværende ting vi ikke blir kvitt. Det var i det hele tatt en stor jobb å håndtere opp i sorgen. Men vi var da alle friske, og hadde kapasiteten. Det har vi ikke nå. Så for at JEG ikke skal få et kraftig tilbakefall av allerede invalidiserende sykdom trenger jeg vite hvilke oppgaver jeg må fordele til folk som kan hjelpe oss. Fint at noen her har privilegiet til å ta ting når det skjer, det har ikke vi. Tusen takk for tips lengre oppe i tråden 💖 Anonymkode: 55a76...e65 2 1
CAPS LOCK Skrevet 16. august 2022 #9 Skrevet 16. august 2022 AnonymBruker skrev (På 14.8.2022 den 12.44): Ellers bør vi vel ha et såkalt offentlig skifte for å unngå å arve gjeld dersom noe er utestående. Anonymkode: 55a76...e65 Arvingen kan kontakte tingretten og be om å få en fullmakt til å innhente opplysninger om avdødes eiendeler og forpliktelser fra Skatteetaten og banker. Dessuten kan arvingen be tingretten om å publisere et såkalt proklama i Norsk lysingsblad og en lokalavis slik at kreditorene må melde kravene sine dit før arvingen bestemmer seg for om han vil påta seg ansvaret for avdødes forpliktelser Hvis avdøde hadde positiv egenkapital er offentlig skifte bortkastede penger siden det bare er en arving 3
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #10 Skrevet 17. august 2022 Jeg kom på en ting jeg lurer på.Hvis avdøde har mye gjeld og nærmeste pårørende(en bror) avsier seg arv,hva med andre den avdøde er i slekt med?Som nieser/nevøer?Og hva skjer med innbo og løsøre?Hvem tar seg da av boet? Anonymkode: 13c7d...fda
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #11 Skrevet 17. august 2022 ti10 skrev (På 14.8.2022 den 21.12): En ting er å ha det i bakhodet, men er det ikke litt tidlig å planlegge begravelsen, tømme leiligheten og disponere arven nå? Hvis han bor hjemme ennå, kan det vel ikke ha sånn bråhast? Det er smart å tenke, og snakke, i forkant. Har selv tatt en slik prat med min friske far, heldigvis på hans initiativ, og det er veldig nyttig å ha oversikten over alle forhold. Vi satt dessverre i en veldig kaotisk situasjon når en annen nærstående døde, og det er krevende. Vil som noen allerede har nevnt gå gjennom "sjekklistene" og rådene som ligger på nett, fant det meste der. Når det gjelder huset kan det være frivillige organisasjoner som er interessert i å ta med seg en del. Anonymkode: 03c32...915 3
CAPS LOCK Skrevet 17. august 2022 #12 Skrevet 17. august 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvis avdøde har mye gjeld og nærmeste pårørende(en bror) avsier seg arv, hva med andre den avdøde er i slekt med?Som nieser/nevøer? Og hva skjer med innbo og løsøre? Hvem tar seg da av boet? Anonymkode: 13c7d...fda Arvelova § 74 sier at "Arv som det er gitt avkall på, fordeles som om arvingen var død før arvelateren." Lov om arv og dødsboskifte (arveloven) - Lovdata Så hvis arvingen som gir avkall, har barn, så går arven videre til arvingens barn. Har han ikke barn går den til de andre arvingene. Hvis alle slektsarvingene gir avkall på arven sin går den til frivillig virksomhet til fordel for barn og unge, sier § 76. Merk at en arving ikke blir ansvarlig for avdødes gjeld og kausjonsansvar for andres gjeld uten at han velger å signere på skjemaet "Erklæring om privat skifte av dødsbo", hvor arvingene, hvis de ønsker å ta seg av arveoppgjøret selv, signerer på at de påtar seg ansvaret for avdødes forpliktelser. Kreditorene kan altså ikke kreve at en arving betaler avdødes gjeld uten at arvingen har signert på dette skjemaet, så det er ikke nødvendig at arvingen gir et formelt avkall på arven. Det er jo ingen arv hvis gjelden er større enn verdien av eiendelene. Et alternativ til privat skifte er såkalt offentlig skifte. Det vil si at tingretten har ansvaret for arveoppgjøret, men dette koster en god del penger, og hvis ikke avdøde har verdier å betale for et offentlig skifte, så må den som har satt fram kravet om offentlig skifte betale. Så for arvingene kan det være best å forholde seg passive hvis forpliktelsene til avdøde overstiger verdiene. Hvis avdøde eier boligen sin og ingen påtar seg gjeldsansvaret og det heller ikke åpnes offentlig skifte, så vil eiendommen bli solgt på tvangssalg etter krav fra en av pantekreditorene. Hvis innbo og løsøre ikke er omsettelig, så vil det bli kastet eller fordelt mellom arvingene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå