Gå til innhold

Hvilke matbutikker er det bra å jobbe hos mtp, variasjon og ikke bare sitte i kassa?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som jobber i matbutikk, hvilke butikk var det og hvordan var det å jobbe der? Vurderer å søke jobb i matbutikk igjen(har jobbet med det før), men har dårlige erfaringer med det. Jobbet i en matbutikk på mine yngre dager og da måtte jeg bare sitte i kassen nesten hele dagen nesten 8 timer. Det er vel ikke helt sånn lengre håper jeg? Vil helst jobbe mer på gulvet enn å sitte i kassa for det synes jeg blir slitsomt med mye kundekontakt dagen lang. Noen som vil dele sine erfaringer rundt dette? 

Anonymkode: e315e...c0b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Legg merke til hvordan de ansatte er der du søker. Er de glade? Ser de ut som de sitter på samlebånd hele dagen? Snakker de med hverandre? og små butikker gir deg nok mer varierte arbeidsoppgaver enn større. Det er en butikk her jeg bor der de ansatte alltid smiler. Det er en Coop Extra der man også kan hente pakker. Det er sjeldent mer enn en person i kassen, og de ansatte snakker sammen og beveger seg rundt.

I motsetning til dette er det en Kiwi ikke langt unna som er mer travel, og der de ansatte sitter i kassen i lengre perioder om gangen. De virker ikke så blide, og stemningen er mer trykkende.

Jeg hadde følt på stemningen i butikken og søkt etter hvor jeg følte meg best.

Anonymkode: 35b53...628

• Liker 1
Skrevet

Har jobbet i flere forskjellige dagligvarebutikkkjeder. Ut fra mine erfaringer, så bør du søke jobb i en liten nærbutikk hvis du er ute etter varierte arbeidsoppgaver. Hadde jobbet på en ganske liten Coop Mega i mange år og stortrivdes. Da de utvidet og ble Extra, ble jeg plassert i kassen hele dagen. Måtte slutte da jeg fikk problemer med rygg og skuldre. (Null medfølese hos legen gitt, har aldri følt meg så liten før da jeg prøvde å be om sykemelding.)

Den lille Bunnpris-butikken jeg jobbet på er den beste arbeidsplassen jeg har hatt. Savner det litt av og til, det å sitte i kassen og småprate med kundene, men trives også i kontorjobben jeg har nå. Passer bedre for introverte meg. 😊 Spar var også ok, da det var noe vareplassering og brødsteking innimellom, men det var stort sett arbeid i kassen der også. 

Vil anbefale deg å unngå bemanningsbyråer. Da blir det mest sannsynlig kun kasse, i tillegg til at du ikke får vite noe som helst om butikken du blir plassert i. Noe som ikke er så morsomt når kunder spør om ting. 

Hvis det er mulig, så søk jobb ved en butikk der du kjenner noen som jobber/ har jobbet. Små butikker gir gjerne varierte arbeidsoppgaver, men det er ikke alle butikksjefer som kjenner reglene for pause, hygiene og annet. Har jobbet i en liten butikk der jeg ikke fikk pause til tross for at jeg satt 6 timer i kassa, fordi slik gjorde de det ikke der; ansatte som kun ble tilkalt når de fast ansatte ikke møtte pga fravær fikk ikke pause. Og det var mye fravær i den butikken og en del rare ting som foregikk.

Anonymkode: 09323...a21

Skrevet

Har jobbet på OBS, der er butikken delt inn i avdelinger. De som sitter i kassen, sitter i kassen hele dagen. De som jobber på andre avdelinger som frukt, melk/brød, ferskvare, sport osv er aldri i kassen. Kanskje det er noe for deg?

Har også jobbet på Extra, typisk der er at man sitter 25-50% av tiden i kassen. Som ny må man regne med å sitte mer i kassen. Det gjelder å jobbe hardt og bli flink på gulvet, da slipper du å sitte mye i kassen. 

Anonymkode: 58ea4...265

Skrevet

Ser at mitt innlegg ble noe dømmende mot de store kjedene. Jeg er sikker på at det finnes Meny, Extra, Kiwi og Rema-butikker der de ansatte rullerer på  å sitte i kassa. Jeg har dessverre ikke vært heldig med de butikkene jeg har jobbet hos. Godt tips fra innlegg over her om å føle på stemningen. Ser det ut som de ansatte har det okey når de er på jobb? Jeg har tro på at hva slags type sjefen er speiles i humøret til de ansatte. 

Skrevet

De store er bedre, flere og mer variasjon på kollegaer. Og for de som liker å bevege seg på jobb, som meg, blir det også mer gåing. Med de nye selvbetjeningskassene blir det også mindre av å sitte i kassa enn før.

Anonymkode: 8812c...97f

Skrevet

Meny er bra. Der kan de faktisk si ifra at de må på do.

Anonymkode: 90996...204

Skrevet

Du må jobbe i en større butikk om du vil unngå kassa. Små butikker på små steder har gjerne en som sitter i kassa hele tiden og kanskje en butikksjef og en som fyller varer.

En større matbutikk er ofte delt inn i avdelinger med forskjellige ansvarsområder, og det er mulig å bytte mellom de forskjellige avdelingene.

Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Har jobbet i flere forskjellige dagligvarebutikkkjeder. Ut fra mine erfaringer, så bør du søke jobb i en liten nærbutikk hvis du er ute etter varierte arbeidsoppgaver. Hadde jobbet på en ganske liten Coop Mega i mange år og stortrivdes. Da de utvidet og ble Extra, ble jeg plassert i kassen hele dagen. Måtte slutte da jeg fikk problemer med rygg og skuldre. (Null medfølese hos legen gitt, har aldri følt meg så liten før da jeg prøvde å be om sykemelding.)

Den lille Bunnpris-butikken jeg jobbet på er den beste arbeidsplassen jeg har hatt. Savner det litt av og til, det å sitte i kassen og småprate med kundene, men trives også i kontorjobben jeg har nå. Passer bedre for introverte meg. 😊 Spar var også ok, da det var noe vareplassering og brødsteking innimellom, men det var stort sett arbeid i kassen der også. 

Vil anbefale deg å unngå bemanningsbyråer. Da blir det mest sannsynlig kun kasse, i tillegg til at du ikke får vite noe som helst om butikken du blir plassert i. Noe som ikke er så morsomt når kunder spør om ting. 

Hvis det er mulig, så søk jobb ved en butikk der du kjenner noen som jobber/ har jobbet. Små butikker gir gjerne varierte arbeidsoppgaver, men det er ikke alle butikksjefer som kjenner reglene for pause, hygiene og annet. Har jobbet i en liten butikk der jeg ikke fikk pause til tross for at jeg satt 6 timer i kassa, fordi slik gjorde de det ikke der; ansatte som kun ble tilkalt når de fast ansatte ikke møtte pga fravær fikk ikke pause. Og det var mye fravær i den butikken og en del rare ting som foregikk.

Takk for gode tips. Forresten, så er jeg mest interessert i en kontorjobb så du skrev at du jobber innen dette nå? Ble litt nysgjerrig på det. Jeg søker nemlig etter kontorjobber selv, men vanskelig å få noe med lite erfaring. Holder på med nettstudier innen administrasjon også så håper det kan hjelpe meg litt når jeg er ferdig. Men hvordan fikk du den jobben om jeg kan spørre?

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Takk for gode tips. Forresten, så er jeg mest interessert i en kontorjobb så du skrev at du jobber innen dette nå? Ble litt nysgjerrig på det. Jeg søker nemlig etter kontorjobber selv, men vanskelig å få noe med lite erfaring. Holder på med nettstudier innen administrasjon også så håper det kan hjelpe meg litt når jeg er ferdig. Men hvordan fikk du den jobben om jeg kan spørre?

Har masterutdanning. Begynte å jobbe i butikk mens jeg studerte og fikk ikke jobb etter jeg var ferdig å studere, så jeg fortsatte i butikkjobben en god stund før jeg var heldig og fikk et ben innafor. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...