Gå til innhold

Denne gangen kommer vi til og be kun de nærmeste i bursdagen, hn fyller 10 og vi har feiret de 3 første årene med alle av samme kjønn.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er barnet  10 år og vi har bestemt oss for at vi skal be kun de 4 vennene barnet faktisk er med og er mye sammens med. Jeg er alene og og har 2 til og vi fikk mye mindre penger etter mannen forlot oss rett før corona tiden og så seg aldri tilbake.

Er flere i klassen som faktisk har gjort dette siden 1 klasse,men jeg gjorde ikke det, var alle av samme kjønn fra 1-3 klasse, de er 16 av samme kjønn, så ber bare et fåtall av de.

hn vil ha overnatting med film og godis/snacks, taco og en sjokoladekake, de skulle også spille litt.

Blir til helga, da han har bursdag i dag og vi sender selvsagt bare sms til dem det gjelder så dette blir ikke tatt med til skolen.

Jeg bare lurer, er dette greit? eller bør jeg droppe bursdagen med barn og eller ha kun med familien? kan fortsatt ha overnatting og slik,men ikke kalle det bursdagsovernatting :)

Anonymkode: e9c49...c8b

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når det er så mange av samme kjønn synes jeg det er greit dersom man er sikker på at alle i klassen har venner og blir invitert i bursdag hvis alle bare inviterer noen få.

I min sønns klasse er det kun 5 gutter, så vi kommer til å invitere alle ut barneskolen selv om han bare er venner med to av dem. (Har ikke noe imot de andre, de har bare ikke noe særlig felles.)

Dette er imidlertid min mening, ingen fasit eller regel.

Anonymkode: 2e0c6...3d4

• Liker 2
Skrevet

Det er 100% greit. Man kan ikke utelate bare en eller to i en gruppe, men å invitere bare de aller nærmeste som du gjør nå er HELT greit.

Burde alltid være greit, spør du meg, jeg forstår virkelig ikke hvorfor unger skal påtvinges en setting de ikke liker. Mine har alltid likt seg i mindre grupper med andre rolige barn, så da skal de jaggu slippe å invitere 20 barn hvorav minst to-tre er ekstremt høyrøsta og sjefete i sin egen bursdag. 

Anonymkode: f35cf...479

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis de er 16 av samme kjønn og dere ber bare 4 av dem syns jeg det må være ok

Anonymkode: ab022...90b

• Liker 1
Skrevet

Selvfølgelig er det greit. Det er barnet og deres familie som skal bestemme, ikke en flokk andre foreldrer.

• Nyttig 1
Skrevet

Det er en forferdelig uting. Da vil det alltid være en håndfull med barn som aldri blir bedt. Det er ikke snakk om å adoptere den keitete, sjenerte, snåle jenta. Men det er snakk om å inkludere henne i en 2 timer lang bursdagslik at hun ikke ligger og gråter hjemme på kveldene. Man kan jo bortforklare seg med at man ikke har råd. Men vi har f eks lånt gymsalen/skolekjøkkenet gratis hvert eneste år for våre barn. Vi har i tillegg alltid feiret 2-3 barn sammen for å dele på utgiftene. 

Det er jammen ikke rart at barn utestenger andre barn når foreldrene legger opp til det.

Anonymkode: 13e4e...78e

• Liker 5
  • Hjerte 2
Skrevet

Jeg tror det er lurt å bare ha familiefeiring og la overnattingen være urelatert. Det er jo uansett ikke på selve dagen. Da kan ingen reagere negativt.

Anonymkode: e4f83...adb

• Liker 1
Skrevet

Ja, det er greit. Du inviterer kun en liten gruppe og det høres ut som det er disse barnet ditt er sammen med. 

Jeg inviterte alle de første årene, jeg også. Men så spurte barnet mitt pent om han kunne få lov til kun å ha vennene sine, siden det er de han ønsker å feire sammen med. 

Anonymkode: fa35e...7c7

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for svar

vi er litt usikre hva vi skal ennå, skal snakke litt mer med barnet i morgen, barnet har vert en helg på cup så ganske pumpa

Skrevet

Inviter dem på overnatting og server god mat og kake :-) Trenger ikke annonsere det i forkant som bursdag;-) Med mindre din sønn eller gjestene syns det er leit å ikke få/gi gave. Jeg syns dette høres ut til å være godt innafor, og jeg er generelt for å  invitere alle eller ingen.

Anonymkode: 1a9d2...a18

Skrevet

Helt innafor.  Her slutter man også med å be hele klassen når de er 10 (4. klasse). 

Anonymkode: 91a4a...86d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er en forferdelig uting. Da vil det alltid være en håndfull med barn som aldri blir bedt. Det er ikke snakk om å adoptere den keitete, sjenerte, snåle jenta. Men det er snakk om å inkludere henne i en 2 timer lang bursdagslik at hun ikke ligger og gråter hjemme på kveldene. Man kan jo bortforklare seg med at man ikke har råd. Men vi har f eks lånt gymsalen/skolekjøkkenet gratis hvert eneste år for våre barn. Vi har i tillegg alltid feiret 2-3 barn sammen for å dele på utgiftene. 

Det er jammen ikke rart at barn utestenger andre barn når foreldrene legger opp til det.

Hvorfor må populære Lise bli invitert på alle bursdager? For at hun og hennes foreldrer så kan velge å ikke møte opp hos de upopulære jentene?

Det finnes folk som bor trangt og har dårlig råd. Det finnes barn som ikke trives i store grupper. Det finnes barn som ikke syns at det er tipp topp å måte feire bursdagen sin med kule gjengen som mobber dem hver dag på skolen.

Tips, begynn å ta være på den keitete jenta, og slutt å tro at dine regler hjelper barn og familier som sliter.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Men hva om det er den keitete, sjenerte jenta som gruer seg som en hund til å måtte arrangere stort selskap og være midtpunktet blant barn som ikke bryr seg om henne på skolen? Som hadde synes det hadde vært mye enklere å feire med de tre barna som faktisk er snille mot henne?

Hilsen en som har vært der... (og grått over å måtte gå i bursdagen til noen som mobbet meg)

Anonymkode: d2885...632

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Og hva med den gutten eller jenta som ligger og gråter og gruer seg fordi mobberen kommer i bursdag selskapet? Barn lærer av voksne, vis meg den voksne som inviterer mobberen sin.

Anonymkode: 543b8...f46

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hva med de som rett og slett ikke har plass til å be 15 unger hjem til seg. Og som heller ikke har råd til å leie et lokale?

Anonymkode: 3dce4...a67

• Liker 1
Skrevet

Tror at noen blander sammen to ulike ting:

- Høystatusfamilien med god økonomi og populært barn, som inviterer alle jenter i klassen på bursdag unntatt hun upopulære.

- Familien der man av ulike gode grunner ikke ønsker å ha annet enn et mindre selskap. Som kan være forhold hos barnet eller andre i familien.

Regelen som er vanlig om at "alle" skal inviteres er myntet på det første eksemplet, og det blir galt å prøve å presse den på alle uten å akseptere at det faktisk kan finnes gode grunner som handler om noe helt annet enn ekskludering til at noen barn og familier trenger lov til å ha en annen type bursdagsfeiring.

Ellers har det vært fascinerende å se hvordan foreldrer jobber systematisk med å ordne de riktige vennene til sine barn, der også ulik form av status til foreldrene til potensielle venner opplagt har vært viktig.

• Nyttig 2
Skrevet

takk for svar

det blir bursdagovernatting. vi utstenger jo ingen når det er 16 av samme kjønn og vi ber 4 av de

• Liker 2
Skrevet

Jeg er av de som er veldig for å invitere alle. Hvis alle skulle bare invitert sine fire beste venner, ville kanskje det ene mitt  på 8 år faktisk aldri blitt invitert i bursdag. Bursdager er er stort høydepunkt for mitt barn som sliter sosialt og som sjeldent blir invitert hjem til andre. Men jeg ser at det kan være unntak, enten pga eget barn er veldig sjenert, man ikke har råd eller plass. Men generelt syns jeg man bør strekke seg litt for å få det til.

Anonymkode: 78924...2bd

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er av de som er veldig for å invitere alle. Hvis alle skulle bare invitert sine fire beste venner, ville kanskje det ene mitt  på 8 år faktisk aldri blitt invitert i bursdag. Bursdager er er stort høydepunkt for mitt barn som sliter sosialt og som sjeldent blir invitert hjem til andre. Men jeg ser at det kan være unntak, enten pga eget barn er veldig sjenert, man ikke har råd eller plass. Men generelt syns jeg man bør strekke seg litt for å få det til.

Anonymkode: 78924...2bd

Dette har en effekt når de er mindre. Som ditt barn som er 8 år. Men, når de blir 11-12 år, så har ikke dette særlig effekt lenger. Jeg har selv et barn som ditt, som nå er tenåring, og hun ville ikke i bursdager der alle var invitert fra hun var 10 år. Hun følte selv at det ble veldig rart da hun ikke var sammen med disse jentene ellers, og bidro bare til at hun følte seg mer utenfor. 

Anonymkode: b92e4...9da

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...