Gå til innhold

Hvis den ene foreldren er på fest, har dere noen (uskrevne) regler på hva den må bidra med neste dag, eller har vedkommende "fri"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt interessert i å høre hvordan andre løser dette/hva som er vanlig praksis. Hvis man ikke har barnevakt, og bare den ene forelderen er på fest, hva forventes av vedkommende neste dag? Får vedkommende ligge og dra seg hele dagen og slippe turer ut med barna og ansvar for matlaging etc, eller må vedkommende stå opp til normal tid, eventuelt ligge et par timer ekstra, for så å bidra på lik linje med den andre? 

Anonymkode: d0756...b2d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Siden det er ikke ofte at vi går ut og fester så er det slik at den som går ut kan sove lenge og "dra" seg hele dagen. Det skulle bare mangle. Jeg føler at mange straffer sin partner ved å vekke dem tidlig og ta seg av ungene og huset. 

Anonymkode: 7525f...53d

• Liker 30
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Siden det er ikke ofte at vi går ut og fester så er det slik at den som går ut kan sove lenge og "dra" seg hele dagen. Det skulle bare mangle. Jeg føler at mange straffer sin partner ved å vekke dem tidlig og ta seg av ungene og huset. 

Enig 👍 

Anonymkode: c231d...a5a

• Liker 2
Skrevet

Når barna var bittesmå,  0-6 mnd ca så ville jeg ha hjelp fra morgenen av dagen etter. Etter det så tenker vi likt som de andre -  "fri" til å dra på fest innebærer også tid til å sove ut dagen etter.

Anonymkode: 935b5...56e

• Liker 3
Skrevet

Vi ønsker begge å tilbringe tid med barna og å være sammen som familie. Den som har vært ute sover litt lenger, og bidrar ellers helt som vanlig. Det å bidra i familien og være sammen med barna er ikke noe vi «må», men noe vi vil. 

Anonymkode: 79d96...0a9

• Liker 14
Skrevet

Den som er ute sover til den våkner av seg selv, men etter det skal man stå opp og delta i familien. Man ligger ikke halvdød på sofaen hele søndagen liksom 😛 Dette gjelder oss begge. 

Anonymkode: 964a0...5c6

• Liker 10
Skrevet

Vi pleier å ha hver vår sovemorgen i helgen, annenhver hver uke. Vi pleier aldri å sove lenger enn ca. 10. Hvis en av oss skal ut, legger vi sovemorgenen til den som skal ut til dagen etter byturen. Fordi vi har to små barn, hvorav den ene har et voldsomt energibehov, så pleier vi ikke å la den andre være alene med barna for lenge. Det er ingen invitasjon til å ligge å dra seg i senga eller foran tv-en hele dagen, men vi pleier å dra på en eller annen rolig utflukt hvor det er mulig for ungene å rase fra seg og oss til å ta en kopp kaffe. 

Anonymkode: bf24b...bed

• Liker 5
Skrevet

Kan jo legge til noen tilleggsspørsmål:

- Har det noe å si at den ene er mer på fest enn den andre? 

- Er det relevant at den ene blir invitert på flere fester enn den andre? Altså når det er snakk om at vedkommende som er på fest ikke gjengjelder tjenesten, så argumenteres det for at det ikke finnes noen tjeneste å gjengjelde, siden det svært sjeldent kommer invitasjon til fest for den andre. 

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

- Er det relevant at den ene blir invitert på flere fester enn den andre? Altså når det er snakk om at vedkommende som er på fest ikke gjengjelder tjenesten, så argumenteres det for at det ikke finnes noen tjeneste å gjengjelde, siden det svært sjeldent kommer invitasjon til fest for den andre. 

Ts

Men trenger det å gjelde bare fest? Kan ikke den som bruker å være minst ute få en dag til disposisjon i ny og ne? 

Vi deler som regel på å sove i helgene men sover da til 9-10 maks. Skal vi noe så sørger vi for å stå opp i tide til å bidra for å rekke det. 

Hvis en av oss har vært på fest så kan formen være deretter dagen derpå. Da blir det vanskelig å delta i familien på lik linje.  Nå bruker det oftest å være samboer som drar på fest og da er han redusert. 

Anonymkode: 58597...606

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Litt interessert i å høre hvordan andre løser dette/hva som er vanlig praksis. Hvis man ikke har barnevakt, og bare den ene forelderen er på fest, hva forventes av vedkommende neste dag? Får vedkommende ligge og dra seg hele dagen og slippe turer ut med barna og ansvar for matlaging etc, eller må vedkommende stå opp til normal tid, eventuelt ligge et par timer ekstra, for så å bidra på lik linje med den andre? 

Får selvsagt lugge lenger og ha en litt slack dag

Anonymkode: d401a...1c3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Ts

Nei absolutt ikke

Anonymkode: d401a...1c3

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Straffe? Nei, men når den ene har passet barnet hele kvelden og natten synes jeg hvertfall hen kan få litt avlastning dagen derpå. Her i gården har vi en helgedag hver hvor vi får sove, så hvis en av oss skal ut på lørdagskvelden og vil sove utpå på søndagen må hen stå opp tidlig med barnet på lørdag morgen :) synes det er fair

Anonymkode: f268f...74e

• Liker 7
Skrevet

Vi har aldri hatt noen regel på dette, men bidrar etter hva det er behov for og hva vi er i form til. Da vi hadde baby med kolikk var det ikke aktuelt at en av oss skulle ta seg "fri" en hel kveld, natt og dagen etterpå. Men den perioden handlet mest om å overleve, så ingen av oss tenkte på festing uansett. 😛

Nå som barnet er større og sover om natten går det fint an å bare slappe av hvis man er dårlig dagen derpå. Men er formen fin deltar man jo i familien som vanlig. Vi tar hensyn til hverandre om formen er dårlig uansett om det er selvforskyldt, men så er dette noe som skjer maks en gang i året her da. Vi er ikke utpregede festmennesker noen av oss. 😛

Også er det ingen av oss som prøver å "slippe unna" så mye som mulig eller krangler om hvem som skal gjøre mest osv. Vi ønsker hverandre og familien det beste og handler deretter.

Anonymkode: 79ad9...a3c

• Liker 5
Skrevet

Jeg mener at man kan sove til man våkner for deretter å bidra som vanlig, min samboer mener det er helt greit å ligge på sofaen å ikke gjøre noe den dagen…

så han gjør deretter også.

Anonymkode: d93c3...1c2

Skrevet

Den som er ute får sove så lenge han/hun kan. Vi bytter på som regel hvem som er ute 😊

Anonymkode: beef8...c65

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ts

Min mann går på flere byturer enn jeg, men han har flere kompiser og derfor flere anledninger. Det har uansett ingen betydning, siden jeg har min sovemorgen dagen før eller dagen etter.

Jeg forstår ikke det andre argumentet. Mener han at fordi han er mye på fest, skal han sove ut dagen etter, og at du ikke trenger å sove ut fordi du ikke blir invitert på like mange fester?

Anonymkode: bf24b...bed

• Liker 1
Skrevet

Min samboer er mye oftere ute enn meg, og med mindre det er noe veldig spesielt, så står han opp senest kl. 10 og så får han en rolig morgen, så er det familietid. Finner på noe sammen. Barna er 1 år og 4 år. 

Når jeg en sjelden gang går ut, så får jeg ofte sove litt lenger, og beskjed om å kose meg og ikke tenke på at jeg skal opp dagen etterpåD Men pleier ikke bli like sen som han så står ofte opp senest kl. 10 uansett. 

Vi er rause med hverandre, og prøver å gi og ta, men siden jeg har hatt babyen mye på natt er det slik vi har gjort det. Ellers ville det blitt veldig mye på meg. Nå er babytiden over, så vi får se hvordan det blir fremover. ☺️ 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Vi ønsker begge å tilbringe tid med barna og å være sammen som familie. Den som har vært ute sover litt lenger, og bidrar ellers helt som vanlig. Det å bidra i familien og være sammen med barna er ikke noe vi «må», men noe vi vil. 

Anonymkode: 79d96...0a9

Helt enig. En partner som så på det som en straff å måtte være sammen med familien sin måtte funnet seg en ny kone, rett og slett. Å sose bort hele dagen fordi man har vært på fest dagen før er så ekstremt umodent, sånt gjør man seg ferdig med før man får barn. Vi gjør ikke det når vi har barnevakt engang. 

Anonymkode: 615a8...743

• Liker 4
Skrevet

Det er veldig sjeldent at noen av oss går ut, og pga det er så sjeldent får den som har vært ute sove så lenge vi vil dagen etter. 

• Liker 1
Skrevet

Vedkommende kan kanskje sove et par timer ekstra, men må ellers bidra med unger, husvask og matlaging som vanlig. Så ikke lurt å drikke seg dritings, med andre ord. 

Anonymkode: e3a78...e36

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...