AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #1 Skrevet 14. august 2022 Uansett om det er snakk om tørre eller klissete deiger kryper den oppover eltekroken ved elting. Har jeg mye deig kommer det seg oppi "skålen" under festet (om det forstår) og blir slengt utover kjøkkenbenken. Har jeg en mindre deig klamrer den seg fast til eltekroken og går bare rundt og rundt. Neppe effektivt. Det er snakk om en Kenwood major titanium. Har ikke råd til å kjøpe meg noe annet nå, så jeg håper noen har noen tips til meg..? Anonymkode: 37028...b65
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #2 Skrevet 14. august 2022 Det er vel bare sånn sentrifugalkraft virker. Når noe snurrer fort rundt vil ting bevege på seg sakte men sikkert. Jeg pleier å stanse maskinen og bruke en slikkepott til å dra deigen nedover i skåla igjen. Følger med hele tida. Da skraper jeg samtidig opp nedi bunnen av skåla, for det legger seg som regel litt mel nederst der som ikke blander seg skikkelig i deigen. Men hvis den kryper så langt opp som du beskriver kan kanskje deigen være for stor? Eller at den får stå og snurre veldig lenge slik at den får tid til å krype oppi den krok-skåla. Anonymkode: 211f5...3c2 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #3 Skrevet 14. august 2022 Sånn er min kjøkkenmaskin også. Uansett hvordan eller hvor mye deig det er snakk om. Jeg har egentlig bare gitt opp hele shiten, så nå baker jeg for hånd. Tar ikke så mye lenger tid, også slipper jeg å måtte redde deigen fra eltekroken hele tiden. Anonymkode: fe200...282
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #4 Skrevet 14. august 2022 Hm, vår kjøkkenmaskin gjør ikke dette. Kanskje det er på tide å bytte ut eltekroken? Har den alltid vært sånn? Anonymkode: c4fa9...7f2
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #5 Skrevet 14. august 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er vel bare sånn sentrifugalkraft virker. Når noe snurrer fort rundt vil ting bevege på seg sakte men sikkert. Jeg pleier å stanse maskinen og bruke en slikkepott til å dra deigen nedover i skåla igjen. Følger med hele tida. Da skraper jeg samtidig opp nedi bunnen av skåla, for det legger seg som regel litt mel nederst der som ikke blander seg skikkelig i deigen. Men hvis den kryper så langt opp som du beskriver kan kanskje deigen være for stor? Eller at den får stå og snurre veldig lenge slik at den får tid til å krype oppi den krok-skåla. Anonymkode: 211f5...3c2 Har du justert eltekroken? Det skal bare være plass til et papirark mellom kroken og bunnen av bollen, og da burde det ikke sitte igjen noe. Og angående sentrifugalkraften skal vel eltekroken brukes på lav hastighet. Jeg vet ikke om det kan ha noe med saken å gjøre? Jeg baker for lite selv til at jeg vet om hastigheten har noe å si for om deigen kryper oppover kroken eller ikke. Anonymkode: b6c0f...2f5
Trude5 Skrevet 14. august 2022 #6 Skrevet 14. august 2022 kjøp denne eltekroken og du er kvitt problemet: https://www.reservedel.no/eltekrok-kenwood-major-forkrommet-1018619
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #7 Skrevet 14. august 2022 Trude5 skrev (6 minutter siden): kjøp denne eltekroken og du er kvitt problemet: https://www.reservedel.no/eltekrok-kenwood-major-forkrommet-1018619 Hva er forskjellen på den og andre eltekroker? Hvorfor fungerer den annerledes? Anonymkode: b6c0f...2f5
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #8 Skrevet 14. august 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Uansett om det er snakk om tørre eller klissete deiger kryper den oppover eltekroken ved elting. Har jeg mye deig kommer det seg oppi "skålen" under festet (om det forstår) og blir slengt utover kjøkkenbenken. Har jeg en mindre deig klamrer den seg fast til eltekroken og går bare rundt og rundt. Neppe effektivt. Det er snakk om en Kenwood major titanium. Har ikke råd til å kjøpe meg noe annet nå, så jeg håper noen har noen tips til meg..? Anonymkode: 37028...b65 Det høres ut som om du bruker alt for høy hastighet på maskinen under elting. Jeg har hatt kenwood major titan i 15 år, og har aldri opplevd dårlig elting, eller at deig (eller mel) blir slengt ut over kjøkkenbenken når jeg bruker lav hastighet (1-2), Anonymkode: 2b408...47b 1
Trude5 Skrevet 14. august 2022 #9 Skrevet 14. august 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hva er forskjellen på den og andre eltekroker? Hvorfor fungerer den annerledes? Anonymkode: b6c0f...2f5 Den gjør på et vis slik at deigen beveger seg annerledes og forblir i bunnen av bollen. En helt ny verden etter at jeg bytta til denne. Aldri opplevd deig oppover med denne eltekroken. Alt blander seg også veldig jevnt og bra. 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #10 Skrevet 14. august 2022 Trude5 skrev (21 minutter siden): Den gjør på et vis slik at deigen beveger seg annerledes og forblir i bunnen av bollen. En helt ny verden etter at jeg bytta til denne. Aldri opplevd deig oppover med denne eltekroken. Alt blander seg også veldig jevnt og bra. Det høres helt topp ut! 😄 Hadde jeg vært en flittigere baker hadde jeg helt klart gjort den investeringen. Anonymkode: b6c0f...2f5
Yoshi Skrevet 15. august 2022 #11 Skrevet 15. august 2022 Har samme maskin og samme problem. Gått over til håndelting. Da får jeg eltet større deig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå