Gå til innhold

Kan sms brukes som bevis?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har 2-roms leilighet som jeg leide ut til en student i Trondheim. Jeg fikk underskrift for at studenten fikk nøklene. Senere flyttet kjæresten inn og de ønsket enda nøkler, men denne gangen fikk jeg bare bekreftelse på sms.

Når de skal flytte ut nå, så påstår de at de bare fikk ett nøkkelsett. Da de antakeligvis har mistet det andre.

Kan jeg bruke sms som bevis mot dem?

Anonymkode: 650d9...5b7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja! Sms har faktisk dømt folk i retten.

Anonymkode: a3868...527

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja, det kan du 

Anonymkode: 1621d...16a

• Nyttig 1
Skrevet

Selvfølgelig kan tekstmeldinger brukes som bevis..

Skrevet
Snublefot62 skrev (5 minutter siden):

Selvfølgelig kan tekstmeldinger brukes som bevis..

Leietakerne sier smsene er lett og forfalske og at retten ikke vil ta hensyn til disse.

Skrevet

Nei, det er ikke lett å forfalske sms'er. Du kan gå til forliksrådet. 

Anonymkode: 1621d...16a

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Leietakerne sier smsene er lett og forfalske og at retten ikke vil ta hensyn til disse.

Alt kan forfalskes. Og skulle saken gå så langt som til ei klagenemd eller rettssystemet (noe saken ikke vil pga triviell verdi) så vil de ikke bruke tid og ressurser på å verifisere om den er forfalsket eller ikke. Det er noe som gjøres i langt alvorligere saker, ikke i en tvist om en utleienøkkel.

Så frem til det blir snakk om å involvere flere så står en SMS seg som tilstrekkelig bevis. Deretter blir det et spørsmål om det er sannsynlig at de ba om en ny nøkkel når nr to flyttet inn (ja er svaret) og hva du skulle ha vunnet på å ha forfalsket SMSen (ingenting/~500 kr er svaret).

Basert på dette vil det være mest sannsynlig at meldingen er ekte og de skylder deg en nøkkel.

• Liker 2
Skrevet

Du kan enkelt få en bekreftelse fra teleoperatøren på om smsen enten ble sendt fra deg på det tidspunktet, eller til deg på det tidspunktet. Ikke selve innholdet i smsen da.

I utgangspunktet må de sannsynliggjøre at smsen er forfalsket. Lykke til med det.

Skrevet
Ost skrev (6 minutter siden):

Du kan enkelt få en bekreftelse fra teleoperatøren på om smsen enten ble sendt fra deg på det tidspunktet, eller til deg på det tidspunktet. Ikke selve innholdet i smsen da.

I utgangspunktet må de sannsynliggjøre at smsen er forfalsket. Lykke til med det.

Teleoperatør kommer ikke til å utgi teledata uten at det er en politisak. Og denne typen info er kun lagret hos operatøren i en begrenset tidsperiode. Disse dataene skal lagres i minst seks måneder og ikke lengre enn to år.

Skrevet

Har du meldingene på tlf i en sms tråd? Eller har du screenshots? 

Anonymkode: 50796...166

Skrevet
Snublefot62 skrev (4 minutter siden):

Teleoperatør kommer ikke til å utgi teledata uten at det er en politisak. Og denne typen info er kun lagret hos operatøren i en begrenset tidsperiode. Disse dataene skal lagres i minst seks måneder og ikke lengre enn to år.

Jeg er rimelig sikker på at man kan be om at egne data utleveres uten at det trenger å være noen anmeldelse.

• Liker 2
Skrevet
Snublefot62 skrev (17 minutter siden):

Alt kan forfalskes. Og skulle saken gå så langt som til ei klagenemd eller rettssystemet (noe saken ikke vil pga triviell verdi) så vil de ikke bruke tid og ressurser på å verifisere om den er forfalsket eller ikke. Det er noe som gjøres i langt alvorligere saker, ikke i en tvist om en utleienøkkel.

Så frem til det blir snakk om å involvere flere så står en SMS seg som tilstrekkelig bevis. Deretter blir det et spørsmål om det er sannsynlig at de ba om en ny nøkkel når nr to flyttet inn (ja er svaret) og hva du skulle ha vunnet på å ha forfalsket SMSen (ingenting/~500 kr er svaret).

Basert på dette vil det være mest sannsynlig at meldingen er ekte og de skylder deg en nøkkel.

Det er ikke en nøkkel, men flere nøkler. Hendelsesforløpet er slik:

De ringte meg og spurte om ny nøkkel. Jeg sendte sms og spurte om når vi kan møtes for å levere nøkler. De ringte og fortalte ett tidspunkt. Jeg møtte dem der, og de bekreftet på sms for mottatt nøkler.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ikke en nøkkel, men flere nøkler. Hendelsesforløpet er slik:

De ringte meg og spurte om ny nøkkel. Jeg sendte sms og spurte om når vi kan møtes for å levere nøkler. De ringte og fortalte ett tidspunkt. Jeg møtte dem der, og de bekreftet på sms for mottatt nøkler.

Ser ikke at dette endrer noe. Meldingen bekrefter fortsatt at de har fått nøkkel/nøkler.

• Liker 2
Skrevet
Snublefot62 skrev (1 minutt siden):

Ser ikke at dette endrer noe. Meldingen bekrefter fortsatt at de har fått nøkkel/nøkler.

Ok, da er saken avklart. Jeg sender en melding til dem nå, om at de må erstatte tapte nøkler. Hvis ikke tar jeg saken til Husleietvistutvalget.

Skrevet

Dette er helt klart dokumentert godt nok. De bare prøver seg. Og som noen andre skriver over her; du kan sannsynliggjøre at to personer har fått to nøkkelsett.

Anonymkode: 98951...80d

• Liker 2
Skrevet
jabx skrev (11 minutter siden):

Jeg er rimelig sikker på at man kan be om at egne data utleveres uten at det trenger å være noen anmeldelse.

Jeg skal opplyse dette til leietakerne også.

Skrevet
jabx skrev (4 minutter siden):

Joda, og de kan man og få på spesifisert faktura. Men som regel oppbevares disse dataene kortere og fristen for å be om de er fort begrenset til 2-3 måneder. Telenor som eksempel gir en absolutt frist på 3 måneder for utlevering tilbake i tid.

Skrevet
Snublefot62 skrev (3 timer siden):

Så rart, jeg har fått eget forbruk og info ved forespørsel.

De er også pliktig til å gi meg all info om meg pga GDPR der slike ting fremgår. Telenor f.eks har en egen side du kan hente ut dette fra.

Hvorvidt man er innenfor fristen jf. det man ønsker å hente ut er jo en annen sak.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...