AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #41 Skrevet 15. august 2022 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Dette med bemanning er en veldig stor grunn til at jeg ikke jobber i barnehage lenger. Ti år med evig stress var nok. Har så stor respekt for alle som holder ut i yrker med konstant lav bemanning som ofte fører til sykmeldinger som igjen fører til enda mer stress for de gjenværende og ofte lider de som er syke av dårlig samvittighet, forståelig nok. Anonymkode: 74ad2...535 Det er dette som er problemet. Det er et enormt forbruk av vikarer som følge av sykemeldinger, det er mange deltidsansatte. Det må atskillig flere faste ansatte inn, det er katastrofalt at det skal spares inn på lønnsutgifter i barnehager. Samfunnet renner over av penger. Det er en skam hvordan de som tar vare på våre barn blir behandlet. Det burde innføres 2 mnd ferie som en start, som alle andre lærere har. Det vil redusere kostnadene ved sykefravær og øke trivselen betydelig. Det må bli mye mer attraktivt å jobbe i barnehage rett og slett. Det er eneste veien å gå. Barna er framtiden vår og vårt argument for å ta vare på verden og miljøet. Da burde dette prioriteres på samme måte som miljø og klima. Noe vi er veldig langt unna i dag. Anonymkode: 66301...aa7 5
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #42 Skrevet 15. august 2022 AnonymBruker skrev (På 14.8.2022 den 9.13): Ble helt satt ut når jeg leverte mini i barnehagen og det var kun en ansatt på avd, de var 19 barn. Denne ansatte informerte da at pedleder og barnehagelærer hadde plantid ??? What? består en avd av 1 assistent som da blir alene med 19 barn mens barnehagelærern og pedleder har plantid. Trenger virkelig en avd på 19 en barnehagelærer og en pedleder som skal forlate avd. Hva skjer i denne plantiden som er så mye viktigre en at 19 barn må klare seg med en assistent? Er dette i det hele tatt lov? ble rett og slett litt satt ut av praksisen Hva om noe skjer? Forsvarlig? Anonymkode: 84dad...ce5 Ikke vanlig at både pedleder og barnehage lærer har plantid SAMTIDIG. Det er utrolig dårlig planlegging fra deres side, de kan jo spre plantiden utover uken, slik at de ikke tar plantiden samtidig. Anonymkode: 11552...f24 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #43 Skrevet 15. august 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det er dette som er problemet. Det er et enormt forbruk av vikarer som følge av sykemeldinger, det er mange deltidsansatte. Det må atskillig flere faste ansatte inn, det er katastrofalt at det skal spares inn på lønnsutgifter i barnehager. Samfunnet renner over av penger. Det er en skam hvordan de som tar vare på våre barn blir behandlet. Det burde innføres 2 mnd ferie som en start, som alle andre lærere har. Det vil redusere kostnadene ved sykefravær og øke trivselen betydelig. Det må bli mye mer attraktivt å jobbe i barnehage rett og slett. Det er eneste veien å gå. Barna er framtiden vår og vårt argument for å ta vare på verden og miljøet. Da burde dette prioriteres på samme måte som miljø og klima. Noe vi er veldig langt unna i dag. Anonymkode: 66301...aa7 2 mnd ferie som lærere har? Det er jo fordi skolen er stengt de to mnd. Tenker du barnehagene også skal holde stengt? For da må alle foreldrene være hjemme i to måneder.. i praksis blir det to mnd ferie til alle overalt da.. Kunnskapsløst. Man løser ikke underbemanning med ferie, man løser den ved å ha nok bemanning. Syntes staten det er billigere med mange sykmeldinger og folk som ikke klarer jobben sin lenger fremfor å ansette nok bemanning så har noen prioritert veldig dårlig og bør bli minnet på sitt forbedringspotensiale. Eller er det barnehageeiere som tar ut for mye lønn/utbytte fremfor å ansette nok folk? Anonymkode: 81483...648 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #44 Skrevet 15. august 2022 AnonymBruker skrev (På 14.8.2022 den 19.33): Kunnskapsløst innlegg. Anonymkode: 5e195...250 Hva var kunnskapsløst av det jeg skrev? Mente du det som den andre du siterte skrev, men at vi ikke trenger å lage planer fordi barn bare vil leke? Isåfall er jeg enig, da planene er så mye mer enn å skrive "på tirsdag skal vi klippe ut soler som vi henger opp på veggen med ansiktene våre i". Planene som skrives er sååå mye mer enn det, det er foreldre som vil ha møte om whatever, PPT, fagsenteret, det er oppfølging av barna, rapporter, osv osv. Men likevel mener jeg at når to barnehagelærere nå jobber sammen burde bare den ene ha plantid eller de får 2 rimer hver, mer er ikke nødvendig. Jeg har jobbet som pedleder i mange år før jeg ble assistent og vet godt at 4 timer i uka på en avdeling holder. Anonymkode: 9ccf2...0d3
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #45 Skrevet 15. august 2022 AnonymBruker skrev (På 14.8.2022 den 19.36): Du skriver mye som er helt rett i innlegget ditt, men hvor har du dette fra? Tror du alle barnehager har like avdelinger? Anonymkode: 5e195...250 Alle jeg har jobbet i, 7stk. Men selvfølgelig ikke alle nei. Tror likevel normen er 3 voksne på 9 småbarn (opptil året barnet fyller 3 år, som også er krise mtp bemanning) og 3 voksne på 18 storebarn. Anonymkode: 9ccf2...0d3
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #46 Skrevet 15. august 2022 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Alle jeg har jobbet i, 7stk. Men selvfølgelig ikke alle nei. Tror likevel normen er 3 voksne på 9 småbarn (opptil året barnet fyller 3 år, som også er krise mtp bemanning) og 3 voksne på 18 storebarn. Anonymkode: 9ccf2...0d3 Mange private barnehager (jeg jobber i en stor kjede) har 4 voksne på 14 små, og 4 voksne på 24 store. Anonymkode: 11552...f24
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #47 Skrevet 15. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Mange private barnehager (jeg jobber i en stor kjede) har 4 voksne på 14 små, og 4 voksne på 24 store. Anonymkode: 11552...f24 Det blir jo mye av det samme, for mange barn per ansatt, men forskjellen er at en ansatt slipper å være alene 2 timer om morningen eller ettermiddagen. Det hjelper mye! Men det er også ekstremt mange barn per ansatt. Anonymkode: 9ccf2...0d3
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #48 Skrevet 16. august 2022 Dagens bemanningsnorm, samt hvordan dagene er lagt opp i en barnehagehverdag, er helt krise. Jeg får lyst til å juble når flere og flere foreldre endelig åpner øynene og stiller spørsmål ved dette, for dette har personalet sagt i årevis uten at det har skjedd noen ting - vi er bare «late» og «vil ha mer tid til å drikke kaffe». Det er forsåvidt viktig å huske på at dette ikke er den enkelte barnehages skyld, det er tross alt regjeringen som sitter på makta. Assistenten som står alene kan ikke noe for at den blir stående alene. Anonymkode: 61a56...f25 2
Lonelily Skrevet 16. august 2022 #49 Skrevet 16. august 2022 I bhg til min sønn la de alltid plantid til når barn fra alle avdelinger var samlet ute. Da ble det flere voksne tilgjengelig. Mulig de var litt underbemannet, men det var ikke særlig merkbart for de er laaangt flere voksne pr barn enn det som skisseres her (de legger vel opp slik at avdelingene har planlegging på forskjellig tidspunkt/dager?) 19 barn på EN voksen er galskap. Ikke forsvarlig. Har hatt mine barn i to forskjellige barnehager, aldri opplevd lignende. Hadde definitivt tatt det opp med styrer! 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #50 Skrevet 17. august 2022 AnonymBruker skrev (På 14.8.2022 den 13.37): Hva er jobben til en barnehagelærer? Trodde det brare var pedleder som hadde plantid jeg ? Anonymkode: 84dad...ce5 Omtrent samme oppgavene til ped.leder, men uten det overordnede ansvaret. Vi har like mye plantid. Anonymkode: 67692...060
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #51 Skrevet 17. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Omtrent samme oppgavene til ped.leder, men uten det overordnede ansvaret. Vi har like mye plantid. Anonymkode: 67692...060 Og for å svare på innlegget. Her hadde vi aldri hatt plantid samtidig. Er alltid minimum to ansatte sammen med barna når det er mange barn. Plantid ryker den dagen dersom det er for få ansatte, noe som dessverre ofte skjer. Vi legger det ikke i starten eller slutten av vakta vår, men midt på dagen når det er utetid og vi kan samarbeide med avdelinger som har sovebarn. Da er en ansatt sammen med avdelingen som har plantid, en har plantid selv, og en er sovevakt. Syns det fungerer greit. Er viktig at det er kvalitet over utetida med nok ansatte til å være tett på barna. Anonymkode: 67692...060 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå