AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #1 Del Skrevet 14. august 2022 Ble helt satt ut når jeg leverte mini i barnehagen og det var kun en ansatt på avd, de var 19 barn. Denne ansatte informerte da at pedleder og barnehagelærer hadde plantid ??? What? består en avd av 1 assistent som da blir alene med 19 barn mens barnehagelærern og pedleder har plantid. Trenger virkelig en avd på 19 en barnehagelærer og en pedleder som skal forlate avd. Hva skjer i denne plantiden som er så mye viktigre en at 19 barn må klare seg med en assistent? Er dette i det hele tatt lov? ble rett og slett litt satt ut av praksisen Hva om noe skjer? Forsvarlig? Anonymkode: 84dad...ce5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #2 Del Skrevet 14. august 2022 Forsvarlig? Nei! vanlig? Ja! Anonymkode: cc7c4...c62 10 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #3 Del Skrevet 14. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Forsvarlig? Nei! vanlig? Ja! Anonymkode: cc7c4...c62 Det er absolutt ikke vanlig nei. Og at det kun var en assistent? Det høres ikke sannsynlig ut. Er assistent selv, men er aldri aleine, og det er alltid godt bemanna. Men var dette veldig tidlig på morgenen eller? Det er ikke alltid så mange som er der så tidlig, men har ikke inntrykk av at det komme så mange barn så tidlig heller. Anonymkode: ec2d5...dc3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #4 Del Skrevet 14. august 2022 Det er vanlig jo,at det i perioder i løpet av dagen forsvinner ansatte for å ha pause, møter, eller at ped leder slutter tidlig for å ha plantid. Det er jo snakk om et time eller to - ikke hele dager Jeg har jobbet som vikar i barnehagen og har ofte vært alene med flokken et par timer. Anonymkode: 56a18...152 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #5 Del Skrevet 14. august 2022 Helt vanlig praksis! Det er en grunn til at så mange ansatte reagerer kraftig. Men her på KG kan man ikke si noe om situasjonen uten at folk går til angrep. Så vi ansatte fortsetter bare å holde kjeft. Men det er faktisk helt krise at regjeringen innførte regel om at det skulle være 50% barnehagelærere/pedagogiske ledere i barnehagene, for begge to har krav på 4 timer plantid. Det betyr en hel dag hvor det er en ansatt mindre i uka fordi 4+4=8. I tillegg kommer øvrige møter, med PPT, fagsenteret, bekymrede foreldre som vil snakke om at lille Maximillian bare spiser halvparten av matpakken sin, kommunen, pauser osv. I realiteten er vi bare fullt bemannede 2-3timer hver dag. Ved sykdom er vi aldri fullt bemannet fordi det ikke er budsjett til å ta inn vikar med mindre TO ansatte på samme avdeling er syke. Selv da pleier vi bare å dele på de ansatte innad i barnehagen og to avdelinger deler da på de sansatte slik at man er 2 og 2 på avdelingene... helt sinnsykt. Konkret: La oss si at en vanlig barnehage er åpen fra 7-17. De ansatte jobber 7,5 timer. Én begynner jo kl.7 og jobber til 14:30. Én stenger og jobber fra 9:30-17. Mellomvakten jobber da fra 8:00-15:30. Dva at første vakten er man alene i 1 time og siste vakten er alene i 1,5time. Pedlederne har i snitt 45min kortere dag hver dag og da er det enda 45minutter hver dag hvor man er en mindre voksen på avdelingen. Ofte kommer pedlederen senere om morningen og går tidligere på dagen, fordi vi stort sett har færre barn på avdelingen før kl9 og etter kl15, men stort sett er vi fulle grupper en stund allerede før kl.09 og etter kl.15... I tillegg, fordi politikerne har bestemt det med at det skal være 50% barnehagelærere i barnehagen blir det også slik at: fordi barnehagene er delt opp slik at man jobber 3 stykker sammen så er det annenhver avdeling som har én barnehagelærer og annenhver som har to. De med to lærere har ytterligere 45 minutter med dårligere dekning om dagen pga plantiden. Jeg havner dessverre alltid på de gruppene og som assistent merker man dette veldig godt! Det er helt sinnsykt at politikerne ikke tenkte på dette!!! Så som du skjønner så er det ikke uvanlig at man er alene med alle barna. Det er heller et unntak at man er godt dekket. Det skulle jobbet 4 sammen på hver avdeling, ikke 3. 3 er allerede så knapt at det kan kalles uansvarlig. Bare tenk selv hvordan det ville vært å hatt ansvaret for 19 unger alene, eller sammen med et par andre voksne. Man får ikke gitt barna det de trenger. Heller ikke på småbarnsavdelingene, man er kanskje færre barn, men når barn under ett år begynner på avdelingene så sier det seg selv at 3 ansatte på 9 barn er for lite. Spesielt når man i essens er 2 ansatte pga alt jeg har nevnt over. Anonymkode: 9ccf2...0d3 7 1 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #6 Del Skrevet 14. august 2022 Dette med bemanning er en veldig stor grunn til at jeg ikke jobber i barnehage lenger. Ti år med evig stress var nok. Har så stor respekt for alle som holder ut i yrker med konstant lav bemanning som ofte fører til sykmeldinger som igjen fører til enda mer stress for de gjenværende og ofte lider de som er syke av dårlig samvittighet, forståelig nok. Anonymkode: 74ad2...535 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #7 Del Skrevet 14. august 2022 Barnehageansatte er de mest tålmodige og forståelsesfulle av alle mennesker, det er derfor de har denne jobben. Politikerne utnytter dette til å gi dem dårlig lønn og elendige arbeidsforhold. Tenk de har en jobb hvor du aldri kan gjør noe så selvfølgelig og enkelt som de fleste andre: å ta en tur ut i lunsjen, en tur på butikken i arbeidstiden, eller stikke litt tidligere på en fredag. Selv ferietid er strengt begrenset ift når den kan tas ut. Hvor er LO egentlig? Skjønner de ingen ting? Vi må ha mye flere ansatte i barnehagen, de ansatte må ha muligheten til å ha mer frihet i sin arbeidsdag. Det er en krevende jobb hvor du må være påskrudd absolutt hele tiden. Det er fryktelig slitsomt, og alt for dårlig betalt. Men det verste er å være så totalt bundet til arbeidstiden og arbeidsoppgavene konstant i arbeidstiden. Politikere og LO-ansatte burde hatt noen uker som ansatt i barnehage. Disse kontorrottene skjønner virkelig ikke hva en slik jobb innebærer. I stedet sitter de bare i sine kontorer og legger stadig strammere pedagogiske krav og rammer for hva som skal utføres hver uke. Get real sier jeg. Ta dere alle noen uker i en barnehage, som ansatt. Anonymkode: 66301...aa7 10 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #8 Del Skrevet 14. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er absolutt ikke vanlig nei. Og at det kun var en assistent? Det høres ikke sannsynlig ut. Er assistent selv, men er aldri aleine, og det er alltid godt bemanna. Men var dette veldig tidlig på morgenen eller? Det er ikke alltid så mange som er der så tidlig, men har ikke inntrykk av at det komme så mange barn så tidlig heller. Anonymkode: ec2d5...dc3 kom 9.15 så ikke tidlig i det hele tatt. Hva er så viktig med plantid at det er viktigre enn barna? 8 timer plantid er jo vilt eller? Anonymkode: 84dad...ce5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #9 Del Skrevet 14. august 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): kom 9.15 så ikke tidlig i det hele tatt. Hva er så viktig med plantid at det er viktigre enn barna? 8 timer plantid er jo vilt eller? Anonymkode: 84dad...ce5 Ikke spør meg, jeg er bare en assistent som sagt 🤷♀️ jeg føler for det meste vi er mange ansatte, da spesielt for de små barna, De barnehagene jeg har vært i har jo en del assistenter, men jeg har også inntrykk av at noen pedagoger ikke liker å ha assistenter, så da blir det vel dårlig bemanning noen steder kanskje. Koster jo selvfølgelig litt penger og, selv om lønna vår er helt på trynet. Anonymkode: ec2d5...dc3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hensatt Skrevet 14. august 2022 #10 Del Skrevet 14. august 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): kom 9.15 så ikke tidlig i det hele tatt. Hva er så viktig med plantid at det er viktigre enn barna? 8 timer plantid er jo vilt eller? Anonymkode: 84dad...ce5 Det er vel snakk om en time eller to og at de kan trå til om det er nødvendig? Så lenge de er "på huset" ser jeg ikke problemet med at en assistent kan passe ungene alene en kort periode. Ungene leker jo og trenger ikke en pedagog hengende over seg til enhver tid. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #11 Del Skrevet 14. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ikke spør meg, jeg er bare en assistent som sagt 🤷♀️ jeg føler for det meste vi er mange ansatte, da spesielt for de små barna, De barnehagene jeg har vært i har jo en del assistenter, men jeg har også inntrykk av at noen pedagoger ikke liker å ha assistenter, så da blir det vel dårlig bemanning noen steder kanskje. Koster jo selvfølgelig litt penger og, selv om lønna vår er helt på trynet. Anonymkode: ec2d5...dc3 var det ikke du som spurte om jeg kom tidlig??? Hmm kanskje vi trenger fler pedagoger likevel :S Anonymkode: 84dad...ce5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #12 Del Skrevet 14. august 2022 Blizz1 skrev (Akkurat nå): Det er vel snakk om en time eller to og at de kan trå til om det er nødvendig? Så lenge de er "på huset" ser jeg ikke problemet med at en assistent kan passe ungene alene en kort periode. Ungene leker jo og trenger ikke en pedagog hengende over seg til enhver tid. De trenger ikke være på huset de kan dra hjem Anonymkode: 84dad...ce5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hensatt Skrevet 14. august 2022 #13 Del Skrevet 14. august 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): var det ikke du som spurte om jeg kom tidlig??? Hmm kanskje vi trenger fler pedagoger likevel :S Anonymkode: 84dad...ce5 Eller flere assistenter, så pedagogene får jobbet i fred 😉 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #14 Del Skrevet 14. august 2022 Blizz1 skrev (44 minutter siden): Eller flere assistenter, så pedagogene får jobbet i fred 😉 Hva er det disse pedagogene jobber med?? Som er viktigre enn barna?? Anonymkode: 84dad...ce5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Era Vulgaris Skrevet 14. august 2022 #15 Del Skrevet 14. august 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ble helt satt ut når jeg leverte mini i barnehagen og det var kun en ansatt på avd, de var 19 barn. Denne ansatte informerte da at pedleder og barnehagelærer hadde plantid ??? What? består en avd av 1 assistent som da blir alene med 19 barn mens barnehagelærern og pedleder har plantid. Trenger virkelig en avd på 19 en barnehagelærer og en pedleder som skal forlate avd. Hva skjer i denne plantiden som er så mye viktigre en at 19 barn må klare seg med en assistent? Er dette i det hele tatt lov? ble rett og slett litt satt ut av praksisen Hva om noe skjer? Forsvarlig? Anonymkode: 84dad...ce5 Dårlig ledelse i den barnehagen der, ser jeg. At begge pedagogene forlater avdelingen samtidig, og lar fagarbeider være alene med 19 barn, er fullstendig uforsvarlig. Her må styrer informeres og få klar beskjed om å veilede pedagogene sine. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hensatt Skrevet 14. august 2022 #16 Del Skrevet 14. august 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Hva er det disse pedagogene jobber med?? Som er viktigre enn barna?? Anonymkode: 84dad...ce5 Lager læreplaner for barna som heller vil leke og ha det gøy. Barnehagen har blitt en førskole fra dag 1. Trist. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #17 Del Skrevet 14. august 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Hva er det disse pedagogene jobber med?? Som er viktigre enn barna?? Anonymkode: 84dad...ce5 Pedagogene har krav på plantid. Det skal brukes til dokumentasjon og planlegging. 1 pedagog har krav på 4 timer plantid i uka ved 100% stilling. Hvordan timene fordeles er opptil den enkelte barnehage. Noen kommer senere på senvakt og drar tidligere på tidligvakt og noen setter av tid ila dagen. I min barnehage har vi en hel dag annenhver uke. I min kontrakt har jeg ubunden plantid, som vil si at jeg kan sitte hjemme og gjøre oppgavene mine om jeg ønsker det. Noen har bundet plantid, det vil si at de må være i barnehagen når de har plantid. Likevel så syns jeg det er rart at begge pedagogene har plantid samtidig, det bør helst unngås. Anbefaler deg å melde deg inn i foreldreppprøret på facebook. De jobber for at det skal bli endringer i bemanningsnormen. Anonymkode: b6aaf...35d 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #18 Del Skrevet 14. august 2022 Da jeg jobbet i bhg som pedleder byttet vi og en annen avd på å passe hverandres barn når det var møter. Eks. Personalet på avdeling A går på avdelingsmøte kl 10 og er tilbake kl 12. De 3 i personalet på avdeling B passer da over 50 barn (barna på avd A+B). Når avdeling A kommer fra møte, går avdeling B på møte, og igjen er over 50 barn overlatt til 3 voksne. Dvs at det feks hver onsdag var 4 timer hvor 50+ barn ble ivaretatt av 3 voksne. I tillegg kom alt fravær og sykdom blant personalet, en gang var jeg alene med alle 50 ungene. Det var helt hårreisende. Anonymkode: 46755...d70 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #19 Del Skrevet 14. august 2022 Plantid er helt nødvendig for å skrive planer for hele gruppa og for barn med ulike behov, planlegge utviklingssamtaler, oppdatere seg faglig. Vi bruker noe av tiden til kveldsmøter slik at alle pedagogene og styrer får satt seg ned sammen utenom åpningstid. Overtidsbudsjett finnes ikke så da taes det av plantid. I mange tilfeller er ikke 4 timer i uka nok så mange ped.ledere bruker av sin fritid og jobber gratis på fritiden. Plantid avdekker jo svakhetene i bemanningsnormen, det er også møter man må ha med PPT og ulike instanser, pauseavvikling, kurs, møter etc. Altfor svak bemanning er problemet, ikke plantid. Jeg ønsker meg to ped.leder og to bua/ assistent pr gruppe hvor man i dag er tre ansatte. Samt min 25% spes.pedressurs pr barnehage slik at vi faktisk kan drive tidlig innsats og forebyggende, ikke kun brannslokking. Pr i dag utlyser Oslo kommune 174 (!) ledige ped.lederstillinger og Lillestrøm kommune 36 ledige. Det er maange på denne tiden av året. Søkermassen til barnehagelærerutdannelsen gikk ned med 25% fra i fjor til i år. Ser ikke bra ut for denne bransjen om ikke noe gjøres med arbeidsforhold og rammer. Så foreldre - engasjer dere!! Les innlegg på fb-gruppa «Barnehageopprøret» og meld i fra til politikere. Vi barnehagefolka har ropt i årevis, men blir ikke hørt. Og foreldrene vet ikke hvor dårlig det står til fordi vi er gode på å bare få det til og fortelle om det vi får til. På tross av… Anonymkode: ce516...312 7 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #20 Del Skrevet 14. august 2022 Her er de kun en ansatt (pedagog eller assistent, de rullerer på å ha tidligvakt) fra de åpner og fram til kl. 9.30. Så det er nok vanlig at de er mange barn per ansatt i perioder ja. De var også kun en på avdelingen siste timen på dagen, men da er er barna ute, så de får jo hjelp av ansatte på andre avdelinger hvis de må på do eller noe sånt. Synes ikke det er forsvarlig nei, spesielt når det gjelder de yngste. Når jeg har kommet for å hente, så har det skjedd flere ganger at barna har sittet alene og spist under fruktmåltidet. De får det jo ikke med seg før det er for sent hvis noen setter en drue i halsen. Anonymkode: 96d31...e5b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå