AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #1 Skrevet 14. august 2022 Dette er ikke en tråd om å hate arbeidslivet, så spar meg for slike kommentarer. Har du reflektert over hvor mye tid du bruker på arbeidslivet ditt? Det er jo det som styrer hele livet ditt, få tenker på dette. Du jobber 8-16, står opp kl 7 for å rekke til jobben. Er jo egentlig kl 7 jobben starter da, når klokken blir 16 er det på tide å reise hjem. Kø/kollektiv etc, som også tar tid. For min del så er det opp kl 7, så tilbake rundt kl 17. Min arbeidstid er 8-16, betalt for 7,5t. Men jeg bruker jo 10t på hele prosessen, så jeg taper i teorien 2,5t hver dag. 12,5t i uken eller 50t pr mnd! Ganske trist å tenke på, hvor tid man tilbringer på jobb av livet sitt. Samtidig forventes det at man skal delta på ting utenfor jobben, som heller ikke er betalt. Utrolig hva mennesket godtar. Anonymkode: e5ef1...ed7 7 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #2 Skrevet 14. august 2022 Har også tenkt på dette. Da har man kun 6 timer til egentid hvis man skal ha 8 timer med søvn, og i løpet av de 6 timene skal man rekke å kjøpe inn til middag, lage middag, legge barn osv. Det høres så kjedelig ut så for min del skal jeg spare masse penger og jobbe deltid. Anonymkode: dd475...428
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #3 Skrevet 14. august 2022 Dette har jeg også tenkt på. I en full stilling går SÅ mye av livet jobb. Man skal ha en temmelig gøyal og inspirerende jobb for å kunne forsvare det for seg selv. Lurer på om jeg kommer til å angre når jeg blir gammel på at jeg gav storparten av livet mitt til arbeidsgiveren min. Anonymkode: ed5bf...b58 3
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #4 Skrevet 14. august 2022 Som 22-åring tenker jeg allerede mye på dette. Man kan si at alt handler om innstilling osv, men til syvende og sist handler livet vårt i det moderne samfunnet om arbeid. Jeg er bevisst på dette, og vil nok heller jobbe litt mindre og leve sparsommelig. Prioriterer heller opplever enn kroner og øre. Anonymkode: 6ea34...67a 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #5 Skrevet 14. august 2022 Det er derfor jeg har full fleks, og mulighet for hjemmekontor. Og også jobber med noe jeg stortrives med, sammen med mennesker jeg liker. Synes jeg har en grei flyt mellom jobb og fritid, og at dette er en integrert del av livet mitt. Ville gjort akkurat det samme selv om jeg hadde mer enn nok penger og ikke trengte lønnen. Anonymkode: 211e6...f2e 2
Cata Skrevet 14. august 2022 #6 Skrevet 14. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har du reflektert over hvor mye tid du bruker på arbeidslivet ditt? Det er jo det som styrer hele livet ditt, få tenker på dette. Du jobber 8-16, står opp kl 7 for å rekke til jobben. Ja, tanken har slått meg og hver gang det skjer så er jeg svært glad for at jeg lever i et samfunn der arbeidslivet er noenlunde regulert og slipper å jobbe 10-12 timer hver dag for å holde liv i meg. Ikke dermed sagt at jeg ikke har gjort det i perioder, men da har det vært en viss porsjon frivillighet involvert. 2
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #7 Skrevet 14. august 2022 En gang bodde jeg 1 minutt unna arbeidsplassen. Sto opp en time før for å spise frokost og ta en kaffe, men var vanligvis hjemme igjen før halv fire. Anonymkode: ed201...a80 1
Brunello Skrevet 14. august 2022 #8 Skrevet 14. august 2022 Det er frivillig å jobbe full tid. Vi selger tiden bår til arbeidsgiver. Det er ikke sånn at vi må gå på jobb hver dag uten å få noe tilbake. Et år har 8760 timer, mens et årsverk utgjør 1750 timer. Det vil si at vi jobber 20% av tiden. Legger vi på reise til og fra jobb, er vi fortsatt bare på 1/4 av tiden. Synes det er veldig greit å bruke så lite av tiden for å ha lønn som gjør at jeg får et godt liv. 3 2
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #9 Skrevet 14. august 2022 Brunello skrev (5 minutter siden): Det er frivillig å jobbe full tid. Vi selger tiden bår til arbeidsgiver. Det er ikke sånn at vi må gå på jobb hver dag uten å få noe tilbake. Et år har 8760 timer, mens et årsverk utgjør 1750 timer. Det vil si at vi jobber 20% av tiden. Legger vi på reise til og fra jobb, er vi fortsatt bare på 1/4 av tiden. Synes det er veldig greit å bruke så lite av tiden for å ha lønn som gjør at jeg får et godt liv. Så skal man vel også helst sove noen timer i døgnet, gjerne minst 8 timer. Blir ikke mye igjen av døgnet da. Anonymkode: ed5bf...b58 2
Brunello Skrevet 14. august 2022 #10 Skrevet 14. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så skal man vel også helst sove noen timer i døgnet, gjerne minst 8 timer. Blir ikke mye igjen av døgnet da. Anonymkode: ed5bf...b58 Du har minst 140 fridager i året. Er det så dårlig? 4
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #11 Skrevet 14. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette er ikke en tråd om å hate arbeidslivet, så spar meg for slike kommentarer. Har du reflektert over hvor mye tid du bruker på arbeidslivet ditt? Det er jo det som styrer hele livet ditt, få tenker på dette. Du jobber 8-16, står opp kl 7 for å rekke til jobben. Er jo egentlig kl 7 jobben starter da, når klokken blir 16 er det på tide å reise hjem. Kø/kollektiv etc, som også tar tid. For min del så er det opp kl 7, så tilbake rundt kl 17. Min arbeidstid er 8-16, betalt for 7,5t. Men jeg bruker jo 10t på hele prosessen, så jeg taper i teorien 2,5t hver dag. 12,5t i uken eller 50t pr mnd! Ganske trist å tenke på, hvor tid man tilbringer på jobb av livet sitt. Samtidig forventes det at man skal delta på ting utenfor jobben, som heller ikke er betalt. Utrolig hva mennesket godtar. Anonymkode: e5ef1...ed7 Det inngår jo ikke i jobben at du kler på deg og spiser frokost! Sov i klærne dine og dropp frokost om du vil det. Det er jo opp til deg. Sett at ingen jobber (siden du tenker det er bortkastet). Da må alle dyrke mat og jakte og fiske den selv. Det tar masse tid. Den må klargjøres for lagring, lagres og tilberedes. Prosesser som tar masse tid. Om ingen jobber så si farvel til innlagt strøm og vann. Du må grave en brønn og hente vann der. Sy klær, bytte ull med en som har sau. Du må fikse på huset ditt selv og bytte til deg materialene med noe du selv har laget. Før I tiden byttet man ting og tjenester for arbeid du har gjort (jakt, fiske, lage klær, hugge ved). Nå byttes arbeid i penger. Pengene bruker du på hus, strøm, mat ; ting folk i dag tar for gitt at de bare bør få. Livet for alle levende vesener handler hovedsakelig om driftsbehov: skaffe mat, varme, reproduksjon, hamstre mat til kaldere årstider, passe seg for farer. Anonymkode: b20b8...d20 7
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #12 Skrevet 14. august 2022 Brunello skrev (2 minutter siden): Du har minst 140 fridager i året. Er det så dårlig? Det er ikke de (korte) helgene og fem ferieukene som tar knekken på folk, det er hverdagene, og de er det flest av. Tror mange med lange arbeidsdager, pendling til og fra, føler at dagene blir spist opp og det blir lite tid igjen til barn og det som betyr noe. I Finland (tror jeg det var) eksperimenterte de med fire dagers arbeidsuke, produksjonen gikk ikke ned, folk ble mer effektive. Jeg tror folk også kunne blitt mer effektive, og gladere, om arbeidsdagene var kortere, f eks 6 timer. Anonymkode: ed5bf...b58 2
Brunello Skrevet 14. august 2022 #13 Skrevet 14. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er ikke de (korte) helgene og fem ferieukene som tar knekken på folk, det er hverdagene, og de er det flest av. Tror mange med lange arbeidsdager, pendling til og fra, føler at dagene blir spist opp og det blir lite tid igjen til barn og det som betyr noe. I Finland (tror jeg det var) eksperimenterte de med fire dagers arbeidsuke, produksjonen gikk ikke ned, folk ble mer effektive. Jeg tror folk også kunne blitt mer effektive, og gladere, om arbeidsdagene var kortere, f eks 6 timer. Anonymkode: ed5bf...b58 Arbeidslivet tar ikke knekken på så mange. De fleste klarer det veldig greit. 2
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #14 Skrevet 14. august 2022 Brunello skrev (1 minutt siden): Arbeidslivet tar ikke knekken på så mange. De fleste klarer det veldig greit. Kommer helt an på hvilken jobb man har. Å sitte på et kontor og flytte på papirer tar kanskje ikke knekken på så mange. Men i yrker med tunge løft, dårlig bemanning og høyt arbeidspress/stress blir mange sykmeldte, uføre eller pensjonerer seg før tiden. Og så er det nok mange som ikke blir så sliten av arbeidsoppgavene i seg selv, men som kjenner på at livet burde kunne by på mer enn jobb, f eks tid med barna mens de er små eller tid til gamle foreldre. Anonymkode: ed5bf...b58 2
Brunello Skrevet 14. august 2022 #15 Skrevet 14. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kommer helt an på hvilken jobb man har. Å sitte på et kontor og flytte på papirer tar kanskje ikke knekken på så mange. Men i yrker med tunge løft, dårlig bemanning og høyt arbeidspress/stress blir mange sykmeldte, uføre eller pensjonerer seg før tiden. Og så er det nok mange som ikke blir så sliten av arbeidsoppgavene i seg selv, men som kjenner på at livet burde kunne by på mer enn jobb, f eks tid med barna mens de er små eller tid til gamle foreldre. Anonymkode: ed5bf...b58 Og det gjør det. Som jeg har presisert, bruker man bare 25% av tiden på jobb, og da er normal reisetid også tatt med. Det er plenty av tid til barn og familie. Vi har mye mer tid til de nå enn i tidligere tider. Og regnestykket mitt er basert på den tiden vi jobber. For gjennomsnittsnordmannen må vi legge inn at vi ikke jobber de 16 siste leveårene. I løpet av livet jobber vi i snitt rundt 12% av tiden. 1
Olive_North Skrevet 14. august 2022 #16 Skrevet 14. august 2022 Ja, jeg har tenkt mye på det. Og flyttet til et mindre sted, hvor jeg har råd til å ha drømmelivet på fritiden. Som vil si nære til hav og friluftslivet jeg ønsker, stort hus, kort vei til jobb (8min å gå), sentralt. Det betydde at karrieredrømmen fikk en liten vri, litt mindre i lønn og litt lenger unna familie/slekt. Men det er verdt det. Men skulle jeg tilfeldigvis vinne nok penger, så hadde jeg gått ned til en 50%-stilling og gått tidligere i pensjon🙈 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #17 Skrevet 14. august 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Sett at ingen jobber (siden du tenker det er bortkastet). Da må alle dyrke mat og jakte og fiske den selv. Det tar masse tid. Den må klargjøres for lagring, lagres og tilberedes. Prosesser som tar masse tid. Om ingen jobber så si farvel til innlagt strøm og vann. Du må grave en brønn og hente vann der. Sy klær, bytte ull med en som har sau. Du må fikse på huset ditt selv og bytte til deg materialene med noe du selv har laget. Før I tiden byttet man ting og tjenester for arbeid du har gjort (jakt, fiske, lage klær, hugge ved). Nå byttes arbeid i penger. Pengene bruker du på hus, strøm, mat ; ting folk i dag tar for gitt at de bare bør få. Livet for alle levende vesener handler hovedsakelig om driftsbehov: skaffe mat, varme, reproduksjon, hamstre mat til kaldere årstider, passe seg for farer. Anonymkode: b20b8...d20 Fantastisk poeng, om man reflekterer over det. Elsker å slippe å bruke min fritid på å vaske huset, eller på å male huset. Har ingen interesse av jakt og fiske. Har aldri brukt tid på å lære meg noe om snekring, eller vann/avløp. Sy og strikke, nope... Varmepumpa holder huset varmt, så fyrer jeg litt innimellom - for ved som en lokal bonde leverer. I stedet for kan jeg bruke timene mine på noe jeg liker, og som jeg er ganske god i, som gir meg penger nok til å kjøpe meg unna alt jeg ikke liker å gjøre. Anonymkode: 211e6...f2e
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #18 Skrevet 14. august 2022 24 minutter siden, AnonymBruker said: Det inngår jo ikke i jobben at du kler på deg og spiser frokost! Sov i klærne dine og dropp frokost om du vil det. Det er jo opp til deg. Sett at ingen jobber (siden du tenker det er bortkastet). Da må alle dyrke mat og jakte og fiske den selv. Det tar masse tid. Den må klargjøres for lagring, lagres og tilberedes. Prosesser som tar masse tid. Om ingen jobber så si farvel til innlagt strøm og vann. Du må grave en brønn og hente vann der. Sy klær, bytte ull med en som har sau. Du må fikse på huset ditt selv og bytte til deg materialene med noe du selv har laget. Før I tiden byttet man ting og tjenester for arbeid du har gjort (jakt, fiske, lage klær, hugge ved). Nå byttes arbeid i penger. Pengene bruker du på hus, strøm, mat ; ting folk i dag tar for gitt at de bare bør få. Livet for alle levende vesener handler hovedsakelig om driftsbehov: skaffe mat, varme, reproduksjon, hamstre mat til kaldere årstider, passe seg for farer. Anonymkode: b20b8...d20 Dette. Hvordan tenker folk egentlig at samfunnet skal gå rundt slik at alle får sine primærbehov dekket på en effektiv måte? Nå gjør vi det sånn at hver enkelt spesialiserer seg innenfor ett område, og gjør en relativt effektiv jobb med kun dette i bytte mot midler man bruker til å skaffe seg alt annet man trenger. Om ikke du har lyst til å jobbe, hvorfor skal de som driver med matproduksjon, infrastruktur, strømproduksjon, transport, helsetjenester jobbe? Da må du fikse alt selv, og det er ganske garantert at det er mer jobb enn dagens årsverk. Anonymkode: 1d9ab...a89 2
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #19 Skrevet 14. august 2022 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Kommer helt an på hvilken jobb man har. Å sitte på et kontor og flytte på papirer tar kanskje ikke knekken på så mange. Men i yrker med tunge løft, dårlig bemanning og høyt arbeidspress/stress blir mange sykmeldte, uføre eller pensjonerer seg før tiden. Og så er det nok mange som ikke blir så sliten av arbeidsoppgavene i seg selv, men som kjenner på at livet burde kunne by på mer enn jobb, f eks tid med barna mens de er små eller tid til gamle foreldre. Anonymkode: ed5bf...b58 Wow, snakk om å ha dårlig innsikt i hva en kontorjobb innebærer. Ja - fysisk tunge jobber kan gi plager, men det kan jeg love deg at en kontorjobb også kan gi - men andre type plager. Anonymkode: 7ac77...27f 4
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #20 Skrevet 14. august 2022 Vel jobb er livet mitt siden jeg ikke har mann og barn ✌️ Så synes det er helt greit. Liker jobben min. Anonymkode: 58390...7ff
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå