Gå til innhold

Folk som inviterer seg selv, sosialt tilbakestående?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker at de må jo være det, kontrollerende og tilbakestående.

Har ei på jobb som er kollega, desperat etter at man skal gjøre noe etter jobb. Hun har til og med prøvd å invitere seg til meg på vår familiehytte. Utrolig frekt.

Jeg har også etpar slike rundt meg av "venninner", som prøver å få komme på hytta. Skal ha med seg barna og mannen, helt uaktuelt. Drar jeg på hyttetur så er det fordi jeg skal ha ferie, fri fra hverdagslivet. Med min mann og resten av familien såklart.

Folk må lære seg å spørre.

Men man kan også tenke at dette er mennesker som er livredde for å bli avvist, få nei til svar. Så da velger de taktikken med å kommandere og ta kontrollen over andre mennesker. For mange lar seg kommandere.

Anonymkode: bccc3...cd1

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du har hytte så tenker jeg det er helt legitimt å spørre "har dere lyst på besøk en helg?".  Å invitere seg selv er mer i gaten "å du skal på hytta til helgen? Da kommer jeg og Martin på lørdag vi, tar med oss de to yngste også". Det er uansett lov å si at det ikke passer.  

Sosialt tilbakestående er det først når den som nekter å ta nei for nei fortsetter å mase. Opplevde i sommer en som inviterte seg selv med til noen jeg skulle besøke, selv da vertskapet sa at det går ikke for vi har ikke sengeplasser nok, så fortsatte han å mase for han kunne jo bare ta stua som soverom. Endte med at han ble hjemme.  

Anonymkode: 5899e...1b7

• Liker 5
Skrevet

Opplever dette jevnlig. Folk som inviterer seg selv til oss på hytta i sommerferien eller inviterer seg selv til oss i julen. De gangene jeg har sagt ja til sommerferieopphold på hytta, har jeg vært ei temmelig utslitt vertinne når de har reist. Etter flere døgns juleopphold likeså. Jeg har nå blitt flinkere til å få vridd meg unna slikt som dette, men det ikke alltid like lett.

Anonymkode: 93a31...9b9

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvis du har hytte så tenker jeg det er helt legitimt å spørre "har dere lyst på besøk en helg?".  Å invitere seg selv er mer i gaten "å du skal på hytta til helgen? Da kommer jeg og Martin på lørdag vi, tar med oss de to yngste også". Det er uansett lov å si at det ikke passer.  

Sosialt tilbakestående er det først når den som nekter å ta nei for nei fortsetter å mase. Opplevde i sommer en som inviterte seg selv med til noen jeg skulle besøke, selv da vertskapet sa at det går ikke for vi har ikke sengeplasser nok, så fortsatte han å mase for han kunne jo bare ta stua som soverom. Endte med at han ble hjemme.  

Anonymkode: 5899e...1b7

Det er jo slik som du skriver, overkjører meg fullstendig så jeg må si nei. "Da kan jo jeg komme inn den og den datoen da, bli i 4 dager...bla bla.."

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Opplever dette jevnlig. Folk som inviterer seg selv til oss på hytta i sommerferien eller inviterer seg selv til oss i julen. De gangene jeg har sagt ja til sommerferieopphold på hytta, har jeg vært ei temmelig utslitt vertinne når de har reist. Etter flere døgns juleopphold likeså. Jeg har nå blitt flinkere til å få vridd meg unna slikt som dette, men det ikke alltid like lett.

Anonymkode: 93a31...9b9

Man må jo bare si nei, ellers hører jo ikke folk. Har nok med min familie, samt egne barn/mann.

Anonymkode: bccc3...cd1

Skrevet

Du må bare si fra da.. du kan ikke styre andre mennesker, enkelte er frekke og andre har ikke antenner. 
sett grenser. Si at dere trenger helgene for dere selv. 

Anonymkode: 4082d...522

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...