Gå til innhold

Yndlingsbarn, alltid den første?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det slik, at alltid det første barnet som blir født er yndlings? 

Snakket her om dagen ned min tante. Hun er bestemor til en gutt og snart kommer det ei jente. Hun sa til meg at gutten er favoritt fordi han er først og jenta blir ikke det samme som gutten.

Jeg ble litt forbløffet, og syntes litt synd i barnet som enda ikke er født.

Er det slik? Virkelig? Og hvorfor?

Anonymkode: 795b3...8a6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For mange besteforeldre tror jeg ofte det er slik..

Men hos foreldre tror jeg ofte at yngstemann er "favoritt" 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
Rucula skrev (1 minutt siden):

Jeg er yngst, og får minst oppmerksomhet, broren min får alt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er yngst, og får minst oppmerksomhet, broren min får alt. 

Gutter er jo ofte favoritter. 
jeg ble også forskjellsbehandlet til fordel for min bror

• Nyttig 3
Skrevet

Jeg blir litt matt av favoritter osv. Eldre generasjoner var mulig mer på dette med favoritter ol. Pga oppgaver ol som fulgte med det å være førstefødte  ol. Man hadde jo skutt gullfuglen dersom første også viste seg å bli en gutt.

Mine besteforeldre kom fra to forskjellige gårder. Det ene paret hadde min bror som favoritt og nevnte ofte stolt at han var første barnebarn og gutt.  Dog ingen odels gutt. De i odels rekka, fikk jo skammelig to jenter først,  før de fikk to gutter.  Disse besteforeldrene ble jeg aldri kjent med. Fordi man fikk beskjed om å sitte rolig å være pyntedukke og ikke snakke før man fikk lov. Så fra ganske ung alder nektet jeg å dra dit.

Den andre bestemora (bestefar døde når min forelder var barn) hun hadde masse hjertevarme til alle i den store barnebarn flokken og var på sommerferie en til to uker hver sommer.

Trodde eller håper dette favoritt stempelet var utgått. Men mulig ikke hos alle

Anonymkode: 85316...22c

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
Rucula skrev (5 minutter siden):

Nei, jeg tror minste blir omfatter som favoritt, fordi eldre søsken ikke har helt riktig perspektiv iht aldersforskjell iht å bli påpasset. Søsken føler også de lille tar over oppmerksomheten fra første dag fra fødsel.  Spesielt et av mine søsken har hengt seg opp i det.de andre sier dette søsken ofte var slem mot meg som liten. Og fikk sikkert endel koreks iht det. Så dette søskenet maser forsatt i høy alder at jeg tok over mor. Jeg på min side har vokst opp med å vite at hun har vært like glad i oss alle.  

• Liker 1
Skrevet
Rucula skrev (6 minutter siden):

Det er så vondt altså. :(

Alltid føle dette og tenke kanskje skal jeg si noe, men tror ikke det ville hjulpet når de ikke ser der selv. Kanskje derfor jeg synes synd på det barnet til tanta mi.

Skrevet

Mine besteforeldre på ene siden hadde ingen favoritt der var alle 16 like mye verdt. Mine besteforeldre på andre siden syns nok muligens oselsgutten var jevest, men han fikk også mer ansvar og formaninger. Når det kommer til Omsorg og oppmerksomhet så gjorde de aldri forskjell på oss 4 barnebarna. Tror vel mer det gikk i at oselsgutten skulle en dag ta over så da måtte han forberedes fra han kunne gå og stå liksom. 

Anonymkode: ab7db...9dc

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg blir litt matt av favoritter osv. Eldre generasjoner var mulig mer på dette med favoritter ol. Pga oppgaver ol som fulgte med det å være førstefødte  ol. Man hadde jo skutt gullfuglen dersom første også viste seg å bli en gutt.

Mine besteforeldre kom fra to forskjellige gårder. Det ene paret hadde min bror som favoritt og nevnte ofte stolt at han var første barnebarn og gutt.  Dog ingen odels gutt. De i odels rekka, fikk jo skammelig to jenter først,  før de fikk to gutter.  Disse besteforeldrene ble jeg aldri kjent med. Fordi man fikk beskjed om å sitte rolig å være pyntedukke og ikke snakke før man fikk lov. Så fra ganske ung alder nektet jeg å dra dit.

Den andre bestemora (bestefar døde når min forelder var barn) hun hadde masse hjertevarme til alle i den store barnebarn flokken og var på sommerferie en til to uker hver sommer.

Trodde eller håper dette favoritt stempelet var utgått. Men mulig ikke hos alle

Mannen min fortalte meg en gang at bestefaren og bestemoren hans hadde bare bilde av broren hans i deres hus, ingen andre av de andre barnebarna, kun broren hans.

Mine foreldre har masse bilder i huset sitt, mest av eldste jenta og minst av yngste. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Hos meg kom gutten først, og han var morfars favoritt, siden kom jenta og hun ble mormors favoritt. Ikke at foreldrene mine gjorde noen forskjell på barna, og det var ingen tvil om at de var like glade i begge barna. Men jeg tror rett og slett det gikk litt på matchende personligheter. Men mine foreldre døde tidlig, pappa rakk så vidt å få med seg mitt siste barn, og han ble like glad i dette. For min del så har jeg ingen favoritt, og jeg elsker alle 3 mer enn noe annet i verden. Men det er ulikheter, første er mest lik meg personlighetsmessig, mellomste er kampbarnet mitt som jeg har vært mest fortvilet over, og som jeg er også utrolig stolt over, og siste deler jeg humor og innstilling til livet med. 

Jeg var eldst da jeg vokste opp, og jeg var nok egentlig ingen lett unge, veldig selvstendig, sta og tilbøyelig til å ikke få med meg en eneste husregel hjemmefra. Yngste søskenet mitt fikk nok mest oppmerksomhet, og var nok "favoritten" siden det var lite ugagn og protest, og foreldrene mine syns nok det var greit med et sånt eksemplar også, etter to stykker som var motsatt 😄 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er så vondt altså. :(

Alltid føle dette og tenke kanskje skal jeg si noe, men tror ikke det ville hjulpet når de ikke ser der selv. Kanskje derfor jeg synes synd på det barnet til tanta mi.

Rucula skrev (1 time siden):

Dette er jo veldig ironisk når "alle" tydelig vis ønsker seg jente😂 Det viser seg vel å ikke være helt slik man hadde sett for seg allikevel da...

Anonymkode: 9fb60...e39

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Snakket her om dagen ned min tante. Hun er bestemor til en gutt og snart kommer det ei jente. Hun sa til meg at gutten er favoritt fordi han er først og jenta blir ikke det samme som gutten.

Mine er veldig flinke og gi meg og broren min den oppmerksomheten vi trengte også vår eldre storebror, som var mye eldre. de behandler barnebarnet likt,men mitt er der kanskje litt mer på overnatting og slik siden jeg er alene, men dette er ikke noe brødrene mine bryr seg om

Anonymkode: e65cf...0ef

Skrevet

Vi er tre søsken og den i midten er favoritten. 

Anonymkode: 53ca8...87d

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jenta er favoritt fordi det er det kjønnet jeg ønsket meg. 

Anonymkode: 3b990...103

Skrevet

Jeg tror at hos besteforeldre så er alltid første barnebarnet noe spesielt og ofte er de jo sprekest i starten av besteforeldrekarrieren.

• Liker 1
Skrevet

Jeg var den store favoritten hos mine besteforeldre, fordi jeg kom først av alle barnebarna og lenge før alle de andre. Min mor var knapt nok konfirmert da jeg ble født.

I vår kjernefamilie er den første min favoritt og den andre farens favoritt. Vet ikke hvorfor det er sånn. Kanskje fordi den første er mye mer utfordrende, og jeg har fagkunnskap nok til å forstå og takle det, og yngste er ganske lett å ha med å gjøre. 

Anonymkode: c61e4...abb

Skrevet

Jeg har ingen favoritt blant mine tre tenåringsdøtre. Men skal også sies at jeg ønsket meg døtre, kan vanskelig se meg selv som en god guttemamma. 

Når jentene gnåler om hvem som er favorittdatteren, sier jeg på spøk at jeg liker dem like dårlig. 🙊

Anonymkode: 7ec31...9f8

• Liker 1
Skrevet

Jeg er eldst og var ikke favoritt. Jeg har bare ett barn selv foreløpig, men kan virkelig ikke skjønne at det går an å bli mer glad i noen enn det jeg er i barnet mitt, så jeg tror innerst inne at nr.1 alltid vil være min favoritt. 

Anonymkode: 14746...968

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er eldst og var ikke favoritt. Jeg har bare ett barn selv foreløpig, men kan virkelig ikke skjønne at det går an å bli mer glad i noen enn det jeg er i barnet mitt, så jeg tror innerst inne at nr.1 alltid vil være min favoritt. 

Anonymkode: 14746...968

Du blir like glad i neste barnet🥰

• Nyttig 1
Skrevet

Svigers facoriserer yngste barnebarnet. Det er visst såååå synd på henne og slipper unna alt og kan bli skikkelig ufordragelig. Våre barn blir ansett som selvgående og lette å ha med å gjøre så de blir ignorert… Svigermor sier høyt at de vet jo at de er flinke og får til alt, så kusinen får lov til å opptre som barnehagebarn som 11-åring.. Hadde mvåre barn gjort det samme når de var mye yngre hadde det blitt slått hardt ned på av svigers.

Anonymkode: c935f...a49

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...