Gå til innhold

Add og medisiner. Erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ryddet for helseskadelige råd og tilsvar og avsporinger. 

Christina82, mod

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har også en datter med Adhd uoppmerksom type, men hun er yngre enn din (blir straks 9)

Hvordan medisiner virker er veldig individuelt. Her har vi desverre ikke funnet noe som ikke har får kraftige bivirkninger. Legen vår sier dette er tilfelle for ca 30% (ikke effekt eller for kraftige bivirkninger). Har prøvd equasym, elvanse og concerta. Munntørrhet forsvant etter noen dager med alle medisinene. Kvalme,  nedsatt matlyst, vondt i magen ++ vedvarte. Noen medisiner ga nedstemthet og barnet ble unormalt følsomt og apatisk etter en stund. På elvanse fikk hun en episode hvor hun freaket ut og gråt hysterisk fordi gaffelen var bøyd feil vei (skikkelig ekkelt,  sluttet på dagen. Fryktelig høy puls også,  orket ikke løpe og leke så mye. Men denne medisinen hadde så god effekt at datteren min faktisk ikke hadde så lyst til å slutte selv) Alle medisinene gav veldig uro og problemer med innsovning på kveldstid, måtte da starte med melatonin også. Datteren min endte med spisevegring, også lenge etter at vi sluttet på medisiner. Nå har det etterhvert gått seg til ganske bra,  hun har endelig lagt på seg og begynt spise mer variert igjen. 

Det skal sies at vi fikk effekt av noen medisiner også. Hun ryddet rommet sitt alene for første gang, klarte å gjøre lekser mer effektivt og alene. Hun holdt også mye mer orden på tingene sine. Elvanse hadde best effekt, men også mest bivirkninger. 

• 3 uker senere...
Skrevet (endret)

Hei igjen! 
Jeg har første dag på Aduvanz nå. Føler jeg allerede kjenner økt konsentrasjon. Dosen jeg har begynt på er 30 mg, tror den eventuelt økes til 50 etterhvert hvis jeg responderer bra.

Det jeg har vært mest redd for med medisinering er angst. Jeg har hatt angst fra jeg var barn, ble mobbet gjennom hele barne og ungdomsskolen, så det gjorde sitt med selvbilde, noe som førte til at jeg fikk mye angst. Generalisert angst og sosialangst. Jeg får også panikkanfall av og til. Har tatt Cipralex mot dette siden starten av 20 årene og den tar vekk den verste angsten. Før medisinering, da angsten min var på det verste, fikk jeg daglig panikkanfall. Jeg klarte ikke å f.eks fullføre et kjøp i kassa på butikken uten panikkanfall.

Handlet på butikken isted og det gikk fint. Det er det jeg har vært så redd for, at jeg skal få så økt angst at slike daglige gjøremål blir vanskelige.

Nå er jeg spent på om jeg får sove inatt, siden jeg har skjønt det kan bli litt vanskelig i oppstart. Men jeg tar med glede søvnproblemer i starten enn angst! 

Oppdaterer senere i uken og neste mandag etter oppfølging hos psykiater. :) 

Ps: Kun to bivirkninger jeg hittil kjenner, munntørrhet og noe redusert appetitt. 

Endret av NewStart87
Tilleggsinformasjon.
  • Hjerte 1
Skrevet

@NewStart87 

Hei!

Jeg er på 1,5 uken på Aduvanz. Tenkte bare å dele litt av min erfaring. Sliter også med angst, men angsten min har roet seg siden jeg startet. (Prøvd først Ritalin, samme opplevelde med angsten her men byttet pga andre bivirkninger). Det jeg merker er at det roer tankekjøret i hodet, som da igjen gjør at jeg bekymrer meg mindre = mindre angst. Kan holde samtaler med folk, gjøre sosiale ting etc uten å etterpå gå totalt i kjelleren med et ustoppelig tankekjør om hva jeg sa og "ånei, hvorfor sa jeg/gjorde jeg det..." osv osv. Noe som er ufattelig deilig. Gir rett og slett litt mer faen. 

Jeg har litt høy puls, og noe hjertebank inn i mellom, men håper det er noe som går seg til etterhvert. Har påvirket søvnen min litt, så sover litt dårligere (sov utrolig godt på ritalin), men satser på at dette også er noe som går over, så snart jeg finner riktig dosering og tidspunkt på døgnet hvor det er best for meg å ta tabletten. Jeg sliter dog med litt muskelspenninger/spasmer, som gjør at jeg får vondt i skuldre, rygg og armer. Legen min mente ikke dette var vanlig og kunne komme av andre ting(?). Men jeg hadde to dager pause fra medisninen forrige uke, og da var dette helt borte. Jeg har også lest at muskelspenninger kan være en bivirkning av sentralstimulerende. Så jeg håper dette også går over, da det er slitsomt i lengden. 

Takk for at du deler erfaring! Jeg føler med spent, og krysser fingrene for at det funker for deg! 

Anonymkode: ec04b...a02

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

@NewStart87 

Hei!

Jeg er på 1,5 uken på Aduvanz. Tenkte bare å dele litt av min erfaring. Sliter også med angst, men angsten min har roet seg siden jeg startet. (Prøvd først Ritalin, samme opplevelde med angsten her men byttet pga andre bivirkninger). Det jeg merker er at det roer tankekjøret i hodet, som da igjen gjør at jeg bekymrer meg mindre = mindre angst. Kan holde samtaler med folk, gjøre sosiale ting etc uten å etterpå gå totalt i kjelleren med et ustoppelig tankekjør om hva jeg sa og "ånei, hvorfor sa jeg/gjorde jeg det..." osv osv. Noe som er ufattelig deilig. Gir rett og slett litt mer faen. 

Jeg har litt høy puls, og noe hjertebank inn i mellom, men håper det er noe som går seg til etterhvert. Har påvirket søvnen min litt, så sover litt dårligere (sov utrolig godt på ritalin), men satser på at dette også er noe som går over, så snart jeg finner riktig dosering og tidspunkt på døgnet hvor det er best for meg å ta tabletten. Jeg sliter dog med litt muskelspenninger/spasmer, som gjør at jeg får vondt i skuldre, rygg og armer. Legen min mente ikke dette var vanlig og kunne komme av andre ting(?). Men jeg hadde to dager pause fra medisninen forrige uke, og da var dette helt borte. Jeg har også lest at muskelspenninger kan være en bivirkning av sentralstimulerende. Så jeg håper dette også går over, da det er slitsomt i lengden. 

Takk for at du deler erfaring! Jeg føler med spent, og krysser fingrene for at det funker for deg! 

Så spennende å høre din erfaring! Egentlig var psykiater på vei til å skrive ut Ritalin, men jeg fikk heldigvis stoppet han og fikk Aduvanz istedenfor. Hørt så mye negativt om Ritalin og det er ikke lenge siden jeg leste om ei her inne som beskrev at hun hele tiden følte seg «on the edge» av Ritalin.. Det føler jo jeg nok på fra før med angsten min. ( Konstant i beredskap følelse).  Er også pga denne frykten for økt angst at jeg har utsatt prøving av medisiner fremtil nå, fikk ADD diagnosen i 2017. 
Istedenfor medisiner har jeg heller bøttet nedpå med Pepsi Max, Cola uten sukker og energidrikk. Det blir ganske usunt og dyrt i lengden. Vet det er veldig omdiskutert dette om lettbrus, men jeg drakk det i store mengder og aldri vann. Så da kutter jeg heller koffein og tar medisiner istedenfor. Har ei venninne som jobber innenfor helsesektoren som også mente at jeg får nok verre angst av all den koffeindrikkingen enn jeg får av medisiner. Har jo noen ganger helt nedpå med to Monster på rappen og da har jeg blitt litt shaky ja.. :fnise:  

Angående muskelspenninger så merker jeg at jeg gjør noe med kjeven, spenner munnen mye og er tørst, men det er kanskje forbigående?

Håper ikke jeg får noe videre muskelspenninger på kroppen, har allerede en veldig vond venstre skulder pga jeg spenner meg mye pga angst. Jeg gjør dette ubevisst, kanskje det også er det som skjer med deg? Får i alle fall håpe det er forbipasserende.

Spent på søvn inatt. Jeg tar fast Seroquel for søvn ( 50 mg ). Disse er planen å etterhvert kutte ut, men tror ikke jeg begynner med det nå midt i oppstart av nye medisiner. Etter hva jeg har skjønt er det vanlig å øke Aduvanz dosen etterhvert til 50 mg? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.8.2022 den 8.11):

Min datter på 14 finn diagnosen adhd uoppmerksom type (add) i vår. Vi har valgt å prøve ut medisiner fordi hun ikke fungerer i skolen. Hun har nå startet på utprøving, og etter dag 3 må vi stoppe pga bivirkninger. Hun har nå prøvd Medikinet 10 mg. 

Lege sier at bivirkninger er forbigående, men hvor lang tid tar det? Bivirkningene til min datter er veldig nedsatt apetitt, munntørrhet, svimmelhet og kvalme. Disse er såpass sterke at hun ikke klarer å fungere i det hele tatt. 

Er det noen her som har god erfaring med add og medisiner? Hvilken type fungerer best for deg/ditt barn? Og hvordan var det med bivirkninger? 

Anonymkode: acdd7...6b7

Er du helt sikker på at diagnoseringen er korrekt? Det å få disse sterke bivirkningene, er ganske normalt blant de som faktisk ikke har adhd. 

Anonymkode: 0b437...8d1

Skrevet
NewStart87 skrev (4 minutter siden):

Så spennende å høre din erfaring! Egentlig var psykiater på vei til å skrive ut Ritalin, men jeg fikk heldigvis stoppet han og fikk Aduvanz istedenfor. Hørt så mye negativt om Ritalin og det er ikke lenge siden jeg leste om ei her inne som beskrev at hun hele tiden følte seg «on the edge» av Ritalin.. Det føler jo jeg nok på fra før med angsten min. ( Konstant i beredskap følelse).  Er også pga denne frykten for økt angst at jeg har utsatt prøving av medisiner fremtil nå, fikk ADD diagnosen i 2017. 
Istedenfor medisiner har jeg heller bøttet nedpå med Pepsi Max, Cola uten sukker og energidrikk. Det blir ganske usunt og dyrt i lengden. Vet det er veldig omdiskutert dette om lettbrus, men jeg drakk det i store mengder og aldri vann. Så da kutter jeg heller koffein og tar medisiner istedenfor. Har ei venninne som jobber innenfor helsesektoren som også mente at jeg får nok verre angst av all den koffeindrikkingen enn jeg får av medisiner. Har jo noen ganger helt nedpå med to Monster på rappen og da har jeg blitt litt shaky ja.. :fnise:  

Angående muskelspenninger så merker jeg at jeg gjør noe med kjeven, spenner munnen mye og er tørst, men det er kanskje forbigående?

Håper ikke jeg får noe videre muskelspenninger på kroppen, har allerede en veldig vond venstre skulder pga jeg spenner meg mye pga angst. Jeg gjør dette ubevisst, kanskje det også er det som skjer med deg? Får i alle fall håpe det er forbipasserende.

Spent på søvn inatt. Jeg tar fast Seroquel for søvn ( 50 mg ). Disse er planen å etterhvert kutte ut, men tror ikke jeg begynner med det nå midt i oppstart av nye medisiner. Etter hva jeg har skjønt er det vanlig å øke Aduvanz dosen etterhvert til 50 mg? 

Ja, det høres ut som et godt valg å gå rett på Aduvanz. Jeg gikk på Ritalin i ca 2 uker, og hadde migrene omtrent hver dag fra etter lunjstider til kvelden. Hadde også en del hjertebank og høy puls (dette har jeg nå også som sagt men føles ikke like voldsomt.) Samt at jeg følte den var utrolig ujevn, og varte veldig kort, og følte meg tom/flat den siste uka.

Jeg har også til vanlig en konstant beredskapsfølese som du beskriver, spesielt i perioder når ting er veldig hektisk, da slår angsten ut som verst. Har også vært redd for at medisin skal gjøre det verre, samt at jeg er litt skeptisk til medisiner i tillegg. Veldig redd for at jeg ikke skal være meg lenger, og at det skal påvirke personligheten min + en usikker langtidseffekt. Men valgte å prøve det til slutt da behandleren min mente at det kunne ha en god effekt på min angst. Noe jeg har opplevd at det har hatt til nå. Så får bare håpe det fortsetter slik, og at om jeg velger å ikke gå på medisiner at jeg har fått en slags forståelse og en annen måte å håndtere den på. Så håper jeg at medisinen også demper angsten for din del!

Har ikke merket noe til spenninger i kjeven, men det har jeg lest er veldig vanlig. Samt munntørrhet. Slik jeg har forstått det så kan dette være forbigående ja, men hvis det ikke er det så noter deg det og gi beskjed til legen/psykiateren din. 

Jeg tenker også at det kan være at siden medisinen gjør meg mer konsentrert og obervant på en måte, at jeg kanskje rett og slett bare legger mer merke til muskelspenningene jeg gjør. Fordi jeg sliter med det fra før av, men det har aldri føltes så intens og tydelig ut som nå. Føler plutselig at jeg er veldig bevisst på hvor skuldrene mine er om det gir mening? Håper i vertfall det gir seg. 

Krysser fingrene for at du får sove! Er jo mange som har veldig god erfaring med søvn på Aduvanz. Jeg sov som sagt veldig godt på Ritalin, og tror grunnen til det var at hodet mitt fikk litt fred på dagen, noe som gjorde at jeg ikke ble like utslitt. Dette sa behandleren min at nok kunne være tilfelle. Satser på at det blir slik med Aduvanz etterhvert. Var hos legen idag, og vi ble enig om at jeg skal fortsette med 30mg en uke til, før vi ser om vi skal øke dosering. Hun sa at de fleste hos henne ble værende på 30mg, men at hun skulle dobbeltsjekke doseringsreglene ift vekt osv, til neste gang jeg kom. Tror ikke Aduvanz finnes i 20mg nemlig, så usikker på hvordan de gjør det med økning. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja, det høres ut som et godt valg å gå rett på Aduvanz. Jeg gikk på Ritalin i ca 2 uker, og hadde migrene omtrent hver dag fra etter lunjstider til kvelden. Hadde også en del hjertebank og høy puls (dette har jeg nå også som sagt men føles ikke like voldsomt.) Samt at jeg følte den var utrolig ujevn, og varte veldig kort, og følte meg tom/flat den siste uka.

Jeg har også til vanlig en konstant beredskapsfølese som du beskriver, spesielt i perioder når ting er veldig hektisk, da slår angsten ut som verst. Har også vært redd for at medisin skal gjøre det verre, samt at jeg er litt skeptisk til medisiner i tillegg. Veldig redd for at jeg ikke skal være meg lenger, og at det skal påvirke personligheten min + en usikker langtidseffekt. Men valgte å prøve det til slutt da behandleren min mente at det kunne ha en god effekt på min angst. Noe jeg har opplevd at det har hatt til nå. Så får bare håpe det fortsetter slik, og at om jeg velger å ikke gå på medisiner at jeg har fått en slags forståelse og en annen måte å håndtere den på. Så håper jeg at medisinen også demper angsten for din del!

Har ikke merket noe til spenninger i kjeven, men det har jeg lest er veldig vanlig. Samt munntørrhet. Slik jeg har forstått det så kan dette være forbigående ja, men hvis det ikke er det så noter deg det og gi beskjed til legen/psykiateren din. 

Jeg tenker også at det kan være at siden medisinen gjør meg mer konsentrert og obervant på en måte, at jeg kanskje rett og slett bare legger mer merke til muskelspenningene jeg gjør. Fordi jeg sliter med det fra før av, men det har aldri føltes så intens og tydelig ut som nå. Føler plutselig at jeg er veldig bevisst på hvor skuldrene mine er om det gir mening? Håper i vertfall det gir seg. 

Krysser fingrene for at du får sove! Er jo mange som har veldig god erfaring med søvn på Aduvanz. Jeg sov som sagt veldig godt på Ritalin, og tror grunnen til det var at hodet mitt fikk litt fred på dagen, noe som gjorde at jeg ikke ble like utslitt. Dette sa behandleren min at nok kunne være tilfelle. Satser på at det blir slik med Aduvanz etterhvert. Var hos legen idag, og vi ble enig om at jeg skal fortsette med 30mg en uke til, før vi ser om vi skal øke dosering. Hun sa at de fleste hos henne ble værende på 30mg, men at hun skulle dobbeltsjekke doseringsreglene ift vekt osv, til neste gang jeg kom. Tror ikke Aduvanz finnes i 20mg nemlig, så usikker på hvordan de gjør det med økning. 

Etter hva jeg har skjønt så funker Aduvanz bedre og bedre over tid? En nabo av meg begynte med Aduvanz i mai og hun sier hun fortsatt opplever flere fordeler med Aduvanz. Hun begynte først på 30 mg og økte nylig til 50 mg. Vet du om dosen på 50 mg taes med en gang samtidig eller tar man tabletter to ganger om dagen? Har glemt å spørre henne. 

Vil tippe du har blitt mer bevisst på kroppen din og kanskje derfor merker spenningene. Jeg kjenner det på den vonde skulderen min nå i skrivende stund. Tror nok jeg spenner kroppen min litt ekstra nå, er jo spent på hvordan dette fungerer og hvordan de første nettene blir. Håper jeg får sove! Hadde problemer med søvn da jeg begynte på Cipralex, måtte ta sovetabletter ved oppstart husker jeg. Nå går jeg jo fast på søvntabletter, håper det hjelper inatt, hvis ikke får jeg bare holde ut nå i starten. 

Skrevet

Ts her. Fint å lese om deres erfaringer med medisiner. Vi har fått prøve Strattera nå, og det går mye bedre - heller ingen bivirkninger så langt. Jenta føler seg mer klar i hodet. Har stått på dette i en uke nå, og skal til kontroll senere denne uken. 

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er du helt sikker på at diagnoseringen er korrekt? Det å få disse sterke bivirkningene, er ganske normalt blant de som faktisk ikke har adhd. 

Anonymkode: 0b437...8d1

De bivirkningene Ts nevner er helt vanlige

Anonymkode: 2881b...137

• Nyttig 1
Skrevet

Det er viktig å huske at man kan reagere helt ulikt på medisiner. Selv om en person har hatt mye bivirkninger og lite virkning av Ritalin, så kan det være helt motsatt for en annen. 

Anonymkode: 81b5d...03b

• Nyttig 1
Skrevet

Så bra at datteren din har funnet en medisin som funker TS! :hjerte: Har hun fått mindre angst etter at hun byttet?

Skrev dette på gruppen for kvinner med adhd og kopierer det hit også:

Veldig positivt overrasket over at jeg fikk sove inatt! Viktig å ta med at jeg som vanlig tok to Seroquel før leggetid. Jeg sov gjennom natten, men våknet mye tidligere enn vanlig om morgenen, men er fornøyd med at jeg i det hele tatt fikk sove og føler jeg fikk nok søvn. 

Planen er jo å kutte ut Seroquel ( bruker dette som sovemedisin ) etterhvert, men jeg skal høre med psykiater om vi eventuelt kan vente med dette til jeg har gått på Aduvanz litt og vi har funnet riktig dose.

Har fortsatt litt ukontrollerte munn bevegelser og er veldig tørst.  Drikker mye vann. Igår hadde jeg veldig vondt i hodet, men dette kan komme av at jeg brått kuttet ut koffein og i tillegg venter mensen. Ikke noen hodepine hittil idag.

Jeg føler meg mer rolig og positiv. Jeg er vanligvis en som tenker veldig mye og kan gå og gruble på gammel dritt som har skjedd for lenge siden. Det føler jeg mye mindre på nå. 

Skrevet (endret)
NewStart87 skrev (17 timer siden):

Fp

Endret av Vampyrina
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.8.2022 den 11.51):

Problemet hos oss er at hun er ekstremt sensitiv og tåler dårlig å stå i ubehag over tid. Hun har fra før av et Anstrengt forhold til mat, og nå ble det enda verre. I tillegg så har hun generalisert angstlidelse, og angsten er blitt betydelig verre bare etter et par dager på medisin. Så at vi skal holde ut en uke for at det skal bli bedre, det klarer jeg ikke helt å se for meg. 

Ts

kan det være for høy dose?  her var en i hus gjennom mange typer før medikinet var det eneste som funket, h*n hadde ulike sånne bivirkninger på de andre, var da ofte for høy dose feks. n etter noen år sluttet h*n på de da behovene har endret seg med alderen.

Skrevet
iNord skrev (2 minutter siden):

kan det være for høy dose?  her var en i hus gjennom mange typer før medikinet var det eneste som funket, h*n hadde ulike sånne bivirkninger på de andre, var da ofte for høy dose feks. n etter noen år sluttet h*n på de da behovene har endret seg med alderen.

Ts her. Hun fikk muligens for høy startdose, så da vi fikk Strattera, begynte vi på lavest mulige dose. Den fungerer imidlertid veldig bra foreløpig. 

Skrevet

Ellers virker det som hun generelt har blitt mer  glad og positiv, og litt mindre tankekjør enn tidligere. Muligens litt mindre angst også. 

Neste utfordring nå er å gå over fra mikstur til kapsler (hun sliter med å svelge tabletter). Miksturen smaker fælt uansett hva slags mat eller drikke hun tar den med, og sliter nå med å få i seg alt. 

Noen som har tips? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ellers virker det som hun generelt har blitt mer  glad og positiv, og litt mindre tankekjør enn tidligere. Muligens litt mindre angst også. 

Neste utfordring nå er å gå over fra mikstur til kapsler (hun sliter med å svelge tabletter). Miksturen smaker fælt uansett hva slags mat eller drikke hun tar den med, og sliter nå med å få i seg alt. 

Noen som har tips? 

håper tabletter kan gå lettere ned! hva med en slags belønningsskjema for åta tablettene? i en startperiode til det går seg til? er jammen ikke bare bare dette foreldrelivet ❤️ vil jo bare det beste for ungene, så å se de plages elelr ha det vondt for å få det bedre er jo ikke så gøy

Skrevet
iNord skrev (31 minutter siden):

håper tabletter kan gå lettere ned! hva med en slags belønningsskjema for åta tablettene? i en startperiode til det går seg til? er jammen ikke bare bare dette foreldrelivet ❤️ vil jo bare det beste for ungene, så å se de plages elelr ha det vondt for å få det bedre er jo ikke så gøy

Ja, vi har vurdert en premie når hun har klart å ta så og så mange... Så får vi se om det kan hjelpe på motivasjonen 💖

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...