Gå til innhold

Add og medisiner. Erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter på 14 finn diagnosen adhd uoppmerksom type (add) i vår. Vi har valgt å prøve ut medisiner fordi hun ikke fungerer i skolen. Hun har nå startet på utprøving, og etter dag 3 må vi stoppe pga bivirkninger. Hun har nå prøvd Medikinet 10 mg. 

Lege sier at bivirkninger er forbigående, men hvor lang tid tar det? Bivirkningene til min datter er veldig nedsatt apetitt, munntørrhet, svimmelhet og kvalme. Disse er såpass sterke at hun ikke klarer å fungere i det hele tatt. 

Er det noen her som har god erfaring med add og medisiner? Hvilken type fungerer best for deg/ditt barn? Og hvordan var det med bivirkninger? 

Anonymkode: acdd7...6b7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva som funker for folk av ADHD medisiner er veldig individuelt, jeg bruker Aduanze. Jeg tror nok også på det at ting kan gå seg til litt med tanke på bivirkninger. Men det er viktig å øke dosen sakte. Hvis hun har bivirkninger så ikke øk dosen enda. Hvis det varer så kan dere jo bytte. Har forsåvidt aldri hørt om den medisinen. 

Anonymkode: 57b6e...f0d

Skrevet

Hvor lang tid det tar, er individuelt. Mannen ble kvalm av Ritalin i starten, men det gav seg etter en uke eller to, tror jeg? Nedsatt matlyst har vi begge av både Ritalin og Aduvanz så lenge vi går på dem(han byttet til Aduvanz for et halvt år siden eller så). Jeg har også munntørrhet fortsatt, nå er det snart tre mnd siden jeg byttet fra Ritalin til Aduvanz.

Og som brukeren over meg sier, hva som fungerer er individuelt. Mannen og søsteren hans fikk angst av Ritalin. Jeg tålte den egentlig godt. Jeg byttet fordi effekten varte bare 3-4 timer. Og jeg må fungere hjemme også, ikke bare på jobb. Aduvanz fungerer bedre sånn sett. 

Anonymkode: a4ff8...2e0

Skrevet

Takk for svar. Medikinet er det samme som Ritalin, har jeg skjønt. 

Skrevet

Jeg har ADD og skal prøve medisiner fra 5.september. Skal få prøve Aduvanz og etter å ha gått en uke på de skal jeg på oppfølging hos psykiater. 

Syntes det høres litt fort ut å kutte ut medisinene etter tre dager, bivirkningene er vel mest der de første ukene før det går seg til. 

• Liker 1
Skrevet
NewStart87 skrev (28 minutter siden):

Jeg har ADD og skal prøve medisiner fra 5.september. Skal få prøve Aduvanz og etter å ha gått en uke på de skal jeg på oppfølging hos psykiater. 

Syntes det høres litt fort ut å kutte ut medisinene etter tre dager, bivirkningene er vel mest der de første ukene før det går seg til. 

Problemet hos oss er at hun er ekstremt sensitiv og tåler dårlig å stå i ubehag over tid. Hun har fra før av et Anstrengt forhold til mat, og nå ble det enda verre. I tillegg så har hun generalisert angstlidelse, og angsten er blitt betydelig verre bare etter et par dager på medisin. Så at vi skal holde ut en uke for at det skal bli bedre, det klarer jeg ikke helt å se for meg. 

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Problemet hos oss er at hun er ekstremt sensitiv og tåler dårlig å stå i ubehag over tid. Hun har fra før av et Anstrengt forhold til mat, og nå ble det enda verre. I tillegg så har hun generalisert angstlidelse, og angsten er blitt betydelig verre bare etter et par dager på medisin. Så at vi skal holde ut en uke for at det skal bli bedre, det klarer jeg ikke helt å se for meg. 

Ts

Uff, da skjønner jeg det ikke er så lett. Har angst jeg også, så akkurat den delen gruer jeg meg til.

Hvilken medisin er det hun prøvde? Ritalin? Jeg har hørt mye positivt om Aduvanz, så kanskje hun kan prøve den istedenfor? 

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg hørte ett intervju med en overlege som forklarte at ritalin gjerne var det billigste alternativet og det var derfor den helst ble brukt - men jeg personlig må si at aduvanz eller elvanse er betraktelig bedre med tanke på bivirkninger. Kanskje verdt ett forsøk, men det er også ganske så mange som velger å ikke bruke medisiner for de liker ikke måten medisinene forandrer de. 

• Liker 2
Skrevet
NewStart87 skrev (10 minutter siden):

Uff, da skjønner jeg det ikke er så lett. Har angst jeg også, så akkurat den delen gruer jeg meg til.

Hvilken medisin er det hun prøvde? Ritalin? Jeg har hørt mye positivt om Aduvanz, så kanskje hun kan prøve den istedenfor? 

Hun prøver nå Medikinet, som visstnok er det samme som Ritalin. 

Ts

Skrevet
tasmus82 skrev (5 minutter siden):

Jeg hørte ett intervju med en overlege som forklarte at ritalin gjerne var det billigste alternativet og det var derfor den helst ble brukt - men jeg personlig må si at aduvanz eller elvanse er betraktelig bedre med tanke på bivirkninger. Kanskje verdt ett forsøk, men det er også ganske så mange som velger å ikke bruke medisiner for de liker ikke måten medisinene forandrer de. 

Psykiateren min var egentlig på vei til å skrive ut resept på Ritalin, men jeg fikk han til å skrive ut resept på Aduvanz istedenfor. Virker som de fleste prøver Ritalin først, før de prøver noe annet. Jeg har hørt veldig mye negativt om Ritalin. 

Skrevet
NewStart87 skrev (7 minutter siden):

Aduvanz har mye lenger virketid enn Ritalin, så eventuelle fæle bivirkninger kan også vare lenger. Det er ulempen med Aduvanz og lignende med lang virketid, sånn sett.

Men jeg tenker at hvis det får så mange ringvirkninger at det blir for vanskelig for henne å stå i det over tid, så hadde jeg presset litt på for å finne alternativer. Lite vits med medisiner hvis det er så ille at hun ikke kommer til å ville ta dem uansett.

Anonymkode: a4ff8...2e0

Skrevet

Jeg bruker Aduvanz, men jeg er voksen da. Startet med Ritalin, men vi måtte bytte fordi Ritalin bare virket i 3 timer og til slutt virket ikke i det hele tatt.

Har fremdeles bivirkninger av Aduvanz selv 2 år etter jeg startet. Den dårlige matlysten er der enda. Jeg må tvinge mat i meg. Før spiste jeg hele tiden og elsket mat. Nå er det bare stress og noe herk. Er tynn fra før så jeg MÅ passe på.

Jeg blir en litt annen når den virker som mest. Ting blir mer givende, jeg blir mer nøyaktig og mindre rastløs. 
Jeg kan faktisk gjøre ingenting hele dagen. Kan nøye meg med å sitte og lese, skrolle eller noe sånn. Det hadde aldri gått uten. Egentlig litt ekkelt. Jeg tar 2 doser om dagen siden den bare virker i 5 ish timer på meg. Så jeg tar en langt ut på dag og. Nå begynner den å gå ut for dagen og jeg kjenner behovet for å få adrenalin igjen. Matlyst kommer også.

I tillegg blir jeg fullstendig tidsblind av den. Det som før føltes veldig lenge føles nå liksom som noen få timer. Arbeidsdagen er over før jeg vet liksom...

Anonymkode: 1122c...239

Skrevet

På alle de her adhd medisinene er det VELDIG VIKTIG å drikke masse vann og ikke drikke koffein (evt energidrikk/Pepsi max i dette tilfellet).  

Det er viktig med en god frokost før medisiner for ja, det slår ut på matlyst.  

Ved økte angstbivirkninger hadde jeg også kutta ut, latt det gå en uke og bedt om et nytt preparat. Elvanse for barn pleier å fungere litt bedre for en del. Men medisin som funker for ditt barn funker kanskje ikke for andre barn.  

Visse bivirkninger kommer til å komme og noen bør man prøve å "holde ut" for å få en bedring. 

Medisiner og kvinner kan fort gå litt i kluss i syklusen så det er ikke sånn at alle dager er like selv på medisiner, spesielt med tanke på rundt El og mens, bare sånn at både du og dkb datter er klar over det. Rett før El og mens så "funker ikke" mine medisiner. De gjør det, men hormonene mine er forskrekkelig på bærtur de dagene der 🙈

Anonymkode: 7f2cd...188

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

På alle de her adhd medisinene er det VELDIG VIKTIG å drikke masse vann og ikke drikke koffein (evt energidrikk/Pepsi max i dette tilfellet).  

Ved økte angstbivirkninger hadde jeg også kutta ut, latt det gå en uke og bedt om et nytt preparat. Elvanse for barn pleier å fungere litt bedre for en del. Men medisin som funker for ditt barn funker kanskje ikke for andre barn.  

Visse bivirkninger kommer til å komme og noen bør man prøve å "holde ut" for å få en bedring. 

Medisiner og kvinner kan fort gå litt i kluss i syklusen så det er ikke sånn at alle dager er like selv på medisiner, spesielt med tanke på rundt El og mens, bare sånn at både du og dkb datter er klar over det. Rett før El og mens så "funker ikke" mine medisiner. De gjør det, men hormonene mine er forskrekkelig på bærtur de dagene der 🙈

Leser det du skriver om koffein, men hvordan er det med alkohol? 

Anonymkode: f17a4...df3

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Leser det du skriver om koffein, men hvordan er det med alkohol? 

Anonymkode: f17a4...df3

Nå gjelder vel hovedinnlegget om de som er under 18 år så da gjelder 0 alkohol. 

For voksne over 18 år så bør ikke medisiner inntas samme dag som alkohol skal nytes. Det er jo aldri anbefalt å drikke alkohol og ta medisiner samtidig.  

Har hørt om noen som har gjort det og de fikk blackout etter mindre alkoholinntak enn uten medisiner. Nå er vi ikke alle like, men medisiner og alkohol bør/skal ikke benyttes samtidig. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nå gjelder vel hovedinnlegget om de som er under 18 år så da gjelder 0 alkohol. 

For voksne over 18 år så bør ikke medisiner inntas samme dag som alkohol skal nytes. Det er jo aldri anbefalt å drikke alkohol og ta medisiner samtidig.  

Har hørt om noen som har gjort det og de fikk blackout etter mindre alkoholinntak enn uten medisiner. Nå er vi ikke alle like, men medisiner og alkohol bør/skal ikke benyttes samtidig. 

Har levd som normalt. Medisinen tas på morgenen. Alkohol om kvelden, men nå drikker jeg sjelden. Ingen forskjell. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg drikker kaffe likevel. Men ikke så mye som før. Nå drikker jeg maks 4 kopper om dagen. Hvorfor skal ikke kaffe inntas egentlig? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg drikker kaffe likevel. Men ikke så mye som før. Nå drikker jeg maks 4 kopper om dagen. Hvorfor skal ikke kaffe inntas egentlig? 

Koffein er stimulerende, og de fleste adhd-medisiner er sentralstimulerende. Så det blir nesten litt smør på flesk, så å si. De forsterker effekten av hverandre (mest ved samtidig inntak, men jeg vil tro mengde også har litt å si), og det kan føre til ubehag av typen uro i kroppen, hjertebank og sånt. Ikke noe gøy.

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg skal prøve Aduvanz fra 5.september og kan oppdatere her om hvordan det går. Jeg har også angst. 

Skrevet
NewStart87 skrev (5 minutter siden):

Jeg skal prøve Aduvanz fra 5.september og kan oppdatere her om hvordan det går. Jeg har også angst. 

Jeg er veldig interessert i å høre dine erfaringer! 

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...