Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har penger nok på da BSU til å nedbetale resten av boliglånet mitt. Tidligere har det ikke lønt seg pga. lave renter på lån. Men som alle vet stiger dette. Hva har dere andre gjort? Lar dere fortsatt pengene på BSU stå, eller har dere nedbetalt dette nå? 

Anonymkode: e86e2...995

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg valgte å nedbetale for et-par år siden. Renta var jevnt over så lik at det ikke utgjorde noen forskjell, og jeg gadd ikke å stadig ha et øye på at det lønte seg. 

Anonymkode: 09e2c...4ff

Skrevet

Kommer an på hva du har tenkt å bruke pengene du nå betaler på lånet hver måned på.

Skal de gå i «det sorte hullet» eller skal du spare?

Se hva som gir best gevinst mellom å la pengene stå på bsu eller spare de på andre måter. Må også ta med i beregningen rentefradraget du får på skatten.

Anonymkode: b73eb...f2f

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Kommer an på hva du har tenkt å bruke pengene du nå betaler på lånet hver måned på.

Se hva som gir best gevinst mellom å la pengene stå på bsu eller spare de på andre måter. Må også ta med i beregningen rentefradraget du får på skatten.

Man betaler tilsvarende skatt på renteinntekter. 

Og en som både har nedbetalt bolig. og full BSU har neppe noen gang hatt et "sort hull" når det kommer til økonomi. 

Selv oppjusterte jeg både pensjonssparing og forbruk når boliglånet etterhvert ble lite. Oppjustering av forbruk vil si å unne seg dyrere viner og kjøtt fra slakter, eller femstjerners hotell og privat transport på reise. Ikke å sløse mer uten å ha en formening om hva pengene går til. 

• Hjerte 1
Skrevet

Både jeg  og samboer brukte BSU til å nedbetale deler av lånet da vi ble 34 og ikke lenger hadde skattefordel. Reduserte ikke avdragsbeløpet på lånet og er nå gjeldfrie. Sparer nå mer i måneden enn vi gjorde før og følelsen av å være gjeldfri er fantastisk.

Anonymkode: 3522e...e9f

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Noe sort hull har jeg ikke. De vil gå til sparing. 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Man betaler tilsvarende skatt på renteinntekter. 

Og en som både har nedbetalt bolig. og full BSU har neppe noen gang hatt et "sort hull" når det kommer til økonomi. 

Selv oppjusterte jeg både pensjonssparing og forbruk når boliglånet etterhvert ble lite. Oppjustering av forbruk vil si å unne seg dyrere viner og kjøtt fra slakter, eller femstjerners hotell og privat transport på reise. Ikke å sløse mer uten å ha en formening om hva pengene går til. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Både jeg  og samboer brukte BSU til å nedbetale deler av lånet da vi ble 34 og ikke lenger hadde skattefordel. Reduserte ikke avdragsbeløpet på lånet og er nå gjeldfrie. Sparer nå mer i måneden enn vi gjorde før og følelsen av å være gjeldfri er fantastisk.

Anonymkode: 3522e...e9f

Jeg også syns det deilig og tenke jeg er gjeldsfri men om det ikke lønner seg så vil jeg heller vente litt til.. 

Skrevet

Husk å tømme BSU før du er gjeldfri... Ellers må du kjøpe deg nytt hus for å kunne bruke BSU 

Skrevet
newman01 skrev (3 timer siden):

Husk å tømme BSU før du er gjeldfri... Ellers må du kjøpe deg nytt hus for å kunne bruke BSU 

Klar over det 🙂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...